Виховний захід " Не спалюй своє майбутнє!"

Про матеріал
Виховна година для учнів 9 класу ( можна провести для учнів 10-11кл.) метою якої є : ознайомити учнів з інформацією про шкідливість тютюнопаління для організму людини; формувати розуміння відповідальності за власні вчинки та їх наслідки, вміння звертатися до свого досвіду, розвивати силу волі, вміння відстоювати свою позицію, потяг до здорового способу життя; виховувати в учнів бажання зберегти власне здоров'я, запобігати шкідливим звичкам, які негативно впливають на здоров'я.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Виховний захід

 

Мета :

освітня: ознайомити учнів з інформацією про шкідливість  тютюнопаління  для організму людини.

 

розвивальна : формувати  розуміння відповідальності за власні вчинки та їх наслідки, вміння звертатися до свого досвіду, розвивати силу волі, вміння відстоювати свою позицію, потяг до  здорового способу життя. 

 

 виховна: виховувати в учнів бажання зберегти  власне  здоров'я, запобігати шкідливим звичкам, які негативно впливають на здоров'я. 

 

Форма проведення : виховна година  для учнів 9 класу ( можна провести для учнів 10-11кл.)

 

Обладнання : комп’ютер (можна використати мультимедійну дошку) , відео про шкідливість паління,  плакати, малюнки , записи на дошці:«Бережи одяг, доки новий, а здоров'я — доки молодий», «Не піддавайся шкідливій звичці!», «Обирай сам — бути здоровим чи палити?»

Місце проведення: класна кімната

 

 Учасники: учні 9 класу, вчитель.

 

 Попередня підготовка: за тиждень до виховного заходу підготувати необхідний дидактичний матеріал, відеоматеріал з теми ; здійснити підбір наочності; повідомити учнів про проведення виховного заходу та роздати їм завдання; перевірити хід виконання завдань.

Література :

  1. Шовкун С. Шкідливі звички – шлях у безодню // Шкільна бібліотека. – 2003. - №10. – с.125-126.
  2. Горяна Л. До вивчення теми «Шкідливий вплив куріння на організм людини» // Біологія і хімія у школі. -2006. – № 5(57).- с.8-13.
  3. Інтернет-ресурс .

Структура заходу

№ з/п.

Етап проведення заходу

Тривалість

І.

Організаційний етап. Вступне слово вчителя.

3 хв.

ІІ.

 

Постановка проблемного питання.

 

2 хв.

ІІІ.

 

Перегляд відео за комп’ютером.

Бесіда за питаннями.

 

5 хв.

6 хв.

ІV.

 

Довідка про шкідливість паління(повідомлення учнів)

5 хв.

V.

Поради тим, хто хоче кинути палити

2 хв.

 

VI.

 

Мозковий штурм.

 

5 хв.

 

VIІ.

 

Гра «Реклама»

15 хв.

VIІІ.

 

Підведення підсумків

 

 

 

2 хв.

 

 

       Хід заходу:

І. Організаційний етап.

 Вступне слово вчителя.

  • Діти, прослухайте легенду.

У далекому минулому, коли тютюн тільки завезли у Вірменію, біля

підніжжя Арарату жив добрий і дуже мудрий старий. Він відразу не злюбив це зілля і намагався переконати людей не вживати його.Одного разу він побачив, як купці розклали свій отруйний товар. Вони  кричали:

— Божественне листя! Божественне листя! У ньому засіб від усіх хвороб!  Навколо них зібралося багато народу.

Підійшов і старий:

— Це «божественне листя» приносить людям користь: у будинок  курця не зайде лиходій, його не вкусить собака, він ніколи не постаріє.

Купці з подивом подивились на старого:

— Ти правий, мудрий діду,— сказали вони. - Але звідкіля ти знаєш про такі чудові властивості «божественного листя»?

Старий усміхнувся і пояснив:

— Лиходій не зайде в будинок курця, оскільки у того, хто віддає багато грошей за тютюн і стає бідним, нічого красти. Крім того, від куріння він буде кашляти всю ніч, а злодій не заходить у будинок людини, що не спить. Через кілька років куріння людина ослабне, в неї почнуть боліти ноги, вона ходитиме з паличкою. А який же собака вкусить людину із ціпком у руці? І, нарешті, курець ніколи не постаріє, тому що помре замолоду.

Відійшли люди від купців. Якби всі прислухалися в наш час до порад мудрого старого!

ІІ. Постановка проблемного питання.

Вчитель. Як ви розумієте вислів О. де Бальзака: «Тютюн завдає шкоди тілу, руйнує розум, затуплює цілі нації»? Чи згодні ви з ним?

(Учні висловлюють свої думки.)

ІІІ. Перегляд фрагменту відеофільму  : «З історії тютюнопаління» .

Підсумок учителя: Отже, як ви побачили з нашого відео,  наприкінці XV сторіччя (в 1492 році) Христофор Колумб на одному з відкритих їм Багамських островів був надзвичайно здивований, коли побачив, як місцеві жителі втягували в себе дим із тліючого аркуша, згорнутого в трубочку, і потім випускали його з ніздрів. Такі трубочки вони називали сигаро. Уважається, що слово “тютюн” походить від назви провінції Табаго на острові Гаїті, де виростала ця рослина.

 Проникненню тютюну в Європу сприяв чернець Роман Пане, що під час другої експедиції Колумба побував у Америці як місіонер. Він привіз в Іспанію тютюнові насіння й став вирощувати цю рослину як декоративну.

Але в середині ХVI ст. стали бачити лікувальні властивості тютюну. Французький посол в Іспанії Ніко (1560р.) в подарунок дав своїй королеві Катерині Медичі листки тютюну. Від імені посла було утворено слово «нікотин». Але дуже швидко стало зрозумілим, що паління не лікує, а калічить. Вперше почали боротися з цим злом в 1585 р. В Англії переслідували курців: їх було відлучено від церкви. Російський цар М. Романов карав курців палками, плітями.

Питання для бесіди:

  • Як ви вважаєте, чому люди починають палити?
  • Чи можна стверджувати, що паління – соціальна звичка?
  • Чи палять ваші батьки?
  • Чи припускаєте ви можливість того, що ваші близькі теж будуть палити?
  • Хоч про шкідливу дію паління на організм дуже багато вже говорилося, люди, однак палять. Чому?  (Відповіді учнів.)

Учень 1. До нікотину дуже швидко звикають. Складові частини тютюнового диму всмоктуються в кров і розносяться нею по всьому організму. Через 2-3 хвилини після вдихання диму нікотин проникає в середину клітин головного мозку і ненадовго підвищує їх активність. Це сприймається курцями як освіжаючий приплив сил, або своєрідне почуття заспокоєння.

Учень 2. Нікотин  -  це своєрідний наркотик, який дає людині певне короткочасне  піднесення, заспокоєння, яке відбувається після паління, закріплюється у свідомості і перетворюється в умовний рефлекс. На думку одного психіатра, люди палять не тому, що хочуть палити, а тому, що не можуть перестати.

Учень 3. Нікотин чинить паралічну дію на дихальні м'язи, паралізуючи рухову здатність війок епітелію дихальних шляхів.. Нікотин знижує рівень гормонів, які виробляються підшлунковою залозою. Взагалі, тютюновий дим можна порівняти з вихлопними газами автомобіля. Такі гази нікому і на думку не спаде вдихати.

ІV. Довідка про шкідливість паління (повідомлення учнів)

Учень 4.  20 сигарок, випалених протягом дня, змушує серце працювати з навантаженням, рівним 8-годинній їзді на велосипеді проти вітру. Тютюновий дьоготь, що накопичується  в легенях, зменшує їх життєву ємкість, знижує вентиляцію. Під час напруженої роботи в м’язах утворюється велика кількість молочної кислоти. При палінні через звужені судини вона повільно виводиться з організму. Залишаючись в організмі, вона порушує скорочувальну здатність м’язів. Через 10-15 хвилин після випалення однієї сигарети сила м’язів зменшується на 15%.

Найпоширенішою пристрасть до тютюну є в азіатських країнах, де люди мало обізнані про вплив нікотину. В Індії щороку помирає від захворювань, пов’язаних з палінням 1 млн. людей. У В’єтнамі палять 73% чоловіків.

Учень 5. Дівчата, що рано почали курити, відстають у фізичному розвитку, часто хворіють на бронхіт. Щитовидна залоза дуже чутлива до нікотину у жінок, що палять. Жінка, яка під час вагітності палить, наносить здоров’ю дитини непоправної шкоди. Через звужені нікотином судини до плоду надходить недостатня кількість крові, розвивається кисневе голодування мозку.

Учень 6. За 1 рік курець поглинає дим у середньому від 6-8 тисяч сигарок, тобто випалює 5 кг тютюну, де є 30 г нікотину. Смертельною дозою для людини є 100-200 мг нікотину. Людина, що випалює 20-25 цигарок в день, поглинає смертельну дозу нікотину.

Учень 7. Під час куріння нікотин всмоктується слизовою оболонкою рота, носа, гортані, трахеї та легенями, при ковтанні диму - слизовою оболонкою стравоходу і шлунка. Потрапивши в кров, отрута швидко розповсюджується по всьому організмі, викликаючи зміни в нервовій системі, роботі серця, легенів, печінки, органах травлення і чуття.

Наведемо дані:

 

- одна цигарка відбирає 15 хвилин життя;

 

- у курців часто болить голова, знижується пам'ять;

 

- одна цигарка прискорює пульс на 10-20 ударів у хвилину. Виникає склероз судин серця, стенокардія. Ці напади призводять до інфаркту;

 

- у курців руйнується зубна емаль, зуби стають чорними. Паління призводить  до гастриту, бронхіту, туберкульозу.

 

(Один з учнів оголошує поради тим, хто хоче кинути палити, після цього листочок з порадами кріпиться у класному куточку).

V. Поради тим, хто хоче кинути палити:

1. Насамперед треба спробувати розірвати коло дуже міцних рефлекторних зв'язків. Перше - не знайти пачку цигарок у звичайному місці. Поки шукатимеш її в іншому місці у свідомості спрацьовує думка: "А може краще не треба?" У результаті пачка благополучно залишається ще деякий час цілою. Але бажання все ж таки перебороло, і ви дістали пачку. А вона виявилась зв'язаною в поліетиленовий мішечок міцним вузликом. Розв'язати немає часу, та й бажання немає. Знову виграно час. Але потяг стає сильнішим і вузлик розв'язано. Тут курцеві можна запропонувати своєрідну гру з собою: кожну цигарку загорнути в тонкий папір з написами на кожній: "бронхіт", "виразка шлунку", "виразка дванадцятипалої кишки", "рак гортані" тощо.

2. Намагайтеся зайняти чимось свої руки.

 

3. Скоротіть кількість спалюваних цигарок, найдіть собі партнера з ким разом будете кидати палити раз і назавжди.

 

4. Побийтеся з кимось об заклад, що ви відмовляєтеся палити.

 

вам.

VI. Мозковий штурм.

Після обміну думками ведучий записує на дошці тези: «за» і «проти» паління. По кількості оголошених тез клас робить висновки. На дошці можна намалювати терези, під чашами яких і писати аргументи на захист тієї чи іншої позиції.

VIІ. Гра  "Реклама".

Клас ділиться на дві групи, кожна з яких отримує  своє завдання:

 

І група.  Створити  рекламу пропаганди здорового способу життя;

 

ІІ група.  Створити антирекламу сигарет.

 

( На виконання завдань дається 10 хвилин. Групи  захищають свої проекти.)

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель:  Отже, палити або жити - так будемо ставити питання. Давайте будемо жити. Тютюн - це отрута, яка огидна всьому живому і шкідлива для нього. Нікотин - справжній ворог людини і не відповідає самій її природі. Здоров’я вам!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
2 квітня 2021
Переглядів
1385
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку