Тема. Випадкова подія. Відносна частота події. Імовірність події. 11 клас
Мета уроку: формувати в учнів поняття про випадкову подію, частоту й відносну частоту випадкової події, поняття про ймовірність випадкової події; дати класичне визначення ймовірності; учити знаходити ймовірність рівно можливих подій у найпростіших випадках; розвивати абстрактне мислення, розуміння того, що розділ теорії ймовірностей має прикладний характер; виховувати інтерес до пізнання нового.Формувати в учні вміння обчислювати відносну частоту подій і ймовірність подій, застосовуючи визначення ймовірності.
Основні поняття: випадкова подія, вірогідна подія, неможлива подія, частота й відносна частота випадкової події, імовірність випадкової події.
Обладнання: підручник, комп’ютер, роздатковий матеріал
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I.Організаційний етап
II.Перевірка домашнього завдання; актуалізація опорних знань
III. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
1. Приклад з транспортом.
2. Свято вишиванки
3. Лотерея
Якщо ви азартні та любите ризикувати! Якщо ви вважаєте себе сучасною людиною! Якщо ви хочете бути успішним у бізнесі!
І навіть якщо ви маєте відношення до точних наук, то вивчення даної теми вам необхідне!
IV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
Експерементатори |
Учні, І група |
Учні, ІІ група |
Учні, ІІІ група |
К. Пірсон |
Кількість експериментів n |
|
|
|
24000 |
Частота m(A)
|
|
|
|
12012 |
Відносна частота |
|
|
|
0,5005 |
Випадковою називається подія, що може відбутися, а може й не відбутися в процесі спостереження чи експерименту в тих самих умовах.
Наприклад, випадковими є події «виграш або програш за лотерейним квитком »; «влучення або промах у разі одного пострілу»; «випадання двох очок під час підкидання грального кубика».
Якщо за незмінних умов проведено n випадкових експериментів і в m(A) випадках відбулася подія A, то число m( A) називається
частотою події A.
Відносною частотою випадкової події називається відношення числа на стання цієї події до загального числа експериментів:
Як приклад розглянемо таблицю експериментів з підкидання монети та знайдемо відносну частоту випадкової події «монета випала орлом» у кожній серії експериментів.
Число експериментів |
|
Число падінь «монета випала орлом» |
|
Відносна частота
Таблиця 1
Вірогідною називається подія, яка обов’язково відбувається при кожному повторенні експерименту.
Наприклад, вірогідними є події «вийняли яблуко з кошика, у якому лежать тільки яблука»; «наступив Новий рік після 31 грудня», в даний час Аліна перебуває в Харкові
Неможливою називається подія, яка не відбувається ні за якого по вторення експерименту.
Наприклад, неможливими є події «Гольфстрім омиває Україну» «вийняли яблуко з кошика, у якому лежать тільки вишні», «випало 9 очок під час підкидан ня грального кубика».
Отже, для рівноможливих елементарних подій імовірність події A — це від ношення числа сприятливих для неї подій (m) до числа всіх рівно можливих подій (n) у зазначеному експерименті:
P(A)=
Стікери( учень кріпить на дошку)
V. Сприймання та осмислення матеріалу. Роз’вязування вправ.
Задача 1. Знайдемо ймовірність того, що в разі виймання навмання з коробки, у якій міститься 4 білі, 3 чорні, та 4 червоні кулі, буде вийнято чорну кулю.
Задача 2. У коробці лежать 18 стрічок, з яких 5 жовтих,а решта зелені. Знайдіть ймовірність того, що навмання вийнята стрічка буде синя.
Задача 3.У шухляді лежать 36 карток, занумерованих числами від 1 до 36. Яка ймовірність того, що номер навмання взятої картки буде кратним числу 36.
Задача 4. У коробці лежать 6 зелених та кілька синіх кульок. Скільки синіх кульок у коробці, якщо ймовірність того, що навмання вибрана кулька виявиться синьою, дорівнює ?
Задача 5. Серед натуральних чисел від 1 до 20 Єгор називає одне. Якою є ймовірність того, що число буде дільником числа 20?
Задача 6.
У скрині було 10 білих, 5 чорних, решта – червоні кулі. Скільки червоних куль у скрині, якщо ймовірність випадкового вибору червоної кулі дорівнює 0,8?
Інтерактивна вправа
Задача. Куб, усі грані якого пофарбовані, розрізали на 27 рівних кубиків.
Знайдіть імовірність того, що взятий навмання кубик:
а) має 3 пофарбовані грані;
б) має 2 пофарбовані грані;
в) має одну пофарбовану грань;
г) не має пофарбованих граней.
Розв’язання
а) Три пофарбовані грані можуть мати тільки кубики, які розміщені у вершинах куба. Таких кубиків 8 (у куба 8 вершин). Усього
варіантів 27. Отже, P( A) =
б) Дві пофарбовані грані мають кубики, які розміщені у середині кожного ребра (у куба 12 ребер). Отже, P(B) = =
в) Одну пофарбовану грань мають кубики, які розміщені у середині кожної грані (у куба 6 граней). Отже, P(C) = = .
г) Жодна грань не пофарбована в кубика, який розміщений усередині куба. Такий кубик лише один. Отже, P(D) = .
Відповідь: а) ; б) ; в) . ; г) .
Гра «Мрія» (Ужгород)- рогзадуємо кроссворд
Отже, імовірність — це числова характеристика ступеня можливості будь-якої випадкової події за тих чи інших визначених умов, які можуть повторюватися необмежене число раз.
Імовірність вірогідної події I: P(I )= 1.
Імовірність неможливої подіїO:P(O)= 0.
VII. Підбиття підсумків уроку
Бліцопитування
1.З якими поняттями ви ознайомилися на уроці?
2.Які події називають випадковими; вірогідними; неможливими?
3.За якою формулою обчислюють імовірність випадкової події A?
А зараз ми з вами проводимо наступний експеримент: пробне міні ЗНО. Розрахуємо відносну частоту події. (Картки)
Р(А)= по 3 задачі
Р(В)= по 4 задачі
Р(С)= всі
ОЦІНКИ
Д/З 20; №359; 363; 366; 369. До ЗНО 2012-№30;
Повідомлення про застосування теорії ймовірності в інших галузях
|
|
;; Додатковий матеріал
Ще за часів Стародавніх Єгипту, Греції та Рима поставали питання, які пізніше були віднесені до теорії ймовірностей. Цей період — передісторії теорії ймовірностей — закінчується
вXVI ст. У роботах італійських математиків Д. Кардано, Н. Тарталья, Г. Галілея, пов’язаних з іграми, уже фігурує поняття ймовірності.
У XVII ст. питаннями теорії ймовірностей зацікавилися видатні французькі вчені П. Ферма та Б. Паскаль. Нідерландський математик Х. Гюйгенс у 1657 р. видав трактат «Про розрахунки
вазартних іграх». У XVIII ст. великий внесок у застосування теорії ймовірностей у демографії зробив видатний математик Л. Ейлер. Велику роль у поширенні ідей теорії ймовірностей у Росії та Україні в XIX ст. відіграли математики В. Я. Буняковський і М. В. Остроградський. У XX ст. теорія ймовірностей поступово перетворюється на строгу аксіоматичну теорію. Вирішальним етапом у розвитку теорії ймовірностей стала робота математика А. М. Кол могорова «Основні поняття теорії ймовірностей», видана в 1937 р., після якої теорія ймо вірностей посіла рівноправне місце серед математичних дисциплін.