Вікторина знавців рідної мови «Українська
, мова у вінку слов янських мов»
Мета заходу:
• розширювати та поглиблювати знання учнів про свою мову, країну, традиції;
• розвивати прагнення бути свідомим громадянином України; формувати високі громадянські якості: патріотизм, людяність, повагу до свого народу, мови, історії;
• виховувати бажання вивчати українську мову й літературу, почуття пошани до митців українського слова.
Обладнання: портрети українських письменників, вислови про мову, картки із завданнями.
Мова – це душа народу, а народ без мови не народ В.Сосюра Перебіг заходу
I. Слово вчителя
Учитель. Доброго дня, діти! Сьогодні ми зібралися, щоб поговорити про красу рідної мови, рідного слова. Скільки в ньому чарівних звуків, лагідності, доброти та мудрості. Сподіваюсь, що ви справжні шанувальники української мови. Сьогоднішня вікторина завершує тиждень, присвячений Дню Рідної мови и проходитиме під гаслом « Вивчайте, любіть свою мову…», взятим із вірша В.Сосюри.
У вікторині беруть участь дві команди учнів 9-их класів - «Зіронька» та «Промінь» . Їх змагання оцінюватиме журі.
1. Конкурс «Розминка»
Запитання для команди «Зіронька»
1. Чим починається діалог ? (Тире)
2. Другорядні члени речення (Додаток, означення, обставина)
3. Скільки відмінків в українській мові ? (Сім)
4. Опис приміщення (Інтер,єр)
5. Речення, в якому тільки один головний член (Односкладне)
6. Які букви мають завжди два звуки (Ї,щ)
7. Що знаходиться в середині школи (Літера О)
Запитання для команди «Промінь»
1. Скільки звуків у слові «джміль» (4)
2. Звук [й] дзвінкий чи глухий ? (Дзвінкий)
3. Паронім до слова «ефект» (Афект)
4. Чим закінчується і ранок, і день ? (Приголосними)
5. Який прислівник можна читати однаково зліва направо і справа наліво ? (Зараз)
6. До якого роду відноситься іменник «базіка» ? (До спільного)
7. Як називаються слова, які використовують люди певної місцевості ? (Діалектні)
За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал
2. Конкурс «Дуель»
Команді «Зіронька»
Пригадати якомога більше фразеологізмів, до складу яких би входили назви частин людського тіла (наприклад: тримати язик за зубами, повісити носа, клювати носом, накивати п,ятами, встати не з тієї ноги…)
Команді «Промінь»
Пригадати якомога більше фразеологізмів, до складу яких би входили числівники (наприклад: як дві каплі води, п,яте колесо до воза, семеро одного не ждуть, сім п,ятниць на тиждень…)
За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал
Складіть і запишіть речення, у якому слово починаються літерою «с»
(команда «Зіронька»), літерою «т» (команда «Промінь»)
За вдало виконане завдання команда отримує 2 бали
Капітани команд по черзі закінчують прислів,я. Якщо немає відповіді, хід переходить до іншого капітана.
• Скільки вовка не годуй, а він ( у ліс дивиться)
• За двома зайцями поженешся (жодного не піймаєш)
• Слово – не горобець, (вилетить – не піймаєш)
• Без охоти (нема роботи)
• Як дбаєш, (так і маєш)
• Умієш говорити, (умій і слухати)
• Слово до слова – ( зложиться мова)
• Гостре словечко (коле сердечко)
• Пташка пізнається в польоті, а людина (у роботі)
• Що посієш, (те й пожнеш)
Правильна відповідь 1 бал
5. Конкурс «Літературна вікторина». З якого твору рядки ? Хто автор ?
1. «Хочу бо списа переломити кінець поля Половецького» («Слово о полку Ігоревім)
2. Я ж у полоні нав,язливих дум:
Лише одне непокоїть мій ум
(«Всякому місту – звичай і права» Г.Сковорода)
3. А що, як викравшись помалу, Забратися в рутульський стан ? – Шептав Низ в ухо Евріалу.
(«Енеїда» І.Котляревський)
4. «Тоді Наум перехрестився і каже до них:
– Коли добрі люди та з добрим словом, то просимо до господи» («Маруся» Г.Квітка-Основ,яненко)
5. Така її доля.. О Боже мій милий!
За що ти караєш її, молоду ?
(«Причинна» Т.Шевченко) 6. «Я той самий, за кого ти вчора обіцяв видать дочку свою…, хто й самому гетьману не дасть себе на посміх»
(«Назар Стодоля» Т.Шевченко)
7. У всякого своя доля І свій шлях широкий
(«Сон» Т.Шевченко)
8. Прибігають, мовчки зупинились
Перед самими перелазом
Дитина сповита
(«Наймичка» Т.Шевченко)
9. Учитесь, читайте, І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь
(«І мертвим, і живим…»Т.Шевченко)
10. Тяжко-важко в світі жити
Сироті без роду:
Нема куди прихилиться.
(«Думка» Т.Шевченко)
Яка команда перша дасть правильну відповідь:
1. Рід іменника «собака» (Чоловічій)
2. Український поет, який брав участь у викупі Т.Шевченка з кріпацтва (Є.Гребінка)
3. Знак у слові «пів-Європи» (Дефіс)
4. Стиль підручника (Науковий)
5. Речення, де немає другорядних членів (Непоширене)
6. Частина мови слова «на – гора» (Прислівник)
7. Речення, в якому два простих приєднуються за допомогою сполучників підрядності (Складнопідрядне)
8. Яка частина мови слово «десяток» (Іменник)
9. Яка частина мови слово «жодний» (Займенник)
10. Розділ науки, що вивчає правильне написання слів (Орфографія)
11. Яку букву українського алфавіту найрідше вжито, в основному в запозичених словах ? (Ф)
12. У яких словах пишемо префікс прі- (Прізвище, прірва, прізвисько)
13. Що ставлять між двома частинами безсполучникового речення, якщо їх зміст протиставляється (Тире)
14. Вид дієслова «прочитай» (Доконаний)
15. Автор слів Гімну України (П.Чубинський)
16. Скільки складів у слові «олія» ? (Три) Правильне відповідь – 1 бал
Журі оголошує результати, визначає команду-переможця
Учитель:
–Отже, сьогодні, діти, ви показали, як знаєте, любите рідну мову. Тож плекайте цей чудовий сад, донесений із глибини віків. Шануйте мову наших предків, мову Шевченка, Франка, Лесі Українки, щоб не зникла вона у слов,янському морі мов.
О мово рідна!
Їй гаряче серце
Віддав я недарма
Без рідної, юначе, -
Й народу нашого нема.
В.Сосюра