23 квітня о 18:00Вебінар: Шкільна територія як об'єкт STEАM-дослідження

Виховний захід до Міжнародного Дня рідної мови "Наша мова калинова"

Про матеріал
Сценарій відкритого уроку до святкування Міжнародного Дня рідної мови 21 лютого. Сценарій містить короткі відомості про походження свята та конкурсні завдання для двох команд учнів 5 класу.
Перегляд файлу

Виховний захід  до Міжнародного Дня рідної мови.

для учнів 5-х класів

Мета: поглиблення знань про витоки української мови, її багатство, виховання почуття патріотизму, гордості за мовні надбання українського народу.

Хід заходу

        21 лютого  відзначають Міжнародний день  рідної  мови. 

       21 лютого 1952  року в  Бангладеш  влада жорстоко придуши­ла демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день став днем полеглих за рідну мову.

       У жовтні 1999 року за ініціативою ЮНЕСКО було запроваджено  Міжнародний день рідної  мови.  В Україні  його  відзначають  із  2000 року. 

      Рідна мова... Чути лагідний, теплий голос матері, яким вона будить нас уранці. Хіба ще хтось уміє -промовляти такі слова, як наші українські мами! Адже цілий світ визнає, що українська мова — чу­дова, мелодійна, багата.

       Вона нам рідна, як мама й тато, як та земля, на якій ми зростаємо. Бо цю мову ми чуємо змалку. Нею промовили перші сло­ва. Ця мова зрозуміла й рідна всім нам. Так само, як у кожної люди­ни є одна мама, так і мова рідна лише одна. Людина може знати дві, три й більше мов, але рідною залишається материнська мова.

      Сьогодні тут зібралися справжні українці, шанувальни­ки мови, знавці рідного слова. Вони продемонструють власні знання та вміння. Можливо, це дасть змогу присутнім відчути себе частиною великого народу, який володіє найбільшим скарбом — мовою.

     Мова — одне з багатьох див, створених людиною. Вона віддзер­калює душу народу, його історію. Трапляються такі ситуації, коли навіть звучання рідного слова стає причиною особливого душев­ного стану, емоційного збудження людини, не кажучи вже про тих, хто Наділений образним баченням світу.

      У нашій світлиці сьогодні тепло, світло й затишно, тож да­вайте поговоримо про нашу рідну мову. Щасти вам у змаганні найсильніших, найкмітливіших, найерудованіших знавців рідної мови!

 

А зараз слово надається нашим учасникам. Команда 5-А класу «Розумники» та команда 5-А класу «Мовознавці».

Завдання 1 «ШВИДКІСНИЙ ЕКСПРЕС»

Командам запропоновано по 14 запитань. Кожна правильна відповідь 1 бал.

►► Запитання для 1-ї команди

1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2. Скільки голосних в українській мові? (6)

3. Значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і необхідна для утворення нових слів. (Префікс)

4. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

5. Частина слова без закінчення. (Основа слова)

6. З якої літери не починаються слова в україн­ській мові? (И)

7. Частина слова, яка вимовляється одним по­штовхом повітря. (Склад)

8. Що посеред землі стоїть? (М)

9. Це найменша неподільна одиниця, яку ми ви­мовляємо й чуємо. Його творять мовні орга­ни (язик, зуби, голосові зв'язки, губи). (Звук)

 

10. Розмова двох осіб називається... (Діалогом)

11. Чим закінчуються і зима, і весна? (А)

12. Назвіть головні члени речення. (Підмет і при­судок)

13. Чуже мовлення, передане дослівно, називаєть­ся... (Пряма мова)

14. Дзень-дзелень, цінь-цвірінь,

День-деньок, тінь-плетінь.

Хто ж добродій той маленький,

Що зробив усе м'якеньким?

Він до «ер» подібний трішки,

Що дріма, задерши ніжку. (Ь)

►► Запитання для 2-ї команди

1. Назвіть п'яту букву алфавіту. (Г)

2. Які знаки в українській мові не є розділови­ми? (Дефіс, апостроф)

3. Значуща частина слова, яка стоїть після ко­реня і необхідна для утворення нових слів. (Суфікс)

4. Яка буква в українській мові не має відпо­відного звуку? (Ь)

5. Змінна частина слова, яка необхідна для зв'язку слів у словосполученні й реченні. (Закінчення)

6. Головний член речення, що відповідає на питання хто? Що?(підмет)

7. Сукупність букв кожної мови, які розміще ні в певному порядку, називається... (Алфавітом)

8. Що стоїть посередині школи? (О)

9. Скільки граматичних основ має просте речен­ня? (Одну)

10. Які частини мови ви знаєте? (Іменник, при­кметник, дієслово...)

11. Що стоїть між підлогою і стелею? (і)

12. Літери, які можуть позначати два звука? (я,ю,є,ї,щ)

13. Яка частина мови виражає ознаку предмета? (Прикметник)

14. Я один в сім'ї такий,

Кажуть, надто вже м'який,

Хоч мовчун, та не дивак,

В слові я — не зайвий знак. (Ь)

2 КОНКУРС «ТАКА ЦІКАВА БУКВА А»

Пригадати й записати якомога більше слів. (іменники, початкова форма), до складу яких вхо­дять по дві букви а.

Зразок: автомат, база, акація, абажур, магі­страль, балка, папка, карта, ракета, лампа.

Завдання 3 «Мовні перлинки» 
Скласти і записати із слів прислів’я.

а) Хліба, а, слово, на, бережи, обід, на, відповідь.

б) Не, горобець, випустиш, слово, спіймаєш, не.

Завдання 4.Загадки-питання, загадки-жарти.

1.Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи)

2.Коли дурень розумний? (Коли мовчить)

3.Що в хаті щодня цілують? (Чашку)

4.Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка)

5.Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві)

6.У якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому)

 

7.Що в людині найбистріше? (Думка)

8.Що за трава, що й сліпий впізнає? (Кропива)
9.Столиця України. (Київ). 
10.Назва Гімну України. („Ще не вмерла Україна..."). 
11.Автор слів Гімну. (Павло Чубинський). 
12.Перший Президент України. (М. Грушевський). 
13.Назвіть малий Державний Герб України. (Тризуб). 
14.Назвіть найбільшу святиню українського народу в музичній символіці? (Гімн). 
15.Автор музики Гімну. (Михайло Вербицький). 
16.Колір нашого Прапора. (Жовто-блакитний). 

Завдання 5. «Допиши віршика».

ЇЖАЧОК

Ходить лісом їжачок,

В нього шуба з … (колючок).

ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ?

Вночі їй завжди півник сниться.

Вона не курка, а … (лисиця)

НА ПРОГУЛЯНКУ

У неділю на Хрещатик

Квочка вивела … (курчаток).

ХТО ТАКА?

Великі очі й голова.

Не Колобок це, а …(сова).

РИБАЛКА

Ярослав на камінь сів,

Ловить в річці… (карасів).

РОЗУМНИЦЯ

Має Галя добру звичку

Класти книги на… (поличку).

МАЙСТЕР

Меблі, двері й чобіток

Ремонтує… (молоток).

ЛІСОВЕ ТАКСІ

По дорозі жук повзе,

На спині листок … (везе, несе).

А ЯК У НИХ?

Є ім’я у мене і в сестрички,

А щеня і котик мають … (клички).

НОВИЙ ГЕРОЙ

Їжак згорнувся у клубок.

-          Я, - каже, - не їжак, а … (Колобок).

Ведучий 2. Наш конкурс добігає кінця, і журі підводить підсумки.

6 «Конкурс капітанів" 
Умови: необхідно продовжити прислів'я. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал

Запитання капітанові першої команди 
 

1. Хліб наснажує тіло, а книга ... (розум). 
2. Книгу читай, ... (розуму набирай). 
3. Кому книга — розвага, а кому ... (навчання). 
Запитання капітанові другої команди 
1. Книга — ... (джерело знань). 
2. Книга корисна, коли ... (її читати). 
3. Ученому — світ, а ... (невченому — тьма). 

7 Конкурс «Хто швидше?»

Із поданих літер скласти слово.

І команда: Н, А, Р, У, К, А, Ї, К (Українка)

ІІ команда: С, О, Ї, О, В, Л, Н, А,' (Солов’їна)

8  КОНКУРС «ВІДГАДАЙ ПРИСЛІВ'Я»

Завдання: записати слова за алфавітом. Якщо завдання буде виконано правильно, то останні букви слів складуть прислів'я.

Слова для 1-ї команди

Сад, вишенька, жайворонок, зерно, холодно, ліс, листопад, переліт, зранку, зовсім, доверху, чи­сто, здогад, личко, лицар, жердка, щітка, шланг, віз, горб, радощі, цукор.

Відповідь: азбука — до мудрості дорога.

Слова для 2-ї команди

Степ, стебельце, вівчар, жар, зала, вилов, від­літ, вище, хороше, удруге, число, яйце, підріс, па­лац, питання, відступ, виступ, відплата, підрив, шарж, футляр, хром.

Відповідь: вперта праця все переможе. 

9 конкурс «Плутанина»

  1. Кого називають Кобзарем українського народу?
  2. Хто автор казок «Цар Плаксій та Лоскотон»,
  3. Розділ науки, що вивчає звуки мови ?
  4. Казки, створені письменником, називаються:
  5. Хвилястою лінією підкреслюється другорядний член речення:
  6. Які бувають речення за метою висловлювання? (розповідні, питальні, спонукальні)
  7. На яке питання відповідає присудок? (що робить підмет?)
  8. Як називається слово або сполучення слів, що називає того, до кого звертаються? (звертання)
  9. Назвіть слов’янську богиню Краси та її захисницю за однойменною легендою (Берегиня)
  10. Який звір з народної легенди шукав собі найсильнішого господаря (пес)
  11. Як звали головну героїню казки «Мудра дівчина»? (Маруся)
  12. Багатий дядько та бідний небіж («Про правду і кривду»)
  13. Маруся, батько, пан, брат («Мудра дівчина»)

10 « Фразеологізми»

  1. Байдики бити – ледарювати
  2. Клювати носом – засинати
  3. Пекти раків – червоніти
  4. Тримати язик за зубами – мовчати
  5. Дерти горло – кричати

 

  1. Як кіт наплакав – мало
  2. Ніде голки встромити – тісно
  3. Водити за ніс - обманювати

 

Підведення підсумків гри, нагородження переможців. 
Заключне слово вчителя: 
 

Вчімося, друзі, слово любити, 
Слово до слова – й думка сповита 
Люди без думки – птиці безкрилі, 
З думкою люди мудрі й щасливі. 
Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі, 
Кожне з них, лиш торкни, – як струна, виграва, 
Зрозумілі, вагомі й усі вони ваші – 
Мелодійні, дзвінкі, українські слова. 
Говоріть про любов і про віру у щастя, 
Уникайте мовчання, нудьги і ниття, 
Говоріть, хай в розмові слова веселяться, 
Говоріть і продовжуйте мові життя!

 

 

C:\Users\ЮРИЙ\Desktop\i.jpg

Сценарій виховного заходу до Дня рідної мови

Для учнів 5 класів

 

 

 

Завдання 5. «Допиши віршик».

 

ЇЖАЧОК

Ходить лісом їжачок,

В нього шуба з …

 

ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ?

Вночі їй завжди півник сниться.

Вона не курка, а …

 

НА ПРОГУЛЯНКУ

У неділю на Хрещатик

Квочка вивела …

 

ХТО ТАКА?

Великі очі й голова.

Не Колобок це, а …

 

РИБАЛКА

Ярослав на камінь сів,

Ловить в річці…

 

 

Завдання 5. «Допиши віршика».

 

РОЗУМНИЦЯ

Має Галя добру звичку

Класти книги на… .

 

МАЙСТЕР

Меблі, двері й чобіток

Ремонтує….

 

ЛІСОВЕ ТАКСІ

По дорозі жук повзе,

На спині листок ….

 

А ЯК У НИХ?

Є ім’я у мене і в сестрички,

А щеня і котик мають ….

 

НОВИЙ ГЕРОЙ

Їжак згорнувся у клубок.

-  Я, - каже, - не їжак, а ….

 

 

 

 

 

 

 

 

Конкурс капітанів" 
Умови: необхідно продовжити прислів'я. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал

Запитання капітанові першої команди 
1. Хліб наснажує тіло, а книга ... ... (розуму набирай). 
2. Книгу читай, (навчання). 
3. Кому книга — розвага, а кому ... (розум). 
 

 

 

Конкурс капітанів"

Умови: необхідно продовжити прислів'я. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал

Запитання капітанові другої команди 
1. Книга —... (її читати). 
2. Книга корисна, коли (невченому — тьма). 

3. Ученому — світ, а ...(джерело знань). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Спитай себе, дитино, хто ти є, 
І в серці обізветься рідна мова; 
І в голосі яснім ім’я твоє 
Просяє, наче зірка світанкова. 

З родинного гнізда, немов пташа, 
Ти полетиш, де світу далечизна, 
Та в рідній мові буде вся душа 
І вся твоя дорога, вся Вітчизна. 

У просторах, яким немає меж, 
Не згубишся, як на вітрах полова. 
Моря перелетиш і не впадеш, 
Допоки буде в серці рідна мова. 
Д. Павличко 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ведучий 1.         21 лютого  відзначають Міжнародний день  рідної  мови. 

 

 Ведучий2.      21 лютого 1952  року в  Бангладеш  влада жорстоко придуши­ла демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день став днем полеглих за рідну мову.

 

  Ведучий 1.     У жовтні 1999 року за ініціативою ЮНЕСКО було запроваджено  Міжнародний день рідної  мови.  В Україні  його  відзначають  із  2000 року. 

 

Ведучий 2.  Рідна мова... Чути лагідний, теплий голос матері, яким вона будить нас уранці. Хіба ще хтось уміє -промовляти такі слова, як наші українські мами! Адже цілий світ визнає, що українська мова — чу­дова, мелодійна, багата.

 

  Ведучий 1.  Вона нам рідна, як мама й тато, як та земля, на якій ми зростаємо. Бо цю мову ми чуємо змалку. Нею промовили перші сло­ва. Ця мова зрозуміла й рідна всім нам. Так само, як у кожної люди­ни є одна мама, так і мова рідна лише одна. Людина може знати дві, три й більше мов, але рідною залишається материнська мова.

 

  Ведучий 2.    Сьогодні тут зібралися справжні українці, шанувальни­ки мови, знавці рідного слова. Вони продемонструють власні знання та вміння. Можливо, це дасть змогу присутнім відчути себе частиною великого народу, який володіє найбільшим скарбом — мовою.

 

Ведучий 1.  Мова — одне з багатьох див, створених людиною. Вона віддзер­калює душу народу, його історію. Трапляються такі ситуації, коли навіть звучання рідного слова стає причиною особливого душев­ного стану, емоційного збудження людини, не кажучи вже про тих, хто Наділений образним баченням світу.

 

Ведучий 2. У нашій світлиці сьогодні тепло, світло й затишно, тож да­вайте поговоримо про нашу рідну мову. Щасти вам у змаганні найсильніших, найкмітливіших, найерудованіших знавців рідної мови!

ВІКТОРИНА

Ведучий 1. Спитай себе, дитино, хто ти є, 
                     І в серці обізветься рідна мова; 
                     І в голосі яснім ім’я твоє 
                     Просяє, наче зірка світанкова. 

Ведучий 2. З родинного гнізда, немов пташа, 
                    Ти полетиш, де світу далечизна, 
                    Та в рідній мові буде вся душа 
                     І вся твоя дорога, вся Вітчизна. 

Ведучий 1. У просторах, яким немає меж, 
                    Не згубишся, як на вітрах полова. 
                    Моря перелетиш і не впадеш, 
                     Допоки буде в серці рідна мова. 
 

 

docx
Додано
20 лютого
Переглядів
93
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку