Виховний захід "Права людини", 5 клас

Про матеріал
Додаю розробку "Права людини", яку проводила в 5 класі. Минулого року подавала на конкурс педагогічних ідей
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Що таке права людини? Чому вони важливі?

 

 

 

 

 

              Підготувала:

                                     класний керівник 5 класу

                                    Івашків Ольга Василівна

 

 

 

 

 

Тема: Що таке права людини? Чому вони важливі?

Мета: активізувати правове виховання учнівської молоді, сприяти формуванню у підростаючого покоління громадян поваги та гідності до прав та обов’язків людини і дитини, норм та правил співжиття людей у суспільстві, відповідальності за свої вчинки, громадянської позиції та розуміння важливості розбудови національної правової демократичної держави, правового суспільства, усвідомлення нерозривного зв’язку прав людини і збереження миру, показати значення Загальної декларації прав людини як міжнародного стандарту прав;  формування людської гідності, свободи особистості, міжособистісних стосунків у дусі толерантності, дружби, миролюбності, доброти; виховання розуміння  зв'язку прав людини та збереження миру на Землі.

Обладнання: Конвенцієя про права дитини, роздатковий матеріал, презентація.

Хід заняття:

І. Організаційна частина

Психологічне налаштування до заняття (привітання).

ІІ. Вступна частина

Учитель звертається до учнів класу, пропонує поговорити про права людини, підкреслює важливість знання прав особистості.

Запитання до учнів. Уявіть собі, що ви опинилися на безлюдному острові. Як ви думаєте, чого вам не вистачатиме найбільше? Відповіді учнів.

Учитель.  Отже, більшості не вистачатиме друзів, спілкування, батьків.

Кожна людина має почуття, здібності, характер, який притаманний лише їй. Але я к зробити так, щоб такі різні люди поважали і любили один одного? Для цього існують правила, які керують стосунками між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, з якими ми постійно зустрічаємося.

Коли ти заходиш до школи, то бачиш на стіні правила поведінки учнів. Ти – учень, і мусиш дотримуватися цих правил, щоб у школі під час уроків було тихо, щоб кожен мав своє місце за партою, щоб легше було   вчителям   тебе   навчити, а  тобі – навчитися.

Сідаєш в автобус і  бачиш перед собою правила поведінки в громадському транспорті. Ти – пасажир, ти мусиш дотримуватися цих правил для того, щоб не було штовханини в дверях, щоб усі могли сісти в автобус, щоб ні з ким не трапилося нещасного випадку.

Заходиш в лікарню – і тут свої правила, яких повинен дотримуватися. Усі відвідувачі заходять тихо, щоб не тривожити хворих і не заважати лікарям та медперсоналу працювати.

У власному домі також чітко потрібно дотримуватися правил пожежної безпеки, правил безпечним користуванням електричними приладами та  газом для того, щоб не зашкодити життю і здоровю своєму і членів сімї.

Правила дорожнього руху дуже суворі. За їх виконанням слідкує ДАІ, бо тут також йдеться не тільки про  порядок руху, а й про життя та здоровя людей. Якщо ти пішохід, то зобовязаний дотримуватися правил дорожнього руху.

(Учитель демонструє відповідні ілюстрації.)

Але є правила, які обов’язкові для всіх громадян країни, хто б вони не були – дорослі чи діти, пішоходи чи водії, учителі чи учні, жителі села чи міста. Це такі правила, які встановлюють порядок у всій державі, обов’язки кожного громадянина та його права. В Україні їх затверджує  Верховна рада України. Такі права називають державними законами.

Бесіда.

1. Що на вашу думку значить слово право”, закон”?

2. Як ви вважаєте, можливо, щоб не було прав людини?

Слово вчителя.

Закон – обов’язкове для всіх правило. Він приймається і захищається державою. Головний закон – це Конституція.

(Вчитель демонструє Конституцію України.)

В цій невеличкій книзі знаходяться всі права і обов’язки громадян України. 

Розділ прав людини є найважливішим у Конституції України. Ми - громадяни України, і у нас є обов’язки  перед Вітчизною, своїм народом, перед рідними та близькими, а також перед іншими людьми. Головний обов’язок – поважати права інших.

Усі закони держави повинні захищати людину і її права. Таких прав дуже багато – на життя, житло, харчування, медичну допомогу, знання і відпочинок. Права людини, це такі можливості, які охороняються законом, для того, щоб вона могла вести повноцінне життя, і вч чому їй не можуть відмовити.

Діти мають особливе право на піклування та допомогу з боку держави. Але, нажаль, життя, здоров’я, навчання, щастя дітей усього світу недостатньо захищені. 

Сьогодні 250 млн дітей живуть за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. 30 млн дітей у світі не можуть навчатися. Щороку від хвороб помирають 5 млн дітей. Поширюється торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовилися батьки, для пересадки органів.

В Україні три чверті дітей із хронічними хворобами. З’явився новий тип дітей – «діти вулиці» (особливо у великих містах). Це діти, що залишили рідні домівки і живуть та харчуються як заманеться. Основна маса з них має освіту 3-5 класи. Більшість із них – малолітні злочинці, наркомани, торговці наркотиками.

Запитання до учнів

  • А як іще порушується право людини на життя? (Війна, вбивство.)

Учитель (перегляд слайдів презентації). Уся історія людства – це історія війн. Одна з найстрашніших війн тривала 6 років і закінчилася в 1945 році. Загинуло близько 60 мільйонів. Для них право на життя було порушено.  І тоді у всьому світі зрозуміли, що треба об’єднуватися для захисту прав людини. 24 жовтня 1945 року було утворено ООН – Організацію Об’єднаних Націй (народів).

Організація Об’єднаних Націй – міжнародна організація, завдання якої – підтримка миру і безпеки і всьому світі.

ЇЇ Статус підписала 51 держава, зокрема й Україна.

Мета ООН:

  •                 підтримувати мир у всьому світі;
  •                 розвивати дружні відносини між державами;
  •                 діяти спільно, щоб допомогти бідним жити краще, ліквідувати бідність, хвороби, неграмотність у суспільстві, попереджувати завдання збитків довкіллю, заохочувати повагу прав і свобод людей.

10 грудня 1948 року різні народи вирішили і проголосили, що всі люди мають рівні права. Так виникла Загальна декларація прав людини. Це документ, в якому визначені основні права кожної людини у світі і передбачено, що вони є основою свободи, справедливості й загального миру.

У Декларації передбачено, що всі люди народжуються вільними і рівними у своїх правах і що не можна їх піддавати дискримінації через національну, етнічну, релігійну, расову ознаки, а також через стать, політичні переконання.

Але дорослі можуть захищати свої права від злодіїв, шахраїв, а діти ще не в змозі цього робити. Тому в 1989 році представники урядів передових країн світу, в тому числі й наша Україна, підписали Конвенцію про права дитини. Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства.

У цій Конвенції (угоді) домовилися охороняти права всіх дітей світу. Там записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося 18 років.

Згідно з Конвенцією про права дитини Україна у квітні 2001 року прийняла Закон про дитинство.

Зараз ми помандруємо сторінками цієї Конвенції.

Робота з Конвенцією про права дитини

Учитель роздає картки, на яких записані основні статті Конституції про права дитини. Учні по черзі читають по одній статті і своїми словами пояснюють їхній зміст.

Гра «Хто перший?»

Учитель роздає картки, на яких перелічені певні права й обов’язки, і пропонує учням відповідно з’єднати їх стрілками. Виграє той, хто першим виконає завдання.

 

ПРАВА

  •                 На життя та охорону здоровя;
  •                 На навчання;
  •                 На ігри, розваги, відпочинок;
  •                 На користування бібліотеками;
  •                 На свободу об’єднань і мирних зібрань;
  •                 На захист від роботи, яка шкодить здоров’ю і розвитку.

ОБОВЯЗКИ

  •                 Дотримуватися правил дорожнього руху;
  •                 Берегти природу, пам’ятки культури;
  •                 Старанно вчитися;
  •                 Дотримуватися правил особистої гігієни;
  •                 Дотримуватись моральних норм поведінки;
  •                 Виконувати посильну хатню роботу за дорученням батьків;
  •                 Дотримуватися розкладу дня й ощадливо використовувати час.

Інсценування «У кабінеті директора»

Директор у кабінеті зайнятий роботою, заходить учителька з учнем.

Учителька. Дозвольте, Анно Романівно.

Директор. Заходьте, що трапилося?

Учителька. Знову цей Сидоренко вибив шибку на першому поверсі.

Директор. Маріє Іванівно, як це трапилося?

Учителька. Грали у сніжки, іншого місця їм не знайшлося.

Директор. Батьків повідомили, хай відшкодують.

Запитання до учнів

  • Хто порушив обов’язок?
  • Чиї права порушені?

Інсценування «Удома»

Тато читає газету, до нього підходить син із щоденником.

Син. Тату, підпиши щоденника!

Тато. Що там знову?

Син. Зауваження та «2» з української мови.

Тато. Ах, ти негіднику, я ж тебе попержав. (Дістає ремінь.)

Син. Тату, я більше не буду! Я виправлюся! (Тікає відбатька.)

Тато. Я тобі дам зараз зауваження… (Наздоганяє сина і лупцює ремінцем.)

Запитання до учнів

  •                 Чиї права порушені?
  •                 Що не виконав син?

Тестування «Чи знаєш ти свої права та обов’язки?»

Учні позначають правильні відповіді.

  1.               Який документ про права дітей затвердила ООН у 1989 році?

А)Загальна декларація прав людини;

Б) Конвенція про права дитини.

В) Закон України про охорону дитинства.

2. Який документ про права дітей прийняла Україна у 2001 році?

А)Загальна декларація прав людини;

Б) Конвенція про права дитини;

В) Закон України про охорону дитинства.

3. Як називається основний закон України, де записані всі права та обов’язки?

А)Загальна декларація прав людини;

Б) Конвенція про права дитини;

В) Конституція України.

4. Це те, що ти повинен робити, щоб бути корисним собі та іншим.

А) Обов’язок;

Б) Право.

5. Це те, що ти можеш робити.

А) Обов’язок;

Б) Право.

 

 

Підсумок заняття.

Гра «Мікрофон».

Метод „Мікрофон” надає можливість кожному і кожній сказати щось швидко, по черзі відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.

Правила проведення такі:

- говорити має тільки той чи та, у кого в руках „мікрофон” (уявним мікрофоном може бути ручка, олівець, тощо);

- відповіді не коментуються і не оцінюються;

- коли хтось висловлюється, інші не можуть говорити або викрикувати з місця.

Питання запропоновані для обговорення:

  • Чи вважаєте ви за потрібне вивчати свої права та методи їх захисту? Чому?
  • Де і як ми можемо дізнатися про свої права та обов’язки?

Заключне слово вчителя.

У кожного з нас є права, і ми повинні добре знати їх та вміти ними користуватися. Але слід знати не лише свої права, а й обов’язки. Прагнучи відстояти свої права, не порушуйте права інших.

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Івашків Ольга
Додано
21 лютого 2019
Переглядів
3776
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку