ІНСТРУКТИВНО – МЕТОДИЧНА КАРТКА
ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
з вибіркової навчальної дисципліни
«Основи дієтичного та оздоровчого харчування»
Тема: МЕТОДИКА СКЛАДАННЯ ТА РОЗРАХУНКУ ХАРЧОВОЇ ЦІННОСТІ РАЦІОНІВ
Мета: оволодіти методикою складання харчових раціонів та розрахунку їхньої харчової цінності
НАОЧНІСТЬ: інструктивно-методична картка, посібники, таблиці «Хімічний склад харчових продуктів», «Норми фізіологічних потреб населення України в основних харчових речовинах та енергії»
Техніка безпеки: заняття проводиться в звичайних умовах.
І. ПОПЕРЕДНІЙ КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
ІІ. ПОСТАНОВКА ЗАГАЛЬНОЇ ПРОБЛЕМИ
Вплив раціонального харчування на організм людини.
ІІІ. ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ З ЇХ ОБГОВОРЕННЯМ
План виконання роботи
1. Скласти одноденний харчовий раціон та розподілити його за прийомами їжі.
2. Розрахувати харчову цінність одноденного раціону.
Розрахунок хімічного складу одноденного раціону проводять, враховуючи харчову цінність кожного прийому їжі згідно з індивідуальним завданням. Співвідношення білків, жирів і вуглеводів їжі повинно складати відповідно 12:33:55 % (за калорійністю).
Наприклад, для чоловіка, що відноситься до І групи інтенсивності праці, віком 25 років добова потреба у білках складає 67 г, у жирах – 68 г, вуглеводах – 392 г, у калоріях – 2450. При 5-ти разовому харчуванні вони будуть розподілятися приблизно таким чином, як наведено у таблиці 1:
Прийом їжі |
Відсоткове співвідношення добової потреби в основних харчових речовинах та енергії |
Маса, г |
Енергетична цінність їжі, ккал |
||
Білки |
Жири |
Вуглеводи |
|||
Сніданок |
25% |
17 |
17 |
98 |
612 |
Другий сніданок |
10% |
7 |
7 |
39 |
245 |
Обід |
35% |
23 |
24 |
137 |
858 |
Полуденок |
10% |
7 |
7 |
39 |
245 |
Вечеря |
20% |
13 |
13 |
79 |
490 |
Разом |
100% |
67 |
68 |
392 |
2450 |
Під час складання меню кожного прийому їжі слід додержуватися певного порядку запису страв.
У перший сніданок бажано включати салат або закуску (маса до 100 г), гарячу другу страву – м’ясну, рибну або із субпродуктів (маса згідно з рецептурою) з гарніром (маса 150 г), бутерброд із вершковим маслом або сиром та тонізуючий напій (маса 200 г).
У другий сніданок слід вводити свіжі фрукти, плоди, ягоди, соки, бутерброд, тонізуючі напої.
У меню обіду включають салат або закуску, гарячу першу страву (500 г для чоловіків, 1/2 порції для жінок), другу страву з гарніром (маса різноманітних гарнірів може коливатися від 100 до 250 г), солодку страву або свіжі фрукти, ягоди, плоди.
У полуденок слід включати молоко та молочні продукти, хлібобулочні вироби, кондитерські вироби, свіжі плоди, ягоди, фрукти та соки.
До вечері не слід включати продукти та страви, які потребують багато часу для перетравлення (жирне та смажене м’ясо, м’ясні консерви) та страви і напої, що тонізують центральну нервову систему. В меню вечері вводять рибні, сирні, овочеві страви. У кожен прийом їжі вводиться певна кількість хліба (1 шматок важить у середньому 30 г) залежно від добових енерговитрат людини.
Повний хімічний склад та калорійність раціону зводять у табл. 2. (по кожному прийому їжі)
№ рецептури |
Назва страви |
Маса нетто, г |
Білки, г |
Жири, г |
Вуглеводи, г |
Калорійність, ккал |
|
|
|
||||
|
|
|
Під час складання раціонів харчування необхідно враховувати не тільки основні принципи раціонального харчування, але і особливості тої чи іншої групи населення.
Допустимі відхилення від нормативних + - 5%
Разом за день _________________________
Рекомендована норма__________________
Відхилення від норми (+-) ______________
Варіанти завдань для виконання роботи
Варіант 1. Розробити харчовий раціон для школяра 12 років вагою 35кг.
Варіант 2. Розробити харчовий раціон для шахтаря віком 50 років вагою 95кг.
Варіант 3. Розробити харчовий раціон для лікаря-хірурга віком 35 років вагою 90кг.
Варіант 4. Розробити харчовий раціон для жінки – робітника бібліотеки віком 28 років вагою 55кг.
Для виконання завдання скористайтеся інформаційними джерелами 1, 3.
IV. ПЕРЕВІРКА ТА ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ
V. ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ:
Література:
URL: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/4124/1/BASIC_NUTRITION_17.pdf