Тема: «Мово українська, мово солов’їна!»
Мета:
Очікувані результати:
Форма проведення: конкурс.
Методичне забезпечення: вислови відомих людей про мову, презентація, відеоматеріали, роздатковий матеріал.
Сценарний хід конкурсу
Вступне слово класного керівника
Щорічно 9 листопада в Україні відзначається День української писемності та мови, запроваджений у 1997 році Указом Президента, в якому говориться: “На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”.
Із святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова!
Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості».
Мова – це великий дар. І в кожного народу вона своя. Мова — це доля народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. Тому що наш народ створював мову віками, багато боровся і бореться за її існування і процвітання. І ми, як свідомі громадяни нашої країни, повинні не тільки зберегти набуте, а й примножувати її багатства для прийдешніх поколінь.
Пропоную сьогодні пригадати, що ви знаєте про нашу рідну мову, і позмагатися в ерудованості, взявши участь у інтелектуальній грі-конкурсі знавців української мови «Мово українська, мово солов’їна!»
Цей захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов'янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!
(відео про мову)
Ведуча 1: Один мудрець сказав: "Людина, байдужа до рідної мови, схожа на дикуна. Тому що її байдужість до мови пояснюється повною байдужістю до минулого, сучасного, майбутнього свого народу".
Ведуча 2: Тож сьогодні ми з вами, а також наші команди мають прекрасну можливість продемонструвати, що з мовою рідною ми на «ти», бо добре її знаємо, і водночас на «ви», бо її поважаємо і нею гордимося.
Ведуча 1: А тепер про сам конкурс. Він буде налічувати 5 етапів.
Ведуча 2: А оцінювати знання наших учасників сьогодні будуть:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
КОНКУРС 1 «МОВА»
Ведуча 1:
Веселе місто Алфавіт,
Йому сьогодні наш привіт!
До нього нам лягає путь —
У ньому літери живуть.
Ведуча 2:
Живуть там літери в словах,
А кожне слово — звір чи птах,
Травиця чи барвистий цвіт.
Отож в похід за мною вслід!
Ведуча1: Створення першого алфавіту — подія величезного значення. Перший алфавіт, який вражає своєю простотою, створили фінікійці в II тисячолітті до нашої ери. Вони скористалися для письма єгипетськими ієрогліфами, але взяли лише ті, що означали окремі склади, а потім вже створили нові знаки на зразок єгипетських. Письмо їх було складовим. Алфавіт налічував 22 писемні знаки, які передавали тільки приголосні; писали справа наліво.
Ведуча 2: Слов'янський алфавіт створили слов'янські просвітителі — брати Кирило і Мефодій. Це сталося майже 1140 років тому, у 863 році. Цей алфавіт зветься кирилицею. На той час у кирилиці було майже 43 літери.
Ведуча 1: Звісно, перераховувати усі літери ми не будемо, але оскільки сьогодні свято у її Величності Мови, то кожна команда отримає конверт із літерою, на яку протягом 1 хвилини потрібно буде записати якомога більше іменників.
Ведуча 2: Кожне слово оцінюється в 1 бал.
М-О-В-А
КОНКУРС 2 «ПОЯСНИ СЛОВО»:
Ведуча 1:
Буває, що слово
відоме давно,
а знає не кожен,
що значить воно.
Ведуча 2:
І тут у пригоді
стає визначник
скарбів наших мовних —
тлумачний словник.
Ведуча 1: Українська мова, за різними даними, займає 25 або 32 місце за кількістю носіїв серед найпоширеніших мов у світі. Для 36 мільйонів осіб українська мова є рідною. Загалом у світі 45 мільйонів осіб володіють українською.
Ведуча 2: Сучасна українська мова має близько 256 тисяч слів. Ще 448 р. візантійський історик Пріск Панійський, перебуваючи в таборі гунського володаря Аттіли на території сучасної України, записав слова «мед» і «страва». Це була перша згадка українських слів.
Ведуча 1: Але чи завжди ми знаємо значення українських слів, допоможе визначити наступний конкурс.
Ведуча 2: На екрані з’являтимуться українські слова та чотири варіанти лексичного значення. Ваше завдання – знайти правильну відповідь, яка принесе команді 1 бал.
Ведуча 1: Команди відповідають по черзі, тобто спочатку одне слово команді А класу, потім – Б і т.д.
ЗАВДАННЯ:
Відповідь: Нараяти = порадити
Відповідь: Кпити = кепкувати, насміхатися
Відповідь: Духопелити = сильно когось бити, лупцювати
Відповідь: Цвікати = дорікати, показувати своє невдоволення
Відповідь: Шворка = мотузка
Відповідь: Кавалок = шматок
Відповідь: Бузувір = релігійний фанатик, жорстока й лиха людина
Відповідь: Серпанок = напівпрозора тканина чи повітря
Відповідь: Маринарка = піджак або жіночий жакетик.
Відповідь: Йойлик = плакса.
Відповідь: Жижки = підколінні сухожилки.
Відповідь: Кав’яр = риб'яча ікра.
Ведуча1: Проблеми із розумінням українських слів є не лише у нас. Погляньте на опитування, що проводився у місті Дніпро ( відео)
КОНКУРС 3 «ВЛУЧНЕ СЛОВО»
Ведуча 1:
Наші предки стріляли з лука,
вміли точно влучати у ціль.
Тож і образ іде звідусіль:
влучне слово в оздобі звука.
Ведуча 2: Ці слова Дмитра Білоуса найточніше відтворюють виникнення, існування та розвиток фразеологізмів у мові. Інколи їх поява пов’язана із зовсім звичайним, наприклад, особливостями нашого характеру
(Відео)
Ведуча 1:
А чи справді ми справжні нащадки наших предків і вміємо нестандартно та образно мислити – це ми зараз перевіримо. Відповідати за команду будуть наші капітани.
Ведуча 2: Кожній із команд буде роздано карточки з 3-ма фразеологізмами.
Завдання капітанів: не називаючи слів, що входять до фразеологізму, за допомогою міміки, жестів пояснити, про який фразеологізм йде мова.
Завдання команди: відгадати за підказками фразеологізм і пояснити його значення.
Фразеологізми для 1 команди:
Фразеологізми для 2 команди:
Фразеологізми для 3 команди:
Фразеологізми для 4 команди:
КОНКУРС 4 «СКЛАДИ ПРИСЛІВ’Я»
Ведуча 1: До неоціненних коштовностей українського фольклору належать прислів'я та приказки — короткі влучні вислови, що в художній формі типізують різні явища життя. Вони є узагальненою пам'яттю народу, висновками з життєвого досвіду, який дає право формулювати погляди на етику, мораль, історію й політику.
Ведуча 2: У своїй сумі прислів'я та приказки становлять начебто звід правил, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи відкидають, схвалюють або засуджують, остерігають чи повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь.
Ведуча 1: Кожна команда отримує конверт з трьома трикольоровими наборами слів, з яких необхідно скласти прислів’я.
Ведуча 2: Переможцем буде той, хто найпершим правильно складе всі три вислови. Підказкою є те, що кожне з прислів’їв має свій колір.
За одну правильну відповідь на питання цього конкурсу – 1 бал.
Прислів’я для команди 1:
Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
Зароблена копійка краща за крадений карбованець.
М'які слова і камінь крушать.
Прислів’я для команди 2:
Маленька праця краща за велике безділля.
Шабля ранить тіло, а слово — душу.
Слово до слова — зложиться мова.
Прислів’я для команди 3:
Птицю пізнати по пір’ю, а людину - по мові.
У кого рідна мова, в того й душа здорова.
Від теплого слова і лід розмерзає.
Прислів’я для команди 4:
Слово не стріла, а глибше ранить.
Не бажай синові багатства, а бажай розуму.
Гарний птах пір’ям, а чоловік – розумом.
КОНКУРС 5 «МОВНИЙ БЛІЦ».
Ведуча: На нас з вами чекає останній конкурс «МОВНИЙ БЛІЦ». Протягом кількох хвилин будуть звучати питання, що стосуються української мови (як серйозні, так і жартівливі).
Ведучий: ВАШЕ ЗАВДАННЯ: за цей час дати якомога більше правильних відповідей.
За одну правильну відповідь на питання цього конкурсу – 1 бал.
ПИТАННЯ ДЛЯ ПЕРШОЇ КОМАНДИ:
№ п/п |
Запитання |
Відповіді |
1 |
Скільки дзвінких звуків у слові їжджу? |
3, [й], [ж], [дж] |
2 |
Яким способом утворено прикметник придорожній? |
префіксально-суфіксальним |
3 |
До якої відміни належить іменник штани? |
до жодної |
4 |
Слова яких частин мови мають тверду і м’яку групи? |
іменника, прикметника |
5 |
Числівник сорок в місцевому відмінку |
сорока |
6 |
До якого розряду за значенням належить прикметник золотий у словосполученні золотий годинник |
відносний |
7 |
Скільки складів у слові грамотний? |
3, гра-мот-ний |
8 |
Якого часу дієслово буду будувати? |
майбутнього |
9 |
Який розділ науки про мову вивчає стійкі сполучення слів? |
фразеологія |
10 |
Скільки в українській мові приголосних звуків? |
32 |
11 |
Як називаються слова, які по-різному пишуться, та мають близьке значення? |
синоніми |
12 |
Для якої частини мови властива категорія часу та способу? |
для дієслова |
13 |
Який корінь у слові прибережний ? |
береж |
14 |
Якою частиною мови виступає слово хворий у реченні: Хворий чоловік попросив принести щось попоїсти. |
прикметник |
15 |
Який розділовий знак вживається при відокремленні означення? |
кома |
ПИТАННЯ ДЛЯ ДРУГОЇ КОМАНДИ:
№ п/п |
Запитання |
Відповіді |
1 |
Скільки глухих звуків у слові копито? |
3, [к], [п], [т] |
2 |
Яким способом утворено прислівник далеко? |
суфіксальним |
3 |
До якої відміни належить іменник мати? |
до третьої |
4 |
Слова якої частини мови поділяються на відміни? |
іменника |
5 |
Числівник сто п’ятдесят перший в місцевому відмінку |
на сто п’ятдесят першому |
6 |
У словосполученні ведмежа послуга до якого розряду за значенням належить прикметник ведмежа? |
якісний |
7 |
Скільки складів у слові кордебалет? |
4, кор-де-ба-лет |
8 |
Якого часу дієслово працюю? |
теперішнього |
9 |
Який розділ науки про мову вивчає правильність написання слів? |
орфографія |
10 |
Скільки в українській мові звуків? |
38 |
11 |
Як називаються слова протилежні за значенням? |
антоніми |
12 |
До яких частин мови належить слово коло у словосполученнях коло села і велике коло? |
прийменник і іменник |
13 |
Який корінь у слові блакитний ? |
блакит |
14 |
Якою частиною мови виступає слово учительська у реченні: В учительській жваво обговорювали результати виборів. |
іменник |
15 |
Який розділовий знак ставимо перед однорідними членами речення після узагальнюючого слова? |
двокрапку |
ПИТАННЯ ДЛЯ ТРЕТЬОЇ КОМАНДИ:
№ п/п |
Запитання |
Відповіді |
1 |
Скільки дзвінких звуків у слові джерельце? |
3, [дж], [р], л] |
2 |
Яким способом утворено прислівник хід? |
афіксальним |
3 |
До якої відміни належить іменник телятко? |
до другої |
4 |
На які три групи поділяються числівники за будовою? |
прості, складні і складені |
5 |
Числівник дев’яносто в родовому відмінку |
дев’яноста |
6 |
У словосполученні заяча душа до якого розряду за значенням належить прикметник заяча? |
якісний |
7 |
Скільки складів у слові дійсність? |
2, дійс-ність |
8 |
Якого часу дієслово ремонтував? |
минулого |
9 |
Який розділ науки про мову вивчає правильність вимови слів? |
орфоепія |
10 |
Скільки в українській мові букв? |
33 |
11 |
Як називаються слова близькі за написанням, але різні за значенням? |
пароніми |
12 |
Як пишеться не з дієсловами? |
окремо, разом, коли без не не вживається |
13 |
Який корінь у слові жовтуватий ? |
жовт |
14 |
Якою частиною мови виступає слово мати у реченні: Не мати совісті – от найбільший гріх! |
дієслово |
15 |
Який розділовий знак ставимо після слів автора перед прямою мовою? |
двокрапку |
ПИТАННЯ ДЛЯ ЧЕТВЕРТОЇ КОМАНДИ:
№ п/п |
Запитання |
Відповіді |
1 |
Скільки глухих звуків у слові щастя? |
4, [ш], [ч], [с], [т] |
2 |
Яким способом утворено іменник подорожник? |
префіксально-суфіксальним |
3 |
До якої відміни належить іменник листоноша? |
першої |
4 |
Слова яких частин мови утворюють ступені порівняння? |
прикметник, прислівник |
5 |
Числівник сто в орудному відмінку |
ста |
6 |
У словосполученні золотий характер до якого розряду за значенням належить прикметник золотий? |
якісний |
7 |
Скільки складів у слові рівняння? |
3, рів-нян-ня |
8 |
Якого часу дієслово йтиму? |
майбутнього |
9 |
Який розділ науки про мову вивчає значення слів? |
лексикологія |
10 |
Скільки в українській мові голосних звуків? |
6 |
11 |
Як називаються слова, які однаково пишуться, та мають різне значення? |
омоніми |
12 |
Для якої частини мови властива категорія перехідність / неперехідність? |
для дієслова |
13 |
Який корінь у слові перебігти ? |
біг |
14 |
Якою частиною мови виступає слово хворий у реченні: Хворий попросив принести щось попоїсти. |
іменник |
15 |
Який вид підрядного зв’язку у словосполученні хтось із нас? |
керування |
16 |
Що означає фразеологізм пройти крізь вогонь і воду? |
зазнати всіляких випробувань |
17 |
Який глухий звук відповідає дзвінкому [ж]? |
[ш] |
18 |
Чим відрізняється слово без закінчення від слова з нульовим закінченням? |
Незмінна і змінна частина мови |
19 |
Якою частиною мови виступає головне слово у словосполученні високо в небі? |
прислівником |
20 |
Яким способом утворений прикметник донецький? |
суфіксальним |
21 |
Чи відбувається спрощення у слові тижневий? |
так, ждн-жн |
22 |
Скільки букв н пишемо у слові тонна? |
2 |
23 |
За яким правилом ставимо апостроф у слові під’їзд? |
після префіксів, які закінчуються на приголосний |
24 |
Який розділовий знак використовують при вставних словах чи звертанні? |
кому |
Ведуча 1: Українська мова – барвистий килим самоцвітів, що віками ткали генії нації і прості люди, які називають себе українцями. Складна для вивчення і проста для сприйняття не розумом, а серцем, українська мова є найбільшим надбанням нашої культури і водночас її носієм, криницею духовності і моралі, дзеркалом одвічного українського менталітету, доброти, душевності, щирості, сприйнятливості до краси.
Ведуча 2: Цей конкурс ми присвятили її величності Українській мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що вливаємо емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним.
Відео «Свічечка літери Ї»
Ведуча: А зараз результати конкурсу
Ведуча 1: Завершити наш конкурс хотілося б словами Олеся Гончара: «Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».
Ведуча 2: Кожному учаснику нашого змагання ми даруємо «Абетку побажань».
« Абетка побажань»
А – активності творчої.
Б – безхмарності небесної.
В – віри розсудливої.
Г – гумору неміряного.
Г – ґречності щоденної.
Д – достатку життєвого.
Е – економії розумної.
Є – єдності сімейної.
Ж – життя безкінечного.
З – здоров’я безмежного.
І – імені чистого.
Ї – їздити в подорожі.
К – кохання доброго.
Л – людяності Щирої.
М – мрії здійсненної.
Н – наснаги професійної.
О – обрію барвистого.
П – посмішки чуйної.
Р – радості всесильної.
С – спокою літнього.
Т – теплоти родинної.
У – успіху великого.
Ф – фантазії гармонійної.
Х – хліба цілющого.
Ц – царини домашньої.
Ч – чарівності приємної.
Ш – широти духовної.
Щ – щастя невичерпного.
Ю – юності сердечної.
Я – ясності майбутньої.