Виховний захід для учнів 3-4 класів на тему:
«Стежками дитинства Тараса»
Підготувала
вчитель початкових класів
Хмельницької СЗОШ № 19
ім. академіка М. Павловського
Ошовська Н. М.
Мета:
Формування предметних компетентностей: розширити знання учнів про життя і творчість Т. Г. Шевченка, зокрема про дитячі роки поета, викликати у дітей читацький інтерес; збагачувати словниковий запас учнів.
Формування громадянської і загальнокультурної компетентностей: виховувати почуття гордості за Україну, за її національного генія – Тараса Григоровича Шевченка. Розвивати творчі здібності дітей, музичний слух, навички виразного читання, ораторського мистецтва.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, репродукції автопортретів поета, репродукції картин, мультимедійне обладнання, презентація про життя і творчість Т.Шевченка.
Хід:
Ведучий:
Щовесни, коли тануть сніги.
І на ряст просяє веселка.
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.
Ведучий:
Народився майбутній поет 9 березня 1814 року у селі Моринцях на Черкащині. Дитинство проходило у Кирилівці. Батьки Тараса були кріпаками. Зранку до пізнього вечора вони працювали на панщині. Тож доглядала малого поета сестра Катерина. Часто лишала Тараса самого. Посадить малого в якусь ямку, та й побіжить до подруг. Аж ввечері згадає про нього, коли череду з поля гнали.
Та найближчою, найдорожчою людиною для Тараса змалечку була його мама.
Інсценізація «Розмова малого Тараса з матір’ю»
(Куточок української хати. Заходить жінка, вбрана в селянський одяг, несе запалену свічку,ставить на столик, до неї підходить хлопчик.)
Т.Шевченко-дитина : Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах стоїть?
Мати: Так синочку правда (Жінка сідає на лаву,хлопчик сідає біля неї).
Т.Шевченко-дитина : А чому так багато зірок на небі?
Мати: Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Т.Шевченко-дитина: Бачив, матусю, бачив. Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати: Бо коли людина зла, заздрісна, скупа її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічка такої людини світить ясно, і світло це далеко видно.
Т.Шевченко-дитина : Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати: Старайся, мій хлопчику».
Ведучий :
Ріс Тарас розумною, допитливою дитиною, хотів усе знати. Не тримався малий Тарасик хати, а все блукав десь за вигоном. Від свого діда Івана він почув про залізні стовпи, які підпирають небо, загорівся бажанням подивитися на них і пішов їх шукати.
Інсценізація «У пошуку залізних стовпів»:
Під мелодію пісні (запис) виходять мати і Катря. Перш, ніж зайти у хату, вони надворі виглядають Тараса. Потім заходять у хату.
(Дія відбувається у хаті. Мати і Катря накривають стіл до вечері. Заходить батько. І тоді вони всі починають молитися. Після цього сідають за стіл вечеряти. Тут заходить сусід.)
Сусід: Це тільки вечеряєте? Що так пізно?
Мати: Та нам такий клопіт, що вечеря й не вечеря, хлопець десь дівся. Зранку як пішло, то оце й досі немає! Бігали і до ставка і до греблі, всі буряки обшукали, як упав у воду.
Батько: Догляділи.
Сусід : Нічого, знайдеться, може десь у бур’янах. Проспиться - прийде.
Мати: Ну де б дітися, вражій дитині?! Вечеряй, Катре, та підемо шукати знову.
(Заходить Тарас)
Катря: А от і наш волоцюга!
(Всі встають з-за столу, крім сусіда і підходять до Тараса)
Батько : А де це ти був?
Мати: Де ти волочився?
Катря: Де тебе носило досі?
Батько: Де ж ти був оце? Чому не кажеш?
Тарас : Був у полі та заблудив.
Мати : Бачили таке?
Батько : Хто ж тебе привіз додому ?
Тарас : Чумаки.
Всі : Хто???
Тарас : Стрінувся з чумаками, питають: «Куди ідеш-мандруєш?» А я кажу: у « В Кирилівку!» А вони й кажуть: «Це ти йдеш у Моринці, а в Кирилівку треба назад. Сідай, з нами, ми довеземо». Та й посадили на віз. Ще й дали мені батіг, волів поганяти.
Батько: Бачили такого? Чумакувати надумав уже.
Мати: (обнімає Тараса): Ну чого тебе носило в поле? Чого?
Тарас: А ходив я туди, де сонце заходить,бачив залізні стовпи, що підпирають небо і ті ворота, куди Сонце заходить на ніч, як корова у хлів.
Мати (гладить по голові) : О,Тарасе , що з тебе буде?
Сусід : Всі на кутку кажуть,що з вашого Тараса, мабуть, щось добре буде.
Батько: Що вийде? Розбіяка великий вийде,ось що. Ото чули про Кармелюка, а це другий такий.
Сусід: Це той, що в панів одбирає і наділяє бідних.
Ведучий:
Малий Тарас дуже любив слухати розповіді діда Івана про гайдамаків – народних захисників. А ще багато разів чув , як пани знущаються над кріпаками, як продають їх, міняють на собак, у москалі голять. Наслухається Тарас, а вночі йому ввижалося, що горять панські маєтки. А вранці брав велику лозину, пробирався у густі будяки і починав «воювати» з панами.
Інсценізація «У бур’янах»
(Тарас у будяках з лозиною у руці)
Тарас:
Цей будяк – це пан Енгельгард… летить тобі голова з плечей.
А цей будяк – це пан Головацький… і тобі летить голова з плечей.
А це найбільший будяк – то буде цар! І тобі, царю, голова з плечей!
Ведучий :
Восьмилітнього Тараса батьки віддали до дяка в «науку». За найменшу провину карав дяк своїх учнів різками. Та недовго тривала Тарасова наука. Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Замучена важкою працею, померла мати. А через 2 роки помер і батько. Так в 11 років Тарас лишився круглим сиротою. З того часу почалося поневіряння хлопця по чужих людях. Невдовзі Тарас знайомиться з одноліткою Оксаною, з якою разом пас череду.
Інсценізація «Розмова з Оксаною»:
Оксана: Чом же плачеш ти? Ох, дурненький Тарасе. Давай я сльози витру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть найкраще від усіх ти читаєш, найкраще за всіх ти співаєш, ще й, кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем. Еге ж?
Т.Шевченко-дитина : Еге ж, малярем.
Оксана: І ти розмалюєш нашу хату?
Т.Шевченко-дитина : Еге ж. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний. Ні, я не ледащо. Я буду таки малярем!
Оксана: А вже ж,будеш! А що ти ледащо, то правда. Дивись, де твої ягнята! Ой, бідні ягняточка, що чабан у них такий, – вони ж пити хочуть!
Ведучий: Свою Оксану Тарас не забував ніколи . Саме їй він присвятив вірш «Мені тринадцятий минало…»(Декламація вірша)
Ведучий :
І дійсно, ще змалку у Тараса прокинувся талант художника. Вуглинкою чи крейдою він малював скрізь, де тільки міг: на стінах, на дверях, на лаві, на паркані. Малював птахів, звірів, людей. Він так мріяв стати малярем! Після смерті батьків сам почав заробляти: то комусь дров нарубає,то води принесе, то вівці пасе. А на зароблені гроші хлопчик купував папір та олівці. За селом знайшов печеру і ночами, запаливши свічку, малював.
Ведучий :
Навіть, коли у 14 років Тарас став козачком пана Енгельгарда, його бажання малювати не зникло. А навпаки, він потайки вночі прокрадався у бібліотеку, запалював свічку і тихесенько перемальовував картини зі стін панського будинку. Одного разу його спіймали і покарали. Та захоплення живописом не проходило, а навпаки збільшувалося з кожною хвилиною. За це Шевченко ще не раз отримував «по шиї» від свого хазяїна.
Ведучий :
Нарешті пан помітив талант у свого козачка і захотів мати власного художника. Він віддав Шевченка на навчання до майстра живопису - художника Ширяєва. Ця зустріч змінила долю Шевченка. Вона повела його у світ мистецтва, а головне – подарувала волю!
Ведучий :
Так минуло важке, сирітське дитинство Тараса. Воно залишило гіркі спогади у пам’яті Кобзаря. Пізніше він напише: ( Декламація вірша «І золотої, і дорогої…»)
«І золотої, і дорогої…»
І золотої, і дорогої
Мені, щоб знали ви, не жаль
Моєї долі молодої:
А іноді така печаль
Оступить душу, аж заплачу.
А ще до того, як побачу
Малого хлопчика в селі.
Мов одірвалось од гіллі,
Одно-однісіньке під тином
Сидить собі в старій ряднині.
Мені здається, що се я,
Що це ж та молодість моя...
Ведучий:
Важке дитинство не зламало Тараса. Воно загартувало його, виплекало любов до рідного краю, до рідної мови. Він народився кріпаком, а став Великим Кобзарем, талановитим художником, борцем за волю України.
Ведучий :
Його художня спадщина - це 835 творів, які збереглися до сьогодні. Ще понад 270 картин вважаються втраченими. Це пейзажі, портрети, ілюстрації до власних віршів. Відомими є автопортрети, яких налічується 30.
Ведучий:
Його літературна спадщина – це «Кобзар», до якого увійшло 227 віршів та поем. Всі написані українською мовою і тільки 2 – російською.
(далі звучить «в’язочка» віршів Т. Шевченка)
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.
Тихесенько вітер віє;
Степи, лани мріють,
Між ярами над ставами
Верби зеленіють…
вітер віє
З поля на долину,
Над водою гне з вербою
Червону калину…
Червона калина;
Ніби засміялась
Дівчина - дитина…
А я дивлюся і серцем лину
В темний садочок на Україну…
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою.
Розкажи, як за горою
Сонечко сідає,
Як у Дніпра веселочка
Воду позичає…
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в бога …
Ведучий:
Деякі твори з «Кобзаря» перекладено більш ніж на 100 іноземних мов. Рекордсменом є вірш «Заповіт», його перекладено на 147 мов.
Ведучий:
Тарас Шевченко - один з наймузичніших поетів світу. 120 композиторів поклали вірші Шевченка на музику. Деякі твори стали народними.
Діти виконують пісню «Тече вода…»
Ведучий:
Вже багато років минуло з тих пір, як жив Тарас Шевченко, та його вірші живі і сьогодні. Тарасове слово – вічне та пророче:
Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Свою Україну любіть.
Любіть її… во врем'я люте,
В останню, тяжкую мінуту
За неї Господа моліть.
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине...
От де, люде, наша слава,
Слава України!