КОМП'ЮТЕРНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРИ ВИКЛАДАННІ ХІМІЇ
Розробляючи заняття я використовую різні методи пізнавальної діяльності студентів: ігрові моменти, індивідуальні та групові завдання, розв’язування проблемних завдань, робота в парах та ін. Вони сприяють формуванню вмінь та навичок, розвитку пізнавальних інтересів та мислення.
Основна технологія, яку я використовую на заняттях,- це інтегральна технологія. Однією із складових інтегральної технології є комп’ютерезація процесу навчання. Це дає мені нові можливості разом зі студентами отримувати задоволення від процесу пізнання. Таке заняття викликає у студентів емоційний підйом і навіть відсталі студенти охоче працюють за комп’ютером.
Метою застосування мультимедійних засобів є ліквідація прогалин у наочності викладання хімії, у тому числі демонстративного досліду.
Хімія – наука про природу і найцікавішою її робить експеримент, який є основою пізнання. А сьогодні проблема обладнання кабінету хімії в нашій країні дуже актуальна. Неможливість проведення хімічного експерименту в повному обсязі заважає виконанню практичної частини навчальних програм і негативно позначається на ставленні студентів до вивчення хімії.
Експеримент є джерелом знань про речовини й хімічні реакції, ознайомлює студентів з методами науково – хімічних досліджень, сприяє засвоєнню теоретичного матеріалу, є важливою умовою активізації пізнавальної діяльності і сприяє формуванню стійкого інтересу до предмета.
Творчість починається з сумніву. Хімічні властивості речовин описані в підручниках, але студент мусить мати можливість перевірити написане, тому програмою передбачені лабораторні і практичні роботи, які сприяють успішному засвоєнню теоретичного матеріалу, удосконалюють спостережливість, мислення та допитливість.
Основними напрямками подолання труднощів в організації хімічного експерименту є самообладнання кабінету хімії, а саме регенерація й утилізація відходів хімічного експерименту, забезпечення його безвідходності, а також виготовлення саморобних приладів.
Наявність в кабінеті комп’ютера і проектора створює додаткові можливості для спостереження за хімічними реакціями.
У зв’язку з дефіцитом реактивів лабораторні і практичні роботи можна проводити з використанням навчального програмованого забезпечення, а саме
(педагогічні програмні заходи) «Віртуальна хімічна лабораторія. 8-11 класи» (Л.П. Величко, Г.А. Лашевська, Н.В. Титаренко), «Химия.1С: Репетитор», «Шкільний хімічний експеримент. Медіапосібник для вчителів та учнів», а також матеріали з таких сайтів:
-http:// аlekseibazhenou. narod.ru
-http://experiment.edu.ru
-http://www.alhimikov.net
-http://www.drevoznanij.info
-http://chemistry- chemists.com
-http://virtua\lab.net
Використання комп’ютера в навчальному процесі відкриває нові, практично необмежені можливості для творчого розвитку студентів, сприяє успішному нетрадиційному розв’язуванню багатьох методичних проблем, дає змогу активізувати самостійну пізнавальну діяльність студентів.
ПРИКЛАД ЗАНЯТТЯ З ВИКОРИСТАННЯМ КОМП'ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Розглянемо можливість використання віртуальної хімічної лабораторії при проведені лабораторної роботи з теми: «Розв’язування експериментальних задач».
Мета: продемонструвати можливості застосування комп’ютерних тех-нологій при проведенні лабораторних робіт з хімії. Удосконалювати уміння студентів розв’язувати експериментальні задачі, закріпити знання про хімічні й фізичні властивості речовин; навчити використовувати якісні реакції для розпізнавання речовин; розвивати творчу активність, спостережливість, пізнавальний інтерес, уяву і модельне бачення; виховувати ретельність, організованість та ініціативність; сприяти вихованню любові до предмета, розуміння життєвої цінності та практичної значущості хімічної науки.
Обладнання та матеріали: комп’ютер, мультимедійний проектор, штатив з пробірками, хімічні стакани, скляні палички, конічні колби, набір реактивів для лабораторної роботи (кристалічні Na2SO4, CaCO3, CaCl2, BaCl2, AgNO3, HCl, H2O, CO2), таблиці, ППЗ «Віртуальна хімічна лабораторія 8-11 класи» та «Віртуальна лабораторія» .
Тип заняття: узагальнення та систематизація знань.
Базові поняття: якісна реакція, молекулярні та йонні рівняння.
Форми і методи: індивідуальний, груповий, робота по парам, лабораторно-експериментальний, робота з комп’ютером, робота з таблицями.
Міжпредметні зв’язки: біологія (реакції обміну).
Наскрізні змістові лінії: підприємливість і фінансова діяльність, екологічна безпека і сталий розвиток, здоров’я і безпека.
Те, що я чую,-я забуваю,
Те, що я бачу,- я трохи пам’ятаю,
Те, що я роблю,- я розумію.
Коли я чую, бачу,обговорюю і роблю,
Я набуваю знань і навичок,
А якщо я передаю знання іншим –
Стаю майстром.
Конфуцій
[2]
Хід заняття
І Організаційний етап
1 Перевірка готовності аудиторії до роботи.
2 Оголошення теми та мети заняття.
3 Розподіл студентів на дві групи.
4 Організація виконання творчих завдань та вправ.
ІІ. Актуалізація опорних знань?
Прийом «мозковий штурм».
1 Що таке хімічна реакція?
2 Які зміни відбуваються з речовинами під час хімічних реакцій?
3 Які ознаки хімічних реакцій вам відомі?
4 Що таке якісні реакції? Наведіть приклади. (Якісні реакції знайшли широке застосування у промисловості, сільському господарстві, побуті, медицині.)
5 Що таке груповий реактив? Які речовини можна виявити з допомогою групового реактива?
6 Яких правил безпеки треба дотримуватись під час роботи в хімічній лабораторії?
ІІІ Осмислення змісту та послідовності дій, які необхідні для розв’язання проблем, за інструкцією
Визначається обладнання та реактиви необхідні для виконання роботи.
ІV Хід лабораторної роботи
Лабораторна робота проводиться з використанням віртуальної хімічної лабораторії.
1 Проведення короткого інструктажу із правил безпеки і роботи в кабінеті хімії з хімічним посудом, устаткуванням і реактивами. (інструктаж із правил безпеки є в інструкції та на стенді в лабораторії).
Техніка безпеки – це не жарти!
Правила поводження пам’ятати варто
Під час лабораторної роботи
І в побуті, щоб не було турботи, –
Як працювати з кислотою,
Штативом, склом та лугом…
І хімія тоді завжди
Буде вашим другом!
2 Знайомство із завданням лабораторної роботи. Студентів розподіляємо по парам, по двоє за кожним комп’ютером.
Завдання для 1-ї групи студентів.
Задачі №1, 2 виконують студенти під №1 в парах, а студенти під №2 перевіряє вірність виконання дослідів.
Задача 1 У трьох пробірках містяться кристалічні речовини Na2SO4, CaCO3, CaCl2. Визначте, яка речовина міститься у кожній пробірці.
Задача 2 Доберіть необхідні речовини та здійсніть реакцію, що виражається йонним рівнянням: ?+?+H2O=Ca+2HCO3
Завдання для 2-ї групи студентів.
Задачі №3, 4 виконують студенти під №2 в парах, а студенти під №1 – перевіряють.
Задача 3 У трьох пробірках містяться кристалічні речовини К2SO4, MgCO3, KCl. Визначте, яка речовина міститься у кожній пробірці.
Задача 4 Доберіть необхідні речовини та здійсніть реакцію, що виражається йонним рівнянням: HCO3+H=?+?
Закріплення проводиться розв’язуванням тестів для кожної групи.
Спостерігаючи за тим як іде робота в парах, я замітила, що така співпраця активізує діяльність усіх студентів. Слабкі студенти почувають себе певніше, бо їх товариші є джерелом орієнтації і стали краще відповідати.
Групова робота. (Робота в групах сприяє розширенню інформаційного поля окремого студента і всієї групи в цілому. Вони розвивають розумову діяльність, навчаються разом обговорювати проблеми, приймати колективне рішення і нести за нього відповідальність.)
Фосфат і силікат іони розпізнаємо застосовуючи інтерактивні ігри: «Слідство ведуть хіміки» і «Дешифрування».
Гра «Слідство ведуть хіміки».( Якісні реакції дістали дуже широке застосування у криміналістиці, бо дали змогу швидше і якісніше розкривати скоєні злочини.)
Справа № 01.
Під час уведення в комп’ютер результатів лабораторних досліджень загубились деякі формули речовин. Допоможіть визначити можливі варіанти, якщо частина інформації збереглася: Na3PO4+?=Ag3PO4+?
Асоціативна гра «Дешифрування».
Наступне завдання зашифровано. Спосіб шифрування – це SMS – повідомлення. Чисельником у записі є цифра, під якою літера знаходиться на кнопці мобільного телефону, а знаменником – порядковий номер літери на кнопці. Вірну відповідь звіряйте з кодо – карткою.
2) А Б В Г 3) Д Е Ж З 4) И Й К Л 5) М Н О П 6) Р С Т У 7) Ф Х Ц Ч
8) Ш Щ Ь Ы 9) Ь Э Ю Я
Шифр 6/5; 5/3; 3/4; 5/4; 4/1; 3/4; 5/2; 2/1 – 6/2; 4/1; 4/4; 4/1; 4/3; 2/1; 6/3 – 4/2; 5/3; 5/2. Запишіть рівняння реакції в молекулярному і йонному вигляді.
3 Виконуючи роботу студенти заповнюють таблицю.
№ п/п |
Порядок виконання роботи |
Спостереження Рівняння реакцій |
Висновки |
V Підбиття підсумків заняття
Рефлексія. Прийом «мікрофон».
Студенти відповідають на питання:
1) Що сподобалось на занятті?
2) Чого ви навчились?
3) Що виявилось складним?
4) Чи досягнуто мету заняття?
VI Домашнє завдання
ДОДАТОК 1
(інформаційний)
Розв’язок задачі №1
1 Карбонат-іони розпізнають кислотами.
CaCO3+2HCl= CaCl2+CO2+H2O
CaCO3+2H2Cl= Ca+2Cl+CO2+H2O
CaCO3+2H= Ca+CO2+H2O
Спостереження: бурхливо виділяється вуглекислий газ.
2 Сульфат іони розпізнають барій хлоридом.
Na2SO4+BaCl2= BaSO4+2NaCl
2Na+SO4+Ba+2Cl= BaSO4+2Na+2Cl
Ba+SO4= BaSO4
Спостереження: утворюється білий осад, не розчинній у нітратній кислоті.
3 Хлорид-іони розпізнають арґентум нітратом.
СaCl2+2AgNO3=Ca(NO3)2+2AgCl
Ca+2Cl+2Ag+2NO3=Ca+2NO3+2AgCl
Ag+Cl=AgCl
Спостереження: утворюється білий сирнистий осад.
Розв’язок задачі №2
Реактиви: кальцій карбонат, карбон (IV) оксид, вода.
Реакції: CaCO3+CO2+H2O= Ca(HCO3)2
CaCO3+CO2+H2O= Ca+2HCO3
Спостереження: білий осад розчиняється, утворюється прозорий розчин кальцій гідрогенкарбонату.
Розв’язок задачі №3
Реактиви: калій сульфат, магній карбонат, калій хлорид (дивись розв’язок задачі №1).
Розв’язок задачі №4
Реактиви: натрій гідрогенкарбонат, хлоридна кислота.
NaHCO3+HCl= NaCl+CO2+H2O
Na+HCO3+H+Cl= Na+Cl+CO2+H2O
HCO3+H= CO2+H2O
Спостереження: бурхливо виділяються бульбашки газу (вуглекислого).
Висновок: гідроген карбонати розпізнають кислотами.
ДОДАТОК 2
(інформаційний)
Розв’язок якісних задач
1 Фосфат іони розпізнають арґентум нітратом.
Na3PO4+3AgNO3= Ag3PO4+3NaNO3
3Na+PO4+Ag+3NO3= Ag3PO4+3Na+3NO3
3Ag+PO4=Ag3PO4
Спостереження: утворюється осад жовтого кольору.
2 Силікат-іони розпізнають кислотами.
Na2SiO3+2HCl= H2SiO3+2NaCl
2Na+SiO3+2H+2Cl= H2SiO3+2Na+2Cl
2H+SiO3= H2SiO3
Спостереження: утворюється колоїдний розчин.
ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІї
1 Дишлєва С. Інформаційно – комунікаційні технології (ІКТ) та їх роль в освітньому процесі [Електронний ресурс].-Режим доступу: http://ru.osvita.ua/school/method/technol/6804/
2 Застосування інтерактивних технологій у викладанні хімії / Уклад. К. М Задорожній. - Х.:Вид. група « Основа», 2009.
3 Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як розробити урок. – Х.,2009.88 с. – (Серія «Золота педагогічна колекція»).