«Виготовлення кулону-оберегу «Вишиванка».

Про матеріал
Заняття розраховане для дітей третього року навчання,12-13 років, тривалість заняття 3 години. Мета: навчити вихованців виготовляти кулон, як оберіг, користуючись народними символами та візерунками; продовжити формування практичних умінь та навиків роботи технікою гобеленового плетіння (техніка кавандолі), читання схем візерунків; розвивати уяву, естетичний та художній смаки; виховувати любов до народної творчості, звичаїв та традицій українського народу.
Перегляд файлу

«Виготовлення кулону-оберегу «Вишиванка».

(заняття розраховане для дітей третього року навчання,12-13 років, тривалість заняття 3 години)

Мета: навчити вихованців виготовляти кулон, як оберіг, користуючись народними символами та візерунками; продовжити формування практичних умінь та навиків роботи технікою гобеленового плетіння (техніка кавандолі), читання схем візерунків; розвивати уяву, естетичний та художній смаки; виховувати любов до народної творчості, звичаїв та традицій українського народу.  

Обладнання: зразки візерунків, станки та подушечки для плетіння, різнокольорові  нитки, ножиці, сантиметрова стрічка, зразки готових кулонів.

Хід заняття

I. Організаційна частина:

Перевірка готовності вихованців до заняття.

  • Перед тим як розпочати наше заняття, я пропоную вам емоційно налаштуватися та взяти участь у  грі-вправі «Спіймай настрій». Для цього об’єднаємося в пари, шляхом вибору однієї половинки певної геометричної фігури. Тож наші пари сформовані. А тепер посміхніться один одному, «зніміть» посмішку зі свого обличчя та подаруйте   своєму сусідові. «Прийміть» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя. Зобразіть на обличчі ще будь-яку емоцію, «подаруйте» цю емоцію своєму товаришеві (здивування або враження від чогось,  захоплення, зачарування, цікавість, радість).

   - Настрій став кращим?

   - Тема сьогоднішнього заняття – «Виготовлення кулону-оберегу «Вишиванка»».

    - Ми навчимося виготовляти кулон, як оберіг, користуючись народними символами та візерунками; продовжимо формування практичних умінь та навиків роботи технікою гобеленового плетіння (техніка кавандолі); розвиватимемо уяву, естетичний та художній смаки; узнаємо більше про  звичаї та традиції українського народу.

 Мотивація навчальної діяльності.

  - Все таємниче, грізне, що діялося в природі, викликало у первісних людей панічний страх і бажання захиститися. А захиститися від недобрих сил можна було оберегами, віра в силу яких у всіх народів Земної кулі протягом багатьох тисячоліть була й залишається стійкою й непохитною. Яка роль оберегів? Заспокоювати людину, вселяти віру в те, що з нею нічого поганого не трапиться, робити її впевненішою, сміливішою. Саме слово «оберіг» походить від слова «Берегиня», що трактується як  «мати всього живого, первісне божество».

ІІ. Основна частина. (теоретичне висвітлення теми)

Обереги мої українські,-

Ви прийшли з давнини в майбуття.

Рушники й сорочки материнські

Поруч з нами ідуть у життя.

 

Нам любов’ю серця зігрівають –

Доброта і тепло в них завжди.

Вони святість і відданість мають,

Захищають від лиха й біди.

 

Й образи, що на стінах у хаті,

Наставляють на істинну путь.

Українці – душею багаті,

Крізь віки у майбутнє ідуть.

  - Україна! Рідний край! Золота чарівна сторона. 

    Скільки ніжних слів придумали люди, щоб висловити свою гарячу любов до землі, де народились і живуть.

  - Людина має завжди пам’ятати, звідки вона родом, де її коріння,  знати історію свого народу, його мову, звичаї, обряди, обереги. 

Колосок і калина,

І рушник домотканий,

Хліба чорний окраєць 

І розсипана сіль…

Все до болю знайоме –

Обереги домашні,

Пісня й дума народу,

Його радість і біль.

 

    - Історія народних візерунків в Україні іде коренями в глибину століть. Дані археологічних розкопок і свідчення мандрівників і літописців підтверджують, що зображення візерунків як виду мистецтва в Україні існує з незапам'ятних часів. Найчастіше це стосувалося одягу та оберегових амулетів. За свідченням Геродота, одяг скіфів був прикрашений різноманітними візерунками, які були нанесені технікою малювання та вишивання. Скіфи дуже поважали ці символи. На жаль, пам'ятники української вишивки збереглися тільки за останні кілька століть, але і цього досить, щоб з'ясувати, що елементи символіки орнаментів української вишивки збігаються з орнаментами, що прикрашали посуд давніх жителів території України періоду неоліту, трипільської культури. 

    - Таємниця складання та нанесення візерунків на амулети, одяг, посуд, житло передавались з покоління в покоління, передаючи характерні ознаки місцевості. 

