БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ
Тема:Вікові проблеми підлітків та шляхи їх вирішення
Мета: познайомити батьків з психологічними віковими особливостями підлітків; обговорити з батьками основні проблеми, з якими стикаються діти в підлітковому віці; допомогти батькам визначити правильні методи виховання підлітків.
Хід зборів:
1. Вступне слово вчителя
Шановні батьки! Ваші діти вступили в один з найцікавіших, бурхливих і складних етапів свого життя – отроцтво. Сьогодні ми разом з вами спробуємо розібратися в психологічних особливостях підліткового віку і підготуємо себе до нових завдань у вихованні наших дітей. Основне з них – переведення підлітків у систему норм і вимог для дорослих. Розвиток підлітка – це початок пошуку себе, свого унікального «Я». Це шлях становлення індивідуальності. У психології цей період часу називають періодом «бродіння психіки», він майже завжди буває хворобливим. Це час загострення проблем, коли часто виникає взаємонепорозуміння дітей та дорослих. Щоб його уникнути, ми повинні добре уявляти, що відбувається з нашими дітьми і як знайти з ними спільну мову.
2. «Асоціації»
Які слова у вас асоціюються зі словом «підліток»? (впертість, складний вік, конфлікт, проблема, дорослішання)
Який же узагальнений портрет сучасного підлітка? Найкоштовніше психологічне придбання цього віку – відкриття свого внутрішнього світу. Це вік швидких змін у тілі, відчуттях, позиціях і оцінках, стосунках з батьками та однолітками. Це час спрямування в майбутнє, яке притягує і хвилює, час, сповнений стресів та плутанини. Для нього характерні підвищений рівень вимог та критичне відношення до дорослих. Ключові переживання цього віку – любов і дружба. В цей час формується світогляд, починається пошук сенсу життя. Центральне новоутворення цього віку – особистісне самовизначення.
3. Міні-лекція «Психологічні особливості підліткового віку»
Які ж вікові межі підліткового віку? Скільки років підлітку? Основним критерієм для періодів життя людини є не календарний вік, а анатомо-фізіологічні зміни в організмі. Статеве дозрівання визначає межі підліткового
періоду. Це супроводжується раптовим збільшенням зросту, змужнінням організму, розвитком вторинних статевих ознак.
Підлітковий вік – складний і багато в чому суперечливий період життя дитини. Різкі фізіологічні та психологічні зміни особливо впадають в очі батькам та педагогам. Підлітковий вік – період кризи в розвитку особистості дитини.
Особливості особистості підлітка можна досить точно охарактеризувати двома словами – прагнення до самостійності. Воно накладає відбиток на всі сторони особистості, поведінку та відчуття. Восьмикласники знаходяться третьому етапі розвитку самостійності: «Намагаюся бути самостійним, хоча не дуже вмію». Даний етап супроводжується наступними моментами:
Для успішного проходження і оптимізації розвитку самостійності дитини батькам необхідно:
Отже, підліток не дитини, але в той же час він ще й не дорослий. Він не терпить обмежень своєї самостійності, нерідко проявляє різко негативне ставлення до вимог дорослих. Найчастіше конфлікти підлітка з дорослими виникають в тих сім’ях, де батьки не помічають дорослішання сина або доньки, продовжуючи ставитися до них як до «маленьких».
У 13 років з’являється інтерес до власного життя, до якостей своєї особистості. Цей інтерес значно зростає в юнацькому віці. Спочатку думки підлітка про себе в значній мірі повторюють думки про нього інших людей. На питання «Звідки ти знаєш про риси своєї вдачі?» підлітки прямо відповідають, що вони знають про свої якості від батьків, вчителів, товаришів. І тільки згодом починають помічати їх самі. Але вони починають оцінювати інших людей раніше, ніж самих себе.
В оцінці інших підлітки часто допускають деяку квапливість та категоричність. Так, вони часто оцінюють людей за їхніми окремими вчинками або якостями, поширюючи цю оцінку на особу в цілому. В результаті у багатьох випадках постає помилкова думка про достоїнства людини, її позитивні та негативні якості. Думки підлітків не завжди бувають об’єктивними. Наприклад, вони говорять про грубість або скритність товаришів, не помічаючи цих якостей за собою. Далеко не всі підлітки самокритичні, відрізняються умінням чесно і відкрито визнавати свої помилки.
У 14-15 років те, що було коштовне, знецінюється, з’являються нові кумири, підліток перестає прямо копіювати дорослих, взаємини з батьками та дорослими часто носять характер протесту. У цьому віці дуже вірогідне «зараження» фанатизмом, оскільки підлітки тягнуться до всього незвичайного, часто захоплюються неформальними течіями. Підліток чутливий до оцінки оточуючих. Звідси відомі вразливість та коливання настрою. Зовні криза підліткового віку виявляється в грубості, скритності поведінки, прагненні чинити наперекір вимогам та бажанню дорослих, ігноруванні зауважень, відходу від звичайної сфери спілкування.
У підлітка часто виникає безпідставне відчуття тривоги, вагається самооцінка, він стає вразливим, конфліктним, може впадати в депресію. Підліток схильний вважати себе або генієм, або нікчемою. Будь-яка дрібниця здатна в корені змінити ставлення підлітка до себе. У власних очах він повинен бути дуже розумним, гарним, сміливим тощо. Якщо ж підліток змушений визнати, що щось не так, його думка про себе падає за усіма пунктами, правда, саме така суперечлива самооцінка є основою для розвитку у нього нових, дорослих, критеріїв особистісного розвитку. Оскільки самооцінка підлітків суперечлива, тому в їхній поведінці можуть виникати невмотивовані вчинки. Підлітки більше за інші вікові групи страждають від нестабільності соціальної, економічної та моральної обстановки в країні, втративши сьогодні необхідну орієнтацію в цінностях та ідеалах – старі ідеали зруйновано, нові ще не створено. У той же час перебудова відношення підлітка до себе впливає не лише на його емоційне самопочуття, але й на розвиток його творчих здібностей, задоволеність життям взагалі.
Для підлітка характерна різноманітність інтересів, що за умов правильного виховання може зробити серйозний вплив на розвиток його здібностей і нахилів. Знання підлітка поглиблюються, він починає вивчати наукові дисципліни, у нього з’являється підвищений інтерес до окремих предметів. Проте це спостерігається не у всіх підлітків. Особливості багатьох восьмикласників виявляються у зверхньому ставленні до навчання, погана успішність: всіляко уникаючи виконувати будь-які обов’язки та доручення по господарству, готувати домашні завдання, а в окремих випадках навіть відвідувати школу. Таким чином навчання в цей час відходить на другий план.
У підлітковому віці загострений страх уславитися слабким, несамостійним, маленьким. Щоб показати свою самостійність, підліток нерідко проявляє впертість і грубість, хоча він і може усвідомити, що був не правий. Випадковий успіх або похвала з боку дорослих може привести підлітка до переоцінки себе, до зайвої самовпевненості та зарозумілості. Навіть тимчасова, випадкова невдача може викликати зневіру в своїх силах, розвинути відчуття невпевненості, боязкості, сором’язливості. Тому потрібен особливий такт з боку батьків та вчителів при спілкуванні з підлітками.
Трирічні діти |
Підлітки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(тобто повної доступності батьків для задоволення своїх потреб в спілкуванні з ними). |
(тобто повної доступності батьків для задоволення своїх потреб в спілкуванні з ними). |
Отже, за що та проти чого веде боротьбу підліток?
Підлітковий вік – вкрай складний і суперечливий період становлення людської особистості, що вимагає від батьків і педагогів великих зусиль, напруженої праці. В той же час, це вік неповторної краси: бурхливої енергії, жаги пізнання, пристрасного пошуку істини.
4. Батьківський всеобуч: Шляхи вирішення проблеми.
Як спілкуватися з підлітками у цей період? Восьмикласники особливо залежні від мікросередовища та конкретної ситуації. Одним з визначальних елементів мікросередовища, в стосунках, що формують особистість, є сім’я. для будь-якого підлітка дуже важлива роль сім’ї. але в будь-якій родині виникають проблеми психологічного характеру, які призводять до кризи підліткового віку. Сьогодні ми спробуємо віднайти шляхи вирішення даної проблеми:
Поради батькам дев’ятикласника
5. Тест «Чи готові ви до підліткового віку дитини?»
а) перестає прислуховуватися до думки батьків;
б) може потрапити в погану компанію;
в) починає усвідомлювати себе як самостійну особистість.
а) про те, що ви добре навчалися;
б) про схожі проблеми і шляхи їх вирішення;
в) про забавні випадки.
а) не більше години;
б) близько 2 годин;
в) більше 2 годин.
а) вилаєте дитину, адже вчитель не скаржитиметься безпідставно;
б) встанете на сторону доньки чи сина і будете звинувачувати однокласника;
в) вдома детально розпитаєте дитину і поясните їй, чому вчитель визнав його винуватим.
а) відчуження;
б) вживання алкоголю та наркотиків;
в) ранніх статевих контактів.
а) з 12 років;
б) з 14 років;
в) коли дитина сама почне ставити питання.
а) запропонуєте трохи змінити зовнішність, поводити себе більш відкрито та доброзичливо;
б) заспокоїте, що в його житті ще буде багато інших дівчат (хлопців), набагато кращих;
в) спробуєте відволікти дитину від сумних думок та переживань.
а) запропонуєте обрати інше заняття;
б) спробуєте переконати продовжити заняття, аби довести розпочату справу до кінця;
в) докорите йому лінощами та небажанням розвивати власні здібності.
а) придумаєте слушний привід, через який дитині доведеться відкласти зустріч з друзями;
б) поговорите з дитиною про небезпечні спокуси, які містять в собі нічні клуби, і забороните відвідувати подібні місця до 18 років;
в) відпустите за умови, що дитина буде «виходити на зв’язок» в домовлений час.
а) звернути увагу на його виразні очі і красиву форму носа;
б) сказати, що це тимчасове явище, і у всіх підлітків бувають прищі;
в) зібрати інформацію про існуючі косметичні засоби боротьби з вуграми та пообіцяти придбати їх.
а) будете шукати цигарки в карманах його куртки;
б) суворо запитаєте, чи не почав він палити;
в) заведете мову про те, що багато підлітків палять, і як би мимохідь поцікавитеся чи немає таких серед його друзів та його особисте ставлення до паління.
а) зізнаєтесь, що читали щоденник, і викажете власне занепокоєння;
б) при нагоді заведете мову про контрацепцію;
в) заведете відверту розмову, аби розібратися в ситуації.
а) просите менше спілкуватися з цим другом;
б) не дозволяєте запрошувати друга до вас додому;
в) відверто висловлюєте свою думку про нього.
а) «Як ти розмовляєш з бабусею?»;
б) «Що у вас трапилося?»;
в) «Будь ласка, не ображай бабусю!».
а) спробуєте зрозуміти, що саме привабило дитину в музиці улюбленого колективу;
б) запропонуєте послухати записи інших сучасних і класичних виконавців;
в) розкритикуєте тексти пісень та аранжування, аби дитина усвідомила свою помилку.
Ключ до тесту:
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
а |
5 |
5 |
5 |
5 |
1 |
5 |
1 |
1 |
3 |
3 |
3 |
5 |
3 |
5 |
1 |
б |
3 |
1 |
3 |
3 |
3 |
3 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
3 |
5 |
1 |
3 |
в |
1 |
3 |
1 |
1 |
5 |
1 |
3 |
3 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
3 |
5 |
Аналіз результатів тесту:
16-35 балів – готовність номер один. Ваша дитина не страждає від недостатньої уваги і знає, що батьки завжди будуть на його боці і в будь-який момент прийдуть на допомогу. Щоденна батьківська праця дає вам підставу для впевненості в тому, що все «вкладене» в дитину не дозволить йому скоїти непоправних помилок. Тим не менше не потрібно забувати принцип «Довіряй, але перевіряй!». Яким би самостійним не здавався підліток, все-таки він ще не зовсім дорослий. Контролювати місцеперебування, успішність та коло спілкування можна побічно і ненав’язливо, наприклад через спільних знайомих чи батьків друзів підлітка. Не треба заохочувати зайву фамільярність в спілкуванні і намагатися бути для дитини «своїм в дошку». Для гармонійного розвитку дитині потрібно відчувати міцні життєві принципи батьків, їх спокій та впевненість.
36-55 балів – у страху очі великі. Ви надзвичайно сприйнятливі до труднощів перехідного віку. Вас лякають газетні статті про підліткову злочинність, наркоманію та СНІД. Дикувата підліткова мода, сучасна музика, вживання жаргонів – все це викликає у вас внутрішній протест, який може змусити сина чи доньку «закритися». В ваших стосунках з дитиною не вистачає невимушеності. Якщо щоденно не давати можливості проявляти самостійність, як вона навчиться відповідальності? Гіперопіка та повчальні бесіди ніколи не виправдовують покладених на них надій. Краще просто час від часу розмовляти з дитиною про фільми, музику, про якість незначні події, поволі розпитуючи про друзів, поглядах на життя, і ненав’язливо висловлювати свою думку. Підліток обов’язково прийме це до відома.
56-75 балів – без диктатури. Вам необхідно переглянути свої стосунки з дитиною, щоб вберегти і її і себе від серйозних конфліктів. Основна проблема полягає в надлишковій вимогливості, небажанні приймати систему цінностей підлітка і миритися зі змінами в його характері. Жорсткий контроль, постійні заборони, відсутність особистого простору змушують дитину протестувати і відстоювати власну свободу, часто проявляючи грубість і навіть жорстокість. Не маючи можливості запрошувати друзів до себе додому, дитина весь свій вільний час проводить на вулиці або «висить на телефоні». В такій ситуації необхідно поміркувати, що ви можете запропонувати їй замість подібних розваг. Наприклад, можна записати дитину в туристичний клуб, якщо вона відчуває потяг до пригод, або в танцювальну студію, якщо вона цілими днями слухає реп.
Пам’ятка для батьків підлітка
Кожен підліток - молода людина вашого віку повинна готувати себе до подружнього життя, а подружнє життя - це сім’я
«Сім’я – джерело водами якого живиться повноводна річка нашої держави» (В. Сухомлинський)
«Я поважаю батьків за те , що...» ( Діти по черзі говорять)
Завдання батькам: «Більше всього я ціную в своїй дитині ...»
(Батьки по черзі висловлюються )
Пісня «Мої батьки»
Автор слів: Козаченко І. Композитор (музика): Злотник О.
Мої батьки, любов'ю осіяні,
Живуть собі в містечку край ріки
Онуки в них, мов спогади весняні,
Мої батьки, святі мої батьки.
Чому так мало, часом, пам'ятаєм.
Що невмолимо котяться роки.
Коли в краї далекі відлітаєм,
Не забуваймо - ждуть на нас батьки.
Мої батьки, мов голуби сивенькі,
Воркуючи, очікують дітей.
Не забувайте, діти, батька й неньки,
Що моляться за вас серед ночей.
Вже ми самі давно батьками стали.
І клопоти старіше день у день.
Не забуваймо, як нас пригортали
Ці найдорожчі нам серед людей.
Щоб наші діти все до нас горнулись,
Горнулися до рідної руки,
Аби вони від нас не відвернулись,
Не забуваймо - ждуть на нас батьки.
Мої батьки, мов голуби сивенькі,
Воркуючи, очікують дітей.
Не забувайте, діти, батька й неньки,
Що моляться за вас серед ночей.
Мої батьки, мов голуби сивенькі,
Воркуючи, очікують дітей.
Не забувайте, діти, батька й неньки,
Що моляться за вас серед ночей.
Мої батьки, мов голуби сивенькі,
Воркуючи, очікують дітей.
Не забувайте, діти, батька й неньки,
Що моляться за вас серед ночей.
8. Проєкт рішення батьківських зборів
Рекомендувати батькам будувати нову тактику спілкування з дітьми, враховуючи психофізичні особливості підліткового віку.
Я та моя РОДИНА