ВИКОРИСТАННЯ КОМП'ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ЗАНЯТТЯХ ХІМІЇ

Про матеріал
В конспекті заняття розглядається можливість використання віртуальної хімічної лабораторії при проведені лабораторної роботи з теми: «Розв’язування експериментальних задач».
Перегляд файлу

КОМП'ЮТЕРНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРИ ВИКЛАДАННІ ХІМІЇ

 

Розробляючи заняття я використовую різні методи пізнавальної діяльності студентів: ігрові моменти, індивідуальні та групові завдання, розв’язування проблемних завдань, робота в парах та ін. Вони сприяють формуванню вмінь та навичок, розвитку пізнавальних інтересів та мислення.

Основна технологія, яку я використовую на заняттях,- це інтегральна технологія. Однією із складових інтегральної технології є компютерезація процесу навчання. Це дає мені нові можливості разом зі студентами отримувати задоволення від процесу пізнання. Таке заняття викликає у студентів емоційний підйом і навіть відсталі студенти охоче працюють за комп’ютером.

Метою застосування мультимедійних засобів є ліквідація прогалин у наочності викладання хімії, у тому числі демонстративного досліду.

Хімія – наука про природу і найцікавішою її робить експеримент, який є основою пізнання. А сьогодні проблема обладнання кабінету хімії в нашій країні дуже актуальна. Неможливість проведення хімічного експерименту в повному обсязі заважає виконанню практичної частини навчальних програм і негативно позначається на ставленні студентів до вивчення хімії.

Експеримент є джерелом знань про речовини й хімічні реакції, ознайомлює студентів з методами науково – хімічних досліджень, сприяє засвоєнню теоретичного матеріалу, є важливою умовою активізації пізнавальної діяльності і сприяє формуванню стійкого інтересу до предмета.

Творчість починається з сумніву. Хімічні властивості речовин описані в підручниках, але студент мусить мати можливість перевірити написане, тому програмою передбачені лабораторні і практичні роботи, які сприяють успішному засвоєнню теоретичного матеріалу, удосконалюють спостережливість, мислення та допитливість.

Основними напрямками подолання труднощів в організації хімічного експерименту є самообладнання кабінету хімії, а саме регенерація й утилізація відходів хімічного експерименту, забезпечення його безвідходності, а також виготовлення саморобних приладів.

Наявність в кабінеті комп’ютера і проектора створює додаткові можливості для спостереження за хімічними реакціями.

У зв’язку з дефіцитом реактивів лабораторні і практичні роботи можна проводити з використанням навчального програмованого забезпечення, а саме

(педагогічні програмні заходи) «Віртуальна хімічна лабораторія. 8-11 класи» (Л.П. Величко, Г.А. Лашевська, Н.В. Титаренко), «Химия.1С: Репетитор», «Шкільний хімічний експеримент. Медіапосібник для вчителів та учнів», а також матеріали з таких сайтів:

-http:// аlekseibazhenou. narod.ru

-http://experiment.edu.ru

-http://www.alhimikov.net

-http://www.drevoznanij.info

-http://chemistry- chemists.com

-http://virtua\lab.net

Використання комп’ютера в навчальному процесі відкриває нові, практично необмежені можливості для творчого розвитку студентів, сприяє успішному нетрадиційному розв’язуванню багатьох методичних проблем, дає змогу активізувати самостійну пізнавальну діяльність студентів.

 

ПРИКЛАД ЗАНЯТТЯ З ВИКОРИСТАННЯМ КОМП'ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Розглянемо можливість використання віртуальної хімічної лабораторії при проведені лабораторної роботи з теми: «Розв’язування експериментальних задач».

Мета:    продемонструвати можливості застосування комп’ютерних тех-нологій при проведенні лабораторних робіт з хімії. Удосконалювати уміння студентів розв’язувати експериментальні задачі, закріпити знання про хімічні й фізичні властивості речовин; навчити використовувати якісні реакції для розпізнавання речовин; розвивати творчу активність, спостережливість, пізнавальний інтерес, уяву і модельне бачення; виховувати ретельність, організованість та ініціативність; сприяти вихованню любові до предмета, розуміння життєвої цінності та практичної значущості хімічної науки.

Обладнання та матеріали: комп’ютер, мультимедійний проектор, штатив з пробірками, хімічні стакани, скляні палички, конічні колби, набір реактивів для лабораторної роботи (кристалічні Na2SO4, CaCO3, CaCl2, BaCl2, AgNO3, HCl, H2O, CO2), таблиці, ППЗ «Віртуальна хімічна лабораторія 8-11 класи» та «Віртуальна лабораторія» .

Тип заняття: узагальнення та систематизація знань.

Базові поняття: якісна реакція, молекулярні та йонні рівняння.

Форми і методи: індивідуальний, груповий, робота по парам, лабораторно-експериментальний, робота з комп’ютером, робота з таблицями.

Міжпредметні зв’язки: біологія (реакції обміну).

Наскрізні змістові лінії: підприємливість і фінансова діяльність, екологічна безпека і сталий розвиток, здоров’я і безпека.

Те, що я чую,-я забуваю,

Те, що я бачу,- я трохи пам’ятаю,

Те, що я роблю,- я розумію.

Коли я чую, бачу,обговорюю і роблю,

Я набуваю знань і навичок,

А якщо я передаю знання іншим –

Стаю майстром.

                                                       Конфуцій

[2]

 

Хід заняття

І Організаційний етап

1 Перевірка готовності аудиторії до роботи.

2 Оголошення теми та мети заняття.

3 Розподіл студентів на дві групи.

4 Організація виконання творчих завдань та вправ.

ІІ. Актуалізація опорних знань?

Прийом «мозковий штурм».

1 Що таке хімічна реакція?

2 Які зміни відбуваються з речовинами під час хімічних реакцій?

3 Які ознаки хімічних реакцій вам відомі?

4 Що таке якісні реакції? Наведіть приклади. (Якісні реакції знайшли широке застосування у промисловості, сільському господарстві, побуті, медицині.)

5 Що таке груповий реактив? Які речовини можна виявити з допомогою групового реактива?

6 Яких правил безпеки треба дотримуватись під час роботи в хімічній лабораторії?

ІІІ Осмислення змісту та послідовності дій, які необхідні для розв’язання проблем, за інструкцією

Визначається обладнання та реактиви необхідні для виконання роботи.

ІV Хід лабораторної роботи

Лабораторна робота проводиться з використанням віртуальної хімічної лабораторії.

1 Проведення короткого інструктажу із правил безпеки і роботи в кабінеті хімії з хімічним посудом, устаткуванням і реактивами. (інструктаж із правил безпеки є в інструкції та на стенді в лабораторії).

Техніка безпеки – це не жарти!

Правила поводження пам’ятати варто

Під час лабораторної роботи

І в побуті, щоб не було турботи, –

Як працювати з кислотою,

Штативом, склом та лугом…

І хімія тоді завжди

Буде вашим другом!

2 Знайомство із завданням лабораторної роботи. Студентів розподіляємо по парам, по двоє за кожним комп’ютером.

Завдання для 1-ї групи студентів.

Задачі №1, 2 виконують студенти під №1 в парах, а студенти під №2 перевіряє вірність виконання дослідів.

Задача 1 У трьох пробірках містяться кристалічні речовини Na2SO4, CaCO3, CaCl2. Визначте, яка речовина міститься у кожній пробірці.

Задача 2 Доберіть необхідні речовини та здійсніть реакцію, що виражається йонним рівнянням: ?+?+H2O=Ca+2HCO3

Завдання для 2-ї групи студентів.

Задачі №3, 4 виконують студенти під №2 в парах, а студенти під №1 – перевіряють.

Задача 3 У трьох пробірках містяться кристалічні речовини К2SO4, MgCO3, KCl. Визначте, яка речовина міститься у кожній пробірці.

Задача 4 Доберіть необхідні речовини та здійсніть реакцію, що виражається йонним рівнянням: HCO3+H=?+?

Закріплення проводиться розв’язуванням тестів для кожної групи.

Спостерігаючи за тим як іде робота в парах, я замітила, що така співпраця активізує діяльність усіх студентів. Слабкі студенти почувають себе певніше, бо їх товариші є джерелом орієнтації і стали краще відповідати.

Групова робота. (Робота в групах сприяє розширенню інформаційного поля окремого студента і всієї групи в цілому. Вони розвивають розумову діяльність, навчаються разом обговорювати проблеми, приймати колективне рішення і нести за нього відповідальність.)

Фосфат і силікат іони розпізнаємо застосовуючи інтерактивні ігри: «Слідство ведуть хіміки» і «Дешифрування».

Гра «Слідство ведуть хіміки».( Якісні реакції дістали дуже широке застосування у криміналістиці, бо дали змогу швидше і якісніше розкривати скоєні злочини.)

Справа № 01.

Під час уведення в комп’ютер результатів лабораторних досліджень загубились деякі формули речовин. Допоможіть визначити можливі варіанти, якщо частина інформації збереглася: Na3PO4+?=Ag3PO4+?

Асоціативна гра «Дешифрування».

Наступне завдання зашифровано. Спосіб шифрування – це SMS – повідомлення. Чисельником у записі є цифра, під якою літера знаходиться на кнопці мобільного телефону, а знаменником – порядковий номер літери на кнопці. Вірну відповідь звіряйте з кодо – карткою.

2) А Б В Г   3) Д Е Ж З   4) И Й К Л   5) М Н О П   6) Р С Т У   7) Ф Х Ц Ч

8) Ш Щ Ь Ы   9) Ь Э Ю Я

Шифр 6/5; 5/3; 3/4; 5/4; 4/1; 3/4; 5/2; 2/1 – 6/2; 4/1; 4/4; 4/1; 4/3; 2/1; 6/3 – 4/2; 5/3; 5/2. Запишіть рівняння реакції в молекулярному і йонному вигляді.

3 Виконуючи роботу студенти заповнюють таблицю.

№ п/п

Порядок виконання роботи

Спостереження

Рівняння реакцій

Висновки

V Підбиття підсумків заняття

Рефлексія. Прийом «мікрофон».

Студенти відповідають на питання:

1) Що сподобалось на занятті?

2) Чого ви навчились?

3) Що виявилось складним?

4) Чи досягнуто мету заняття?

VI Домашнє завдання

 

 

ДОДАТОК 1

(інформаційний)

 

Розв’язок задачі №1

1 Карбонат-іони розпізнають кислотами.

CaCO3+2HCl= CaCl2+CO2+H2O

CaCO3+2H2Cl= Ca+2Cl+CO2+H2O

CaCO3+2H= Ca+CO2+H2O

Спостереження: бурхливо виділяється вуглекислий газ.

2 Сульфат іони розпізнають барій хлоридом.

Na2SO4+BaCl2= BaSO4+2NaCl

2Na+SO4+Ba+2Cl= BaSO4+2Na+2Cl

Ba+SO4= BaSO4

Спостереження: утворюється білий осад, не розчинній у нітратній кислоті.

3 Хлорид-іони розпізнають арґентум нітратом.

СaCl2+2AgNO3=Ca(NO3)2+2AgCl

Ca+2Cl+2Ag+2NO3=Ca+2NO3+2AgCl

Ag+Cl=AgCl

Спостереження: утворюється білий сирнистий осад.

Розв’язок задачі №2

Реактиви: кальцій карбонат, карбон (IV) оксид, вода.

Реакції: CaCO3+CO2+H2O= Ca(HCO3)2

CaCO3+CO2+H2O= Ca+2HCO3

Спостереження: білий осад розчиняється, утворюється прозорий розчин кальцій гідрогенкарбонату.

Розв’язок задачі №3

Реактиви: калій сульфат, магній карбонат, калій хлорид (дивись розв’язок задачі №1).

Розв’язок задачі №4

Реактиви: натрій гідрогенкарбонат, хлоридна кислота.

NaHCO3+HCl= NaCl+CO2+H2O

Na+HCO3+H+Cl= Na+Cl+CO2+H2O

HCO3+H= CO2+H2O

Спостереження: бурхливо виділяються бульбашки газу (вуглекислого).

Висновок: гідроген карбонати розпізнають кислотами.

 

 

 

ДОДАТОК 2

 

(інформаційний)

 

Розв’язок якісних задач

1 Фосфат іони розпізнають арґентум нітратом.

Na3PO4+3AgNO3= Ag3PO4+3NaNO3

3Na+PO4+Ag+3NO3= Ag3PO4+3Na+3NO3

3Ag+PO4=Ag3PO4

Спостереження: утворюється осад жовтого кольору.

2 Силікат-іони розпізнають кислотами.

Na2SiO3+2HCl= H2SiO3+2NaCl

2Na+SiO3+2H+2Cl= H2SiO3+2Na+2Cl

2H+SiO3= H2SiO3

Спостереження: утворюється колоїдний розчин.


ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІї

 

1 Дишлєва С. Інформаційно – комунікаційні технології (ІКТ) та їх роль в освітньому процесі [Електронний ресурс].-Режим доступу: http://ru.osvita.ua/school/method/technol/6804/

2 Застосування інтерактивних технологій у викладанні хімії / Уклад. К. М Задорожній. - Х.:Вид. група « Основа», 2009.

3 Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як розробити урок. – Х.,2009.88 с. – (Серія «Золота педагогічна колекція»).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія (профільний рівень) 10 клас (Буринська Н.М. та інші)
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
812
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку