Виховна година «Ми - одна сім'я»
Мета: Поглибити знання дітей про сім’ю, про основні обов’язки членів сім’ї — кожен член великої родини має дбати про красу, чесність і порядність свого роду. Виховувати шанобливе ставлення до старших членів сім’ї.
Хід виховного заходу:
1. Вправа «Мікрофон».
— Що означає слово сім’я?
Сім’я — група близьких родичів (чоловік, дружина, батьки, діти та інші, що живуть разом).
2. Мозковий штурм.
— Навіщо людині сім’я?
3. Бесіда про основні обов’язки в сім’ї.
4. Сценка «Домашні предмети».
Учитель ділить дітей на групи, по три-чотири в кожній. Один учень з групи — дитина, інші — різні предмети домашнього вжитку, наприклад: віник, відро, ножик, каструля, губка тощо. У сценці предмети домашнього вжитку розказують дитині, як вони служать людям, і просять частіше їх використовувати.
5. Творче завдання «Для моїх рідних».
Учитель просить дітей записати на окремому аркуші імена всіх членів своєї сім’ї, залишивши простір між ними. Під кожним ім’ям діти повинні записати як мінімум чотири речі, як їх любить той або інший член сім’ї. Потім на іншому чистому аркуші діти знову записують імена всіх членів своєї сім’ї. Використовуючи свій перший список, діти мають написати біля імен своїх близьких те, що вони (діти) могли б зробити, щоб подарувати своїм рідним радість і задоволення. Таким чином вийде план любові для всієї сім’ї. Запропонуйте дітям, не відкладаючи, розпочати виконання свого плану.
6. Творче завдання «Турбота про близьких».
Учитель просить дітей написати два списки з п’яти обов’язків, які вони вважають головними в житті своїх батьків і у своєму житті. Обговорює з дітьми, які обов’язки їм виконувати легко, а які — важко; як навчитися з радістю піклуватися про своїх близьких.
7. Бесіда.
Висновок: у дружній родині всі піклуються одне про одного. Дітям необхідно шанобливо ставитися до старших членів сім’ї. Їм потрібні увага, турбота, ласка, розуміння.
8. Робота з прислів’ями.
Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько.
Яке дерево, такі в нього й квіточки, які батьки, такі й діточки.
Який кущ, така й калина; яка мати, така й дитина.
Яка сім’я, такий і я.
Який дуб, такий тин; який батько, такий син.
Мати одною рукою б’є, а другою гладить.
Материн гнів, як весняний сніг: рясно впаде, та скоро розтане.
Нема цвіту білішого, як цвіт на калині, нема в світі ріднішого, як мати дитині.
На сонці добре сидіти, а коло мами добре жити.
Добре й батькам, як дитина в славі.
9. Гра «Хто розуміє без слів?».
Працюємо по рядам. (дві команди) Перша дитина з першого ряду беззвучно, одними губами, вимовляє ім’я кого-небудь зі свого ряду. Діти з другого ряду повинні вгадати, кого вона назвала. Якщо ім’я не вгадали, то той, що загадав ім’я, говорить уголос яку-небудь якість цієї людини, наприклад: це весела (смілива, добра, розумна) людина. Потім ім’я загадує той хто вгадав або перша дитина з другого ряду, а вгадують діти з першого ряду. І так далі гра продовжується.
10. Бесіда.
11. Творче завдання «Вчимося розуміння».
Учитель ділить дітей на чотири групи. Одна група — батьки, друга — бабусі і дідусі, третя — вчителі, четверта — діти. Кожна група має написати, чому її не розуміє решта груп. Після того як представники від груп зачитають свої відповіді, педагог разом із дітьми складає загальний список проблем, пов’язаних із нерозумінням одне одного, і обговорює з ними, як розв’язати
ці проблеми.
12. Сценка «Коли мамі (татові, бабусі, дідусеві) сумно».
— Уявіть, що ви приходите додому, а мама (група 1), тато (група 2), бабуся (група 3), дідусь (група 4) сумна (сумний), у неї (нього) поганий настрій. Які слова треба дібрати, щоб утішити, полегшити, допомогти?
13. Творче завдання «Мамина посмішка». (демонстрація)
Діти мають перерахувати, що вони відчувають, коли мама (тато, бабуся, дідусь і т. д.) усміхається. Наприклад: радість, ніжність, заспокоєння, щастя, тепло і т. д. Усі ці слова записуються на дошці. Потім діти по групах або індивідуально пишуть гімн маминій (батьковій, бабусиній, дідовій) усмішці й малюють її.