Виховний захід на тему: "Вчитайся, вслухайся в Шевченкове слово!” 3 клас

Про матеріал
Даний виховний захід допоможе вчителю розкрити художню красу поетичного слова Шевченка, його уміння передавати любов до рідної землі через відтворення величі її природи. Дасть змогу удосконалювати вміння виразно читати поезії, уявно бачити у них зображення картин природи, знаходити образні вирази та пояснювати їх значення. Дозволить сприяти вихованню в учнів любові до рідної землі, естетичних смаків і патріотичних почуттів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА: “Вчитайся, вслухайся в Шевченкове слово!”

 

Мета: Розкрити художню красу поетичного слова Шевченка, його уміння передавати любов до рідної землі через відтворення величі її природи. Удосконалювати вміння виразно читати поезії, уявно бачити у них зображення картин природи, знаходити образні вирази та пояснювати їх значення. Сприяти вихованню в учнів любові до рідної землі, естетичних смаків і патріотичних почуттів.

Обладнання: Ілюстрації до віршів, репродукції картин Т.Г. Шевченка, ТЗН, , картки для самостійної роботи.

Форма проведення: бесіда

Клас: 3

Використана література:

1. Вічно живе слово кобзаря. До 200-річчя від дня народження Т.Г. Шевченка. Наукові статті, плани-конспекти уроків і виховних заходів на матеріалі творчості поета / упорядник та передмова А.П. Каніщенко. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2014. – 128 с.

2. http://kpuch.dn.ua/2011-06-07-20-24-03/28-2012-01-17-15-24-17?showall


План заняття:

 

 

1. Організація класу.

    1.1. Привітання з учнями

    1.2. Створення сприятливого психічного комфорту

                           1.3.  “Шифрограма”

2. Розкриття теми заняття.

      2.1. Створення проблемної ситуації. Оголошення теми і мети уроку.

 

    2.2. Життя та творчість Т.Г. Шевченка (перегляд відео).

 

     2.3. Гра “Знайди слово”.

     2.4. Гра “Віднови вірш”

 

 3.  Первинне сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.

      3.1. Коментар до поезії.

      3.2. Опрацювання вірша Т.Г. Шевченка “Тече вода із-за гаю…” (уривок вірша“Тече вода з-під явора…” ).

         3.2.1. Словниково – лексична робота. Читання “сходинок” слів.

   3.2.2. Робота над піснею.

4. Фізкультхвилинка (відео).

5. Систематизація і узагальнення знань, умінь та навичок учнів

   5.1. Кросворд « Чи знаєте ви твори Шевченка?»

   5.2. Гра «Склади картину»

    5.3. Хвилинка – цікавинка.

    5.4. Ми тебе не забудем, Тарасе!

 

6. Підсумок заняття

     6.1. Заключне слово вчителя

    6.2. Відзначення найактивніших.

           Прощання з класом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід заняття:

 

1. Організація класу.

    1.1. Привітання з учнями

Доброго дня!

Ми всі зібрались на урок,

тож пора нам поспішати –

кличе в подорож дзвінок.

Цей урок у нас незвичайний,

він вчить багато нас чому.

Хай буде він для нас повчальний,

за це подякуєм йому.

      1.2. Створення сприятливого психічного комфорту

Усміхнемося сонечку:

„Здрастуй золотаве!”

 Усміхнемось один одному,

Погляньмо ласкаво!

Хай сьогодні в кожне серце

Радості додасть весна!ми гостям усміхнемося,

Побажаємо добра!

                        1.3.  “Шифрограма”

Розшифруйте, якими ви повинні бути на уроці.

У - уважними

Р - розумними

         О - організованими

              К – комунікабельними  

 

 

2. Розкриття теми заняття.

     2.1. Створення проблемної ситуації. Оголошення теми і мети уроку.

 

Ну щоб здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!   

  • Ви здогадалися хто написав ці рядки? Учні: Т.Г. Шевченко.
  • Так це правда! Ці слова і будуть девізом нашого уроку.

2.2. Життя та творчість Т.Г. Шевченка (перегляд відео).

1слайд - Тарас Григорович Шевченко народився 9 1814 р. у селі Моринці.

