Ознака справжньої гідності
Мета виховного заходу: поглибити в учнів знання щодо поняття «толерантність», виявити основні риси толерантності, сформувати правильне уявлення про толерантну поведінку; розвивати комунікативну культуру спілкування і взаєморозуміння, терпимість до відмінностей між людьми, обізнаність і самовираження у сфері культури, соціальну компетентності; виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій і культури різних народів.
Очікувані результати:
Після цього заняття учні зможуть:
• Пояснювати, що означає поняття «толерантність»;
• Розповідати, чому терпимість є умовою збереження миру;
• Досягати компромісу в конфліктних ситуаціях;
• Вдосконалити навички роботи в групах, вміння логічно і критично мислити.
Обладнання: проектор, комп’ютер, роздатковий матеріал, презентація.
План позакласного заходу
1. Організаційний момент
2. Мотиваційна вправа «5 кадрів»
3. Поняття «толерантність».
3.1. Історія виникнення поняття «толерантність»
3.2. Значення слова «толерантність»
3.3. Вправа «Унікальні листочки»
3.4. Толерантні та інтолерантні ознаки людини та суспільства.
4. Тема толерантності в художній літературі.
4.1. Лото «Толерантний твір»
5. Вправа «Я - висловлювання»
6. Рефлексія. Вправа «П’ять добрих слів».
Хід заходу
1. Організаційний момент (слайд 1)
Вчитель. Добрий день. Рада вітати вас на виховному заході «Ознака справжньої гідності».
2. Мотиваційна гра «5 кадрів»
(слайд 2)
Запитання учням
Які емоції у вас викликають стопа-кадри на цьому слайді?
Як одним словом ми можемо описати все те, що ми бачимо? (жорстокість, агресія, насилля)
Запитання учням
Чи стикались особисто ви з жорстокістю? А з проявом стереотипів чи дискримінації щодо себе?
(слайд 3)
Продовжуючи тему стоп-кадрів, пропоную вам зараз групою виконати невелику вправу, що має назву «5 кадрів».
Зараз на слайді перед вами з’являться 5 картинок, за якими ви протягом 5-7 хвилин маєте скласти стислий сценарій художнього фільму.
Запитання учням
Які у вас вийшли сценарії?
Учні розповідають свої сценарії.
Учитель. А зараз до Вашої уваги оригінальний фільм.
Перегляд фрагменту фільму «Strangers» (слайд 4)
(слайд 5)
Учитель. Араби та євреї – конфліктні сторони, вони воюють і тому, напевне, можна було припустити, що будь-які два представники цих національностей перебуватимуть по різні боки барикад. Проте, як ми бачили, герої стрічки повелися інакше. Найчастіше ми створюємо стереотипи про тих, хто найменше схожий на нас:
- ми часто використовуємо соціальні стереотипи як спосіб ідентифікації особи;
- спираємося на фіксовані ознаки ідентичності, а не на поведінку конкретної людини.
3. Поняття «толерантність»
3.1. Історія виникнення поняття «толерантність»
Запитання до учнів
Як ви гадаєте, що може нам допомогти боротися зі стереотипами, актами нетерпимості та ворожості?
Учитель. Так, вірно, це толерантність.
(слайд 6)
Можна розглянути безліч визначень толерантності, але жодне з них не буде повністю розкривати зміст цього процесу з огляду на те, що не можна повністю охопити всі сторони людської життєдіяльності. В цілому синонімами толерантності виступають такі поняття, як повага, розуміння і прийняття. Толерантністю не можна назвати поступку, потурання або поблажливість, до того ж вона не означає терпимість до несправедливості з боку іншої людини або відмова від власного світогляду та особливостей поведінки. Це активна позиція, яка допомагає досягти взаєморозуміння між опонентами. У листопаді 1995 року Генеральна конференція ООН прийняла декларацію принципів толерантності. На честь прийняття Декларації 16 листопада оголошено Міжнародним Днем толерантності.
Запитання до учнів
Як гадаєте, як взагалі виникло поняття «толерантність»?
Вчені не дійшли єдиної думки щодо виникнення в світовій культурі терміну толерантність. Дехто пов'язує його появу з однією із найкривавіших ночей у світовій історії – Варфоломієвої. Саме після неї відбулося підписання Нантського едикту, коли протестанти і католики знайшли компроміс між своїми конфесіями. Яскравим представником толерантності також був Вольтер. Йому присвоюють вислів: "Я не згоден з тим, що ви говорите, але віддам своє життя, захищаючи ваше право висловити свою думку". У цьому афоризмі - класична теорія толерантності.
3.2. Значення слова «толерантність»
Для української мови поняття "толерантність" відносно нове і однозначного тлумачення поки що не має. Для того, щоб краще зрозуміти походження цього слова, пропоную Вам невеликий лінгвістичний екскурс (слайд 7):
• tolerancia (іспан.) - здатність визнавати відмінність від власних ідей чи помислів;
• tolerance (франц.) - ставлення, під час якого людина визнає, що інші можуть думати
чи діяти інакше, ніж вона сама;
• tolerance (англ.) - готовність бути терплячим;
• kuan rong (китайска) - дозволяти, приймати, бути по відношенню до інших
милосердним;
• tasamul' (араб.) - прощення, милосердя, м'якість, терпіння, чуйне ставлення до
інших;
• терпіння - здатність стійко, без нарікань витримувати фізичні або моральні
страждання, життєві злидні, тощо. Уміння довго та спокійно витримувати щось
нудне, неприємне, небажане, тощо.
Термін «толерантність» дуже багатогранний і майже в кожній культурі вона знайшла своє відображення. У деяких з вас на столах є прапори держав, на зворотній стороні прапорів написані прислів’я чи приказки цієї країни, що стверджують принципи толерантності.
роздаткове
Запитання для учнів:
Хто знає ще якійсь приказки чи прислів’я, що пропагують толерантність?
«Не міряй всіх на свій аршин», «Пильнуй свого носа, а не чужого проса», « У чужий монастир зі своїм уставом не ходять».
До виявлення толерантності закликають всі світові релігії та конфесії. У деяких з вас є картки з зображенням символів трьох основних світових релігій, на їх зворотній стороні є висловлювання з повчань цих релігій. Зачитайте їх.
роздаткове
- Буддизм: людина висловлює своє ставлення до рідних і друзів п’ятьма способами; великодушністю, почтивістю, доброзичливістю, ставленням до них, як до себе і вірністю своєму слову.
- Іслам: ніхто з вас не стане віруючим, доки не полюбить свого брата, як себе самого.
- Християнство: стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе.
Отже, почувши всі ці прояви народної мудрості, ми можемо сказати, що толерантність передусім має на меті приймати інших такими, якими вони є, і взаємодіяти з ними на основі згоди.
3.3. Толерантні та інтолерантні ознаки людини та суспільства.
Толерантності не вистачало з початку існування людства. В історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе.
Питання учням
Згадаємо такі випадки.
Середньовіччя – війни виникали на релігійній підставі. Хрестові походи забрали життя сотень тисяч людей.
Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.
Питання учням
Як ви вважаєте, ці приклади, які ми тільки-но озвучили, відносяться до толерантних ознак? (ні)
Так, це ознаки нетолерантності, або як її ще називають інтолерантність.
(слайд 8)
Інтолерантність – це нетерпимість, агресивність, байдужість; неповага до переконань, думок, вірувань і поведінки інших людей тощо.
А які, на вашу думку, ознаки толерантності, толерантної людини?
А які ознаки свідчать про те, що в суспільстві відсутня толерантність?
Добре, отже ми з вами тільки-но перелічили ознаки толерантності та інтолерантності і деякі з них вже є на столах. Пропоную вам визначити до якої саме підгрупи відноситься та чи інша. Після чого вийти до мене і ми разом створимо таку таблицю на фліпчарті: «Толерантні та інтолерантні ознаки».
(слайд 9)
роздаткове
Толерантні ознаки:
1. Компроміс. 2. Поблажливість. 3. Мирне співіснування. 4. Почуття гумору. 5. Чуйність. 6. Довіра. 7. Альтруїзм. 8. Терпимість до відмінностей. 9. Уміння володіти собою. 10. Доброзичливість. 11. Уміння не засуджувати інших. 12. Повага до бажань, цінностей та переконань іншого. 13. Уміння слухати. 14. Допитливість. 15. Здатність до співпереживання.16. Терпіння
Інтолерантні ознаки:
1. Стереотипи. 2 . Забобони. 3.Дискримінація. 4. Булінг 5. Конфлікт 6. Е́йджизм 7. Війна 8. Голокост. 9. Геноцид 10. Сегрегація 11. Судження 12. Ворожість 13. Репресії 14. Приниження 15. Виключення 16. Кепкування
(слайд 10)
Учитель: Зараз толерантність розуміють як повагу і визнання рівності, відмову від домінування та насилля, визнання за іншими права на власні думки та погляди, бо від народження всі люди рівні, незалежно від статі, віку, расової та національної приналежності, фізичного стану. У кожного є право на місце під сонцем, кожен із нас повинен поважати право людини на несхожість і рівність. Як стверджував німецький учений, біолог Г. Вінклер: «Уміння миритися з недосконалістю інших є ознака справжньої гідності».
Іноді людям важко виявляти толерантність до інших. Вони не вміють і не хочуть примиритися з особливостями (чи характером) певної особистості, певної нації, певного суспільства. Це зумовлено, передусім, унікальністю, неповторністю кожної особистості, кожної нації, кожного суспільства…
3.3. Вправа «Унікальні листочки»
Запитання до учнів
Чи погоджуєтеся з тим, що всі ми є унікальними і неповторними?»
Учитель. Давайте перевіримо це за допомогою вправи «Унікальні листочки»
(слайд 11)
Візьміть свої аркуші і виконуйте той алгоритм дій, які я вам буду пропонувати. Як виконують дії інші учні дивитися забороняється. Дії необхідно виконувати швидко. Починаємо:
Подивіться на свій аркуш і на аркуші однокласників.
Запитання для учнів:
4. Тема толерантності в художній літературі
(слайд 12)
В оповіданнях, романах і повістях описані різні життєві ситуації, де на прикладах головних героїв можна побачити, чим є толерантність в реальному житті. Актуальність проблеми толерантності вперше з'явилася в літературних творах Стародавньої Русі. Мандрівний письменник Панас Нікітін описував різноманітність релігійних течій у Індії. У своїх текстах він закликав читача задуматися про все різноманіття світу і терпиміше ставитися до людей з іншою вірою.
4.1. Лото «Толерантний твір»
(слайд 12.1)
І зараз я пропоную вам зіграти в лото, що має назву «Толерантний твір». У вас на столах є картки з переліком ознак, які ми тільки-но зібрали на фліпчарті. Я буду казати вам назву того чи іншого твору, а вам необхідно буде віднести його до тієї чи іншої ознаки. Картки на столах різні, тому чия пара швидше за все заповніть клітинки підіймає руки і ми завершуємо гру.
Бути людиною – означає вміти відрізнити крик дикої птахи від наслідування пересмішника цьому крику; бути людиною – це збагнути, що «майже всі люди хороші, якщо їх, зрештою, зрозумієш» Гарпер Лі
Лото
Мандри Гулівера
Либідь, щука, рак
Мауглі
Пані Хурделиця
Морозко
Попелюшка
12 місяців
Франкейнштейн
Шрек
Володар перстнів
Ніч перед боєм
Гидке каченя
Машина часу
Данко
Кіт у чоботях,
Білосніжка і 7 гномів
Останній листок
Хроніки Нарнії,
Червноненька квіточка
Слон і моська
Русалонька
Попелюшка
Морозко
Червоний капелюшок
Діти капітана Гранта
20000 льє під водою
Гаррі Потер
Вінні Пух
Рукавичка
Теремок
Тигролови
«1984»
Голодні ігри
Снігова королева
Дюймовочка
Кривенька качечка
Терпимість до відмінностей |
Компроміс |
Доброзичливість |
Приниження |
Мандри Гулівера |
Либідь, щука, рак |
Пані Хурделиця Морозко |
Попелюшка, 12 місяців |
Ворожість |
Війна |
Виключення |
Альтруїзм |
Шрек |
Володар перстнів Ніч перед боєм |
Гидке каченя Машина часу |
Данко, Кіт у чоботях, Білосніжка і 7 гномів, Останній листок |
Повага |
Терпіння |
Е́йджизм |
Допитливість |
Хроніки Нарнії, Червноненька квіточка |
Слон і моська, Русалонька, Попелюшка, Морозко |
Червоний капелюшок |
Діти капітана Гранта 20000 льє під водою |
Стереотипи |
Мирне співіснування |
Репресії |
Здатність до співпереживання |
|
Вінні Пух, Рукавичка, Теремок, Мауглі |
Тигролови, «1984», Голодні ігри |
Снігова королева, Дюймовочка, Кривенька качечка |
Запитання учням:
У кого залишились незаповнені клітинки?
Пропоную заповнити їх всім разом.
Запитання учням:
Чи важко було виконувати завдання?
Чи дізналися ви щось нове? Можливо, якийсь твір обернувся для вас з нової сторони?
5. «Я» - повідомлення
Кожен з нас час від часу потрапляє в конфліктні ситуації: із кимсь свариться, зазнає незаслужених звинувачень. Кожен по-своєму виходить із подібних ситуацій — хтось ображається, хтось «дає здачі», хтось намагається знайти конструктивне вирішення. “Я-повідомлення” – хороший прийом, що часто застерігає конфліктні ситуації та допомагає людям краще розуміти один одного.
Питання учням:
Хтось чув про цю методику? Можливо, хтось вже її практикує?
Часто ми починаємо говорити за когось або на когось «Ти мене образив», «Ти завжди так поводишся», «Ми чекали тебе раніше». Такі звинувачення легко переростають в конфлікт, а от перехід з “Ти”, на опис своїх почуттів, зазвичай пом’якшує ситуацію. «Мені не приємно чути такі слова», «Я почуваю себе ніяково в такій ситуації», або «Мене засмучує, коли ти запізнюєшся». Добре також до Я-повідомлення додати пояснення своїх почуттів «Я хвилювалась за тебе, бо тебе довго не було», «Мені приємно, коли ти мені допомагаєш, бо удвох ми швидше та якісніше виконуємо усю роботу».
Схема побудови (слайд 13+ на пам’ять)
Необхідно описати ситуацію, що викликала напругу: «Коли я бачу, що ти…»; «Коли це сталося, то…»; «Коли я зіткнулася з тим, що…».
Вибирайте точні слова для передачі пережитого почуття: «Я відчуваю (біль, гнів, розчарування тощо)»; «Я не знаю, як сприймати…»; «У мене виникли труднощі…».
Причини і конкретика: «Тому що…»; «У зв’язку з тим, що…».
Наприклад:
Не варто: «Ти прийшов пізно» |
Бажано: «Я хвилююсь за тебе, бо вже пізній час» |
Не варто: «Ти не вигуляв собаку» |
Бажано: «Я сподівалась, що ти вигуляєш собаку» |
Давайте потренуємося оформляти свої думки і почуття в «Я - висловлювання». Для того щоб це у нас вийшло, необхідно точно визначити своє почуття в цій ситуації і вказати причину, яка його викликала.
І знову у вас на столах є вислови. Пропоную обговорити їх та перефразувати відповідно до схеми «Я висловлювання», яка є у ваших пам’ятках. На виконання цієї вправи у вас буде 3 хвилини. роздаткове
Ти мене сердиш! |
Я серджуся. |
Твій малюнок не такий гарний як мій! |
Я пишаюся своїм малюнком. |
Це через тебе я розлив молоко! |
Я розлив молоко, вибач. |
Ти ніколи не граєш зі мною! |
Я хочу пограти з тобою. |
«Ти ніколи мені не допомагаєш!» |
Мені потрібна твоя допомога, допоможи мені, будь ласка. |
«Ти мене не любиш.» |
«Мені важливо прояв твоїх почуттів.» |
«Чому ти весь час перериваєш мою розповідь» |
«Мені складно концентрувати увагу. Дослухай до кінця і постав бажаний питання.» |
«Для чого ти грубиш» |
«Некоректне поводження призводить до приниження гідності. Поважай мене, я постараюся бути терплячою.» |
«Ти жахливий у своїй поведінці». |
Твоя поведінка мене засмутила. Ти можеш бути іншим. |
Ти без дозволу користуєшся моїми речами |
Мені незручно, коли речі розташовані по інших місцях. Попроси дозволу, і я з задоволенням розповім, як ними користуватися і де вони знаходяться |
Ти живеш своєю роботою |
Мені самотньо вечорами без тебе |
Ти мене не слухаєш |
Мені важлива твоя думка, послухай мене |
Для того, щоб досягти успіху у власному житті, не витрачати сил на конфлікти, “побутові війни”, кожному доцільно сформувати у собі толерантність, як рису характеру.
Питання учням:
Пропоную разом перелічити те, що для цього необхідно. Отже, як ви гадаєте, що має бути найпершим? Чому вчить нас вправа з листочками, що ми виконували на початку нашої зустрічі?
(слайд 14)
Ось яку «дієту» для тих, хто хоче стати толерантним, розробили психологи: (слайд 15 + на пам’ять )
понеділок: розмовляючи з людьми, дивитись їм в очі, привітатися з усіма;
вівторок: намагатися не нав'язувати нікому свою волю;
середа: зробити для когось добру справу так, щоб він не здогадувався, що добро йде від вас;
четвер: не виявляти до іншого такого відношення, яке ви не хочете відчути до себе;
п'ятниця: намагатися добре виглядати, говорити з усіма тихим голосом;
субота: записати 5 позитивних якостей, що характеризують вас і вашого друга;
неділя: знайдіть 3 привода, щоб сказати «дякую» вашим близьким.
Завжди є привід комусь сказати «дякую». Завжди є поруч хтось, хто потребує співчуття. «Співчуття править світом» вчить давньоіндійське прислів'я. «Чим достойніша людина, тим більшій кількості істот вона співчуває»,–стверджував великий філософ Ф.Бекон.
5. Рефлексія
(слайд 16)
Наша зустріч добігає кінця і аби у всіх був час висловити свої думки, на ваших столах ви знайдете аркуші з намальованою людиною. У людинки не має обличчя, його йому намалюєте ви, відповідно до вашого нинішнього настрою, Також навколо голови людинки є хмаринки з початками фраз, які ви маєте закінчити.
роздаткове
Тепер я знаю, що…
Мене здивувало…
Найбільш мені сподобалось…
Мені було важко…
Тепер я вмію…
Питання учням:
Є бажаючи зачитати отримані результати?
Добре, а зараз перенесіть ваших людинок на фліпчарт.
І насамкінець, щоб поставити емоційну крапку на завершальному етапі нашого заходу, щоб Ви з хорошим настроєм продовжили навчання пропоную виконати таку вправу:
Вправа «П’ять добрих слів»
(слайд 17)
На ваших столах залишились ще невикористані аркуші паперу. На них ви маєте обвести свою руку і на малюнку долоні написати своє ім’я. Потім передаєте свій аркуш сусідові праворуч. Коли ви отримаєте долоньку від сусіда, ви маєте на кожному пальці намальованої долоні написати будь-яку привабливу, на вашу думку, рису її власника (наприклад: «ти дуже добра», «ти завжди заступаєшся за слабких», «мені подобається твій одяг»).
Дякую всім за активну участь. Я сподіваюсь, що наша зустріч залишить глибокий слід у душі кожного, допоможе нам усім зрозуміти, що тільки повага один до одного, взаєморозуміння, терпимість, дотримання рівноправності врятують світ.
Ми не зможемо відразу зробити толерантними ні свою поведінку, ні поведінку інших людей. Однак маленький крок у цьому напрямку ми зробили сьогодні.
І пам’ятайте, уміння миритися з недосконалістю інших є ознака справжньої гідності, тож я бажаю вам бути толерантними!
(відео)