РАЙОННИЙ СЕМІНАР-ПРАКТИКУМ УЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ
Сценарій позакласного заходу з математики
для учнів 9-11 класів
Підготувала: Бренчук Н.В. – учитель фізики та математики
Червонокостянтинівська ЗШ І-ІІІ ступенів
2012 р
Мета:
Обладнання: мультимедійний проектор, екран, старовинна домашня утвар, вишиті рушники,
столи, ручки та аркуші паперу для кожного учня
Наш народ має багато красивих звичаїв та обрядів. Але найромантичнішими та наймасовішими були гуляння молоді, які називалися вечорницями. У різних місцевостях їх відзначали по-різному, а ще з ними пов’язана значна кількість різноманітних обрядів і повір’їв, також проповідування майбутньої долі, ворожіння. Ось і ми зараз зазирнемо у звичайну селянську хату і подивимось як це свято проходило. ( Звучить фонограма пісні «Ой там на горі»)
Господиня. Де ж це ті дівчата? Уже й стемніло, а їх немає. От ми, бувало... Як зачуєш, що вечорниці, то аж тини тріщать. Зранку ще біжимо, готуємося, бо ж хлопці прийдуть. А тепер? От чекають, доки ніч настане. Сяду, спочину трішки. А ще пам'ятаю, як ми було ворожили на вечорницях…
(Стук у двері. Чути сміх. Заходять дівчата.)
Перша дівчина. Добрий вечір, паніматко!
Друга дівчина. Чули, що у Вас сьогодні вечорниці. Чи дозволите нам погуляти?
Господиня. Добрий вечір, дівчата! Заходьте, щоб щастя було в хаті, щоб я була багата. Я завжди рада гостям.
Третя дівчина. Давайте готувати вечерю, бо ж хлопці надійдуть.
Господиня:
Поспішайте, дівчатонька,
Все приготувати,
Бо пора вже вечорниці
Всім нам починати.
Наваримо вареників
Біленьких, смачненьких,
Та й запросим до нас в гості,
Хлопчиків гарненьких,
Щоб вони разом із нами
Дружно працювали,
Та наші вечорниці
Піснею стрічали.
Господиня. А деж ваші хлопці?
Четверта дівчина. А ми самі почнемо вечорниці. Нехай їх завидки беруть!
(Дівчата накривають столи: вареники поки що не ставлять.Чути тупіт і стук у двері.)
Перша дівчина. Це хлопці, мабуть!
Перший хлопець (просунувши голову у двері). Дівчата, до хати пустіть, бо з дороги збився.
Друга дівчина. Гарненько попросіть, тоді пустимо.
(Знову стукіт у двері.)
Третя дівчина. Кого там принесло ще? Хто та кий?
Другий хлопець. Пес рябий, баран круторогий та ведмідь клишоногий. Пустіть до хати!
Четверта дівчина. Не пустимо в хату, бо дуже вас багато.
Перший хлопець (грюкає). Пустіть ліпше, а то буде гірше!
П'ята дівчина. Як візьмемо рогатини, поламаємо ваші спини!
Другий хлопець. Дівчатонька-голубоньки, та мі не прийшли сваритися, а погуляти. Гостинців
вам принесли.
Шоста дівчина. Та заходьте вже, чого ж!
(Хлопці заходять, вклоняються.)
Другий хлопець. Добрий вечір у вашій хаті! Будьте здорові, дівчата, і Ви, паніматко і ви, гості!
Господиня. Будьте й ви здорові. Ну, що ж, хлопці сідайте в нашій хаті.
(Хлопці сідають.)
Перший хлопець. А чого це сумно у вас, дівчата? А заспівайте всім нам.
Перша дівчина. А що заспіваємо, дівчата?
(Дівчата співають українську народну пісню «В саду гуляла».)
Другий хлопець. А от які з вас господині, чи вмієте ви біля печі ходити та їсти варити?
Друга дівчина. Та вже наварили! (Показує вареники.)
Третій хлопець. Та ще б скуштувати цих вареників. Може їх і собака їсти не захоче?
Третя дівчина. Почекайте. Ось заробите, тоді і скуштуєте.
Господиня. Наші дівчата все вміють! А тепер покажіть, на що ви здатні. Хлопці здавна на вечорницях розказували смішні історії. А чи ви вмієте розсмішити та розвеселити дівчат?
(Хлопці розповідають гуморески Павла Глазового.)
Мученик науки
Повернувся першокласник із занять додому.
Ніс в чорнилі, мов мазнули квачиком по ньому.
— Що з тобою, мій синочку? — засміялась мати. —
Та невже ти в школі носом учишся писати?
— Смійся, смійся, — каже хлопчик. — Зараз ти заплачеш,
Коли двійку у моєму зошиті побачиш.
Табель
Питається сина батько Опанас:
— Ну так де ж твій табель за дев'ятий клас?
— На деньок у мене попросив Марат.
— А чого це раптом?
— Каже, напрокат.
Учиться він класно, на "чотири" й "п'ять".
Хоче моїм табелем предків полякать.
Таткова доня
Сусід спитав мале дівчатко,
Чи самогонку варить татко.
Воно крутнуло головою:
— Не варить, ні!
Він п'є сирою.
Таємниця мозку
Кличе хлопець:
— Чуєш, татку!
— Чого тобі, синку?
— Я знайшов у себе в книжці цікаву картинку.
На картинці людський мозок. Череп ніби знятий…
Так чого в людини мозок геть увесь пом'ятий? —
Батько глянув, посміхнувся:
— Тут ясна картина.
Як народиться, синочку, на цей світ людина,
То вправляють і вправляють їй «мозги» потрошку,
Доки стане в неї мозок схожим на гармошку.
Найкраща мова
Йде синок до школи вперше.
Пита батька мати:
— Якій мові ми синочка
Будемо навчати —
Українській чи російській?
Обидві ж хороші.
— Хай вивчає ту, якою
Печатають гроші.
Куца Фенька
Десять літ финтила Фенька в модній міні-юбці,
Але пари підшукати не вдалось голубці.
І не знала б Фенька бідна, як їй бути далі,
Та замітку прочитала в свіжому журналі,
Що в столиці електронні є вже автомати,
Що дівкам допомагають женихів шукати.
Жвава Фенька найкоротшу одягла спідницю
І негайно полетіла літаком в столицю.
В інститут прибігла Фенька рано на світанку
І надряпала записку на вузенькім бланку:
«Підшукай мені, машина, щоб жених був класний,
представительний мужчина, а не шкет нещасний.
Щоб імєл він чин солідний, персональну дачку,
Збереженія на книжці й льогковую тачку.
Був неп'ющий, некурящий і до гроба вєрний.
В заключення сообщаю свой портрет примєрний.
В мене талія ізящна і фігура стройна,
А за проче-остальноє тоже я спокойна».
Розписалася під бланком ще й черкнула риску.
Вклав учений у машину Феньчину записку,
І дала машина Феньці відповідь куценьку:
«Представительний мужчина чхать хотів на Феньку!»
Залізний характер
— Нам, мужчинам, дорікають: їздячи трамваєм,
Ми, мовляв, жінкам ніколи місць не уступаєм,
Бо, мовляв, ще є мужчини некультурні й грубі.
В цьому треба розібратись, громадяни любі.
Якось їхав я трамваєм, а уздовж проходу
Натопталось душ п'ятнадцять женського народу.
Треба місцем поступитись. А кому охота?
Ти стоятимеш, а сяде тютя жовторота.
Я до публіки й звернувся: «Женщини і дами!
Хто найстарша і найтовща буде тут між вами?»
Всі мовчать, як без'язикі, мов заклало вуха.
Я й кивнув одній бабусі: «Йди сідай, старуха!»
А вона попалась, видно, із єхідних штучок.
«Та сиди вже там, — говорить, — теж мені онучок».
Я до іншої звертаюсь благородно й чітко:
«Ви, по-моєму, найтовща. Йдіть сідайте, тітко».
А вона стоїть, як скеля, наче й не до неї.
Не оцінює культури й чемності моєї.
Я до третьої заходжу з іншого вже краю.
«Вам, мамашо, скільки років стукнуло?» — питаю.
А вона скривилась гірко і сказала строго:
«То тебе об стінку лобом стукнули малого!»
Як почув таку я фразу, сів на місце зразу.
Більше женщинам я місця не давав ні разу.
І мене тепер не стягне найсильніший трактор.
Ми, мужчини, теж умієм показать характер.
Четверта дівчина. Та досить вам!
П'ята дівчина. А що, наші хлопці заробили вареники?
Дівчата. Заробили! Заробили!
(Дівчата вносять вареники, всі їх їдять, веселяться та жартують.)
Друга дівчина. Дівчата, а на вечорницях ворожать! Давайте і ми поворожимо на долю.
Четверта дівчина. А я щойно з сестрою ворожила! Піймала я у курнику когута ї курку. Зв'язала їм хвости, а щоб не кричали, накрили їх решетом. Бачимо мовчать, то ми їх випустили. У мене курка швидше перетягнула – буду верховодити чоловіком. А у моєї сестри перетягнув першим півень – значить, чоловік верховода. Вона не хоче, вередує! Оце зі мною не пішла!
Другий хлопець. А ми також хочемо знати свою долю!
Господиня. А я вам покажу, як користуючись математичними діями та нумерологією визначити долю людини. Виконайте дії, що вказані на слайді, а потім – прочитайте кожен про себе, залежно від кількості отриманих однакових цифр.
Перший хлопець. Ой, це ж треба рахувати! Візьмем хлопці калькулятор!
(У дужках пропонуємо зразок виконаних дій для людини, яка народилася 5вересня 1967 року.)
Квадри долі
1. Запишіть дату свого народження: число (двома цифрами), місяць (двома цифрами), рік чотирма цифрами. (05 09 1967.)
2. Знайдіть суму всіх восьми цифр.
(0 + 5 + 0 + 9 +1 + 9 + 6 +7 = 37.)
3. Знайдіть суму цифр отриманого числа (З + 7 = 10.)
4. Запишіть у першому рядку вісім цифр, що є датою вашого народження, у другому — поряд результати другої і третьої дій.
5. Від числа, що ви отримали у другій дії, відніміть подвоєну першу цифру першого рядка.
(37-2*0 = 37.)
6. Додайте цифри отриманого числа. (З +7 = 10.)
7. Допишіть у другий рядок четвертої дії числа, що є результатами п'ятої та шостої дій.
8. Полічіть, скільки і яких однакових цифр є у вашому запису.
(«1» — три, «2» — немає, «З» — дві, «4» — немає, «5» — одна, «6» — одна, «7» — три, «8» — немає, «9» - дві.)
Кількість «1» визначає характер людини:
одна – егоїстична людина, що в будь-якій ситуації намагається отримати максимальну вигоду;
дві – схильна до егоїзму людина, яка потребує постійної похвали від сторонніх;
три – «золота середина», комунікабельна людина зі спокійним характером;
чотири – людина з сильним вольовим характером; чоловіки – прекрасні вояки, а жінки – лідери у сім'ї;
п'ять – людина-диктатор, що не озираючись і не спиняючись прямує до своєї мети; разом з тим, дуже любить своїх дітей та онуків;
шість – жорстока людина, але здатна здійснити неможливе заради своїх близьких.
Кількість «2» визначає біоенергетику людини:
немає – енергія на досить низькому рівні; любить книги, антикваріат; добре вихована людина,
уважна до оточуючих;
одна – енергії мало; відчуває зміни погоди; має уникати стресових ситуацій; варто займатися спортом;
дві – людина має відносно великий запас енергії; гарний лікар та медична сестра;
три – людина, що може лікувати за допомогою свого біополя; для розвитку здібностей потрібен незначний поштовх;
чотири – якщо ви зустріли дівчину, в яку закохані всі хлопці, або хлопця, у товаристві якого починає тріпотіти дівоче серце, то напевне у цієї людини є чотири двійки.
Кількість «З» визначає внутрішній склад людини:
немає — дуже пунктуальна людина; жінки — чудові господині, чоловіки ретельно стежать за
своїм зовнішнім виглядом;
одна — людина настрою, не любить економити; у її домі — то жахливий безлад, то ідеальна
чистота;
дві — людина з аналітичним складом розуму, схильна до наук;
три і більше — людина з підвищеною схильністю до наук.
Кількість «4» визначає здоров'я людини:
немає — здоров'я слабке;
одна — щоб бути здоровою людиною, обов'язково слід загартовувати організм;
дві — людина з міцним здоров'ям;
три і більше — дуже міцне здоров'я; чоловіки розвинені фізично.
Кількість «5» визначає інтуїцію:
немає — канал зв'язку з тонким світом, з космосом закритий; людина постійно зайнята
розрахунками, експериментами, намагається щось комусь довести;
одна — така людина робить мало помилок, може розрахувати ситуацію і отримати від неї
максимальну користь;
дві – людина має дуже розвинену інтуїцію; непоганий фізіономіст;
три — майже провидиця; практично не допускає помилок у житті;
чотири — людина-провидиця, іноді знаходиться поза часом і поза простором.
Кількість «6» визначає ступінь приземленості людини:
немає — людина має неабиякий художній смак, фантазію, неординарну уяву; може
оволодівати різними ремеслами;
одна — однаково успішно може займатися як точними, так і творчими науками;
дві — у людини переважають духовні складові, але фізична праця є обов'язковою умовою існування;
три — бажана розумова діяльність або заняття мистецтвом;
чотири – людина підвищеного темпераменту, приваблива, завжди в центрі уваги;
п'ять — людина дуже багато працює і не уявляє свого життя без цього.
Кількість «7» визначає міру таланту людини:
одна — людина народжена щоб доводити існування таланту у життєвих випробовуваннях; чим більше людина такого типу працює, тим більше отримує в майбутньому;
дві — знак «ангелоподібності», якщо розвинути його повністю; людина дуже обдарована, схильна до музики, має тонкий художній смак;
три — людина добра і безтурботна, але хворобливо сприймає будь-яку несправедливість.
Кількість «8» визначає почуття обов 'язку людини:
немає — майже повна відсутність почуття відповідальності;
одна — людина відповідальна, добросовісна, пунктуальна;
дві — у людини розвинуте почуття обов'язку;
три — знак великого обов'язку, знак служіння народу;
чотири — людина з парапсихологічними здібностями і винятковою сприйнятливістю до точних наук.
Кількість «9» визначає інтелект людини:
одна — людина мусить наполегливо працювати, щоб заробити ще одну «9»;
дві — людина розумна від народження, вчиться неохоче, бо знання даються їй легко;
три — дуже розумна людина, у навчанні не докладає ніяких зусиль;
чотири — людина, якій відкривається істина; гострий розум робить її грубою і жорстокою.
Третя дівчина. А я відгадаю число, місяць вашого народження і скільки вам років. Порядковий номер
вашого місяця народження помножте на 100. До добутку додайте число, коли ви народилися. Отриману суму помножте на 2. До нового добутку додайте 8. Цю суму помножте на 5. До нового результату додайте 4; суму помножте на 10 і знову додайте 4. Тепер додайте повну кількість своїх років і від результату івідніміть 444. Ви народилися ... (Ключ длявідгадування. Наприклад, названо 11253 . Дві останні цифри вказують вік (53) роки, попередні дві цифри — число народження (12) дві перші — місяць народження . Отже, людина народилася 12 січня, їй 53 роки).
Четвертий хлопець. А я теж вмію чаклувати. Я попрошу вийти одного учня. (Виходить бажаючий учень.) Ось тобі дві монети (дає монети номіналом 2 к. і 25 к.). Я вгадаю, у якій руці яка монета. Числове значення монети, яка у тебе у правій руці помнож на 4, а числове значення монети, що лежить у лівій руці, помнож на 7. Додай ці числа і скажи: парне чи непарне число ти отримав. (Ключ для відгадування: якщо парне число,то в правій руці 25 к., а в лівій — 2 к., а якщо непарне, то навпаки).
Четверта дівчина. А я відгадаю номер вашого будинку і скільки вам років.
Номер вашого будинку помножте на 2. Додайте 5 і результат помножте на 50. Тепер додайте кількість своїх років. Додайте 365, відніміть 615. Назвіть результат. Вам ... (Ключ для відгадування: нехай вам назвали число 2953. Дві останні цифри вказують на кількість років (53 роки), інші цифри вказують номер будинку (29). Отже, учаснику 53 роки і номер будинку 29.)
П'ята дівчина. Кожній людині при народженні дають ім'я та прізвище. І вже за ними можна розповісти про її характер, що передано їй предками через гени, про натуру і спосіб поведінки. Характер визначається за допомогою трьох цифр: інтимної, спадкової та цифри експресії. Інтимна цифра вказує на ті риси і мрії, які кожен приховує від інших; спадкова цифра відкриває те, що кожному передано предками через гени; цифра експресії показує вашу натуру і спосіб поведінки.
Шоста дівчина. Знайдіть свою інтимну цифру за допомогою таблиці
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
И |
Й |
К |
Л |
М |
Н |
О |
П |
Р |
С |
Т |
У |
Ф |
Х |
Ц |
Ч |
Ш |
Щ |
Ь |
І |
Ї |
|
Ю |
Я |
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
.
Знайдіть цифри, що відповідають кожній літері вашого імені, додавайте їх до того часу, поки не отримаєте одноцифрове число. Наприклад, імені «Тетяна» відповідають цифри 262661, їх сума 2 + 6 + + 2 + 6 + 6+1= 23, 2 + 3 = 5 — інтимна цифра.)
Пояснення до інтимних цифр
«1» Близькі тобі люди вважають, що ти тиран для інших і ненавидиш нерішучих. Ти – особистість імпульсивна, фанатик; або любиш, або ні, чим і керуєшся у своїх вчинках.
«2» Пливеш за течією, підкоряєшся долі. Як особистість — обдарований, цінуєш мистецтво і все прекрасне. Важливу роль для тебе відіграє гармонія почуттів.
«3» Тебе характеризує інтелігентність і рухливість. Використовуєш всі можливості в роботі. Зустрічі, дружні стосунки, подорожі відіграють велику роль у твоєму житті.
«4» Маєш солідну матеріальну базу і докладаєш зусилля для накопичення багатства, грошей — для сім'ї і дому. Життєвим шляхом ідеш упевнено. Ти відмінний працівник, але тобі заважає надмірна обережність, невпевненість у власних силах, надмірна делікатність.
«5» Ти – ентузіаст, намагаєшся бути завжди в центрі уваги, не любиш залишатися в тіні. У житті завжди шукаєш свій шанс і намагаєшся його використати, не думаючи особливо про майбутнє. Живеш інтенсивно, не терпиш лежнів і дрібних людей.
«6» Ти дуже реагуєш на оточення. Тобі притаманні спостережливість, працелюбність. Умієш зрозуміти кожного, присвятити себе іншим. Це допомагає тобі удосконалюватися духовно і мати успіх серед оточуючих.
«7» Як особистість ти дружелюбна й енергійна людина — притягуєш інших. У твоєму житті щастя і везіння мають велике значення. Не переносиш інертності. Любиш подорожі і все, що робить життя цікавим, змістовним.
«8» Ти дуже активний. Ставиш багато запитань і сам даєш вичерпну відповідь на них. Любиш невідоме, непередбачені проблеми, які твій розум уміє розв'язувати.
«9» Умієш безпомилково зрозуміти і розпізнати людину. Швидко пристосовуєшся до оточення. За натурою — ідеаліст. Умієш створювати дистанцію між собою і знайомими. Але одиноким тебе не назвеш. Любиш ділитися радістю з іншими.
Перша дівчина. Спадкова цифра також знаходиться за таблицею. На цей раз береться до уваги не ім'я, а прізвище (у заміжніх жінок — дівоче, а людей, які поміняли прізвище — батьківське). Потрібно додавати всі цифри, що відповідають літерам прізвища, поки сума не буде одноцифровим числом.
Пояснення до спадкових цифр
«1» Відважно ідеш назустріч будь-якій небезпеці. Як активна людина не любиш перекладати свої справи на інших. Тобі швидко набридає одноманітність і буденність. Намагаєшся змінити таке оточення, реалізувати вищі цілі.
«2» Маєш риси, які вважаються вашими сімейними: терпіння, витримка, постійність. Любиш комфорт, красиві речі і спілкування з людьми.
«3» Тонкий розум, зацікавленість і передбачення допомагають тобі знайти своє місце в житті. Тобі притаманні мрійливість, часом неуважність, але ти вмієш «повертатися з небес на Землю».
«4» Маєш багато позитивних рис, отриманих у спадок від предків.
«5» Найхарактерніші риси — суворість і передбачуваність. Не любиш пустого існування. Служиш своєму оточенню, яке має великий вплив на твій настрій.
«6» Любиш гру, непередбачені ситуації. Умієш подобатися, бути в центрі уваги. Користуєшся увагою дітей, маєш педагогічний дар.
«7» Любиш мистецтво; нестримана людина, але не любиш виділятися, приховуєш свої почуття, через те дехто вважає тебе імпульсивним, вередливим.
«8» Маєш велику моральну мужність і силу для подолання життєвих труднощів. Людина неспокійної вдачі, певною мірою — фанатик. Тебе однаково притягує і відштовхує матеріальний світ. Завжди готовий до ризику, аби здивувати тих, хто тебе оточує.
«9» Ти альтруїст, ідеаліст, людина широкої душі, можеш пожертвувати ближньому «останню сорочку». Через свою благодійність станеш мудрим і шанованим.
Друга дівчина. Цифра експресії — це сума цифр інтимної і спадкової. Результат суми повинен бути одноцифровим числом.
Пояснення до цифр експресії
«1» Ти амбіційний, упевнений у своїх силах. На цьому тримається твій авторитет. Готуєшся до великих справ, благородних вчинків, але не забуваєш про земну реальність. Любиш керувати, виконувати функції підлеглого для тебе — покарання.
«2» Ти — втілення дипломатії. Характер спокійний, ранимий. У твоєму серці — порожнеча, яку намагаєшся заповнити коханням. У роботі любиш допомагати іншим (переважно — радити).
«3» Оптиміст, маєш потребу бути в центрі уваги. Обдаровуєш увагою людей неординарних. Активний у роботі, користуєшся успіхом.
«4» Характер — розсудливий і непоступливий, завжди стабільний. Почуття — глибокі. Ти людина слова і діла, любиш працювати. Твої зусилля не зразу, але приведуть до успіху.
«5» Повний енергії, любиш рух, подорожі. Воля — головне твоє багатство. Любиш невеликі пригоди, легко пристосовуєшся до нового місця роботи.
«6»У всьому шукаєш гармонії, любиш мистецтво. Душевна рівновага залежить від почуттів. Найвищі цінності — любов, сім'я, дім. У роботі береш на себе дуже багато обов'язків.
«7» І радість, і сум приховуєш глибоко в собі. Зустрічі та розлуки — завжди для тебе несподівані. Пов'язуєш долю лиш з тими партнерами, які поважають твою незалежність та оригінальність.
«8» Влада, гроші — самі близькі поняття. Гордість та енергія штовхають тебе на суперництво з іншими. Утверджуєшся в роботі, приймаєш сміливі рішення, добуваєш матеріальні блага. У коханні знаєш, що хочеш, але тобі важко знайти свою долю.
«9» Характер – войовничий, фанатичний. Умієш оцінювати людей. Уважна і вірна людина, але не вагаючись, можеш «спалити всі мости» і почати все спочатку. Межа між дружбою і коханням не завжди чітка.
Господиня .Отже, хлопці та дівчата, ви побачили, як за допомогою чисел можна дізнатися, що нам доля готує, і багато цікавого про кожну людину.
Перший хлопець. Що ж, пора і честь знати. Спасибі Вам, паніматінко, за вечорниці.
Господиня. Спасибі і вам, хлопці, дівчата та гості. Заспівайте мені на прощання.
(Дівчата і хлопці співають і виходять.)
Використана література
1