Виховна до Дня писемності та мови

Про матеріал
«Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості», - писав В.Сухомлинський. Тому завдання вчителя -  розширювати та поглиблювати знання про свою країну, традиції та звичаї, рідну мову.
Перегляд файлу

Тема: «Мово українська, мово солов’їна!»

Мета:

  • розширювати та поглиблювати знання про свою країну, традиції та звичаї, рідну мову,
  • розвивати прагнення бути свідомим громадянином України,
  • формувати високі громадянські якості: патріотизм, людяність, доброту, милосердя та працьовитість, бажання вивчати та удосконалювати свої знання з рідної мови, 
  • виховувати любов до рідного краю, народу.

Очікувані результати:

  • формування розуміння важливості української мови;
  • розвиток уміння працювати в групах;
  • виховання любові до рідної мови.

Форма проведення: конкурс.

Методичне забезпечення: вислови відомих людей про мову, презентація, відеоматеріали, роздатковий  матеріал.

Сценарний хід конкурсу

Вступне слово класного керівника

Щорічно 9 листопада в Україні відзначається День української писемності та мови, запроваджений у 1997 році Указом Президента, в якому говориться: “На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”.

Із святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова!

Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості».

Мова – це великий дар. І в кожного народу вона своя. Мова — це доля народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. Тому що наш народ створював мову віками, багато боровся і бореться за її існування і процвітання. І ми, як свідомі громадяни нашої країни, повинні не тільки зберегти набуте, а й примножувати її багатства для прийдешніх поколінь.

Пропоную сьогодні пригадати, що ви знаєте про нашу рідну мову, і позмагатися в ерудованості, взявши участь у інтелектуальній грі-конкурсі знавців української мови «Мово українська, мово солов’їна!»

Цей захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов'янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!

(відео про мову)

Ведуча 1: Один мудрець сказав: "Людина, байдужа до рідної мови, схожа на дикуна. Тому що її байдужість до мови пояснюється повною байдужістю до минулого, сучасного, майбутнього свого народу".

Ведуча 2: Тож сьогодні ми з вами, а також наші команди мають прекрасну можливість продемонструвати, що з мовою рідною ми на «ти», бо добре її знаємо, і водночас на «ви», бо її поважаємо і нею гордимося.

Ведуча 1: А тепер про сам конкурс. Він буде налічувати 5 етапів.

Ведуча 2: А оцінювати знання наших учасників сьогодні будуть:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

КОНКУРС 1 «МОВА»

Ведуча 1:

Веселе місто Алфавіт,

Йому сьогодні наш привіт!

До нього нам лягає путь —

У ньому літери живуть.

Ведуча 2:

Живуть там літери в словах,

А кожне слово — звір чи птах,

Травиця чи барвистий цвіт.

Отож в похід за мною вслід!

Ведуча1:  Створення першого алфавіту — подія величезного значення. Перший алфавіт, який вражає своєю простотою, створили фінікійці в II тисячолітті до нашої ери. Вони скористалися для письма єгипетськими ієрогліфами, але взяли лише ті, що означали окремі склади, а потім вже створили нові знаки на зразок єгипетських. Письмо їх було складовим. Алфавіт налічував 22 писемні знаки, які передавали тільки приголосні; писали справа наліво.

Ведуча 2: Слов'янський алфавіт створили слов'янські просвітителі — брати Кирило і Мефодій. Це сталося майже 1140 років тому, у 863 році. Цей алфавіт зветься кирилицею. На той час у кирилиці було майже 43 літери.

Ведуча 1: Звісно, перераховувати усі літери ми не будемо, але оскільки сьогодні свято у її Величності Мови, то кожна команда отримає конверт із літерою, на яку протягом 1 хвилини потрібно буде записати якомога більше іменників.

Ведуча 2: Кожне слово оцінюється в 1 бал.

М-О-В-А

 

КОНКУРС 2 «ПОЯСНИ СЛОВО»:

Ведуча 1:

Буває, що слово

відоме давно,

а знає не кожен,

що значить воно.

Ведуча 2:

І тут у пригоді

стає визначник

скарбів наших мовних —

тлумачний словник.

Ведуча 1: Українська мова, за різними даними, займає 25 або 32 місце за кількістю носіїв серед найпоширеніших мов у світі. Для 36 мільйонів осіб українська мова є рідною. Загалом у світі 45 мільйонів осіб володіють українською.

Ведуча 2: Сучасна українська мова має близько 256 тисяч слів. Ще  448 р. візантійський історик Пріск Панійський, перебуваючи в таборі гунського володаря Аттіли на території сучасної України, записав слова «мед» і «страва». Це була перша згадка українських слів.

Ведуча 1: Але чи завжди ми знаємо значення українських слів, допоможе визначити наступний конкурс.

Ведуча 2: На екрані з’являтимуться українські слова та чотири варіанти лексичного значення. Ваше завдання – знайти правильну відповідь, яка принесе команді 1 бал.

Ведуча 1: Команди відповідають по черзі, тобто спочатку одне слово команді А класу, потім – Б і т.д.

ЗАВДАННЯ:

  1. Нараяти = ?
  • наговорити дурниць
  • завдати клопоту
  • познайомитися з кількома Раями
  • порадити

Відповідь: Нараяти = порадити

  1. Кпити = ?
  • боятися, не наважуватися
  • загордитися, задерти кирпу
  • кепкувати, насміхатися
  • пити великою дружною компанією

Відповідь: Кпити = кепкувати, насміхатися

  1. Духопелити = ?
  • сильно когось бити, лупцювати
  • розмовляти про вищі матерії, на духовні теми
  • пити з горла
  • віддихуватися після швидкої ходи чи бігу

Відповідь: Духопелити = сильно когось бити, лупцювати

  1. Цвікати = ?
  •   стріляти
  •   прискати (водою)
  •   дорікати, показувати своє невдоволення
  •   вередувати

Відповідь: Цвікати = дорікати, показувати своє невдоволення

  1. Шворка = ?
  • висока людина
  • людина, що любить бурчати, показувати своє невдоволення
  • мотузка
  • скринька

Відповідь: Шворка = мотузка

  1. Кавалок = ?
  • шматок
  • згорток, сувій
  • бравий парубок
  • ледар, неповоротка людина

Відповідь: Кавалок = шматок

  1. Бузувір = ?
  • релігійний фанатик, жорстока й лиха людина
  • мрійник
  • щирий вірянин, що дотримується усіх церковних правил
  • бузковий парк, парк з квітучими деревами

Відповідь: Бузувір = релігійний фанатик, жорстока й лиха людина

  1. Серпанок = ?
  • невеличкий серп
  • напівпрозора тканина чи повітря
  • легка журба, сум, ностальгія
  • рожеві чоботи

Відповідь: Серпанок = напівпрозора тканина чи повітря

  1. Маринарка = ?
  • варіант соусу маринара
  • морська картина
  • піджак або жіночий жакетик.
  • людина, яка маринує, консервує

Відповідь:  Маринарка = піджак або жіночий жакетик.

  1. Йойлик = ?
  • плакса
  • вид посуду
  • піджак
  • різновид дикоростучих трав

Відповідь: Йойлик = плакса.

  1. Жижки = ?
  • рідкий кисіль
  • підколінні сухожилки
  • задерикуваті люди
  • невпевнені рухи, погана координація п'яної людини

Відповідь: Жижки = підколінні сухожилки.

  1. Кав’яр = ?
  • риб'яча ікра
  • кав’ярня
  • бармен
  • людина, що любить каву

Відповідь:  Кав’яр = риб'яча ікра.

Ведуча1: Проблеми із розумінням українських слів є не лише у нас. Погляньте на опитування, що проводився у місті Дніпро ( відео)

 

КОНКУРС 3 «ВЛУЧНЕ СЛОВО»

Ведуча 1:

Наші предки стріляли з лука,

вміли точно влучати у ціль.

Тож і образ іде звідусіль:

влучне слово в оздобі звука.

Ведуча 2: Ці слова Дмитра Білоуса найточніше відтворюють виникнення, існування та розвиток фразеологізмів у мові. Інколи їх поява пов’язана із зовсім звичайним, наприклад, особливостями нашого характеру

(Відео)

Ведуча 1:

А чи справді ми справжні нащадки наших предків і вміємо нестандартно та образно мислити – це ми зараз перевіримо. Відповідати за команду будуть наші капітани.

Ведуча 2: Кожній із команд буде роздано карточки з 3-ма фразеологізмами.

Завдання капітанів: не називаючи слів, що входять до фразеологізму, за допомогою міміки, жестів пояснити, про який фразеологізм йде мова.

Завдання команди: відгадати за підказками фразеологізм і пояснити його значення.

Фразеологізми для 1 команди:

  1.   Нема де яблуку впасти (дуже багато людей),
  2.   Умивати руки (ухилятися від участі в якій-небудь справі, знімати з себе відповідальність),
  3. Кури не клюють (у кого багато грошей),

Фразеологізми для 2 команди:

  1. Вилазити боком (погано закінчитись для когось),
  2. Сісти в калюжу (зазнавати невдачі),
  3. Розмотати клубок (з’ясовувати суть якоїсь складної справи),

Фразеологізми для 3 команди:

  1. Хоч в око стрель (зовсім. нічого не видно, дуже темно),
  2. Ні риба, ні м’ясо (безвольна, безхарактерна людина),
  3. Хоч до рани прикладай (у великій мірі, дуже, занадто добрий, лагідний, податливий),

Фразеологізми для 4 команди:

  1. Тримати язик за зубами (бути обачним, стриманим у розмовах, мовчати),
  2. Товкти воду в ступі (займатися чимось непотрібним, марно гаяти час),
  3. Собаку з’їсти (набути великого досвіду в якійсь справі),

 

КОНКУРС  4 «СКЛАДИ  ПРИСЛІВ’Я»

Ведуча 1:  До неоціненних коштовностей українського фольклору належать прислів'я та приказки — короткі влучні вислови, що в художній формі типізують різні явища життя. Вони є узагальненою пам'яттю народу, висновками з життєвого досвіду, який дає право формулювати погляди на етику, мораль, історію й політику.

Ведуча 2: У своїй сумі прислів'я та приказки становлять начебто звід правил, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи відкидають, схвалюють або засуджують, остерігають чи повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь.

Ведуча 1:  Кожна команда отримує конверт з трьома трикольоровими наборами слів, з яких необхідно скласти прислів’я.

Ведуча 2: Переможцем буде той, хто найпершим правильно складе всі три вислови. Підказкою є те, що кожне з прислів’їв має свій колір.

За одну правильну відповідь на питання цього конкурсу1 бал.

Прислів’я  для  команди 1:

Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

Зароблена копійка краща за крадений карбованець.

М'які слова і камінь крушать.

Прислів’я  для  команди 2:

Маленька праця краща за велике безділля.

Шабля ранить тіло, а слово — душу.

Слово до слова — зложиться мова.

Прислів’я для команди 3:
Птицю пізнати по пір’ю,  а людину - по мові.
У кого рідна мова, в того й душа здорова.
Від теплого слова   і лід розмерзає.

Прислів’я для команди 4:

Слово не стріла,  а глибше ранить.
Не бажай синові багатства, а бажай розуму.
Гарний птах пір’ям, а чоловік – розумом. 

 

КОНКУРС 5 «МОВНИЙ БЛІЦ».

Ведуча: На нас з вами чекає останній конкурс «МОВНИЙ БЛІЦ». Протягом кількох хвилин будуть звучати питання, що стосуються української мови (як серйозні, так і жартівливі).

Ведучий: ВАШЕ ЗАВДАННЯ: за цей час дати якомога більше правильних відповідей.

За одну правильну відповідь на питання цього конкурсу1 бал.

 

ПИТАННЯ ДЛЯ ПЕРШОЇ КОМАНДИ:

№ п/п

Запитання

Відповіді

1

Скільки дзвінких звуків у слові їжджу?

3, [й], [ж], [дж]

2

Яким способом утворено прикметник придорожній?

префіксально-суфіксальним

3

До якої відміни належить іменник штани?

до жодної

4

Слова яких частин мови мають тверду і м’яку групи?

іменника, прикметника

5

Числівник сорок в місцевому відмінку

сорока

6

До якого розряду за значенням належить прикметник золотий у словосполученні золотий годинник

відносний

7

Скільки складів у слові грамотний?

3, гра-мот-ний

8

Якого часу дієслово буду будувати?

майбутнього

9

Який розділ науки про мову вивчає стійкі сполучення слів?

фразеологія

10

Скільки в українській мові приголосних звуків?

32

11

Як називаються слова, які по-різному пишуться, та мають близьке значення?

синоніми

12

Для якої частини мови властива категорія часу та способу?

для дієслова

13

Який корінь у слові прибережний ?

береж

14

Якою частиною мови виступає слово хворий у реченні: Хворий чоловік попросив принести щось попоїсти.

прикметник

15

Який розділовий знак вживається при відокремленні означення?

кома

ПИТАННЯ ДЛЯ ДРУГОЇ КОМАНДИ:

№ п/п

Запитання

Відповіді

1

Скільки глухих звуків у слові копито?

3, [к], [п], [т]

2

Яким способом утворено прислівник далеко?

суфіксальним

3

До якої відміни належить іменник мати?

до третьої

4

Слова якої частини мови поділяються на відміни?

іменника

5

Числівник сто п’ятдесят перший в місцевому відмінку

на сто п’ятдесят першому

6

У словосполученні ведмежа послуга до якого розряду за значенням належить прикметник ведмежа?

якісний

7

Скільки складів у слові кордебалет?

4, кор-де-ба-лет

8

Якого часу дієслово працюю?

теперішнього

9

Який розділ науки про мову вивчає правильність написання слів?

орфографія

10

Скільки в українській мові звуків?

38

11

Як називаються слова протилежні за значенням?

антоніми

12

До яких частин мови належить слово коло у словосполученнях коло села і велике коло?

прийменник і іменник

13

Який корінь у слові блакитний ?

блакит

14

Якою частиною мови виступає слово учительська у реченні: В учительській жваво обговорювали результати виборів.

іменник

15

Який розділовий знак ставимо перед однорідними членами речення після узагальнюючого слова?

двокрапку

 

ПИТАННЯ ДЛЯ ТРЕТЬОЇ КОМАНДИ:

№ п/п

Запитання

Відповіді

1

Скільки дзвінких звуків у слові джерельце?

3, [дж], [р], л]

2

Яким способом утворено прислівник хід?

афіксальним

3

До якої відміни належить іменник телятко?

до другої

4

На які три групи поділяються числівники за будовою?

прості, складні і складені

5

Числівник дев’яносто в родовому відмінку

дев’яноста

6

У словосполученні заяча душа до якого розряду за значенням належить прикметник заяча?

якісний

7

Скільки складів у слові дійсність?

2, дійс-ність

8

Якого часу дієслово ремонтував?

минулого

9

Який розділ науки про мову вивчає правильність вимови слів?

орфоепія

10

Скільки в українській мові букв?

33

11

Як називаються слова близькі за написанням, але різні за значенням?

пароніми

12

Як пишеться не з дієсловами?

окремо, разом, коли без не не вживається

13

Який корінь у слові жовтуватий ?

жовт

14

Якою частиною мови виступає слово мати у реченні: Не мати совісті – от найбільший гріх!

дієслово

15

Який розділовий знак ставимо після слів автора перед прямою мовою?

двокрапку

 


ПИТАННЯ ДЛЯ ЧЕТВЕРТОЇ КОМАНДИ:

№ п/п

Запитання

Відповіді

1

Скільки глухих звуків у слові щастя?

4, [ш], [ч], [с], [т]

2

Яким способом утворено іменник подорожник?

префіксально-суфіксальним

3

До якої відміни належить іменник листоноша?

першої

4

Слова яких частин мови утворюють ступені порівняння?

прикметник, прислівник

5

Числівник сто в орудному відмінку

ста

6

У словосполученні золотий характер до якого розряду за значенням належить прикметник золотий?

якісний

7

Скільки складів у слові рівняння?

3, рів-нян-ня

8

Якого часу дієслово йтиму?

майбутнього

9

Який розділ науки про мову вивчає значення слів?

лексикологія

10

Скільки в українській мові голосних звуків?

6

11

Як називаються слова, які однаково пишуться, та мають різне значення?

омоніми

12

Для якої частини мови властива категорія перехідність / неперехідність?

для дієслова

13

Який корінь у слові перебігти ?

біг

14

Якою частиною мови виступає слово хворий у реченні: Хворий попросив принести щось попоїсти.

іменник

15

Який вид підрядного зв’язку у словосполученні хтось із нас?

керування

16

Що означає фразеологізм пройти крізь вогонь і воду?

зазнати всіляких випробувань

17

Який глухий звук відповідає дзвінкому [ж]?

[ш]

18

Чим відрізняється слово без закінчення від слова з нульовим закінченням?

Незмінна  і змінна частина мови

19

Якою частиною мови виступає головне слово у словосполученні високо в небі?

прислівником

20

Яким способом утворений прикметник донецький?

суфіксальним

21

Чи відбувається спрощення у слові тижневий?

так, ждн-жн

22

Скільки букв н пишемо у слові тонна?

2

23

За яким правилом ставимо апостроф у слові під’їзд?

після префіксів, які закінчуються на приголосний

24

Який розділовий знак використовують при вставних словах чи звертанні?

кому

 

Ведуча 1: Українська мова –  барвистий килим самоцвітів, що віками ткали генії нації і прості люди, які називають себе українцями. Складна для вивчення і проста для сприйняття не розумом, а серцем, українська мова є найбільшим надбанням нашої культури і водночас її носієм, криницею духовності і моралі, дзеркалом одвічного українського менталітету, доброти, душевності, щирості, сприйнятливості до краси.

 

Ведуча 2: Цей конкурс ми присвятили її величності Українській мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що вливаємо емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним.

Відео «Свічечка літери Ї»

 

Ведуча: А зараз результати конкурсу

 

 

Ведуча 1:  Завершити наш  конкурс  хотілося б словами Олеся Гончара: «Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».

Ведуча 2: Кожному учаснику нашого змагання ми даруємо «Абетку побажань».

  « Абетка  побажань»


А – активності  творчої.

Б – безхмарності  небесної.

В – віри  розсудливої.

Г – гумору  неміряного.

Г – ґречності  щоденної.

Д – достатку  життєвого.

Е – економії  розумної.

Є – єдності  сімейної.

Ж – життя  безкінечного.

З – здоров’я  безмежного.

І – імені  чистого.

Ї – їздити в подорожі.

К – кохання  доброго.

Л – людяності  Щирої.

М – мрії  здійсненної.

Н – наснаги  професійної.

О – обрію  барвистого.

П – посмішки чуйної.

Р – радості всесильної.

С – спокою літнього.

Т – теплоти  родинної.

У – успіху  великого.

Ф – фантазії гармонійної.

Х – хліба  цілющого.

Ц – царини  домашньої.

Ч – чарівності  приємної.

Ш – широти  духовної.

Щ – щастя  невичерпного.

Ю – юності  сердечної.

Я – ясності  майбутньої.


 

docx
Додано
27 липня 2019
Переглядів
1837
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку