Тема: Виготовлення квітів в техніці канзаши.
Мета: а) навчальна – ознайомити гуртківців з кращими зразками умільців – сучасників японського мистецтва канзаши; походженням, основними прийомами виготовлення квітів в даній техніці; формувати практичні навички художньо-творчої діяльності, здатність використовувати набутий досвід у самостійній творчій роботі;
б) розвиваюча – заохочувати школярів до ручної роботи, розвивати терплячість, уважність школярів, творчу, інтелектуальну, комунікативну компетенції, критичне та творче мислення, естетичні смаки;
в) виховна– розширювати світогляд гуртківців, виховувати працьовитість, старанність, акуратність у виконанні роботи, дотримуватись правил техніки безпеки.
Тип заняття:комбіноване з використанням ІКТ – технологій.
Матеріали та обладнання:презентація «Канзаши – вид японського мистецтва», тематичний відео ролик, відрізки атласних стрічок ( шириною 5см), ножиці, термопістолет, пінцет.
Хід заняття
І. Організаційний момент:перевірка присутності гуртківців.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Перегляд відео презентації «Канзаши – вид японського мистецтва» (https://svitppt.com.ua/rizne/kanzashi.html, або https://svitppt.com.ua/trudovenavchannya/maysterklas-cumami-kanzashi-yaponska-kvitka-z-shovkovihstrichok.html)
Тези:
1. Канзаши – придумали в Японії в 17ст., коли популярності набули високі зачіски, які щедро прикрашали різноманітними шпильками і гребінцями.
2. Назва «канзаши» перекладається як «шпилька». Саме шпилька для волосся дала назву новому оригінальному виду декоративно – прикладного мистецтва, яке
популярне і сьогодні.
3. Канзаши – техніка створення прикрас для волосся з відрізків стрічок чи тканини, складених у формі пелюсток.
4. Традиція прикрашати жіноче волосся квітами пов’язана із ритуалами звернень до богів. Оскільки традиційний японський жіночий костюм не допускав наручних прикрас і намист, тому єдиною прикрасою були оздоби зачісок.
5. З часом вироби в техніці канзаши стали настільки популярні, що ними прикрашали ще і дитячий одяг, сумочки, косметички, підхвати для штор, декоративні подушки, шкатулки, рамки та фотоальбоми. ІІІ. Повідомлення теми та завдань гурткового заняття.
Отже, як ви вже, мабуть, зрозуміли сьогоднішнє наше заняття присвячене вивченню японського мистецтва, а саме техніці канзаши. Я впевнена, що ви зустрічали вироби, виготовлені в даній техніці, в повсякденному житті. Це досить легка техніка, яку можна опанувати навіть самостійно, орієнтуючись на зразки і схеми з Інтернету.
Єдине, на що слід звернути увагу, це рівно обрізати краї та обережно обпалювати країв «пелюсток». І, звісно, працювати обережно, без поспіху. IV. Вивчення нового матеріалу (з практичним застосуванням знань):
1. Підготовка необхідних матеріалів Нам знадобляться:
- атласні стрічки шириною 5 см,
- запальничка або свічка,
- термопістолет,
- ножиці,
- тонкий пінцет,
- проста заколка, невидимка, резинка чи обруч,
- перлинки чи бісер для декору.
2. Демонстрація базових прийомів ( перегляд відеоролика «Резинки канзаши» [Електронний ресурс]. - Режим доступу:
https://www.youtube.com/watch?v=MyerS3I4PX0)
3. Повторення правил техніки безпеки при роботі з ножицями, голкою, термопістолетом.
4. Ознайомлення з правилами техніки безпеки при роботі з свічками та сірниками (запальничкою):
- свічка повинна знаходитись на керамічній підставці,
- запалюється з дозволу вчителя,
- стежте, щоб пальці, волосся, одяг не потратили в полум’я свічки (запальнички),
- суворо забороняється робота з свічкою (запальничкою) без пінцета,
- не гасіть вогонь руками,
- в разі опіку повідомте вчителя,
- після закінчення роботи викиньте використані сірники у відро для сміття, а свічку очистіть від старого воску,
- після закінчення роботи провітріть приміщення.
5. Практичне застосування знань та вмінь.
Самостійне опанування базовим прийомом виготовлення гострої пелюстки технікою канзаши з використанням інструктивної картки та під наглядом педагога.
Інструктивна картка «Виготовлення гострих пелюсток»
№ з/п |
Послідовність виконання роботи |
Результат / фото |
1. |
Атласну стрічку шириною 5 см нарізаємо квадратами по 5см. Мінімальна кількість квадратів 7 шт. |
|
2. |
Складаємо квадрат по діагоналі навпіл, щоб утворився трикутник |
|
3. |
Утворений трикутник складаємо ще раз (правий кут кладемо на лівий)
|
|
4. |
Згинаємо ще раз |
|
5. |
Отримуємо гостру пелюстку |
|
6. |
Всі місця згину вирівнюємо, зрізуємо кінці та схоплюємо пінцетом. Місце зрізу скріплюємо термо клеєм. На вибір педагога та за умов дотримання правил техніки безпеки при роботі із свічками, сірниками (запальничкою) можна спробувати обпалити краї запальничкою / свічкою, одночасно скріплюючи (стискаючи) обпалене місце. |
|
7. |
За тією ж послідовністю виготовляємо 7 пелюсток і збираємо їх на нитку у кільце |
|
8. |
Нитку скріплюємо та фіксуємо |
|
9. |
На основу квітки ( для міцності) приклеюємо кільце з фетра, чи з будь – якої іншої тканини |
|
10 |
Серединку квітки прикрашаємо перлинкою |
|
V. Закріплення знань та вмінь Взаємооцінювання.
Висловлювання зауважень і обговорення результатів.
Вправа «Декоратор»: гуртківці висловлюють пропозиції щодо використання виготовленої квітки. Розглядаємо можливі варіанти: як прикраса на заколці, резинці чи обручі, для декору сумочки, шкатулки, підхватів для штор, бутоньєрка і т.д.
VI. Підсумки заняття: визначення найбільш вдалих робіт.
Використані джерела:
1. Відеоролик «Резинки канзаши» [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=MyerS3I4PX0
2. Виготовлення канзаши [Електронний ресурс]. - Режим доступу:
https://naurok.com.ua/vigotovlennya-kanzashi-151436.html
3. https://svitppt.com.ua/rizne/kanzashi.html
4. https://svitppt.com.ua/trudove-navchannya/maysterklas-cumami-kanzashiyaponska-kvitka-z-shovkovih-strichok.html