Мета уроку:
- Поглиблювати знання учнів про ВІЛ/СНІД/, умови і шляхи інфікування
- вчити оцінювати ризики інфікування ВІЛ, гепатиту В і С у життєвих ситуаціях
- пригадати шляхи інфікування, методи захисту;
- визначити симптоми захворювань, діагностику;
- розвивати пам'ять, зв'язне мовлення, вміння працювати в парах;
Тема:ВІЛ/СНІД:проблема людини і проблема людства.Епідемія
ВІЛ-ІНФЕКЦІЇ /СНІДУ:загроза людині.Шляхи передачі. Формула індивідуального захисту .Тестування на ВІЛ –ІНФЕКЦІЮ , гепатит В І С
Мета:
- Поглиблювати знання учнів про ВІЛ/СНІД/, умови і шляхи інфікування
- вчити оцінювати ризики інфікування ВІЛ, гепатиту В і С у життєвих ситуаціях
- пригадати шляхи інфікування, методи захисту;
- визначити симптоми захворювань, діагностику;
- розвивати пам’ять, зв’язне мовлення, вміння працювати в парах;
Обладнання: ватмани, папір, різнокольорові наліпки, маркери, ножиці, учнівські повідомлення та реферати, підручники, т комп’ютер і мультимедійний проектор для демонстрування фільму
Ключові компетентності:природничі науки і технологіях, інформаційно цифрова, уміння вчитися, екологічна грамотність та здорове життя( діяти в небезпечних ситуаціях, дотримуватися правил, щоб не заразитися хворобами на ВІЛ, СНІД, ГЕПАТИТ С І В )
Змістовні лінії: громадянська відповідальність, здоров*я і безпека
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Привітання.
Любі діти, у наш клас
Завітала гостя щира,
Привітаймо в добрий час
Гостю посмішкою й миром.
Доброго дня нам!
Доброго дня вам!
Доброго дня всім
Ми починаємо урок, а на уроці ми…
Уважні!
Розумні!
Організовані!
Кмітливі!
2. Повторення правил.
Згадаймо правила, яких ми повинні дотримуватися на уроці:
На минулому уроці ми говорили про вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоровя підлітка.
Максим зустрічався з Оленою.Він їй дуже подобався і запропонував фізичну близькість, і Олена не насмілилася відмовитися.
Під тиском батьків Олена і Максим погоджуються одружитися.
Виставляю оцінки за домашнє завдання
Вправа « Презентація товариша »
Один бере інтерв*ю,інший – відповідає на запитання.
Ви об*єднавшись в пари дізнайтись один в одного про їхнє хобі. Потім учасники по черзі представляють своїх партнерів у вигляді позитивної реклами
ІІ.Актуалізація чуттєвого досвіду, опорних знань учнів
Вправа « АСОЦІАЦІЯ »
На дошці прикріплено аркуш паперу з написом « ВІЛ/СНІД.»
НАВКОЛО НЬОГО УЧНІ ПОВИННІ НАПИСАТИ СВОЇ АСОЦІАЦІЇ , ЯКІ ВИКЛИКАЄ ЦЕ СЛОВО
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Проблема СНІДУ людства дуже актуальна.Кількість жертв цієї недуги щорічно збільшується.Україна належить до країн, де спостерігаються високі темпи приросту інфекцій.Хоча держава постійно вживає заходів щодо запобігання хворобі, був прийнятий Закон України « Про запобігання захворювання на СНІД » та соціальний захист населення. Соціологічні опитування виявляють низький рівень знань щодо проблеми ВІЛ/СНІДу серед молоді. Приблизно 20% опитаних вважають, що ВІЛ передається під час поцілунку, через укуси комах. Вірять, що можна заразитися в разі спільного використання з інфікованою людиною зубної щітки, рушника, мила. Вважають, що можуть захистити себе, використовуючи не тільки презервативи, але й інші методи контрацепції. Деякі думають, що ВІЛ-інфекція виліковна.
ІУ. Оголошення теми та мети уроку.
ВІЛ/СНІД:проблема людини і проблема людства.Епідемія
ВІЛ-ІНФЕКЦІЇ /СНІДУ:загроза людині.Шляхи передачі. Формула індивідуального захисту .Тестування на ВІЛ –ІНФЕКЦІЮ , гепатит В І С
Будемо поглиблювати знання учнів про ВІЛ/СНІД/, умови і шляхи інфікування
- вчимемося оцінювати ризики інфікування ВІЛ, гепатиту В і С у життєвих ситуаціях
- пригадати шляхи інфікування, методи захисту;
- визначити симптоми захворювань, діагностику;
- розвивати пам’ять, зв’язне мовлення, вміння працювати в парах;
Працюватимемо за таким планом:
1.Що таке ВІЛ/СНІД .Шляхи передачі
2.Умови інфікування ВІЛ
3.Як ВІЛ не передається
4. Шляхи захисту від ВІЛ/СНІДу
5.Діагностика ВІЛ та гепатитів В і С
Вправа « Шкала актуальності »
Наскільки кожен з вас обізаний з теми року?Хто з вас прагне об*єктивної оцінки рівня вашої обізнаності ? Озвучте показник за 5 – ти бальною шкалою від 0 до 5
У. Вивчення нового матеріалу
1.Що таке ВІЛ/СНІД .Шляхи передачі
Ви вже впродовж кількох років вивчаєте теми, пов’язані з проблемами поширення і профілактики ВІЛ/СНІДу. Узагальнимо здобуті раніше знання.
ВІЛ — це збудник захворювання на ВІЛ-інфекцію. Інфікуватися може будь-яка людина незалежно від статі, віку, освіти, соціального статусу, місця проживання. Вірус швидко розмножується в організмі людини, руйнує насамперед її імунну систему і спричиняє СНІД. СНІД — тяжке і поки що невиліковне захворювання. Втрачається можливість протистояти хворобам (навіть таким, як застуда і грип), людина помирає від інфекцій, яким не може опиратися.
ВІЛ-інфекція поширилася світом надто швидко і стала епідемією. Прикро, що не всі юнаки та дівчата знають про ВІЛ-інфекцію. Ті, хто не знає, як вона передається, може наразитися на небезпеку зараження ВІЛ-інфекцією. Саме тому серед ВІЛ-інфікованих чимало молоді.
«Мікрофон»
- розшифрувати абревіатуру ВІЛ, СНІД. (записані на фліпт-чарті)
- пояснити, що означають написані слова:
В - «Вірус» - збудник захворювання.
І - «Імунодефіциту» - відсутність захисної реакції системи організму, яка забезпечує захист від мікроорганізмів, що спричиняють хворобу.
Л - «Людини»
С - «Синдром» - ряд симптомів, що вказують на наявність якоїсь хвороби чи стану
Н - «Набутого» - такого, що набутий протягом життя, а не від народження.
І - «Імунного» - стосується імунної системи, яка забезпечує захист людини від мікроорганізмів, що спричиняють хворобу.
Д - «Дефіцит» - в даному випадку відсутність захисної реакції імунної системи людини на наявність в організмі шкідливих бактерій.
РОБОТА В ГРУПАХ
РОБОТА В ГРУПАХ
Підручник с.173- 175
Роздаю листочки і олівці ( кожна група презентує свою роботу у вигляді тез, малюнків, визначень .Я роздаю для кожної групи картинки )
І ГРУПА «Умови інфікування ВІЛ»
ВИСНОВОК:
зараження ВІЛможе відбутися:
-за наявності вірусу
-достатньої її кількості
-потрапляння ВІЛ у кровообіг через слизові оболонки , або ушкоджену шкіру
ІІ ГРУПА «Як ВІЛ не передається»
ВИСНОВОК:
ІІІ пара « Перебіг захворювання на ВІЛ- інфекцію »
ВИСНОВОК:
Важливо пам*ятати, що ВІЛ –інфіковані люди можуть:
-не мати жодних симптомів захворювання протягом багатьох років
- добре почуватися і мати здоровий вигляд
-активно рухатися, працювати, мати нормальний апетит
-не знати, що вони інфіковані , й інфікувати інших людей
ВІДЕО ПІДСУМОК
Руханка
У нашому класі ви повинні знайти запитання і давати відповідь на них. Кожен повинен знайти запитання і дати відповідь на поставлине запитання
ІУ.Шляхи захисту від ВІЛ/СНІДу
ВИСНОВОК:
НА ДЕРЖАВНОМУ РІВНІ:
ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ЗАХИСТ
ФОРМУЛА ІНДИВІДУАЛЬНОГО ЗАХИСТУ:УТРИМАННЯ, ВІРНІСТЬ, ПРЕЗЕРВАТИВ, СТЕРИЛЬНІСТЬ
У. Діагностика ВІЛ та гепатитів В і С
Існують також інші небезпечні інфекційні захворювання, наприклад, вірусні гепатити В і С. Від типу вірусу залежить тривалість захворювання і методи боротьби з ним. Якщо вчасно звернутися до лікаря, то гостра форма захворювання зазвичай закінчується одужанням. Однак іноді хвороба стає хронічною.
Хронічні гепатити небезпечні тим, що їх важко розпізнати, бо можуть не мати явних симптомів хвороби. Так, зниження працездатності, порушення сну, хронічна втома і слабкість протягом тривалого часу, які людина не вважає хворобою, можуть бути наслідками хронічного гепатиту В. Вірусні гепатити В і С небезпечні ще й тим, що можуть призвести до раку печінки. Саме тому важливо своєчасно діагностувати і лікувати вірусний гепатит.
Віруси гепатитів В і С проникають в організм людини тими самими шляхами, що й ВІЛ-інфекція. Пригадайте за схемою.
Щоб ВІЛ-інфекція і віруси гепатитів В і С передалися, потрібні певні умови.
Якщо в людини, яка контактує з інфікованою, неушкоджені шкіра і слизові оболонки, то зазвичай вона не заражається.
Якщо людина, зокрема підліток, курить чи вживає алкогольні напої, інші наркотичні речовини, ризик інфікуватися ВІЛ чи вірусними гепатитами В і С зростає. Наявність у людини інших інфекцій, що послаблюють імунітет, зокрема інфекцій, що передаються статевим шляхом, також підвищують ризик інфікування ВІЛ і гепатитами В і С.
ВІЛ-інфекція, віруси гепатитів В і С не передаються контактно-побутовим шляхом. Користуватися стерильними медичними інструментами у стоматолога, продезінфікованими інструментами в перукарні, манікюрному салоні також цілком безпечно.
ПРОЧИТАЙТЕ В ПІДРУЧНИКУ С.177 І ДОПОВНІТЬ ТЕ, ЩО Я ЩЕ НЕ СКАЗАЛА
ІУ. Узагальнення та закріплення набутих знань.
За допомогою сигнальних карток ви повинні визначитися з відповіддю.Якщо вважаєте відповідь вірною – піднімаєте картку зеленого кольору, якщо ні - червоного
Або
1) У чому суть руйнівної дії ВІЛ на організм?
а) руйнує згортаючи систему крові;
б) викликає дисбактеріоз;
в)викликає руйнування кісткової тканини;
г) руйнує імунну систему людини
2) Контакт із якими рідинами організму найнебезпечніший у розумінні інфікування ВІЛ?
а) слина;
б) кров;
в) сперма;
г) сльози;
д) сеча;
3) Укажіть шляхи передачі ВІЛ-інфекції:
а) незахищений сексуальний контакт;
б) користування загальним посудом;
в) повітряно-крапельний шлях;
г) переливання крові й використання загальних нестерильних шприців;
д) від матері до дитини (вагітність, пологи);
4) Як людина може довідатися, що в неї ВІЛ?
а) якщо вона піклується про своє здоров’я, вона відчує це в перші години;
б) здавши кров на аналіз на антитіла до ВІЛ;
в) відчує нездужання;
г) здавши мазки й бактеріологічні посіви в лікаря-венеролога;
5) З якого моменту після інфікування людина може заразити інших?
а) після закінчення періоду «вікна»;
б) коли розів’ється СНІД;
в) відразу, з моменту свого зараження;
г) на останній стадії СНІДу;
6) Вірус імунодефіциту може довго зберігати дієздатність:
а) перебуваючи у воді;
б) перебуваючи в повітрі;
в) перебуваючи в крові, грудному молоці;
г) перебуваючи в піхвових виділеннях;
Або
Оцінка ризику небезпек методичка с.240
(Роздам таблиці кожному)
Вправа « Шкала актуальності »
Наскільки зріз рівень ваших знань за шкалою актуальності і чому саме?
Вправа «Усмішка».
Діти, запам’ятайте такі слова: «Подібно до того, як буває хвороба тіла, буває хвороба способу життя». Так сказав Демокріт. Тож бережіть і дбайте про своє здоров'я. Ваше здоров'я в ваших руках.
Домашнє завдання:
Підручник с.171- 179
Завдання с.177- 178 « Особлива місія »
С.179 – запитайте батьків і друзів, що вони знають про ВІЛ і запишіть інтерв*ю