2 слайд - Батьки Шевченка були кріпаками. У родині, крім Тараса, було 6 дітей - старші сестри Катерина та Марія, брат Микита, молодші сестри Ярина, Марія, брат Йосип.

3 слайд - Здібності до малярства виявилися в Тараса дуже рано: ще змалку крейда й вуглинка були для нього неабиякою радістю, а прагнучи стати художником, хлопець побував у трьох церковних малярів.

4 слайд - Шевченка заарештували 5 квітня 1847р., а 17-го привезли до Петербурга й на час слідства ув'язнили в казематі III відділу. Він порушив царську заборону писати. Свої нові твори він потай записував до саморобних “захалявних” зошитків.

5 слайд - Заслання підірвало здоров'я Шевченка. На початку 1861р. він тяжко захворів і 10 березня помер.

 

Робота в групах   :  «Калина»       «Верба»     «Барвінок»

 

   2.3. Гра “Знайди слово”.

         ро                             роз                                       мов             со                            ло                                                 

  •  
  •  

є                       

го                                    ю             є                                          ля                  вей                    ко

І досі сниться: під горою                                         Вітер з гаєм розмовляє,                                                  Світає, край неба палає;                                            

Меж вербами та над водою,                                    Шепче з осокою,                                                                 Соловейко в темнім гаї     

Біленька хаточка. Сидить                                       Пливе човен по Дунаю                                                         Сонце зустрічає.                    

Неначе й досі сивий дід                                            Один за водою.                                                                    Тихесенько вітер віє.

Це був поет. Поет родини бідної,

А душу мав розкрилену, як птах,

Гарячим болем і живою піснею

Його слова – в народу на вустах.

А скільки ж раз його було розіп’яно

За правду, за “Кобзар” і “Заповіт”.

 Душі народу словом заповітним він

Залишив вічний і глибокий слід.

 

  • Мова піде про геніального українського поета, нашого земляка – Тараса Григоровича Шевченка.

Шевченкове слово… Воно звучить неповторно. У ньому переплелися інтонації любові до рідної землі, замилування її чарами. Воно звучить красою рідного слова.

   У Шевченкове слово треба вчитатися, щоб зрозуміти його мудрість. У Шевченкове слово слід вслухатися – і воно забринить красою. Воно мудре і красиве. Цю мудрість і красу ми відкриваємо сьогодні на уроці.

 

2.4. Гра “Віднови вірш”

Слова на картках: лози, долину, водою, явора, калина,  верболози.

Читання з дошки вірша з пропущеними словами.

 

 

 

 

 

Тече вода   з-під      ……..

 

Яром   на       ……….   .

 

Пишається  над  …..

 

   червона          ……..…      .      

 

Пишається   калинонька,

явір       молодіє,

а кругом їх    ………

 

й   ………. зеленіють

3.  Первинне сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.

   3.1. Коментар до поезії.

- У другому класі ви вивчали лише уривок з поезії “Тече вода з-під явора…”, а сьогодні  на уроці ми прочитаємо його повністю.

Цей вірш написано Т.Г.Шевченком за кілька місяців до смерті. Саме в цей час хворий поет душею рвався на Україну з Петербурга. Своїм друзям казав, що дочекається весни – і в Україну, там йому полегшає. А поки що його душа линула на рідну землю, і в поезії оживала її чарівна краса. Саме в цій поезії відчувається замилування поета рідною природою. Справді, поезія ніби малюнок – пейзаж. Тому цей вірш належить до пейзажної лірики. Квітучий і чарівний куточок України зображено тут: червона калина пишається, явір молодіє, а в річці хлюпочуться качаточка.

  На тлі чарівної природи діють люди – родина, в якій батько, мати і дівчина на виданні. Настрій добрий, тут панує злагода: дівчина бере воду, співає, батьки радяться, “кого б то їм Своїм зятем звати?” Це твір – маленька казка, пейзаж, який наче відчуваєш фізично: бачиш і чуєш.

  •     3.2. Опрацювання вірша Т.Г. Шевченка “Тече вода із-за гаю…” (уривок вірша“Тече вода з-під явора…” ). Робота в групах  

 

       3.2.1. Словниково – лексична робота. Читання “сходинок” слів.

 

гай                                              зять

качура                                         ряска

качечка                                        погуляти

качаточка                                    порадитись

  • Подумайте, які слова “поріднилися” в одну “сімейку”? (Качур, качечка, качаточка).
  • Що означає слово “гай”? Доберіть до нього синоніми. (Ліс, бір, пуща, діброва, лісопарк).
  • Слово гай, діти, це наше праслов’ янське слово, його первісне значення було пов’язане зі словом гоїти, тобто залишати жити, вирощувати. А в індоєвропейській мові гай (даі) мало первісне значення – співати.
  • А чи знаєте ви значення слова зять? (Правильно, це чоловік доньки).
  • Яке із наданих слів називає багаторічну трав’янисту дрібну круглолисту рослину, що покриває стоячу воду і є іжею для водоплавних птахів? (Ряска).

3.2.2. Робота над піснею.

1. Прослуховування пісні і вгадування її назви.

- Чи можете ви продовжити рядки пісні?

- Які емоції вона у вас викликає?

- Намалюйте те, що виникає у вашій уяві при прослуховуванні її, про що в ній розповідається?

 

4. Фізкультхвилинка (відео).

 

5. Систематизація і узагальнення знань, умінь та навичок учнів

 

5.1. Кросворд « Чи знаєте ви твори Шевченка?»

 

 

о

д

и

 

к

 

д

 

 

р

у

с

т

р

і

ч

а

Є

 

в

 

 

в

 

ї

а

ї

ч

н

 

т

 

а

у

ь

т

4.К

а

л

и

н

а

  1. Неначе сонце засіяло,

 неначе все на світі стало

моє …лани, гаї, сади!...

І ми, жартуючи, погнали

Чужі ягнята до… ( води).

  1. Дивлюсь,  аж світає,

край неба палає,

соловейко в темнім гаї

сонце… (зустрічає).

  1. Не називаю її раєм –

тії  хатиночки у …(гаї).

  1. Тече вода з-під явора

      яром на долину.

Пишається над водою

червона… ( калина).

       По вертикалі:

  1. На панщині пшеницю жала,

втомилася; не спочивать

пішла в снопи, пошкандибала

Івана сина …( годувать).

  1. Садок вишневий коло хати,

хрущі над вишнями гудуть,

плугатарі з плугами йдуть.

співають ідучи  …(дівчата).

  1. В лиху годину,

якось недавно довелось

мені заїхать в …(Україну)

 

       5.2. Гра «Склади картину» (Три  репродукції Шевченківських творів розрізані на рівні квадрати. Завдання: Скласти картину і визначити її назву) Робота в групах  

 

 

“Садок вишневий коло хати”        “Тече вода з-під явора”      “Зацвіла в долині червона калина”

                                                      

 

        5.3. Хвилинка – цікавинка.

У 80-х роках відкрили нову планету, яку назвали Кобзар. На Марсі є кратер імені

Т.Г. Шевченка. Вчені знайшли мінерал, який назвали Тарасовіт. У горах Кавказу є пік Шевченка.

 

       5.4. Ми тебе не забудем, Тарасе!

9 березня 1861 року Шевченку минуло 47 років. Привітати поета, який лежав тяжко хворий, прийшли друзі. А 10 березня перестало битися серце великого українського Кобзаря. Тіло Т.Шевченка було перевезено в Канів і поховано на Чернечій горі. Так заповідав великий поет.

Т.Шевченко залишив нам заповіт: «Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь».

 

6. Підсумок заняття

 

    6.1. Заключне слово вчителя

Перегляд відео “Тарас Шевченко”. Я хочу показавати вам цим відео те, що Шевченко відомий  далеко за кордонами нашої держави. Його любить і шанує увесь світ.

    6.2. Відзначення найактивніших. 

Підрахунок балів(хаток) і роздача призів за I, II, III місця у вигляді подарункових сертифікатів. Зразок:

 

Вітаємо учня /ученицю  _ класу

 

_______________________________

за зайняте _ місця

 

 

 

6.3. Прощання з класом

 

Спасибі всім, хто працював:

Актором був,

Вірші читав,

Співав пісні

І танцював,

Хто нам у всьому помагав,

Та тим, хто в гості завітав.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

doc
Додано
24 березня 2023
Переглядів
323
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку