Киркевич Г.В.
використання технології КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ зарубіжнОЇ ЛІТЕРАТУРИ
як передумови ПОДАЛЬШОЇ УСПІШНОЇ АДАПТАЦІЇ школярів у СУЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ
Планування уроків позакласного читання із зарубіжної літератури
в 5 класі
( розроблені на основі «методу шести капелюхів» Едварда де Боно)
2019
Схвалено науково-методичною радою Дубровицького РМК
(протокол №1 від 30.08.2019 р.)
У посібнику представлено здійснене на засадах технології критичного мислення планування уроків позакласного читання із зарубіжної літератури в 5 класі.
Рекомендовано вчителям зарубіжної літератури для практичного використання на уроках.
Зміст
використання технології КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ зарубіжнОЇ ЛІТЕРАТУРИ
як передумови ПОДАЛЬШОЇ УСПІШНОЇ АДАПТАЦІЇ школярів у СУЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ
Перед сучасною освітою стоїть багато завдань, які передбачають не просто забезпечення учнів якісними знаннями, а й формування компетентної особистості, здатної до адекватної оцінки оточуючих подій, спроможної творчо вирішувати поставлені перед нею завдання. Актуальність проблеми зумовлена також необхідністю виховати в учнів стійку життєву позицію, уміння адаптуватися до умов реального життя, емоційно та чуттєво сприймати світ.
Саме в літературі можна вирішувати завдання, які є актуальними і нагальними в умовах сьогодення. Саме тому основною проблемною темою в контексті викладання зарубіжної літератури вважаю «Використання технології критичного мислення на уроках зарубіжної літератури».
Прагну, щоб на уроках літератури учні не просто запам'ятовували навчальний матеріал, а запитували, досліджували, вирішували, дискутували та творили. Саме таке навчання й буде якісним сьогодні.
Вважаю, що важливо, з яким настроєм учень приходить на урок. Для цього на початку уроку забезпечую емоційний стан готовності до уроку (обмін побажаннями успіху, прийом «розкажи про свій настрій через асоціативний образ», обмін усмішками, обмін компліментами, прийом «Афірмації»).
На уроках цікавою для учнів є гра «Шість капелюхів», яку розробляю на основі «методу шести капелюхів» Едварда де Боно.
«Метод шести капелюхів» — це один з найдієвіших прийомів з організації мислення, розроблений англійським письменником, психологом і фахівцем в області творчого мислення Едвардом де Боно. Він допомагає розвивати гнучкість розуму, креативність, приймати правильні рішення.
В основі методу Едварда де Боно знаходиться концепція паралельного мислення. Як правило, те чи інше рішення народжується в зіткненні думок, у дискусії. При паралельному мисленні різні підходи, думки та ідеї співіснують, а не протиставляються.
«Метод шести капелюхів мислення» допомагає впоратися з емоціями, розгубленістю і плутаниною. Він долає ці труднощі шляхом поділу процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений у вигляді метафоричного капелюха певного кольору. Подібний розподіл робить мислення більш зосередженим і стійким, вчить дітей оперувати різними його аспектами по черзі.
Вважаю, що на кожному етапі уроку доцільно використовувати методи і прийоми для фокусування уваги учнів та залучення їх до творчого пошуку та критичного мислення. Тому під час уроків застосовую такі дієві універсальні методами і прийоми: асоціативний кущ, гронування, кластер, «ПРЕС», кероване читання з передбаченням, сенкан, порушена послідовність, джигсоу, фішбоун, кубування, діаграма Венна.
Здатність до співпраці є найважливішою умовою критичного мислення, оскільки вона підтримує діалог, спільну мету і взаємне вивчення цінностей. Для цього об’єдную учів у групи, пари. Під час групової роботи діти встигають більше виконати роботи, формується вміння співпраці, формуються мотиви навчання, розвиваються гуманні стосунки між учнями.
На уроках велику увагу приділяю розвитку комунікативних навичок, які розкриваються через усні твори-роздуми, дебати, виступи-промови, захист улюбленого героя, виступ від імені героя, рольові ігри, в яких учні виступатають в ролі письменника чи героїв.
Вважаю, що під час навчання дитина повинна навчитися самооцінювання, вміння аналізувати власні дії, вчинки, мотиви. Тому обов’язковим етапом мого уроку є рефлексія. Метою рефлексії є згадати, обміркувати власну діяльність – її зміст, методи, задачі, шляхи їх вирішення, отримані результати, знайти помилки та продумати як їх виправити.
Для ефективності рефлексії використовую різноманітні форми і прийоми.
Рефлексія емоційного стану.
Рефлексія змісту навчального матеріалу.
Проблемний виклад знань стимулює пізнавальну активність учнів, тому що він поєднаний з догадкою та непорозумінням. Це штовхає учнів до роздумів і пошуку рішень, будить і формує інтерес до навчання, розвиває ініціативу учнів, формує вміння бачити проблему і знаходити шляхи її реалізації. Складність проблемної ситуації має бути такою, щоб учні, спираючись на допомогу вчителя, змогли вирішити її самостійно. Прийомів роботи з літературним твором досить багато:
Переконана, що творчий підхід вчителя до викладання зарубіжної літератури допомагає розвивати природні якості учнів, формує їх власні погляди на життя, сприяє повноцінному осмисленню художніх творів. На таких уроках учням завжди цікаво.
Тема. Бюрґер Г. і Распе Р. Е. «Дивовижні пригоди, подорожі й бойові подвиги барона Мюнхгаузена». «Найправдивіша людина у світі».
Мета: створити умови для ознайомлення учнів із героєм-бароном Мюнхгаузеном, сприяти формуванню вміння виразно читати, переказувати оповідання, оцінювати вчинки героя; прищеплювати інтерес до світової художньої літератури, розвивати критичне мислення, комунікативні вміння і навички, вміння презентувати результати своєї роботи; виховувати чесність, поблажливість до веселих вигадників.
Учень / учениця
Ключові компетентності
Предметні компетентності
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Обладнання: портрети Бюрґера Г. і Распе Р. Е., виставка учнівських ілюстрацій до оповідань барона Мюнхгаузена, виставка різних видань книги, кольорові капелюхи, тлумачний словник, картки.
Найправдивіша людина у світі… Р.Е.Распе
Сміх – це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя.
Віктор Гюго
Хід уроку
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
- Посміхніться один одному і побажайте успіхів на уроці.
2. Рольова гра.
- Сьогодні у нас не зовсім звичайний урок. Ми будемо говорити з вами про «найправдивішу людину у світі», і щоб переконатися в цьому, я запросила її до нас (виходить переодягнений у барона Мюнхгаузена учень).
- Чи впізнали ви героя?
Мюнхаузен розповідає історію «НЕЗВИЧАЙНИЙ ОЛЕНЬ».
А втім, зі мною траплялись дива ще й не такі. Іду якось я лісом і ласую солодкими соковитими вишнями, які купив по дорозі.
І враз просто переді мною — олень! Стрункий, гарний, з величезними гіллястими рогами!
А в мене, як на злість, жодної кулі!
Олень стоїть і спокійнісінько на мене дивиться, неначе знає, що в мене рушниця не заряджена.
На щастя, у мене лишилося ще кілька ягід, і я зарядив рушницю замість кулі кісточкою з вишні. Так, так, не смійтеся, звичайною кісточкою з вишні.
Гримнув постріл, але олень тільки труснув головою. Кісточка влучила йому в лоб і не вчинила ніякої шкоди. За одну мить він зник у лісовій гущавині.
Я дуже шкодував, що випустив із своїх рук такого чудового звіра.
Через рік я знову полював у тому ж лісі. Звичайно, на той час я зовсім забув історію з вишневою кісточкою.
Як же я здивувався, коли з лісової гущини просто на мене вискочив розкішний олень, у якого між рогами росла висока гілляста вишня! Ах, повірте, це було дуже гарно: стрункий олень, і на голові у нього струнке дерево! Я відразу ж подумав, що дерево це виросло з тієї маленької кісточки, яка торік послужила мені за кулю. Цього разу мені не бракувало набоїв. Я прицілився, вистрелив — і олень мертвий упав на землю. Отож я з одного пострілу відразу дістав і печеню, і компот з вишень, бо дерево було вкрите великими, спілими вишнями.
Мушу признатись, що смачніших вишень я не куштував за все своє життя.
- Діти, вам сподобалася ця історія барона Мюнхгаузена?
1. Бесіда.
2. Повідомлення теми уроку, обговорення мети, завдань уроку.
- Оповідач називає себе «найправдивішою людиною у світі». Сьогодні на уроці ми з вами вияснимо, чи можна його так назвати.
- Продовжіть фразу: «Від сьогоднішнього уроку я очікую…»
3. Планування.
Учитель. Ми пограємо в гру «Шість капелюхів». Нагадую умови гри. Зараз кожен підійде до мене і вибере картку із зображенням кольорового капелюха. Таким чином ви поділетесь на 5 команд, а під синім капелюхом буду працювати я, я і буду управляти процесом. Кожна команда буде представляти капелюх певного кольору і має, спираючись на певний тип мислення, дотримуватися відповідного підходу до аналізу предмету дискусії.
Білий капелюх: інформація.
Жовтий капелюх: логічний позитив.
Чорний капелюх: критика.
Червоний капелюх: почуття та інтуїція.
Зелений капелюх: креативність.
Синій капелюх: управління процесом.
(Учні отримують завдання відповідно до кольору капелюха. Коли команди дають відповіді на одне запитання, то обмінюються капелюхами.)
ІІІ. Усвідомлення змісту.
Завдання
а) «Кінь пив, не міг напитися». («Пів коня»)
б) «Ми з розгону шубовснули у воду, в болото. Порятунку не було». («За волосся»)
в) «Навколо ні кущика, ні деревця. Лише маленький стовпчик сторчав». («Кінь на дзвіниці»)
г) «У цю мить повз мене пролетіло зустрічне ядро, що його пустили турки в наш табір». (Верхи на ядрі»)
д)«Двісті найдужчих матросів поставили в роті чудовиська сторчма дві височезні щогли, і воно не могло стулити рота. Кораблі весело випливли з черева у відкрите море. З'ясувалося, що в утробі цього велета перебувало сімдесят п'ять кораблів». («Кораблі, поглинуті рибиною»)
3. Виступ команди «чорних капелюхів».
Завдання
2. Чому Мюнхгаузен отримав дуже образливе прізвисько «барон-брехун»?
4. Виступ команди «жовтих капелюхів».
1. Вам пропонуються слова-ознаки. Випишіть тільки ті, що стосуються барона Мюнхгаузена.
Боягуз, брехун, домосід, жартівник, скромник,сміливець, хвалько, шукач пригод, понура людина, фантазер, вигадник |
Хвилинка теорії літератури.
Учитель. Оповідання про Мюнхгаузена сповнені гумору, в них переплітається фантастика і правда.
1. Що таке фантастика?
2. Що таке гумор?
Фантастика – витворені людською уявою неймовірні картини і образи, яких не буває в дійсності.
Гумор – вид комічного, коли про серйозне говориться з добродушною посмішкою, добродушному осміянню піддаються вади людини, окремі риси в її характері, поведінці, зовнішньому вигляді.
Учитель. Отже, читаючи оповідання про пригоди барона Мюнхгаузена, ми помітили, що в них переплелися правда і фантастика. А чи важливо, де побрехеньки, а де правда в оповіданнях барона Мюнхгаузена? Очевидно, ні. Адже головне тут справжній гумор, справжня насолода від сміху, який лікує від
будь-якої нудьги.
5. Виступ команди червоних капелюхів.
Завдання
6. Виступ команди «зелених капелюхів».
Завдання
1. Напишіть ще одну історію про барона Мюнхгаузена.
2. Дивлячись на ілюстрації, намалюйте словесний портрет барона Мюнхгаузена. (Виставка учнівських ілюстрацій до оповідань барона Мюнхгаузена.)
(Це вже немолода людина, але сповнена сил і енергії. Обличчя у барона овальне, ніс орлиний, розкішні довгі вуса, на голові військовий капелюх. На ньому військовий одяг, бо він учасник російсько – турецької війни).
ІV. Рефлексія.
Учні, використовуючи метод «ПРЕС», висловлюють свої міркування.
Я вважаю, що…
…тому що…
… наприклад…
Отже, я вважаю..
- Так, діти, Мюнхгаузен – веселий вигадник, любить перебільшувати, приголомшувати слухачів неймовірним, фантастичним. Його життя було складне і небезпечне: він воював, багато подорожував, зазнав страждань у турецькому полоні. Проте зберіг честь, гідність. У цьому йому допомогли весела вдача, снага, сила духу. Брехня Мюнхгаузена настільки очевидна, що сприймається скоріше як художній прийом, як спосіб розвеселити, вилікувати сміхом. Тому він з повним правом міг назвати себе «найправдивішою людиною у світі».
2. Бесіда.
- А зараз ми всі одягнемо сині капелюхи і підіб’ємо підсумки.
- Чому повчає нас барон Мюнхгаузен?
(Відповіді учнів)
- Кого називають мюнхгаузенами?
- Поясніть епіграф уроку: «Сміх – це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя» (Віктор Гюго).
3. «Драбинка успіху» – нижня сходинка, у «людинки» руки вниз – у мене нічого не вийшло; середня сходинка, у «людинки» руки в боки – у мене були складнощі; верхня сходинка, у «людинки» руки вверх – мені все вдалося.
4. Оцінювання.
Учитель: оцініть свою роботу і роботу товаришів, з якими ви працювали в команді.
Оцінювання вчителем роботи учнів.
V. Домашнє завдання: написати есе «Чи потрібно завжди говорити правду?»
Тема. Закони джунглів і світ людей у повісті-казці Р.Кіплінга «Мауглі».
Мета уроку:
- зацікавити учнів особистістю письменника та його творчістю,
сприяти ознайомленню зі змістом казки-повісті «Мауглі»,
розвивати навички творчого сприйняття тексту, вміння висловлювати своє ставлення до твору та героїв;
- розвивати навички усних відповідей на запитання за змістом прочитаного, творчу уяву;
- виховувати любов і повагу до природи, бережливе ставлення до неї.
Учень / учениця
Ключові компетентності
Предметні компетентності
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Обладнання: портрет Д. Р. Кіплінга, ілюстрації до казки «Мауглі», мультимедійна презентація, Біблія, Конституція України,
Конвенція про права дітей, кольорові капелюхи.
Хід уроку
І. Забезпечення емоційної готовності до уроку (обмін побажаннями).
ІІ. Актуалізація здобутих знань.
1. Бесіда.
- Ми з вами продовжуємо знайомство з літературними казками.
То що таке казка?
- Чим відрізняється народна казка від літературної?
- Подивіться на ілюстрації. Чи впізнали ви героя? (Виставка ілюстрацій до казки «Мауглі».)
Вчитель. Так, це Мауглі. А що допомогло вам так швидко відгадати цього героя? (Бачили мультфільм про цього хлопчика та читали книгу).
- Хто автор цього твору?
- Джозеф Редьярд Кіплінг, відомий англійський письменник. Кіплінг писав про Індію і у великих романах, і в коротких новелах і віршах, однак особливою популярністю користуються ті, що увійшли до « Книги джунглів», в тому числі і повість – казка Р.Кіплінга "Мауглі".
Про популярність цієї книги свідчить те, що вона виходить із друку великим тиражем, різними мовами.
За книгою Р. Кіплінга створено мультфільми, художні фільми, вистави.
- Вчитайтесь у тему і з’ясуйте, чого ви очікуєте від цього уроку.
Сформулюйте власні цілі уроку: про що б ви хотіли дізнатися, над чим попрацювати, що хотіли б обговорити з однокласниками.
Учитель. Сьогодні на уроці ми пограємо в гру «Шість капелюхів».
(Поділ учнів класу на 5 груп. Діти самостійно вибирають собі капелюх певного кольору. Повторення умов гри.)
Учитель. Кожна команда буде представляти капелюх певного кольору і має, спираючись на певний тип мислення, дотримуватися відповідного підходу до аналізу предмету дискусії. Управляти процесом буду я.
ІІІ. Усвідомлення змісту.
Завдання
1. Створіть ланцюжок головних подій твору.
2. Зачитайте портрет Мауглі на початку твору і в кінці твору.
Завдання
1. Скласти і презентувати кластер «Вороги Мауглі».
2. З якими ризиками для життя зустрівся Мауглі?
Учитель. У світі джунглів і у світі людей є багато ЗЛА. Багато героїв твору не підпорядковуються ніяким законам, і тому тут є багато небезпек.
Завдання
2. Сформулювати Закони джунглів.
Учитель.
- Як відомо, усі ці герої казки живуть за Законами джунглів. Звірі завжди дотримуються їх, якими б суровими ці закони не були. Порушення Законів джунглів вважається ганебним учинком і засуджується жителями джунглів.
Завдання
Учитель. Книга Д. Р. Кіплінґа "Мауглі" - мудра і повчальна казка. Вона розкриває споконвічні закони природи, примушує замислитися над цінностями людського життя.
Завдання
ІV. Рефлексія.
Учитель. А зараз всі одягніть сині капелюхи і підіб’ємо підсумки.
1. Бесіда. Найбільше захоплення у всіх маленьких читачів викликає з часом саме Мауглі. Він, який все дитинство та юність прожив життям вільного вовка – таки стає справжньою людиною.
- Яким же стає Мауглі? Складіть сенкан «Мауглі».
- Так що ж означає вислів "бути людиною"? Чим люди відрізняються від тварин?
- За якими законами живуть люди? (Людське суспільство у своїй діяльності керується Законами. Закон – це система правил, які повинні виконувати люди. Демонстрація Біблії, Конституції – основного закону України, Конвенції про права дітей.)
- Чим схожі Закони джунглів і Закони людей, а чим вони відрізняються? (Використання методу „Ланцюжок думок”.)
2. Рефлексія діяльності. Учні висловлюються одним реченням, обираючи початок фрази із рефлексивного екрана на дошці:
3. Оцінювання учнів. (Самооцінювання і оцінювання один одного.)
V. Домашнє завдання: «Інтерв’ю з Мауглі». Придумайте 3-4 запитання героєві казки або міні-твір «Чого навчила мене казка Р.Кіплінга «Мауглі»?
Тема. Пауль Маар. «Що не день, то субота». Навіть якщо дуже сумно, знайдеться людина, яка підніме тобі настрій.
Мета: створити умови для ознайомлення учнів з фактами життя й особливостями творчості Пауля Маара, сприяти розумінню художнього світу повісті-казки «Що не день, то субота», визначати реальне і фантастичне у творі, вчити аналізувати оптимістичний образ Суботика; розвати творчу уяву, навички зв’язного мовлення, спілкування, аналізу і систематизації навчального матеріалу; виховувати позитивні риси характеру.
Учень/учениця
Ключові компетентності
Предметні компетентності
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Обладнання: текст повісті, портрет Пауля Маара, виставка книжок Пауля Маара, ілюстрації автора до повісті, кольорові капелюшки.
І в суботу наче з неба впав Суботик!
П. Маар
Хід уроку
І. Розминка.
Прийом «Афірмації».
Орієнтовні вислови-афірмації.
ІІ. Актуалізація здобутих знань.
Самотнє дерево і вітерець зламає,
А разом з ним у тебе сила є.
Без нього не прожити – кожен знає.
Без нього сіре все життя твоє.
(Друг)
3.Планування.
- Сьогодні ми пограємо в гру «Шість капелюхів», але всі одночасно будемо одівати капелюхи відповідного кольору. Тож одіваймо сині капелюхи та разом сплануємо роботу. Чи у такій послідовності нам найкраще буде працювати? (План роботи проектується на дошку. Завдання учням: внести корективи у запропонований план роботи.)
План
ІІІ. Усвідомлення змісту.
1. Учитель. Одягнімо білі капелюхи.
Білий – фокусування уваги на інформації (аналіз відомих фактів та цифр, а також оцінка того, яких відомостей не вистачає та з яких джерел їх можна отримати).
( Наперед підготовлений учень демонструє презентацію про життя і творчість Пауля Маара.)
- Переглядаючи презентацію, складіть асоціативний кущ «Пауль Маар - сучасний казкар».
У серію «Суботик» увійшли книжки «Що не день, то субота», «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу», «Китобус, або Нові цятки для Суботика», «Чарівні краплі для Суботика» і «Суботик у небезпеці», «Коли Суботика занадто багато».
Перша книжка «Що не день, то субота» вийшла в 1973 р., і саме в ній читачі познайомилися з надзвичайно дивним створінням — Суботиком. За твердженням автора, це істота середнього роду. «Я вважав, що якщо герой книжки буде дівчинкою, то хлопчики не захочуть її читати, і навпаки».
Коли Пауль Маар думав про те, яким має бути Суботик, він радився зі своїми дітьми. Ті сказали, що в нього обов’язково повинні бути і веснянки. Під рукою у тата виявився тільки синій олівець: саме тому цятки в Суботика сині.
Суботика назвали «новим Карлсоном», і він став популярним не менше за героя Астрід Ліндгрен.
Евристична бесіда за змістом казки.
Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку.
Жовтий – дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз події/ідеї/ситуації, яка розглядається.
Червоний – увага до емоцій, відчуттів та інтуїції. Не вдаючись у подробиці та міркування, на цьому етапі висловлюються всі інтуїтивні здогадки.
Зелений – пошук альтернатив, генерація ідей, модифікація вже наявних напрацювань.
- Намалюйте словесний портрет Суботика?
- Що незвичного в його зовнішності та поведінці?
- Пофантазуйте чи повернеться Суботик? (Повернеться до тих, хто ще вміє загадувати бажання і усміхатися!)
ІІІ. Рефлексія.
Синій – управління процесом дискусії, підбиття підсумків і обговорення користі та ефективності методу в конкретних умовах.
Учитель. Дорослих, може, і треба слухатися, але не всіх, а в житті пана Пляшкера чимало поганих дорослих: зла квартирна хазяйка, учитель, запобігливий продавець. І Суботик сам знає це: адже він - чарівна істота. Він залишається незрозумілим для тих дорослих, які вважають, що порядок і дисципліна - це єдиний порятунок від негараздів, і жити треба спокійно і розмірено. Суботик, навпаки, вірить у те, що в житті головне - радість та інтерес, Суботик пустує цілком невинно і необразливо. Його витівки не завдають нікому прикрощів, усі лишень сміються з них. Спілкування із Суботиком пішло на користь пану Пляшкеру: він став активним, в очах засвітився оптимізм, прокинулося почуття самоповаги, з’явилися сили протистояти безглуздю і нахабству.
- Чого навчив Суботик вас? (Суботик допоміг, що здійснення мрій та бажань залежить від самої людини, від того, як вона сприймає світ, як ставиться до людей. Справжнє диво твориться не за допомогою синіх цяток чарівної істоти, а силою уяви, вірою в незвичайне, дитячою безпосередністю, гумором, грою, щирістю).
2. Метод «В рюкзак».
- Які знання ви зможете використати на інших уроках чи в повсякденному житті?
3. Оцінювання та самооцінювання учнів.
ІV. Домашнє завдання. Виконати одне із завдань:
Тема. Поради щасливого дитинства від Астрід Ліндгрен у повісті-казці «Пеппі Довгапанчоха».
Мета уроку: створити умови для ознайомлення учнів із життям і творістю шведської дитячої письменниці Астрід Ліндгрен, викликати інтерес до їхнього вивчення, сприяти розумінню змісту казки «Пеппі Довгапанчоха»; формувати читацьку компетентність, розвивати мовлення, критичність мислення; виховувати інтерес до читання, доброзичливість, людяність, безкорисливість, дружелюбність, почуття гумору.
Учень / учениця
Ключові компетентності
Предметні компетентності
Обладнання: мультимедійна презентація, виставка творів
А. Ліндгрен, портрет А.Ліндгрен, мапа Європи, кольорові капелюшки.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Щастя не знаходять, його створюють. Єльчін Сафарм
Щастя – це рідні, гарячі руки, які ніколи тебе не випустять, і не кинуть, навіть якщо перекинувся весь світ.
Марина Степнова
Хід уроку
І. Розминка.
1. Створення емоційного настрою.
Вчитель.
- Чи завжди у вас хороший настрій?
- Сьогодні ми подружимося з дуже життєрдісною дівчинкою, яка навчатиме нас ніколи не сумувати. Цю дівчинку створила дитяча шведська письменниця А.Ліндгрен. Отже, мандруємо до Швеції, щоб отримати поради щасливого дитинства.
(Можливі запитання:
Учитель. Кожна команда буде представляти капелюх певного кольору і має, спираючись на певний тип мислення, дотримуватися відповідного підходу до аналізу предмету дискусії. Управляти процесом буде команда «синіх капелюхів».
(Перед учнями план роботи, вони визначають, як будуть працювати, вносять свої корективи).
ІІІ. Усвідомлення змісту.
Завдання.
1. Нова зустріч з письменницею (перегляд презентації).
Учитель. Всього письменниця створила понад 40 книг. Але великий успіх принесла письменниці її друга книга, написана у 1944 році. Це «Пеппі Довгапанчоха». Книжка перекладена понад шістдесятьма мовами світу.
Виставка книг Астрід Ліндгрен. (Учні звертають увагу на перекладачів.)
2. Історія написання повісті.
3. Переказ уривка твору, який найбільш сподобався.
Завдання.
1. Знайдіть у творі уривок, де розповідається про батьків Пеппі. Зачитайте його.
2. Чи навчалася Пеппі в школі?
3. Чи безпечно було дівчинці жити одній?
Учитель. Пеппі Довгапанчоха була самотньою. Дитині не можна жити одній, про неї мають піклуватися дорослі.
«Щастя – це рідні, гарячі руки, які ніколи тебе не випустять, і не кинуть, навіть якщо перекинувся весь світ»?
Завдання.
Що ж її робить щасливою? (У неї оптимістична життєва позиція.
Вона прикрашує своє життя власними вигадками.)
- Поясніть епіграф «Щастя не знаходять, його створюють» Єльчіна Сафарма.
Завдання
У яких епізодах вам би хотілося опинитися на місці Пеппі?
Завдання
ІV. Рефлексія.
1. Підведення підсумків уроку.
Бесіда.
- Які таємниці щасливого дитинства відкрила вам Пеппі Довгапанчоха? (треба бути оптимістами, бути веселими і життєрадісними, вміти знаходити приємне в повсякденному житті, в навколишній дійсності, мати бурхливу фантазію, бути щирими і безкорисливими, дружелюбними, вірити в те, що життя прекрасне, любити життя і людей).
- Складіть сенкан «Пеппі».
- Як ви гадаєте, чи всі діти, якби опинилися на місці Пеппі, були б щасливими? Чому? Що потрібно для щасливого дитинства?
2. Рефлексія діяльності.
- Чи сподобався вам урок?
- Що найбільше запам’яталося?
- Який вид роботи був найцікавішим?
- Що було найважчим?
3.Самооцінка та взаємооцінювання.
4.Слово вчителя.
Астрід Ліндгрен дуже шанують і на батьківщині, й у всьому світі. Ще за життя їй спорудили аж три пам’ятники! До того ж жоднісінького письменника світу не перекладено аж вісімдесятьма мовами! За її творами знято більше 40 фільмів, телесеріалів, мультфільмів, театральних вистав та мюзиклів.
А. Ліндгрен не тільки писала для дітей, а й була активною в суспільно-політичному житті країни. Завдяки їй вперше у світі прийняли закон, що забороняв тілесні покарання та інші види насильства з боку батьків по відношенню до дітей. Завдяки її виступам в пресі щодо жорстокого поводження з тваринами був прийнятий закон про захист тварин, який отримав назву «Закон Ліндгрен». Астрід Ліндгрен навіть проголошено жінкою ХХ століття. Але найкращий пам’ятник письменниці — це інтерес дітей усього світу до її творів. У нашій шкільній бібліотеці теж є книги А.Ліндгрен, і ви можете їх прочитати. Я взяла деякі з них для нашої виставки. Пропоную ознайомитись з експонатами виставки.
V. Домашнє завдання. Закінчи речення «Щоб бути щасливим, потрібно …»
Принцип прийому «шість капелюхів» та його переваги
Метод «шести капелюхів» – це психологічна рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну і ту ж проблемну ситуацію з шести незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги і недоліки.
Сам прийом було запропоновано британським письменником, психологом та спеціалістом з творчого мислення Едвардом де Боно у 1985 році. Основою цього підходу є концепція паралельного мислення.
«Приміряючи» шість незалежних типів мислення у процесі вирішення практичних завдань можна з легкістю подолати три головні проблеми:
Що символізує колір кожного з шести «капелюхів»
Капелюх певного кольору передбачає включення відповідного режиму мислення, якому має слідувати учень чи команда в момент аргументації своєї позиції у процесі дискусійної гри:
Яка послідовність висловлення думок представниками кожного з типів мислення
У процесі дискусії спочатку слід надати слово представникам Білого капелюху – перш ніж оцінити будь-яке проблемне питання, варто передусім ознайомитись з інформацією про предмет обговорення.
Після Чорного варто надати слово Жовтому – це урівноважить думки й оцінки.
Останнім потрібно вислухати Синій капелюх.
Послідовність виступів представників капелюхів іншого кольору можна узгодити в процесі дискусії – залежно від активності учасників гри.
Як організувати гру «Шість капелюхів» на уроці
На початку уроку оголосіть тему, що вивчається, та запропонуйте школярам зіграти в рольову дискусійну гру. Пропонуємо дві форми її проведення:
Командна
Поділіть учнів класу на шість груп. Кожна команда буде представляти капелюх певного кольору і і має, спираючись на певний тип мислення, дотримуватися відповідного підходу до до аналізу предмету дискусії. Наприклад, команда білого капелюха – аналіз фактів, жовтого – оцінка переваг, чорного – оцінка негативного розвитку тощо.
Оголосіть проблемне питання уроку та надайте час на підготовчий етап командного виступу. Або можна підготуватись до гри заздалегідь, на попередньому уроці узгодивши всі організаційні моменти (визначитись з темою дискусії, поділити клас на команди та попросити підготувати доповіді вдома).
Запропонуйте учням з кожної команди зробити свій невеличкий виступ, спираючись на особливості відповідного типу мислення (час доповіді кожної команди має бути попередньо узгоджений). У процесі обговорення можна здійснити одне чи декілька дискусійних кол за участю представників кожної з команд.
Із залученням всіх учнів, ґрунтуючись на доповідях учасників, разом зробіть висновки, чому важливо підходити до оцінки предмета дискусії з різних точок зору та оцініть разом переваги цього прийому у конкретних умовах.
Індивідуальна
Такий формат рольової гри можна використати під час уроку-узагальнення наприкінці вивчення теми. Рольова гра такого формату досить зручна у класах з невеликою кількістю учнів. У цих умовах протягом уроку кожен матиме можливість спробувати себе в різних ролях без попередньої підготовки.
Організувати урок можна таким чином:
Використана література
~ 1 ~