Тема. День української писемності та мови.
Мета: виховувати любов до рідної мови, усної народної творчості, до України; виховувати колективізм, партнерство та взаємовиручку, розвивати мовлення, вміння творчо підходити до розв’язання завдань, фантазувати, логічно мислити, аналізувати та робити висновки; навчати учнів через гру пізнавати та відкривати для себе нові знання та черпати їх з книг та підручників.
Обладнання: вишиті рушники, дидактичний матеріал,вікторина,музичний супровід.
Ведучий: Сьогодні,27 жовтня, ми відзначаємо День української писемності та мови.
Ведучий: Тож, сьогоднішня зустріч – це ще одна сходинка до взаєморозуміння, до мовного єднання до якого ми всі так прагнемо.
Ведучий: Багата і милозвучна наша рідна українська мова. Вона – найпрекрасніше диво, скарбниця, в якій зберігається історія нашого народу, його душа, культура.
Ведучий: Спробуйте уявити один день свого життя без мови: ось ви прокинулись, мовчки одягаєтесь, снідаєте, йдете до школи. А що тут? Мовчазні друзі походжають широкими коридорами – ніхто ні з ким не спілкується, не розповідає про свої пригоди. Стоїть мертва тиша.
Ведучий: Лунає дзвоник. Ви тихенько заходите до класу, сідаєте за парту. А що далі? Чи змогли б ми за таких обставин отримати освіту, відчути себе часткою суспільства? Вважаю, що ні.
Ведучий: Отже, мова – найважливіший засіб спілкування. Життя без неї уявити неможливо, це найбільше і найдорожче добро кожного народу.
Ведучий: Прекрасна, багата, мелодійна українська мова. Слова – це крила ластівки, вона їх не відчуває, але без них не може злетіти. Тож маємо зробити все для того, щоб не згорнулися крила, щоб не обірвалася золота нитка, яка веде з давнини в наші дні.
Вірш»Діамант дорогий».
Ведучий. Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ви вперше побачили світ, з мови, якою розмовляють ваші батьки, з подвір’я, по якому ви бігали, з села чи міста, з України, де ви народилися. А Україна - це наша Батьківщина.
Ведучий. Давайте поговоримо про Україну, нашу рідну мову. Україна - золота, чарівна сторона. Земля рясно уквітчана, зеленню закосичена. Скільки ніжних, ласкавих, поетичних слів придумали люди, щоб висловити свою гарячу любов до краю, де народились і живуть.
1-й учень.
Люблю тебе, моя Вітчизно мила,
Твої поля і небо голубе,
Бо ти дала мені малому крила.
То як же не любить мені тебе!
2-й учень.
Люблю тебе я, мила Україно!
І все зроблю, щоб ти завжди цвіла.
Я буду вчитись в школі на "відмінно",
Щоб мною ти пишатися могла!
3-й учень.
Люблю твої ліси, струмки, джерельця
І все-усе, що є в моїм краю!
Тепло долонь, і розуму, і серця
Я Україні милій віддаю!
4-й учень.
Україна моя починається
Там, де доля моя усміхається,
І, як небо, як даль солов’їна,
Не кінчається Україна.
5-й учень.
Україно! Ти для мене диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо, горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік.
6-й учень.
На землі великій
Є одна країна:
Гарна, неповторна,
Красна, як калина.
7-й учень.
І живуть тут люди
Добрі, працьовиті,
І скажу, до речі,
Ще й талановиті.
8-й учень.
Землю засівають.
І пісні співають,
На бандурі грають
І вірші складають
Про ліси і гори,
І про синє море,
Про людей і квіти...
То скажіть же, діти,
Що це за країна?
Разом.
Наша велика славна Україна!
Учні виконують пісню «Ми Вкраїни діти».
Ведучий. Ми не завжди собі уявляємо те, яке багатство є у кожного з нас, його ми не завжди помічаємо, не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо жити. Що це?
Всі: - Мова!
1-й учень
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
і народу без мови нема.
2-й учень
Рідна мова – то розпис перлинний,
Серед темряви промінь ясний,
Рідна мова – щебет пташиний,
В люту стужу, то подих весни.
Ведучий. Вона нам рідна, як мама і тато, як та земля, на якій ви зростаєте. Бо це мова, яку ми всі чуємо змалку, якою ми промовили перші слова. Ця мова зрозуміла і рідна всім нам. Бо без мови немає народу. І так само, як у кожної людини є одна мама, так і мова рідна лише одна. Людина може знати дві, три і більше мов, але рідною залишається материнська мова.
3-й учень.
Мово рідна! Колискова.
Материнська ніжна мова!
Мова сили й простоти,
Гей, яка ж прекрасна ти!
Ведучий. Рідна мова. І чується лагідний, теплий голос матері, яким вона будить нас уранці. Хіба ще хтось вміє промовляти такі слова, як наші українські мами? Адже цілий світ визначає, що українська мова – чудова, мелодійна, багата.
4-й учень.
Ти велична і проста,
Ти стара і вічно молода,
Ти могутня – рідна мово!
Мова – пісня колискова,
Мова – матері уста.
Легенда про пісню.
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці — любов до господарювання, німці — дисципліну і порядок, діти Росії — владність, Польщі — здатність до торгівлі, італійці отримали хист до музики...
Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дитину. Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок з червоної калини.
—Хто ти? Чого плачеш? — запитав Господь.
—Я - Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються із вдів і сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.
—Чого ж ти не підійшла до мене скоріш? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю?
Дівчина хотіла вже піти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
- Є у мене національний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це пісня.
Узяла дівчина-Україна дарунок і міцно притисла його до серця. Вклонилась низенько Всевишньому, і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ. З тих пір і дивує весь світ українська народна пісня.
Пісня»Батьківська мова».
Ведучий. Кожному у дар Божий дана мова. Всі живі створіння на Землі спілкуються між собою: одні - мовою жестів, інші - мовою звуків. Лише нам, людям, найдосконалішим із мешканців Землі, було даровано можливість спілкуватися за допомогою мови.
- Мово! Пресвята Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м'яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі й місяця народна.
Молитва.
Ведучий. Українська мова - це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов'їна. Наша мова прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою.
1-й учень.
Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій!
2-й учень
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жить.
3-й учень
В ній стільки слів, що й не збагнути!
І приказок, і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти зможеш просто безліч знань.
4-й учень
То ж мову вчи і прислухайся
До того, як вона звучить.
І розмовляти так старайся,
Щоб всім її хотілось вчить.
5-й учень
Вона ж у нас така багата,
Така чарівна, як весна!
І нею можна все сказати,
І найрідніша нам вона.
Пісня»Мова єднання».
Ведучий: Україна - золота чарівна сторона. Земля рясно уквітчана, зеленню закосичена.
Ведучий: Скільки ніжних, ласкавих, поетичних слів придумали люди, щоб висловити свою любов до краю, де народилися і живуть.
Учні разом.
Ми малі, та всі ми друзі,
Ми одна родина.
А найбільша наша мати –
Рідна Україна.
Пісня »Станемо ми дружно крокувати».
Ведучий: Для кожного народу дорога його мова. Для нас найближчою і найріднішою є українська… Про неї сьогодні й поговоримо. Ми зібрались сьогодні тут, щоб ще раз засвідчити свою пошану рідній мові, продемонструвати свої вміння та знання у грі. Отож, розпочнімо!
Вікторина
1. Як називається державна мова України? (українська)
2. Який знак ставимо у кінці питального речення? ( ? )
3. Як називаються слова з протилежним значенням? (антоніми)
4. Якою є перша буква у власній назві? (велика)
5. Як називається розмальоване яйце? (писанка, крашанка)
6. Скільки -н- у слові незрівнянний? (чотири)
7. Головні члени речення – це (підмет і присудок)
8. Особливий знак у слові В’ячеслав – це (апостроф)
9. Префікс у слові прекрасний – це ( пре-)
10. Список літер встановленого порядку – це (алфавіт)
11. Остання буква у слові шістдесят – це (т)
12. Народні пісні, що співають на Різдво – це (колядки)
13. Автор «Заповіту» – ( Шевченко)
14. Продовжте фразу «Мені тринадцятий …(минало)
15. Скільки літер в українському алфавіті? (33)
16. Доберіть антонім до слова «добро» (зло)
17. Третій відмінок нашої мови – (давальний)
18. Частина слова після кореня, яка служить для творення нових слів? (суфікс)
19. Яким розділовим знаком починається запис діалогу? (тире)
20. Назвіть голосні звуки української мови? ( А,О,У,И ,І ,Е)
21. Без якої святині зникає народ? (без мови)
22. Слова зі спільним коренем? (спільнокореневі)
23. Знак у кінці розповідного речення? (крапка)
24. Який розділовий знак використовується для запису прямої мови ? (лапки)
25. Буква без звука ?( м’який знак)
26. Другорядні члени речення –це (додаток, означення, обставина)
27. Сьомий відмінок нашої мови? (кличний)
28. Стиль у науці – це (науковий)
29. Змінна частина слова? (закінчення)
30. Розмова двох осіб – це (діалог)
31. Опис природи – це (пейзаж)
32. Нема України без верби і … (калини)
33. Частина слова перед коренем – це (префікс)
34. Остання буква у слові п’ятдесят – це (т)
35. Народні пісні про весну –це (веснянки)
36. Автор пісні-гімну «Ще не вмерла Україна»? (Чубинський, Вербицький)
37. Яку річку можна переломити (Прут)
38. Назвіть п’яту букву алфавіту ( Г’)
39. Що стоїть в середині школи ? (буква О)
40. Чи ставиться апостроф у слові комп’ютер? (так)
Конкурс «Загадки»
1.Як навколо об’їси –
Серединки не проси.
Ми такі гостинці:
Дірка всерединці. (Бублики)
2.Скручений, зв’язаний,
По кімнаті танцює. (Віник)
3. Має вуса, пишний хвіст
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть,
Після – вмиє личко. (Кіт)
4.Що не робить ні болю, ні печалі,
А до сліз доводить? (Цибуля)
5. Люблять діти молодця,
А б’ють його без кінця.
Він не сердиться, не плаче,
А все вище й вище скаче. (М’яч)
6. Дивишся на нього, а бачиш себе. Що це? (Дзеркало)
7. Хто все йде, а ні кроку не пройшов, все б’є,
А ще нікого не побив?(Годинник)
8. В теплий дощик народився
Парасолькою накрився.
Може б з лісу пострибав,
Якби другу ногу мав. (Гриб)
Конкурс «Прислів’я»
«Продовж прислів’я».
1. Без верби і калини …(нема України).
2. Хто багато читає, той …(багато знає).
3. Книга вчить, як …(на світі жить).
4. Слово до слова - …(зложиться мова).
5. Всюди добре, а …(вдома найкраще)
6. Жити – Вітчизні …(служити).
Конкурс «Казкарі»
• Кого першим зустрів Колобок, коли втік від діда і баби? (Зайця)
• Хто з’їв Колобка? (Лисиця)
• Як звати лінивих мишенят,які нічого не хотіли робити і не допомагали півникові? (Круть і Верть)
• Яке яйце знесла Курочка Ряба? (Золоте)
• Хто загубив рукавичку? (Дід)
• Скільки звірів умістилося в рукавичці? (7)
• Як звали працелюбного півника? (Голосисте горлечко)
• Хто перехитрив Колобка? (Лис)
• Що ведмідь приніс Пану Коцькому на обід? (Мед)
• У чиїй хатці заховалася Коза-Дереза? (Зайчиковій)
• Чим Лисичка пригощала Журавля у казці «Лисиця і Журавель»?
(Молочною кашею)
• Чим ловив Вовк рибу? (Хвостом)
• Хто першим наскочив на солом’яного бичка? ( Заєць)
• У якій казці битий небиту везе? (Про Вовчика-братика та Лисичку-сестричку)
• Хто прогнав Козу-дерезу? (Рак)
• Скільки бочок смоли і возів конопель попрохав Кирило Кожум’яка у князя? (12)
Ведучий: Ось і підійшло до кінця наше свято. Дуже хотілося б, щоб від сьогоднішнього дня ви залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови.
Ведучий: Щоб ви завжди пам'ятали, про те багатство, яке є у кожного з нас, і багатство це - наша рідна українська мова.