Вірування і традиції стародавніх римлян

Про матеріал
Дана розробка уроку дає можливість ознайомити дітей з особливостями вірування і побуту стародавніх римлян, визначити особливості менталітету і сімейного виховання. Зробити порівняльний аналіз системи виховання, культури поведінки в той період і в теперішні часи.
Перегляд файлу

Досліджуємо історію і суспільство ( інтегрований курс) 6  клас.

Тема:        Вірування і традиції стародавніх римлян.

Мета: закріпити знання дітей про природні умови Італії та виникнення міста Рим; царську добу в історії Стародавнього Риму; про соціальний устрій та організацію влади в період Римської республіки V-ІІІ ст. до н.е.; військову експансію Риму й утворення Римської середземноморської держави.

   Ознайомити дітей із особливостями розвитку релігії Стародавнього Риму;визначити  особливості соціального статусу сім’ї стародавніх римлян та основні напрямки виховання дітей.

  Розвивати в дітей вміння логічно мислити, аналізувати та порівнювати; висловлювати особисту думку.

 Виховувати пізнавальний інтерес до вивчення історії, культуру спілкування.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення уроку – урок з елементами презентацій, рольових ігор.

Методи уроку – мозковий  штурм, хронологічний  диктант,  робота  в  групах,  тестовий  контроль,  рольова  гра,  історична  вікторина, складання  схеми,  порівняльний  аналіз.

Основні поняття – геній, пенати, лари та ларарій, матрона.

Основні дати:  509 – 30 рр. до н.е.

Епіграф уроку: «Деяких історія вчить, а іншим підносить урок. Якщо усе залишається в історії, тоді історія – це все»    (К.Кушнер)

Проблемне питання: Рим завоював світ не тільки мечем – він переміг його рівнем своєї цивілізації. Доведіть це або спростуйте цю думку.

Хід    уроку.

1.Організаційний момент.

Вчитель. Марк Тулій Цицерон сказав «Історія – наставниця життя». Тому на сьогоднішньому уроці ми продовжуємо  вивчати історію стародавнього Риму. Для того, щоб нам працювалося на уроці краще, пригадаємо вже вивчене.

ІІ. Актуалізація вивченого матеріалу.

І)Отож, історична розминка (у вигляді «Мозкового штурму»):

  • 1)Де розташована Італія?  (на Апеннінському півострові);
  • 2)Які гори захищають цю територію від північних вітрів? (Альпи);
  • 3)Що означає слово Італія? (країна телят);
  • 4)Які племена населяли Середню Італію в І тис. до н.е. (італіки);
  • 5)Де і коли виникло м. Рим?(21 квітня 753 р. до н.е.;  на семи пагорбах р. Тибр);
  • 6)Хто заснував м. Рим? (племена латинів);
  • 7)Скульптуру якої тварини встановлено на Капітолійському пагорбі в Римі? (вовчиці, що вигодувала Ромула і Рема);
  • 8)Чим переважно займалися італіки?(скотарством);
  • 9)Як називалася ринкова площа?(форум);
  • 10)Хто такі патриції? (нащадки найбільш знатних родів);
  • 11)Як називали вільне населення у Давньому Римі? (плебеї);
  • 12)Один з найвищих державних органів Давнього Риму?(сенат).

ІІ)  Намалювати  схеми:

1)природних кордонів Італії;

2)органів правління царського періоду Давнього Риму;

3)організація влади в Римській республіці.

ІІІ. Хронологічний диктант.

Дати: 21 квітня 753 р. до н.е.(виникнення м. Рим);  753 – 509 рр. до н.е.(царський період правління в історії Стародавнього Риму);  509 – 30 рр. до н.е.(становлення римської республіки);  264 – 146 рр. до н.е.( Пунічні війни).

ІІІ) Історична вікторина по темі «Пунічні війни»:

                      Назвати воюючі сторони?

                      Чому дані війни називають Пунічними?

                      Який характер даних воєн зі сторони стародавніх римлян?

                      Скільки цих воєн було?

                      Які наслідки даних воєн?

Вчитель. « Не пройде і п’яти днів, як ти будеш переможцем бенкетувати в Капітолії» - так привітав Ганнібала з перемогою один з його соратників. З якою перемогою вітали Ганнібала?

1)Уявіть, що ви військовий хроніст, обов’язком якого був докладний опис усіх військових баталій. Складіть план-хроніку битви при Каннах від імені її очевидця. (дитина  відповідає усно за схемою логічної схеми).

2)Історичний портрет Ганнібала. Чи можна назвати Ганнібала патріотом? Чи є в Україні зараз патріоти?

3)Друга  дитина за вказівкою вчителя показує на карті Рим та Карфаген;

Шлях переходу війська карфагенян під керівництвом Ганнібала через Альпи.

Чи можна назвати Римську імперію країною-агресором? Чи має тепер Україна країну-агресора у своїх стосунках з Росією і чому?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Вчитель показує дітям Великоднє яєчко. До якого великого Християнського свята ми будемо скоро готуватися? То про що ми сьогодні будемо говорити на уроці? А чи пов’язана релігія із повсякденним життя?

Вчитель. Перед тим, як записати тему уроку, давайте повторимо з вами деякі терміни:

                      Як називався суспільний устрій Стародавнього Риму?

                      Які основні прошарки суспільства переважали?

                      Хто такі патриції?

                      Хто такі плебеї?

                      Що таке сенат?

                      Що таке республіка?

                      Що таке вето? Чи існує зараз такий термін?

ІV. Повідомлення теми та мети уроку.

Вчитель. Повідомляє тему та мету уроку (діти записують в зошит); план уроку:

  1.                   Релігія стародавніх римлян.
  2.                   Особливості  сімейного життя в Римі.
  3.                   Виховання в давньому Римі.

V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

Розглянемо перший пункт нашого  плану. Діти пригадують визначення терміну «релігія», «язичництво».

Вчитель  показує назву римських богів (почергово), коротко коментуючи їх призначення. Діти повинні віднайти відповідних богів Стародавньої Греції.

Розповідь вчителя супроводжується презентацією.

Юпітер –верховний бог.

Юнона – дружина Юпітера; богиня шлюбу, материнства.

Аврора – богиня світанку.

Аполлон – бог Сонця.

Венера – богиня краси і кохання.

Веста – богиня домашнього вогнища.

Вікторія – богиня перемоги.

Геній – бог чоловічої сили.

Діана – богиня рослинності, захисниця всіх простих римлян.

Луна – богиня Місяця.

Марс – бог війни.

Мінерва – богиня-покровителька ремесел і мистецтва.

Нептун – бог води.

Фави – бог  тварин.

Флора – богиня  рослин.

Церера – богиня підземного царства і т.д.

Всього римляни  поклонялися   39 богам.

Вчитель. Релігія відіграє неабияку роль в особливостях сімейного життя стародавніх римлян. Тому тепер перейдемо до вивчення наступних  двох питання нашого плану, зокрема вивчення життя сім’ї та виховання в стародавньому Римі.

Спосіб життя, взаємини чоловіків і жінок, батьків та дітей має багато спільного з взаємовідносинами у нашому суспільстві. Ці питання дуже між собою взаємопов’язані, тому що основу майже всього виховання в стародавньому Римі відігравало сімейне виховання.

 Для гарного вивчення даного питання ми будемо працювати в групах (поділ вчителем дітей на дві групи). Проведемо так звану «Історичну естафету».

1 група – працюємо з підручником, пар.46, п.2 «Особливості сімейного виховання». Діти 1-3 рівнів – визначають особливості:

                     у царську добу та часи ранньої Республіки римляни жили за «батьківськими звичаями»;

                     шлюби були міцними;

                     головним у сім’ї вважався чоловік;

                     діти виховувалися суворо;

                     жінок у родині шанували; жінка була господинею в домі;

                     заміжня жінка називалася матроною;

                     римлянки могли вільно виходити поміж люди; але їм заборонялося бути присутніми на народних зборах;

                     римські матрони ходили з чоловіками в гості та були присутні на домашніх бенкетах;

                     чесноти жінки полягали в доброчесності.

Учні 4 рівня підготовки складають порівняльну табличку особливостей сімейного виховання стародавніх  Греції та Риму.

2 група – працюємо з підручником, пар.46, п.3  «Виховання в Давньому Римі».

Учні 1 – 3 рівнів визначають особливості виховання в Стародавньому Римі.

                     до 4-5 років хлопчики та дівчатка виховувалися разом;

                     далі  їх розділяли: дівчатка залишалися в колі жінок; хлопчиків виховували чоловіки;

                     спочатку в Римі не існувало масових шкіл, тому хлопчиків навчали читати та писати;

                     пізніше виникли платні та приватні початкові школи;

                     в них мали право навчатися і плебеї;

                     виховання спрямовували на формування в молоді громадянських чеснот (мужність; чесність; вірність; гідність);

                     у давніх римлян була приказка «Я повинен, тобто я можу»;

                     у Стародавньому Римі склався ідеал «доброго громадянина».

Учні 4 рівня роблять порівняльний аналіз шкіл Стародавньої Греції, Риму та сучасної школи.

Вчитель. Я знаю, що ви, отримавши випереджувальне завдання, підготовили додаткову цікаву інформацію по даній темі. Отож, прошу її зараз представити по таких питаннях:

1)сім’я,   одруження;

2)народження дитини;

3)освіта;

4)їжа;

5)культ мертвих;

6)одяг; зачіски; макіяж.

Історична  імпровізація – показ Мод Стародавніх Римлян.

7)житло;

8)вільний час римлян.

Вчитель. А зараз запишемо визначення нових термінів у зошит:

-  геній – дух-покровитель;

-  пенати – боги-охоронці;

-  лари – добрі душі померлих предків;

-  ларарій – спеціальне місце у кожному будинку для поклоніння домашнім богам;

-  матрона – заміжня римська жінка.

VІ. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

Вчитель. Прослухавши  вищесказане, що ми можемо ми зможемо відповісти на наступне запитання  «Як часто та в якому значенні в нашому повсякденному житті можна використати римський  вислів «Я повинен, тобто я можу»?

Вчитель.  Тестовий контроль :

«Релігія та традиції давніх римлян»:

  1.                   Головний Бог римлян. (Юпітер)
  2.                   Богиня заміжніх жінок (Гера)
  3.                   Покровителька наук, ремесел, мистецтв (Діва Міневра)
  4.                   Господарка хлібних ланів (Церера)
  5.                   Кого називали генієм? (Духів – покровителів кожного члена сім’ї)
  6.                   Як називалося спеціальне місце поклоніння домашнім богам? (Ларарій)
  7.                   Хто був головним у сім’ї?
  8.                   Як називалася заміжня римлянка? (Матрона)
  9.                   Чи дозволялося жінкам бути присутніми на народних зборах? (Ні)
  10.               Головне заняття дівчаток?(Рукоділля)
  11.               Хто опікувався вихованням хлопчиків?(Чоловік)
  12.               Який храм стояв на Капітолії? (Храм богині Вірності)

«Яким було повсякденне життя римлян»:

  1.                   Якою була кількість населення Риму? (майже мільйон)
  2.                   Економічний та політичний центр Риму?(Форум)
  3.                   Що відбувалося на форумі? (Народні збори)
  4.                   На якому пагорбі розташовувалися храми римських богів? (Капітолії)
  5.                   Яке слово викладали мозаїкою на порозі будинку?(«бувай здоровий»)
  6.                   Які напої вживали римляни? (Воду, молоко, вино)
  7.                   Що становило основу жіночого та чоловічого вбрання? (Туніка)
  8.                   Що носили чоловіки-громадяни?(Тогу)
  9.                   Що носила римська біднота?(Туніку з цупкої тканини)
  10.               Улюблене місце відпочинку та розваг?(Громадські бані – терми)
  11.               Найбільш відомий амфітеатр у Римі?(Колізей)
  12.               Де відбувалися перегони на колісницях?( У великому цирку).

Вчитель. А тепер переходимо до вирішення нашого проблемного запитання.

(Перегляд відеозйомки про Стародавній Рим).

VІІ. Підсумок.

Покласти у новий кошик те, що ми хотіли би взяти від Стародавнього Риму до себе у майбутнє; а в старий кошик – що хотіли би залишити у минулому.

Виставлення мотивованих оцінок.

VІІ. Домашнє завдання.

Вивчити параграф 36, підготувати повідомлення або реферати по даній темі.

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Ткачук Галина
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
9 листопада 2023
Переглядів
794
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку