Безперечно, вивчення іноземної мови без знання культури й історії країн, у яких нею спілкуються неможливе. А от застосування країнознавчих соціокультурних завдань необхідне на всіх етапах її освоєння. Так, розробка виховного заходу «Travelling around the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland» присвячена ознайомленню зі Сполученим Королівством Великої Британії та Північної Ірландії.
Захід розроблено для учнів старших класів, училищ, ліцеїв і гімназій з метою ознайомити учнів з культурою та традиціями народу, мова якого вивчається.
Матеріал, використаний під час проведення виховного заходу, відповідає віковим особливостям і рівню розвитку учнів.
Розробку рекомендовано для використання вчителями під час проведення тижнів і декад англійської мови, англомовних вечорів, позакласних заходів, лінгвокраїнознавчих гуртків і секцій. Використання автентичних матеріалів (відео запис пісень «Yesterday» гурту «Beatles», «London» («Brandon Heath»), відео «Top 10 Attractions London»), презентації, різних форм роботи (групова, індивідуальна) та сучасних технічних засобів навчання сприяє активізації уваги дітей та створенню позитивному емоційно-психологічному клімату.
Крім того, учні мають змогу продемонструвати свої знання в усіх видах мовленнєвої діяльності (аудіюванні, говорінні, читанні та письмі), застосувати їх, виконавши різні завдання (speedy department (завдання на швидкість, Quiz «Britain and the British» (вікторина), сomplaint department (відділ скарг), іnteresting department (цікава інформація), department «Who is the best of the best» («Хто кращий із кращих?»).
Анотація
Безперечно, вивчення іноземної мови без знання культури й історії країн, у яких нею спілкуються неможливе. А от застосування країнознавчих соціокультурних завдань необхідне на всіх етапах її освоєння. Так, розробка виховного заходу «Travelling around the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland» присвячена ознайомленню зі Сполученим Королівством Великої Британії та Північної Ірландії.
Захід розроблено для учнів старших класів, училищ, ліцеїв і гімназій з метою ознайомити учнів з культурою та традиціями народу, мова якого вивчається.
Матеріал, використаний під час проведення виховного заходу, відповідає віковим особливостям і рівню розвитку учнів.
Розробку рекомендовано для використання вчителями під час проведення тижнів і декад англійської мови, англомовних вечорів, позакласних заходів, лінгвокраїнознавчих гуртків і секцій. Використання автентичних матеріалів (відео запис пісень «Yesterday» гурту «Beatles», «London» («Brandon Heath»), відео «Top 10 Attractions London»), презентації, різних форм роботи (групова, індивідуальна) та сучасних технічних засобів навчання сприяє активізації уваги дітей та створенню позитивному емоційно-психологічному клімату.
Крім того, учні мають змогу продемонструвати свої знання в усіх видах мовленнєвої діяльності (аудіюванні, говорінні, читанні та письмі), застосувати їх, виконавши різні завдання (speedy department (завдання на швидкість, Quiz «Britain and the British» (вікторина), сomplaint department (відділ скарг), іnteresting department (цікава інформація), department «Who is the best of the best» («Хто кращий із кращих?»).
Мета:
Вид діяльності: пізнавальний.
Форма проведення заходу: змагання
Матеріально-технічне забезпечення:
Procedure
Teacher: Good morning pupils and colleges! Today we are having an unusual virtual trip around the world. We’ll speak about some interesting facts about different countries, sights and famous peoples. Everyone knows that studying language consist of country’s culture where this language is spoken. All the pupils of Ukrainian schools do not have opportunities to go to England or to the USA or even to our native capital.
Of course every teacher can tell many interesting facts about these countries but it better to see than to hear. That’s why I organized virtual excursion about United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.
Now I propose you to be divided into two groups. First let’s remember some words which will be very helpful in our trip. Also our excursion have got several departments. Students, how are you? Are you ready? Let’s go!
Speedy Department
Teacher: As you know every topic can be presented through proverbs. The subject of our extracurricular event is «Travelling around the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland».
Teacher: Pupils, can you tell some interesting facts about Great Britain?
Here are some proverbs. Unscramble proverbs and quotations. (Учні виконують завдання в групах, отримавши картки)(See card 1).
Card 1. |
|
|
|
|
|
|
Keys:
1. He that travels far knows much (Той, хто далеко подорожує, знає більше).
2. Travel makes a wise man better but a fool worse. (Подорож робить розумну людину кращою, а дурня – гіршим)
3. A wise companion is half the journey. (Мудрий супутник – це половина подорожі)
4. Every journey gives you its own flavor. (У кожній подорожі є свої особливості)
5. Travelling is one way of lengthening life. (Подорож – це один із способів продовження життя)
6. A change is a good as rest. (Найкращий відпочинок – зміна діяльності).
Teacher: Now I invite you to visit the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland (Переглядаючи презентацію на інтерактивній дошці, учні виконують тестові завдання).
Quiz “Britain and the British”
Grammar department
Teacher: Let`s revise our grammar. Group work. (1 point for correct answer)
Complaint Department
(Capitan of every group performs this task)
Fill in the blanks with the world: travel, travelling, travels, travelled. (Card 2)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Keys: 1. travelling, 2. travel, 3. Travelling, 4. travels, 5. travelling, 6. travels, 7. travelling, 8. travelled, 9. travels.
Teacher: Now I invite you to visit the places of interests in London. Your task will be to name all the interesting places in London (Учні переглядають відео і занотовують назви найвизначніших пам’яток) ( watching video).
Keys: St. Paul`s Cathedral, Trafalgar Square, a double-decker bus, Thames river cruise, Covent Garden, the Tower of London, London Bridge, Houses of parliament (Westminster palace), Buckingham Palace, London eye.
Interesting Department
Teacher: Travelling is always exciting. We meet new people, visit new places, get a lot of impressions. We enjoy the beauty of these places, explore them and go sightseeing. Now I invite you to visit “The London Eye”. What do you know about the London Eye? Can you guess the content of the text judging from the title? Read this text and find the answers to these questions (Діти читають тексти та виконують тестові завдання) (See card 3).
“The London Eye”
Before we go on the Eye, I’d like to give you a little information about London itself. The London Eye stands on the river Thames and many of the city’s most famous landmarks are nearby. It is because of the river that London was founded here in the first place.
The city grew but the river was always at its heart – importing and exporting goods for sale around the world. Now the Thames has become a source of pleasure to Londoners with its riverbank developments.
As for the Eye itself … it took seven years to complete. It was built to celebrate the New Millennium and interesting thing is that it was constructed piece by piece throughout Europe. As it was the biggest observation wheel ever designed, there was no single place it could be built. The main structure was built in Holland, the central part was built in the Czech Republic, the cables were made in Italy and the capsules in France. So it is really a truly European project!
Complete the sentences using the suggested variants. |
|
a) a gigantic observation wheel; b) a museum; c) the National preserve. |
a) five; b) six; c) seven. |
a) the New Millennium; b) the Queen’s birthday; c) the achievements of the past century. |
|
Keys: 1b, 2a, 3c, 4a, 5b.
Teacher: Would you like to go to Britain? Why?
Department “Who is the best of the best”
(Капітани команд зачитують по три цікаві факти, а члени команд мають їх відгадати)
East London Airport
Cardiff
St. George’s Cross the flag of England, St. Andrew’s Cross the flag of Scotland, St. Patrick’s Cross the flag of Ireland. The Welsh Dragon was not incorporated into the Union Flag.
Buckingham Palace
Teacher: Our next stop is “Your home is nice, brother, but I have to go to another”. And I’m sure, that our Motherland is the best! (нагородження переможців).
|