Виступ на тему: "Проблемне навчання на уроках математики"

Про матеріал

Виступ на тему: "Проблемне навчання на уроках математики" для учнів 4 класу. Даний виступ містить рекомендації для вчителів щодо впровадження проблемного навчання на уроках.

Перегляд файлу

Проблемою сучасної школи є створення умов, за яких кожен учень мав би змогу навчатися самостійно здобувати інформацію, використовувати її для власного розвитку.

Впровадження інтерактивних методів навчання на уроках поглиблюють знання учнів з теми; учні краще засвоюють поняття, інтерактивне навчання розвиває зв’язне мовлення.

Учитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації.

Мозок дитини набагато легше сприймає запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа засобів.

Перед вчителем стоїть питання: як навчати?

Ми розуміємо, що по-старому використовувати крейду та дошку неможливо. Діти стали іншим

Проблемне навчання-вид інтелектуальних труднощів, що виникають  тоді, коли учень усвідомлює завдання, але знань для виконання бракує. Однак їх цілком достатньо, щоб почати пошук способу розв’язання.

В основі проблемної  ситуації лежить суперечність між відомим і невідомим, між знанням і незнанням.

Завдання дають змогу стимулювати увагу, вміння будувати міркування, логічного мислити.

Основною задачею є формування гармонійно розвиненої особливості учня.

При проблемному навчанні діяльність вчителя полягає в тому, що він пояснивши зміст найскладніших понять, створює проблемну ситуацію , повідомляє учням завдання і організовує урок так, що на основі аналізу фактів, учні самостійно роблять висновки і узагальнення.

Основними поняттями категорій проблемного навчання варто вважати проблему , проблемну ситуацію, завдання.

Основні способи створення проблемних ситуацій.

  1. Зіткнення учнів із протиріччям між новими фактами й старими знаннями, при необхідності їх теоретичного пояснення й пошуків їх застосування.
  2. Зіткнення учнів з необхідністю вибору потрібної їм інформації.
  3. Використання протиріч між наявними знаннями і практичними завданнями.
  4. Пред’явлення учнями ситуації практичного характеру.
  5. Спонукання учнів до виявлення міжпредметних зв’язків і зв’язків між явищами.

Проблемне навчання передбачає:

  • створення проблемної ситуації;
  • вихід з неї, тобто вирішення проблеми.

Проблемне навчання один із ефективних методів пошукової пізнавальної діяльності учнів.

Проблемне навчання спрямоване на формування пізнавальної самостійності учнів, розвиток їх логічного, раціонального, критичного, творчого мислення і пізнавальних здібностей.

Джерелами ситуацій для проблемного навчання можуть бути публікації з газет, сюжети з телебачення, описи з книг.

Навчальні проблеми:

  1. предметна виникає в межах одного предмета;
  2. міжпредметні виникають в навчальному процесі в результаті міжпредметних зв’язків і зв’язку навчання з життям;
  3. урочні-виникають на уроці, вирішуються колективно або індивідуально під керівництвом вчителя4
  4. позаурочні-виникають в процесі виконання домашніх завдань, у позакласній роботі.

Виділяють такі способи розвязання проблеми:

  • фронтальна- проблема, яку ставлять перед класом і вирішують зусиллями всіх учнів;
  • групова- вирішується групою учнів;
  • індивідуальна- проблема, яку ставить сам учень або вчитель, але вирішує учень самостійно.

Проблемні ситуації створюють різними способами:

  • зіткнення учнів з життєвими явищами які потребують теоретичного обгрунтування;
  • використання навчальних і житиєвих ситуацій;
  • постановкою дослідницьких завдань учням;
  • спонукання учнів до аналізу фактів і явищ дійсності;
  • спонукання учнів до порівняння, протиставлення фактів, явищ, правил, дій, внаслідок яких виникають проблемні ситуації;
  • ознайомлення учнів з фактами

Етапами діяльності: створення проблемних ситуацій, аналіз даних, формування гіпотез, висновки.

Основні прийоми створення проблемних ситуацій:

  1. повідомлення учням інформації, яка містить в собі суперечність;
  2. сприймання і осмислення різних тлумачень одного і того самого явища;
  3. невідповідність між системою знань, навичок та вмінь учнів і новим фактом;

Проблемні ситуації спонукають учнів:

  • активізувати пізнавальну діяльність учнів;
  • підвищувати рівень мотивації;
  • розвинути вміння самостійно і творчо мислити та застосовувати здобуті знання у практичній діяльності;
  • пожвавити мовленеву активність учнів
  • забезпечити міцність набутих знань та вмінь.

Переваги проблемного навчання:

  1. розвиває розумові здібності учнів;
  2. сприяє виробленню мотивів і мотивації пізнавальної діяльності;
  3. виховує самостійність, активність і креативність учнів.

Недоліки:

  • складність матеріалу, що вивчається;
  • недостатність базових знань учнів.

Важливо, щоб проблемна ситуація здивувала учня, викликала в нього інтерес, бажання розібратися.

Конфуцій говорив: Навчання без міркування – марна праця.

Проблемна ситуація – це інтелектуальне утруднення, що виникає у випадку, коли дитина не знає, як пояснити деякі явища або факти, не може досягти бажаної мети відомим способом.

При проблемному навчанні діяльність вчителя полягає в тому, що він пояснивши зміст найскладніших понять, створює проблемну ситуацію, повідомляє учням завдання і організовує урок так, що на основі аналізу фактів учні самостійно роблять висновки і узагальнення.

Проблемне навчання полягає в пошуковій діяльності учня, яка починається з постанови питань, продовжуючись у розвязанні проблемних задач. На уроках математики доцільно виділити чотири рівня проблемного навчання.

  • Перший етап – виконання задач за зразком.
  • Другий етап – «співробітництво» учня з учителем під час розвязання задач. Вчитель організовує активну діяльність учнів і в процесі діяльності розвиває в них пізнавальну самостійність.
  • Третій етап – самостійна, постановка проблемних запитань, спрямованих одержання розвязку задач.
  • Четвертий етап – самостійне розвязання задач способами.

Проблемне навчання на уроках математики вкрай необхідне, оскільки воно формує гарантійно розвинену творчу особистість, здатну логічно мислити, знаходити рішення в різних проблемних ситуаціях.

Практичні вправи:

  1. Вирішити проблему чи достатньо фарби для підлоги класної кімнати, якщо витрати 1 банки -40 м2 (об’ява на сторінці фейсбука). Складання задачі на тему знаходження площі прямокутника.(малюнок)

 

 

  1. Перевірити правильність розрахунку ціни другого предмету по акції (реклама акційної знижки (малюнок).

Перед Новим Роком в магазинах продажа товарів по акціям.

Мультиварка 720 грн. – знижка на 50грн.

                         690грн

                (при покупці другого товару)

 

                C:\Users\doros\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\6374969_0.jpg

  1. Робота з задачею № 4 – 1 клас. Чи достовірна інформація по умові задачі.
  2. Складання задачі по малюнку, якщо відомий початок умови.

Доповнити умову задачі. Поставити питання.

Середня тривалість життя дуба – 1000 років, це в 10 разів більше …… .

 

C:\Users\doros\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\1 (1)-600x600.jpg

 

  1. Задачі про птахів (написати умову). Перевірка хибної інформації.

У пташнику було 50 домашніх птахів. З них кури, а горобці. На скільки більше було курей, ніж горобців?

  1. Задача. Знайти масу (нерівне співвідношення малюнка і умови).

4-m-o2015ua-76-638

Знайти масу всіх яблук.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Зелінська Катерина Олегівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Тихонова Олена
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
4305
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку