Використання інформаційних технологій в освіті та науці
Сучасний етап розвитку суспільства характеризується кардинальними змінами в усіх сферах державного і суспільного життя. Ці зміни суттєво впливають на вимоги, що пред'являються до системи освіти. Загальна освіта покликана забезпечувати умови успішної соціалізації учнів, реалізації школярами своїх здібностей, можливостей та інтересів. Це вказує на необхідність змін в організації та управлінні освітнім процесом.
Прийняті в останні роки державні освітні стандарти загальної освіти задають напрямок таких змін. В основу стандартів покладений системно-діяльнісний підхід, що передбачає, зокрема, забезпечення активності навчально-пізнавальної діяльності учнів, що передбачає використання інформаційних технологій.
Прикладом мережевої освітньої технології є електронні бібліотеки, де зберігаються документи в електронному вигляді в доступному форматі.
Синтез мережевих технологій і засобів телефонного, телевізійного та супутникового зв'язку сприяв появі наступного виду технологій, а саме телекомунікаційних.
Локальна мережа − комп'ютерна мережа, обмежена простором кімнати або будівлі. Вона являє собою сукупність персональних комп'ютерів, пов'язаних між собою через сервер. Така мережа дозволяє отримати доступ до всіх підключених до неї пристроїв − принтер, сканер. За допомогою спеціальних локальних мережевих програм може відбуватися взаємодія між учасниками навчального процесу [2, с. 27].
Комп'ютерна дошка дає можливість передавати інформацію, повідомлення будь-якому учаснику навчального процесу.
Чат − засіб, що дозволяє обмінюватися текстовими повідомленнями в режимі реального часу між двома користувачами. При цьому цей засіб на відміну від інших програм для розсилки текстових повідомлень дозволяє отримати миттєву відповідь. В ході навчального процесу це може бути обмін повідомленнями між учнем і вчителем або між двома учнями [1, с. 59].
Подання інформації може здійснюватися у вигляді електронних підручників, фільмів-слайдів, електронних програмно-методичних комплексів, електронних довідників, презентацій.
Навчальний матеріал посібника в електронному варіанті насичується комп'ютерною графікою, відеофрагментами, словником незнайомих слів (глосарієм), зручною системою навігації за підручником. Всі ці елементи забезпечують міцне засвоєння матеріалу, оскільки при цьому використовуються зорова, слухова, асоціативна пам'ять [3, с. 27].
Отже, інформаційно-комунікаційні технології можуть стати невід'ємною частиною освітнього процесу, якщо будуть ґрунтуватися на забезпеченні одночасної передачі, уявлення і наочності інформації. До інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечує передачу інформації, відносять технології синхронної (чат, ICQ, локальні мережеві програми, комп'ютерна дошка, факс) і асинхронної комунікації (веб-форум, гостьова книга, електронна пошта, телеконференція).
Використана література
1.Інформатика: Комп'ютерна техніка. Комп'ютерні технології: Підручник для студентів вищих навчальних закладів / За ред. О. І. Пушкаря. К.:ВЦ «Академія».- 2002.- 254 с.
2. Компьютерные технологи в высшем образовании / под ред. А. Н. Тихонова, В. А. Садовничего. М.: МГУ, 1994.319 с.
3. Кураков, Л. П. Лебедєв Е.К. Новые информационные технологи. Монография. Чебоксары: Изд-во Чуваш. унта, 2000.-485 с.