     - У далекій давнині основні мотиви візерунків відображали елементи символіки різних стародавніх обрядів. Протягом багатьох століть безпосередній конкретний зміст символів, але традиції їхнього використання не зникли. За мотивами візерунки поділяються на три групи: геометричні (абстрактні ), рослинні, зооморфні (тварини).

    - Тож сьогодні ми познайомимось з такими візерунками та використаємо їх для виготовлення кулону. 

     - Візерунки мають дуже давню символіку. Кожен хрестик, кожна рисочка на них не вживається довільно. Всі вони мають якесь значення. Усі вони є знаками – оберегами, які захищають людину від усякого зла. На попередньому занятті я давала вам завдання підготувати інформацію про давні українські символи. Тож я буду брати у вас інтерв’ю, а ви пригадайте, що означають ці символи?

     Символічних візерунків є дуже багато, їх понад сто. Найпоширенішими серед них є такі:   

  • гілка – охорона проти хвороб та злих сил. Символ вічного життя;
  • дубовий листок – знак повноти життя;
  • дерево життя – символ безперервного відновлення природи. Образ Божої мудрості;
  • риба – символ води, життя, щастя і здоров’я;
  • олень – символ сонячного проміння;
  • кінь – символ достатку, багатства;
  • півень – вістун дня, охоронець добра. Символ світла, яке побороло темряву;
  • зоря – знак неба, небесних тіл, сонячного божества. Знак христового царства;
  • хрест – символ всесвіту, чотирьох сторін світу;
  • трикутник – символ вогню, символ пресвятої Тройці;
  • колесо – знак безперервного відновлення життя. Образ безконечної Божої любові;
  • граблі – символ небесного дощу;
  • спіраль – символ плодючості;
  • сонце – символ світла й життя. Символ Христа;
  • церковна вежа – символ прагнення до вічності;

   - Орнаментика українських візерунків відзначається своєю самобутністю і неповторністю. А при їх зображенні обов’язково  треба думати про щось хороше і вкладати в оберіг всю свою душу.

    -  Ми знаємо, що важливе значення під час оздоблення виробу має колір. Гра "Вгадай кольори "

Зараз ми пограємось у гру, яка має назву «Вгадай кольори»

Перший колір – колір вишні, любові, радості життя. (Червоний)

Другий – колір неба, простору, вітру і здоров’я.(Синій)

Третій колір – колір весни, пробудження природи надії. (Зелений)

Четвертий  колір – колір місяця,зірок, колір хлібного лану, жита. (Жовтий)

П’ятий колір – колір землі, пам’яті про своє коріння. (Коричневий)

Колір,  що означає нескінченність життя людини, продовження його в потойбічному світі. (Чорний).

 Хвилинка – цікавинка. 

      Звичай прикрашати будинок оберегами з природних матеріалів, що символізують щастя, здоров’я, благополуччя, достаток, затишок в родині, зберігся з давніх часів. Наші предки відчували тісні зв’язки з силами природи, тому символічні зображення сонця, птахів, рослин були присутні на предметах побуту, одязі, прикрасах. В цьому проявлялись багатовікові спостереження народу, його мудрість.
(інформаційні повідомлення вихованців)
      З давніх-давен в народі існує повір’я, що часник, перець, вироби з солоного тіста відганяють від дому біду та нещастя. Символом єдності родини є біла лляна стрічка. Колоски жита, вівса вважались оберегами краси. Мак охороняв від різних наврочень. Гречка, горох, квасоля символізували гарний врожай, добробут, горіх − міцне здоров’я. Вважалося, що трав’яний віночок принесе в дім удачу, а мішечок з зерном − щастя.

      Яскравим та художньо виразним доповненням до українського народного одягу виступали прикраси. Це здавна відомі діадеми, підвіски, браслети, сережки тощо — привізні та місцевого виробництва, їх охоче використовували як жінки, так і чоловіки, хоча з часом прикраси стали привілеєм жіночого костюма. Прикраси протягом віків виконували захисну функцію — амулетів, талісманів, оберегів. Ця традиція виявилася настільки стійкою, що навіть у XIX ст. в ювелірних виробах поруч з естетичними втілювались і релігійні уявлення, а такі прикраси, як хрест, панагія, образок, узагалі були символами християнської віри. Разом із тим благородні матеріали дорівнювалися до засобів грошового обігу, і прикраси з них виступали показниками майнового статусу. Яскравим та художньо виразним доповненням до українського народного одягу виступали прикраси. Це здавна відомі діадеми, підвіски, браслети, сережки тощо — привозні та місцевого виробництва. їх охоче використовували як жінки, так і чоловіки, хоча з часом прикраси стали привілеєм жіночого костюма. 

      Прикраси протягом віків виконували захисну функцію — амулетів, талісманів, оберегів. Ця традиція виявилася настільки стійкою, що навіть у XIX ст. в ювелірних виробах поруч з естетичними втілювались і релігійні уявлення, а такі прикраси, як хрест, панагія, образок, узагалі були символами християнської віри. Разом із тим благородні матеріали дорівнювалися до засобів грошового обігу, і прикраси з них виступали показниками майнового статусу. Бажання надати прикрасам більшу матеріальну вартість часом порушувало їхню художню цілісність; створення дешевих копій дорогих прикрас також губило їхні естетичні якості. 

       Наприкінці XIX — на початку XX ст. серед українського селянства побутували вушні прикраси (сережки, каблучки) та велика група шийних та нагрудних виробів. Останні, що складалися з багатьох компонентів, гармонійно пов'язаних між собою, були обов'язковими в оформленні всього комплексу вбрання, надавали йому локальну специфіку, композиційну рівновагу та довершеність. Прикраси були продукцією місцевих ремісників або завозилися з інших країн, продавалися на сільських ярмарках та у спеціальних торгових рядах у великих містах. Селянські «коштовності» — коралі, бурштин, дукач, сережки. тощо — збирали протягом поколінь, передавали від покоління до покоління як сімейні реліквії. 

    "Словничок-помічничок” - Талісман, амулет, оберіг - магічний предмет, призначенням якого є захист його власника або збільшення ефективності його магічних дій. Вважається, що амулети можуть приносити успіх, попереджати про небезпеку, поліпшувати самопочуття. Також вважається, що амулет, погано налаштований на господаря, може представляти серйозну загрозу, так само як і чужі амулети. Амулетом може бути будь-який предмет, від ювелірної прикраси до шматка каменю або обрізка кори дерева.

Практична робота.

 Інструктаж з безпеки життєдіяльності:

  1. Ретельно підготуйте своє  місце до роботи.
  2. Роботу розпочинайте лише з дозволу керівника гуртка. Використовуйте інструмент лише за призначенням.
  3. Не розмахуйте рукою, в якій тримаєте гострі предмети (ножиці, голки).
  4. Після завершення роботи ножиці та голки покладіть у спеціальні футляри та гольниці.

 Попереднє планування технологічного процесу

  -  Діти, а тепер погляньте на дошку. Перед вами кілька схем візерунків, які використовуються у вишиванні, тому наша робота і має назву «Вишиванка», та план виконання виробу. Будь ласка,  оберіть для себе візерунок і схему, яка найбільше вам сподобалася. Роботу розпочинаємо  за таким планом:

  Інструктаж по виконанню технологічних операцій.

1. Оберемо схему візерунку.

2. Порахуємо скільки ниток потрібно для роботи.

3. Відріжемо потрібну кількість ниток основного кольору довжиною 1метр 20 сантиметрів.

4. Закріпимо нитки способом «замочок з лівим та правим перекидом».

5. Відріжемо та закріпимо кольорові нитки для роботи.

6. Відріжемо дві нитки довжиною 3 метри та виплетемо тасьму вузликовим ланцюжком довжиною 65 см.

7. Закріпимо тасьму по краях основної частини роботи.

8. Приступимо до виконання роботи.

(Діти приступають до роботи, керівник гуртка надає індивідуальні консультації  та слідкує за дотриманням учнями санітарно-технічних умов). 

 Фізкультхвилинка «У володарки Зими»

У володарки Зими 

Трішечки замерзли ми. 

Грудень каже: «Пострибай!» 

Січень просить: «Присідай!» 

Встали — сіли, встали — сіли, 

Розігріли наше тіло. 

Лютий місяць нагадав: 

Час нам братися до справ. 

Сіли, дітки, всі гарненько. 

Спинки держимо рівненько. 

Всі за парти ми сідаємо —

До роботи приступаємо!

V. Підсумок заняття.
        В українській народній культурі є дуже багато різноманітних символів та оберегів, нині їх можна придбати в будь-якій сувенірній крамниці, але найкращий оберіг – той, який виготовлений власноруч. Ось і сьогодні ви виготовили обереги, які будуть вас оберігати від усього злого, тому що ви вклали в свою роботу тепло своєї душі, майстерність своїх рук та гарний настрій. А найголовніше – використовували давні слов’янські символи. Кожен орнаментальний мотив, який ви використали в своїй роботі має певне сакральне значення. З них  складається плетена молитва про добробут, любов, злагоду і мир серед людей. 
        - Я хочу запропонувати вам інтерактивну вправу «Захист власної роботи». Вам потрібно розповісти, чому ви обрали саме такі символи та в чому полягає їх особливість.
(Розповіді вихованців)

    Керівник гуртка демонструє кращі зразки робіт вихованців. Проводить аналіз типових помилок та дає загальну оцінку виконаної роботи.

Прибирання вихованцями робочих місць.

https://lh5.googleusercontent.com/fnfQ7198vxdwbucDOLYMly5IlH8pZe3AfUTgv9m-iYPMPJ9iatpMYDh187PTzOv6sCzPAo6wADgJSL74ZMnnLN0Bdjl8gcoh0qH2GjhBOUIrWLva_kZcoEzdO4Hoa5sL7A

Завантаження...
docx
Додано
8 грудня 2019
Переглядів
577
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку