Виховний захід
Тема. Великі права маленької дитини
Мета. Ознайомити учнів з основними правами, гарантованими Декларацією прав дитини; вчити дітей осмислено дотримуватися своїх прав; розвивати логічне мислення, мовлення, інтерес до правових знань, навички самореалізації і самовиховання; виховувати повагу до законів України, вчити користуватися своїми правами, поважати права інших людей.
Обладнання: пазли, скринька, люстерко, малюнки до казок, презентації, відеоматеріал.
Форма проведення: година спілкування
Література:
1. Конвенція ООН про права дитини. - К.: Столиця, 1991. - 34 с.
2. Газета «Розкажіть онуку». Преса України.
3. https://naurok.com.ua/podorozh-v-kra-nu-prav-ditini-723.html
4. http://blogbodnar.blogspot.com/2014/05/blog-post.html
Хід виховного заходу
І. Організація початку виховного заходу
1. Привітання
Встаньте, діти, ви рівненько,
Посміхніться всі гарненько,
Посміхніться ви до мене,
Та своїх товаришів,
Привітаймось: «Добрий день!»
Всім присутнім ми бажаємо здоров’я й добра.
А тепер до роботи нам братись пора.
2. Вправа «Таємничо-чарівна скринька»
-У мене, діти, в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля.
-Хто з вас хоче скарб побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він там побачив і мовчати аж доки всі найдопитливіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.
- То кого ви побачили у чарівній скриньці?
- Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе.
- Що або хто, на вашу думку, є найціннішим скарбом на Землі? (Людина)
(Діти називають себе, бо на дні скриньки - дзеркало).
- Чому ви так вважаєте?
- Людина- найцінніший скарб. Кожен з нас – це особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій землі немає і не буде.
- Кожен із вас – це цілий світ з притаманними тільки йому рисами. Щодня ви йдете до школи й зі школи, маєте дім, сім’ю, вчителів, друзів. Ви говорите по-різному, по-різному думаєте і висловлюєтеся, мирно живите, іноді сперечаєтеся, але завжди повинні пам’ятати, що всі люди на землі мають однакові права.
- Послухайте віршик.
Ти особливий!
Ти особливий, як і кожна особистість.
Ти неповторний.
У природі все таке.
Сніжинки навіть формою всі різні.
А ти - природи диво, ще й яке.
У тебе й зовнішність,
І голос - неповторні,
І звички, і характер,
І думки,
І здібності фізичні та
Духовні,
Свої достоїнства
Свої ростки.
Плекай усе те добре
І прекрасне,
Що маєш від природи,
Розвивай!
Борися з негативним
Повсякчасно,
А все найкраще людям
Віддавай!
3. Повідомення теми і мети виховного заходу.
- Отже, наша виховна година буде присвячена правам дитини. Кожен із вас повинен знати свої права і вміти ними користуватися. Знати права – означає вже наполовину володіти ними.
- Дитина, як і кожна людська істота, від народження має права та обов’язки. А всі права дітей записані в Основному Законі нашої держави.
-Як називається Основний Закон держави? (Так, діти, це – Конституція, де записані всі права та обов’язки громадян України. Від Конституції залежить щастя й доля нашого народу й кожної людини).
(Ілюстрація Конституції України)
Декларація - це просто
Оголошення всіх прав.
Є права й в дітей, звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав.
Треба діткам всього світу
Не сваритись, а дружить,
І по правилах хороших,
По закону треба жить.
(Ілюстрація Декларації прав людини)
Книга прав дитини – це закон,
Вона називається Конвенція ООН.
(Ілюстрація Конвенції ООН про права дитини)
IІ. Основна частина.
1. Перегляд мультфільму «Смішарики. Азбука прав дитини.»
- Діти, зараз ми преглянемо мультфільм та дізнаємося про деякі права дитини, тобто ваші права.
(Перегляд відеоматеріалу)
-Отже, які права дитини згадуються в цьому мультфільмі?
2. Створення асоціативного куща «Я маю право…»
- А тепер ваше завдання – уважно послухати вірші і визначити про які права в них розповідається.
1) Право на життя
Не меркнуть зорі,
Йдуть у небуття,
Бо мають право вік світити.
Я ж маю право на життя,
Я гідно мушу жити.
- Про яке право йде мова?
- Правильно! Життя кожної дитини є найціннішим. І ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Отже, перше найголовніше, невід'ємне право – на життя.
2) Право на ім΄я
Як маленьке немовля
У світ двері відчиняє.
То дарують йому слово,
Слово це – його … (ім'я).
- Гомер казав: «Немає між живих людей та й не може бути безіменних».
- Тобто кожна дитина після народження має бути зареєстрована в державному органі з одночасним визначенням її походження та присвоєнням прізвища, імені та по-батькові.
- Ім'я має велике значення в житті кожного з нас, воно супроводить усіх, мов вірний друг.
3) Право на повноцінне харчування
У сім'ї ми маємо право
На добре харчування.
Від того, що і як їмо,
Залежить і здоров'я, і навчання.
- Як ви думаєте, про яке право розповіли діти?
4) Право на здоров'я та медичну допомогу
- Відпочинок дуже важливий для організму.
Якщо ж погано стало нам,
Батьки заб'ють тривогу.
Для цього право є у нас
На медичну допомогу.
5) Право на освіту
Усім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш там набути,
Не станеш у житті ніколи
Тим, ким з дитинства мрієш бути.
6) Право на любов і піклування
Право на любов і піклування.
Сім'я – це слово дороге.
У слові цім тепло і ласка,
Нехай же уряд захистить
Дитяче і сімейне щастя.
Сім'я – це родина,
У родині – дитина.
А для України –
Сім'я головна.
7) Право на відпочинок і дозвілля
Трішки ми попрацювали,
Наші сили підупали.
Отже, слід нам відпочити,
Знову сили відновити.
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз — присядьте.
Два — присядьте.
І за парту тихо сядьте.
- Відпочили? Всі веселі? От чудово. А тепер до праці знову.
- Яке право ми щойно використали?
3. Гра «Дозволяється – забороняється».
- А зараз, діти, я перевірю, чи добре ви знаєте свої права. Потрібно разом говорити: дозволяється чи забороняється.
Людина піднімає прапор.
Слухати думку дитини...
(дозволяється).
Ось в кутку стоїть хлопчисько,
Плаче, надривається,
Бити ремінцем дитину...
(забороняється).
З мамою діти повинні жити,
Квіти їй завжди носити.
Це...
(дозволяється).
А ця грань позначає:
Матір з дитиною розлучають.
Це...
(забороняється).
Малювати та співати,
Якщо захворів – лікувати.
Це...
(дозволяється).
Ця дитина трудиться, надривається,
Мало сили в неї, ноги підгинаються.
У дитини тяжка праця.
Це...
(забороняється).
Разом дружно в мирі жити,
З різними дітьми дружити.
Це...
(дозволяється).
4. Гра «Пошта порушених прав»
- Діти, до нас надійшли листи від казкових героїв, у яких вони написали про свої порушені права. Зараз ви уважно послухаєте ці листи і ваша задача – зрозуміти, герой якої казки це написав, та яке право порушено.
1. «Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть».
1. З якої казки цей лист? («Коза-дереза».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на родинну оселю.)
2. "Рятуйте! Матуся пішла за молоком, а нас з’їв сірий вовк !"
1. З якої казки цей лист? («Вовк і козенята».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на життя.)
3. «Діти, я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку.»
1. З якої казки цей лист? («Попелюшка».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на відпочинок.)
4. "Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому."
1. З якої казки цей лист? («Снігова королева».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на вільне пересування.)
5. "Діти, допоможіть! Посадили мене в тюрму за те, що допоміг Гарбузу повернути його будиночок."
1. З якої казки цей лист? («Чиполіно».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на волевиявлення.)
6 . "Мені дуже холодно в зимовому лісі. Діти, допоможіть знайти квіти."
1. З якої казки цей лист? («Дванадцять місяців».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на любов і піклування.)
7. «Діти, допоможіть. Розлучила мене Зміючка з татом і ненькою. Хто ж тепер буде їм рибку ловити і годувати».
1. З якої казки цей лист? («Івасик-Телесик».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на любов і піклування.)
8. «Полечу я від баби і діда, коли назбираю багато пірячка. Не можу так більше жити»
1. З якої казки цей лист? («Кривенька качечка».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на особисті речі.)
-Молодці! Ви впоралися з цим завданням і правильно визначили всі права, які були порушені.
5. Дидактична гра «Мозаїка» ( робота в парах).
Правилами проведення гри передбачено складання з окремих частин малюнкового зображення певного правила, визначеного у Конвенції прав дитини. Наприклад:
ІІІ. Підсумок виховного заходу
- Ось і завершується наша виховна година. Про що ми говорили сьогодні?
- У яких документах записані права дитини?
Ти котись веселий м'ячик,
Швидше, швидше по руках.
У кого лишився м'ячик,
Той розказує права.
- На завершення послухайте вірш «Знай свої права»
Права дитини ти маєш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо.
Щоб твердо знати в наші дні,
Коли з тобою справедливо
Вчинять, а коли і ні.
Так починай, завчи напам'ять.
Закони всі потрібно знать!
Будь добрим сином,
Поганим вчинком не зганьби
Ти роду власного ніколи.
Люби свою сім'ю та школу,
Свою державу ти люби.