Виступ на тему"Методика щодо організації роботи керівника гуртка ПТМ з підготовки до участі в змаганнях "

Про матеріал
Початкове технічне моделювання — це перші кроки дитини до пізнання і розуміння світу техніки, спроби її власної творчої діяльності, процес опанування певної системи початкових технічних і технологічних знань, вмінь і навичок. У гуртках ПТМ особлива увага приділяється розвитку в дітей основ конструкторських умінь і здібностей, елементів технічного мислення, формування загально трудових умінь, навичок роботи з найпростішими знаряддями праці
Перегляд файлу

Методика щодо організації роботи керівника гуртка ПТМ з підготовки до участі в змаганнях   

 Ми живемо у вік бурхливого розвитку науки і техніки. Техніка все глибше впроваджується в життя людини, в її побут. На кожному кроці ми зустрічаємось з новою технікою — вдома, на вулиці, на виробництві, в полі. Винаходять, удосконалюють і керують різними машинами, звичайно, дорослі люди, які мають належні знання і вміння, але не байдужі до техніки і наші діти. Ще в дошкільні роки вони знайомляться з різними технічними іграшками, спостерігають роботу різних побутових машин і приладів.

Згодом, у шкільні роки  діти ознайомлюються з різними машинами, які полегшують працю людей, виробляють хороші і потрібні речі.  Діти починають задумуватись над тим, чому іграшка рухається на колесах або виконує якусь дію. Вони розбирають іграшку на окремі частини, щоб «зазирнути всередину».  Так дитина робить перший «конструкторський» крок. Дуже часто дитині не вдається знову скласти іграшку, вона  втрачає свою цінність, стає непридатною для гри. Тоді в такого «конструктора» з’являється бажання самому зробити подібну іграшку, але як і чим, він не знає. Та й дорослі не завжди можуть прийти на допомогу дитині. Найчастіше в таких випадках купують нову іграшку. Але більш наполегливі діти знаходять різні матеріали та інструменти (які їм попадуть до рук) і починають майструвати. Але дуже часто нічого не виходить, дитина розчаровується, кидає все і знаходить собі якусь іншу забаву, часом і не зовсім корисну.

 Саме тут на допомогу повинні прийти керівники гуртків початкового технічного моделювання. Адже, початкове технічне моделювання — це перші кроки дитини до пізнання і розуміння світу техніки, спроби її власної творчої діяльності, процес опанування певної системи початкових технічних і технологічних знань, вмінь і навичок.

У гуртках ПТМ особлива увага приділяється розвитку в дітей основ конструкторських умінь і здібностей, елементів технічного мислення, формування загально трудових умінь, навичок роботи з найпростішими знаряддями праці .        

З перших днів занять саме зацікавленість дитини створює сприятливі умови для її індивідуального розвитку. Важливим аспектом занять з дітьми молодшого віку є не лише формування умінь та навичок практичного виготовлення виробів своїми руками, а й розвиток образного мислення, уяви,фантазії.                                                                                                      Набувши відповідних умінь і навичок по виготовленню перших найпростіших рухомих іграшок, діти справляться і з складнішими моделями машин і пристроїв. Зразки пропонованих для виготовлення у гуртку нових моделей повинні  весь час ускладнюватися, тематика має змінюватися, тому й інтерес дітей до технічного моделювання не буде знижуватися.                                                                                             Починати роботу над іграшками і моделями машин слід з перших найпростіших конструкцій. Не слід брати на вибір те, що найбільше подобається, бо може виявитись, що взята модель не під силу юному конструктору через її складність. Майструючи іграшки та моделі машин, юні любителі техніки повинні не тільки копіювати готові зразки, а й конструювати  власні. Тоді їхнє захоплення технікою поступово переросте в технічну творчість, зявляться  творчі здібності.

Відомо, що творчі здібності дітей найбільш ефективно розвиваються у ході продуктивної творчої діяльності. Творчість, індивідуальність, фантазія проявляються у навіть мінімальному відході від зразка.

Творчість дітей, на мою думку, це - процес створення ними оригінальних виробів, у ході роботи над якими діти самостійно застосовують засвоєнні знання, уміння, навички, здійснюється їх перенесення, комбінування відомих способів діяльності або створення нового для дитини підходу до виконання завдання.  Тому творча діяльність емоційна, приваблива для дітей; впливає на всі сторони життя особистості; допомагає задовольнити потреби у діяльності, самопізнанні; спонукає до пошуку.

Заняття в гуртках допомагають дітям розумно й цікаво проводити свій вільний час, пробуджує допитливість, любов до знань.                             Найголовнішим у нашій  роботі є повага до дитини, пробудження у неї інтересу до навчання, впровадження різних його форм.  Поєднуючи різні форми навчання  намагатися навчити дітей працювати в колективі, співпрацювати, співпереживати, надавати товаристську допомогу, зацікавленість у кращих знаннях кожного, оцінювати свої можливості і результати .                                                                                                                    Гурткова робота базується на заохоченні і стимулюванні дітей до обраного виду діяльності, а також формуванню в них стійкого інтересу до творчості й потреби у творчій самореалізації. 

Наприклад, щоб  заохочити інтерес дітей до техніки, підтримати їх зусилля і знайти їм доцільний вихід .( Можна запропонувати їм  виліпити з пластиліну макети літаків, причому зробити це по пам'яті, без зразків. Літаки бачили всі діти, тож завдання для них неважке. Можна з упевненістю сказати, що всі макети відтворять основні частини цього літака: фюзеляж, крило, повітряний гвинт, місце двигунів, хвостове оперення. Як правило, окремі частини макетів виявляться пропорційними, а кожна частина буде перебувати на строго визначеному місці, відповідному справжньому літаку)

( А також   запропонувати  дітям намалювати на звичайному аркуші паперу модель улюбленого їхнього автомобіля. Діти розуміють призначення автомобіля в цілому і відповідно з цим надають належну форму частинам іграшки: вони правильно виділяють робоче місце водія, відзначають, що в залежності від призначення машина пересувається то на чотирьох, то на шести колесах однакового діаметру. Ці та ряд інших спостережень і дослідів свідчать про те, що діти прагнуть відтворити ті пристрої, які справили на них більше враження. Звичайно, діти семи-восьми років задовольняються лише зовнішньою подобою зразка . Приблизно з дев'ятирічного віку вони перестають обмежуватися імітаціями і прагнуть будувати моделі з діючими деталями)                                                                           Ці приклади , доводять те, що саме так вихованцям  набагато легше запам’ятати  моделі різних технік, із загальними принципами будови і дії машин і механізмів. Такі запропоновані завдання дуже подобаються вихованцям, зацікавлюють їх, розвивають спостережливість, технічне мислення, творчі здібності, зорову пам'ять, творчу уяву та старанність і наполегливість.                                                                                                   Найбільшого успіху в технічній творчості можна домогтися саме в гуртку. Тут керівник гуртка та друзі завжди можуть допомогти виготовити цікаву і складну модель, що одному не під силу. У гуртку легко можна поєднати працю з грою. Для цього проводять різні конкурси та змагання з застосуванням виготовлених самохідних, плаваючих або літаючих моделей.

Працюючи з вихованцями в гуртку ПТМ помітила, що перемогу на змаганнях здобувають саме ті діти, в яких добре розвинені математичні здібності, вони мають вміння логічно і творчо мислити , абстрагувати, а також в них гарно розвинені пам'ять  і творча уява.                                                Отже, на заняттях потрібно  намагатися включати різноманітні вправи на логічне мислення : логічні задачі, загадки, ребуси, головоломки, малюнки-загадки, задачі-жарти. ( 1. На лузі пасеться кілька корів. У них разом 12 ніг.Скільки голів у цих корів? А скільки рогів?  2.Без чого не можна жити ? ІМЕНІ   3.На столі лежить один апельсин.Його потім розрізали на 2 частини.Скільки апельсинів лежить на столі? )

Вважаю, творчий підхід до праці треба виховувати та прищеплювати з дитячих років. Наше завдання як керівників гуртка початкового технічного моделювання полягає не тільки в тому, щоб дати своїм вихованцям певне коло технічних знань, навичок і умінь, але й насамперед у тому, щоб навчити дітей здобувати знання самостійно, технічно мислити, шукати і знаходити шляхи раціонального вирішення виникаючих перед ними конструкторських і технологічних завдань і тим самим підготувати їх до творчої наполегливої  праці .                                                                                Кожна дитина – то неповторний світ, тож  дуже важливо відчути її індивідуальність, вишукати ті методичні форми, що сприятимуть збагаченню й розвитку творчого потенціалу, розкриттю її здібностей, бажанню й умінню вчитися, творити, відчувати радість пізнання. А наші будні  - це постійний творчий пошук. Ми вчимо і навчаємось самі, ростемо разом із нашими вихованцями. І в основу своєї роботи педагог кладе любов і повагу до дитини, опору на її сили, внутрішній потенціал..

Лише творча особистість, спроможна створювати, управляти, пропонувати нові теорії, нові технології, нові напрямки розвитку, знаходити шляхи виходу зі складних нестандартних ситуацій. Тому забезпечення кожній дитині можливості використання свого творчого потенціалу є одним із пріоритетних завдань як загальноосвітніх, так і позашкільних закладів.

Відомі педагоги говорили, що кожен , хто працює з дітьми має свій арсенал прийомів, методів, власних таємниць і здогадок, помилок і перемог –всього того, з чого складається педагогічна стежинка у світ творчої душі дитини.

docx
Додано
26 січня 2022
Переглядів
216
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку