ТЕМА: “Вчитайся, вслухайся в Шевченкове слово!”
Мета: Розкрити художню красу поетичного слова Шевченка, його уміння передавати любов до рідної землі через відтворення величі її природи. Удосконалювати вміння виразно читати поезії, уявно бачити у них зображення картин природи, знаходити образні вирази та пояснювати їх значення. Сприяти вихованню в учнів любові до рідної землі, естетичних смаків і патріотичних почуттів.
Обладнання: Ілюстрації до віршів, репродукції картин Т.Г. Шевченка, ТЗН, , картки для самостійної роботи.
Форма проведення: бесіда
Клас: 3
Використана література:
1. Вічно живе слово кобзаря. До 200-річчя від дня народження Т.Г. Шевченка. Наукові статті, плани-конспекти уроків і виховних заходів на матеріалі творчості поета / упорядник та передмова А.П. Каніщенко. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2014. – 128 с.
2. http://kpuch.dn.ua/2011-06-07-20-24-03/28-2012-01-17-15-24-17?showall
План заняття:
1. Організація класу.
1.1. Привітання з учнями
1.2. Створення сприятливого психічного комфорту
1.3. “Шифрограма”
2. Розкриття теми заняття.
2.1. Створення проблемної ситуації. Оголошення теми і мети уроку.
2.2. Життя та творчість Т.Г. Шевченка (перегляд відео).
2.3. Гра “Знайди слово”.
2.4. Гра “Віднови вірш”
3. Первинне сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.
3.1. Коментар до поезії.
3.2. Опрацювання вірша Т.Г. Шевченка “Тече вода із-за гаю…” (уривок вірша“Тече вода з-під явора…” ).
3.2.1. Словниково – лексична робота. Читання “сходинок” слів.
3.2.2. Робота над піснею.
4. Фізкультхвилинка (відео).
5. Систематизація і узагальнення знань, умінь та навичок учнів
5.1. Кросворд « Чи знаєте ви твори Шевченка?»
5.2. Гра «Склади картину»
5.3. Хвилинка – цікавинка.
5.4. Ми тебе не забудем, Тарасе!
6. Підсумок заняття
6.1. Заключне слово вчителя
6.2. Відзначення найактивніших.
Прощання з класом
Хід заняття:
1. Організація класу.
1.1. Привітання з учнями
Доброго дня!
Ми всі зібрались на урок,
тож пора нам поспішати –
кличе в подорож дзвінок.
Цей урок у нас незвичайний,
він вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальний,
за це подякуєм йому.
1.2. Створення сприятливого психічного комфорту
Усміхнемося сонечку:
„Здрастуй золотаве!”
Усміхнемось один одному,
Погляньмо ласкаво!
Хай сьогодні в кожне серце
Радості додасть весна!ми гостям усміхнемося,
Побажаємо добра!
1.3. “Шифрограма”
Розшифруйте, якими ви повинні бути на уроці.
У - уважними
Р - розумними
О - організованими
К – комунікабельними
2. Розкриття теми заняття.
2.1. Створення проблемної ситуації. Оголошення теми і мети уроку.
Ну щоб здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!
2.2. Життя та творчість Т.Г. Шевченка (перегляд відео).
1слайд - Тарас Григорович Шевченко народився 9 1814 р. у селі Моринці.
2 слайд - Батьки Шевченка були кріпаками. У родині, крім Тараса, було 6 дітей - старші сестри Катерина та Марія, брат Микита, молодші сестри Ярина, Марія, брат Йосип.
3 слайд - Здібності до малярства виявилися в Тараса дуже рано: ще змалку крейда й вуглинка були для нього неабиякою радістю, а прагнучи стати художником, хлопець побував у трьох церковних малярів.
4 слайд - Шевченка заарештували 5 квітня 1847р., а 17-го привезли до Петербурга й на час слідства ув'язнили в казематі III відділу. Він порушив царську заборону писати. Свої нові твори він потай записував до саморобних “захалявних” зошитків.
5 слайд - Заслання підірвало здоров'я Шевченка. На початку 1861р. він тяжко захворів і 10 березня помер.
Робота в групах : «Калина» «Верба» «Барвінок»
2.3. Гра “Знайди слово”.
ро роз мов со ло
є
го ю є ля вей ко
І досі сниться: під горою Вітер з гаєм розмовляє, Світає, край неба палає;
Меж вербами та над водою, Шепче з осокою, Соловейко в темнім гаї
Біленька хаточка. Сидить Пливе човен по Дунаю Сонце зустрічає.
Неначе й досі сивий дід Один за водою. Тихесенько вітер віє.
Це був поет. Поет родини бідної,
А душу мав розкрилену, як птах,
Гарячим болем і живою піснею
Його слова – в народу на вустах.
А скільки ж раз його було розіп’яно
За правду, за “Кобзар” і “Заповіт”.
Душі народу словом заповітним він
Залишив вічний і глибокий слід.
Шевченкове слово… Воно звучить неповторно. У ньому переплелися інтонації любові до рідної землі, замилування її чарами. Воно звучить красою рідного слова.
У Шевченкове слово треба вчитатися, щоб зрозуміти його мудрість. У Шевченкове слово слід вслухатися – і воно забринить красою. Воно мудре і красиве. Цю мудрість і красу ми відкриваємо сьогодні на уроці.
2.4. Гра “Віднови вірш”
Слова на картках: лози, долину, водою, явора, калина, верболози.
Читання з дошки вірша з пропущеними словами.
Тече вода з-під ……..
Яром на ………. .
Пишається над …..
червона ……..… .
Пишається калинонька,
явір молодіє,
а кругом їх ………
й ………. зеленіють
3. Первинне сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.
3.1. Коментар до поезії.
- У другому класі ви вивчали лише уривок з поезії “Тече вода з-під явора…”, а сьогодні на уроці ми прочитаємо його повністю.
Цей вірш написано Т.Г.Шевченком за кілька місяців до смерті. Саме в цей час хворий поет душею рвався на Україну з Петербурга. Своїм друзям казав, що дочекається весни – і в Україну, там йому полегшає. А поки що його душа линула на рідну землю, і в поезії оживала її чарівна краса. Саме в цій поезії відчувається замилування поета рідною природою. Справді, поезія ніби малюнок – пейзаж. Тому цей вірш належить до пейзажної лірики. Квітучий і чарівний куточок України зображено тут: червона калина пишається, явір молодіє, а в річці хлюпочуться качаточка.
На тлі чарівної природи діють люди – родина, в якій батько, мати і дівчина на виданні. Настрій добрий, тут панує злагода: дівчина бере воду, співає, батьки радяться, “кого б то їм Своїм зятем звати?” Це твір – маленька казка, пейзаж, який наче відчуваєш фізично: бачиш і чуєш.
3.2.1. Словниково – лексична робота. Читання “сходинок” слів.
гай зять
качура ряска
качечка погуляти
качаточка порадитись
3.2.2. Робота над піснею.
1. Прослуховування пісні і вгадування її назви.
- Чи можете ви продовжити рядки пісні?
- Які емоції вона у вас викликає?
- Намалюйте те, що виникає у вашій уяві при прослуховуванні її, про що в ній розповідається?
4. Фізкультхвилинка (відео).
5. Систематизація і узагальнення знань, умінь та навичок учнів
5.1. Кросворд « Чи знаєте ви твори Шевченка?»
|
5г |
|
7У |
||||||||||
1в |
о |
д |
и |
|
к |
||||||||
|
д |
|
6д |
|
р |
||||||||
2з |
у |
с |
т |
р |
і |
ч |
а |
Є |
|||||
|
в |
|
|
в |
|
ї |
|||||||
3г |
а |
ї |
ч |
н |
|||||||||
|
т |
|
а |
у |
|||||||||
ь |
т |
||||||||||||
4.К |
а |
л |
и |
н |
а |
||||||||
неначе все на світі стало
моє …лани, гаї, сади!...
І ми, жартуючи, погнали
Чужі ягнята до… ( води).
край неба палає,
соловейко в темнім гаї
сонце… (зустрічає).
тії хатиночки у …(гаї).
яром на долину.
Пишається над водою
червона… ( калина).
По вертикалі:
втомилася; не спочивать
пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина …( годувать).
хрущі над вишнями гудуть,
плугатарі з плугами йдуть.
співають ідучи …(дівчата).
якось недавно довелось
мені заїхать в …(Україну)
5.2. Гра «Склади картину» (Три репродукції Шевченківських творів розрізані на рівні квадрати. Завдання: Скласти картину і визначити її назву) Робота в групах
“Садок вишневий коло хати” “Тече вода з-під явора” “Зацвіла в долині червона калина”
5.3. Хвилинка – цікавинка.
У 80-х роках відкрили нову планету, яку назвали Кобзар. На Марсі є кратер імені
Т.Г. Шевченка. Вчені знайшли мінерал, який назвали Тарасовіт. У горах Кавказу є пік Шевченка.
5.4. Ми тебе не забудем, Тарасе!
9 березня 1861 року Шевченку минуло 47 років. Привітати поета, який лежав тяжко хворий, прийшли друзі. А 10 березня перестало битися серце великого українського Кобзаря. Тіло Т.Шевченка було перевезено в Канів і поховано на Чернечій горі. Так заповідав великий поет.
Т.Шевченко залишив нам заповіт: «Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь».
6. Підсумок заняття
6.1. Заключне слово вчителя
Перегляд відео “Тарас Шевченко”. Я хочу показавати вам цим відео те, що Шевченко відомий далеко за кордонами нашої держави. Його любить і шанує увесь світ.
6.2. Відзначення найактивніших.
Підрахунок балів(хаток) і роздача призів за I, II, III місця у вигляді подарункових сертифікатів. Зразок:
Вітаємо учня /ученицю _ класу
_______________________________ за зайняте _ місця
|
6.3. Прощання з класом
Спасибі всім, хто працював:
Актором був,
Вірші читав,
Співав пісні
І танцював,
Хто нам у всьому помагав,
Та тим, хто в гості завітав.