Використання інтерактивних технологій навчання на уроках математики

Про матеріал
Виступ на засіданні МО учителів математики на тему "Використання інтерактивних технологій навчання на уроках математики"
Перегляд файлу

Управління освіти і науки

Білоцерківської міської ради

Науково-методичний центр

Ліцей «Білоцерківський колегіум» Білоцерківської міської ради

Київської області

 

 

 

 

 

Використання інтерактивних технологій навчання

на уроках математики

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ярова Н.С.

Старший вчитель

 

 

 

Біла Церква 2020

 У сучасній освіті актуальним є питання оновлення навчально-виховного процесу, який будується відповідно до потреб особистості та індивідуальних можливостей дітей, зростання їх самостійності та творчої активності.

 Необхідно організувати навчання відповідно до здібностей дитини, її здатності до навчання і таланту. Зміни неможливі без застосування на уроках інтерактивних технологій, що ґрунтуються на діалозі, моделюванні ситуацій вибору, вільному обміні думками, авансуванні успіху.

  Останнього часу серед учнів знизився інтерес до навчання. Школярі не вміють вчитися і долати труднощі пізнавальної діяльності. Навчання вимагає від учнів багатьох спеціальних навичок, сили волі, без чого не можливо досягти успіху. На друге місце потрібно поставити об’єм та складність матеріалу, який треба засвоїти та запам’ятати.

  Ще одна важлива причина небажання вчитися – недостатнє матеріально-технічне забезпечення навчального процесу. Монотонність і одноманітність занять, діяльності вчителів, відсутність швидкої зміни подій, яскравих вражень і нових зустрічей та необхідність довгий час працювати в одному режимі – все це робить шкільне життя нудним і невеселим. Не завжди стимулює бажання вчитися окремі аспекти методики й організації навчального процесу . Застарілість матеріальних засобів навчання (приклади, наочність) і відсутність нових значно знижують якість уроків.

  Сьогодні, коли перед школою стоїть завдання розвитку особистості, критичного мислення та гуманізації освіти, на уроках потрібно використовувати широкий спектр особистісно орієнтованих технологій.

  Навчання має підпорядковуватись не повідомленню матеріалу й перевірці знань, а й виявленню досвіду учнів щодо викладеної вчителем інформації. Освітній процес на такому уроці повинен бути не тільки інформативним, а і розвивальним.

 На ньому учні не тільки слухають розповідь вчителя, а співпрацюють з ним у діалозі, висловлюють свої думки , діляться інформацією.

Сутність інтерактивного навчання полягає в тому , що навчальний процес відбувається за умов постійної , активної взаємодії усіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання, де учень і вчитель є рівноправним, різнозначними суб’єктами навчання. Така співпраця учня і вчителя ефективно сприяє формуванню цінностей, навичок і умінь, створенню атмосфери ефективної роботи, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.

 Педагог вступає в ролі організатора процесу навчання, лідера групи.

 Застосування інтерактивних технологій вимагає старанної підготовки вчителя та учнів. Школярі повинні навчитися спілкуватися, правильно та чітко висловлювати свою думку, висловлювати особисті думки, переконувати й бути переконливим й толерантним, розуміти інших, ставити запитання і відповідати на них.

 Колективна (кооперативна) форма навчальної діяльності – це форма організації навчання у малих групах учнів, об'єднаних спільною навчальною метою.

За такої організації навчання вчитель керує роботою кожного учня опосередковано, через завдання, якими він спрямовує діяльність групи.

Кооперативне навчання відкриває для учнів можливості співпраці зі своїми ровесниками, дає змогу реалізувати природне прагнення кожної людини до спілкування, сприяє досягненню учнями високих результатів засвоєння знань та формування вмінь.

 Співробітництво, на відмінну від конкуренції та індивідуальної діяльності, забезпечує:

  • Вищий рівень досягнень і більшу продуктивність;
  • Панування більш турботливих, чуйних взаємин;
  • Міцне психологічне здоров’я дітей, соціальну компетентність і самоповагу.

    Суттєвими компонентами співробітництва є позитивна взаємозалежність, особистісна взаємодія, індивідуальна й групова підзвітність, навички міжособистісного спілкування і спілкування в невеликих групах, обробка даних про роботу в групах.

 Об’єднання в групи може здійснюватися на добровільних засадах або за результатами жеребкування.  Групи можуть бути гомогенними, тобто об’єднаними за певними ознаками, наприклад, за рівнем знань, або гетерогенними. Бажано об’єднувати в одну групу сильних, середніх і слабких учнів. Найчастіше парну і групову роботу проводять на етапі застосування знань.

Варіанти організації роботи  груп

Залежно від змісту й мети навчання можливі різні варіанти організації роботи груп.

 Діалог. Це спільний пошук групами узгодженого рішення, результатом якого є підсумковий тест, перелік ознак, схеми тощо.

 Клас розділяють на 5-6 робочих груп і групу експертів із сильних учнів. Група експертів складає свій варіант виконання завдання, стежить за роботою груп і контролює час. По завершенню роботи представники від кожної робочої групи роблять на дошці або на аркушах записи. Експерти фіксують спільні погляди , а на завершення пропонують узагальнену відповідь на завдання.

 Синтез думок. За метою та початковою фазою дуже нагадує попередній етап роботи. Але після об’єднання в групи й виконання завдання учні не записують результати на дошці, а передають свій варіант іншим групам, які доповнюють його своїми думками , підкреслюють те , з чим не погоджуються.

 Експерти зіставляють написане із власним варіантом, роблять загальний звіт, який обговорює весь клас.

 Спільний проект. Завдання, які отримують групи, мають різний зміст і висвітлюють проблему з різних боків. По завершенні роботи кожна група звітує і записує на дошці певні положення. В результаті з відповідей представників груп складається спільний проект, який рецензує і доповнює група експертів.

 Пошук інформації. Для груп розробляють запитання, відповіді на які можна знайти в різних джерелах інформації.

 Учнів об’єднують в групи . Кожна група отримує запитання з теми уроку. Наприкінці уроку заслуховуюють повідомлення від кожної групи , які потім повторюються  або доповнюються всім класом.

Коло ідей. Метою є розв’язання гористих суперечливих питань , складання переліку ідей і залучення всіх учнів до обговорення  поставленого питання.

Застосовують коли групи мають розв’язувати одне і те саме завдання , що складається з кількох питань.

Питання групи предоставляють по черзі.

Акваріум. Форма діяльності учнів ефективна для розвитку спілкування у малій групі, вдосконалення вміння дискутувати й аргументувати свою думку.

Пропонується для учнів на етапі, коли вони мають певні навички групової роботи.

 Фронтальні технології інтерактивного навчання

Мікрофон. Надає можливість кожному сказати щось швидко по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.

Мозковий штурм. Мозковий штурм – це метод розв’язання проблеми, коли всі учасники розмірковують над однією проблемою і «йдуть на неї в атаку».

Мозковий штурм застосовують , коли треба мати кілька варіантів розв’язання проблеми.

Навчаючи-вчуся. Використовується під час вивчення блоку інформації і повторення вивченого. Застосування цього методу дає змогу учням взяти участь у переданні своїх знань однокласникам, уяснити загальну картину понять і фактів, що їх необхідно вивчити на уроці а також викликає певні запитання і підвищує інтерес до навчання.

Ажурна пилка. Вид діяльності який дає змогу працювати разом, вивчати велику кількість матеріалу за короткий проміжок часу, а також допомагати один одному вчитися навчаючи.

Метод «Прес». Метод висловлювань має назву «Прес» . Це означає, що в разі його застосування ваше вміння переконувати стане значно результативнішим. Застосування цього методу варто починати з навчання учнів дискутувати. Він дає змогу навчитися формулювати й висловлювати особисту думку , в стислій формі, а також впливати на думку співрозмовника.

Дискусія «телевізійне ток-шоу». Метою технології є набуття учнями навичок публічних дискусій та висловлювань, відстоювання власної позиції, формування громадських інтересів.

Метод проектів. В основу методу покладено ідею побудови навчання на активній основі, через самостійну і практичну діяльність учнів, з урахуванням їхніх особистих інтересів. Характерною ознакою методу є органічна і повна узгодженість шкільного навчання з навколишнім життям, різноманітними інтересами дитини. Він спрямований на розвиток наукового мислення.

Тренінгові методи навчання. Тренінг — це форма проблемного навчання, що орієнтована на відпрацювання й закріплення ефективних моделей поведінки, максимально активну участь слухачів (учасників), взаємообмін досвідом та використання ефективної групової взаємодії.  Тренінг — це заплановані та систематичні зусилля з розвитку та вдосконалення знань, навичок, умінь та установок людини за допомогою емоційних засобів навчання. У ході тренінгу набуваються знання та навички активного вирішення певного завдання. Мета тренінгу — забезпечити людину знаннями та вміннями, що необхідні їй для виконання конкретних задач.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
28 жовтня 2020
Переглядів
351
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку