«Техніка плетіння широкого (плетеного) вузла.
Виплітання декоративної квітки плетеним вузлом».
ВСТУП
Макраме, або вузликове плетіння, є одним із видів рукоділля, який
нині завоював неабияку популярність.
У нашій країні цей вид рукоділля з'явився на початку XIX століття.
Наші бабусі прикрашали торочками весільні рушники, білі скатертини й
серветки. Складовою частиною народного вбрання були ажурні хустки,
прикрашені каймою та китицями.
Нині можливості використання макраме надзвичайно розширились.
Дедалі частіше трапляються вироби, виконані цією технікою. Це сумки, ре
міней, мережані комірці, кашпо, декоративні
Настінні прикраси, скатертини, фіранки тощо. Можливості для
творчості в цьому виді рукоділля не обмежені.
Мета заняття:
Навчальний час: 1 заняття - 2 години. Вік учасників навчально-виховного процесу: 10-12 років, перший рік навчання.
МАТЕРІАЛИ: товсті акрилові, бавовняні, лляні нитки білого або
рожевого кольору.
ІНСТРУМЕНТИ: ножиці, шпильки, подушечки для плетіння,
сантиметр.
ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Виплітання широкого (плетеного) вузла не потребує складної техніки
виконання. Вихованці першого року навчання без особливих труднощів можуть виконати елементарні прийоми плетіння.
Для кращого засвоєння теми керівник гуртка ознайомлює учнів з
казкою В.О.Сухомлинського «Пелюстка і квітка». Виготовлення
декоративної квітки розраховане на колективне виконання пелюсток та
подальше їх з'єднання в конструкцію квітки. Кожен учень виготовляє по три
пелюсточки, по-черзі з'єднуючи кожну пелюсточку в модель квітки.
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ЗАНЯТТЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ:
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇДІЯЛЬНОСТІ
БЕСІДА
(вузликовий ланцюжок, квадратний вузол, кручений ланцюжок)
- Які способи закріплення ниток ви знаєте?
(«замочок» знизу; «замочок» зверху)
- Чи всі нитки у ході плетіння, виконують однакову функцію?
(нитки, навколо яких плетуть, виконують роль основи, а нитки, якими плетуть вузлики - робочі нитки)
- Яке значення мають кольори?
(червоний символізує колір життя, знак влади й величі; білий – символ невинності, чистоти, радості; жовтий - теплий, веселий; жовтогарячий - життєрадісний; синій - серйозний, спокійний; зелений - спокійний; чорний - сум, незалежність).
ІV. ПОЯСНЕННЯ НОВОЇ ТЕМИ
Сьогодні я хочу вам розповісти про великого педагога, мудрого учителя, чудову людину - Василя Олександровича Сухомлинського. Він віддавав дітям красу і тепло своєї душі, він ніс на долоні своє щире серце, бо був насправді доброю і щирою людиною. В його палкому серці жила велика доброта і любов до всього світу. В.О.Сухомлинський не тільки учив дітей, він прищеплював кожному з них найкращі людські якості, виховував у них доброту, чуйність, людяність, патріотизм, любов до матері і до людини та рідної матері - Вітчизни. Мудрий учитель писав для дітей чудові твори: коротенькі і дуже змістовні, повчальні й цікаві для кожного. Хочу
ознайомити вас із казкою Василя Олександровича «Пелюстка і квітка».
ПЕЛЮСТКА І КВІТКА
На грядочці виросла гарна квітка жоржини. Біла, як мармур, духмяна. Літають над нею бджоли й джмелі, збирають нектар.У квітці сорок дві пелюстки. І ось одна з них загордилася: - Я найкраща. Без мене і квітка не квітка. Я найголовніша. Ось візьму й піду - що мені
Напружилась, вилізла з квітки, зскочила на землю. Сіла в кущі
шипшини й дивиться, - що ж квітка робитиме? А квітка байдужки собі,
усміхається сонцю, згукує до себе бджіл і джмелів.
Пішла собі Пелюстка. Аж зустрічає Буравчика.
- Ти хто? - питає Буравчик.
- Я Пелюстка. Найкраща. Найголовніша. Без мене і квітка не квітка. Пелюстка? Знаю пелюстку я в квітці, а на двох тоненьких лапках не
знаю.
Ходила Пелюстка, ходила, до вечора й засохла. А квітка цвіте. Ось така, бачте, казка, квітка і без однієї пелюстки квітне. А пелюстка без квітки - ніщо.
Тож сьогодні, для того, щоб краще засвоїти тему заняття, ми виготовимо
квітку жоржини, яка складається із 42 пелюсток. Такі пелюстки можна
виплести широким (плетеним) вузлом.
ТЕХНІКА ПЛЕТІННЯ ШИРОКОГО
(ПЛЕТЕНОГО) ВУЗЛА
Плетений (широкий) вузол - різновид плоских вузлів. Інша його назва
«перехрещений плоский». Його особливістю є те, що нитки основи при
плетінні не міцно затягуються, д розводяться в сторони, щоб протягнути між
ними робочі нитки для перехрещування між собою.
Для утворення цього вузла беремо дві нитки (чотири кінці). 1 і 4 -
робочі нитки, а 2 і 3 - нитки основи. Ліву нитку 1 накладаємо на основу і під
праву нитку 4. Потім праву нитку 4 пропускаємо під першою ниткою основи
З, переплітаємо її з лівою ниткою 1, протягуємо під наступну нитку основи 2
і витягуємо в петлю, яка утворилася між лівою ниткою 1 і ниткою основи 2.
Рівномірно протягуємо робочі нитки на основі.
Отримали широкий плетений вузол, який можна використовувати при
виплетені різноманітних виробів: поясів, кашпо, серветок та ін.
мал.1
V. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА ЗАНЯТТЯ
Керівник гуртка нагадує правила безпеки при роботи з гострими
предметами (ножицями, голками, шпильками, гачком).
ВИГОТОВЛЕННЯ ПЕЛЮСТОК КВІТКИ
Окремі пелюстки плетуть, не закріплюючи на основі, а приколюючи
нитками на подушечці, Виплітаючи плетений вузол, можна розширювати аби звужувати проміжки між вузлами, в залежності від цього отримаємо різноманітні комбінації із вузлів, наприклад у вигляді пелюстки. Проміжки поступово розширюються до середини пелюстки, а потім звужуються, Знизу пелюстки закріпляються двома плоскими вузлами, починаючи його з нитки, яка виходить із-під останнього вузла - в цьому випадку пелюстка лежить
рівно, не вкручується.
Мал.2
Діти виконують завдання:
4. Внизу пелюстку закріплюють двома подвійними плоскими вузлами.
Діти виготовляють по 3 пелюстки. Керівник гуртка, під час виконання
практичної роботи, проводить індивідуальний та фронтальний інструктаж,
веде оперативний контроль за виконанням завдання.
Збирання деталей квітки.
Керівник гуртка пропонує по-черзі приєднати виготовленні пелюстки одна
до одної, шляхом виплітання плоского квадратного вузла між нитками 3, 4 та 1, 2 різних пелюсток. (З і 2 - робочі нитки, 411- нитки основи). Таким чином об'єднуємо 42 пелюстки, які з'єднуємо 2-ма плоскими квадратними
вузлами. Отримуємо квітку жоржини, про яку ви сьогодні почули казку.
VІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ
Керівник гуртка дає оцінку виконаної роботи, робить аналіз типових
помилок.
- Підходить до завершення наше заняття - то пригадаємо:
VІІ. Повідомлення про підготовку до наступного заняття.
VІІІ. Прибирання робочих місць. Контроль за прибиранням робочих
місць гуртківців покладається на керівника гуртка.
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ: