Виступ на тему: "Проблемне навчання на уроках математики" для учнів 4 класу. Даний виступ містить рекомендації для вчителів щодо впровадження проблемного навчання на уроках.
Проблемою сучасної школи є створення умов, за яких кожен учень мав би змогу навчатися самостійно здобувати інформацію, використовувати її для власного розвитку.
Впровадження інтерактивних методів навчання на уроках поглиблюють знання учнів з теми; учні краще засвоюють поняття, інтерактивне навчання розвиває зв’язне мовлення.
Учитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації.
Мозок дитини набагато легше сприймає запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа засобів.
Перед вчителем стоїть питання: як навчати?
Ми розуміємо, що по-старому використовувати крейду та дошку неможливо. Діти стали іншим
Проблемне навчання-вид інтелектуальних труднощів, що виникають тоді, коли учень усвідомлює завдання, але знань для виконання бракує. Однак їх цілком достатньо, щоб почати пошук способу розв’язання.
В основі проблемної ситуації лежить суперечність між відомим і невідомим, між знанням і незнанням.
Завдання дають змогу стимулювати увагу, вміння будувати міркування, логічного мислити.
Основною задачею є формування гармонійно розвиненої особливості учня.
При проблемному навчанні діяльність вчителя полягає в тому, що він пояснивши зміст найскладніших понять, створює проблемну ситуацію , повідомляє учням завдання і організовує урок так, що на основі аналізу фактів, учні самостійно роблять висновки і узагальнення.
Основними поняттями категорій проблемного навчання варто вважати проблему , проблемну ситуацію, завдання.
Основні способи створення проблемних ситуацій.
Проблемне навчання передбачає:
Проблемне навчання один із ефективних методів пошукової пізнавальної діяльності учнів.
Проблемне навчання спрямоване на формування пізнавальної самостійності учнів, розвиток їх логічного, раціонального, критичного, творчого мислення і пізнавальних здібностей.
Джерелами ситуацій для проблемного навчання можуть бути публікації з газет, сюжети з телебачення, описи з книг.
Навчальні проблеми:
Виділяють такі способи розв’язання проблеми:
Проблемні ситуації створюють різними способами:
Етапами діяльності: створення проблемних ситуацій, аналіз даних, формування гіпотез, висновки.
Основні прийоми створення проблемних ситуацій:
Проблемні ситуації спонукають учнів:
Переваги проблемного навчання:
Недоліки:
Важливо, щоб проблемна ситуація здивувала учня, викликала в нього інтерес, бажання розібратися.
Конфуцій говорив: Навчання без міркування – марна праця.
Проблемна ситуація – це інтелектуальне утруднення, що виникає у випадку, коли дитина не знає, як пояснити деякі явища або факти, не може досягти бажаної мети відомим способом.
При проблемному навчанні діяльність вчителя полягає в тому, що він пояснивши зміст найскладніших понять, створює проблемну ситуацію, повідомляє учням завдання і організовує урок так, що на основі аналізу фактів учні самостійно роблять висновки і узагальнення.
Проблемне навчання полягає в пошуковій діяльності учня, яка починається з постанови питань, продовжуючись у розв’язанні проблемних задач. На уроках математики доцільно виділити чотири рівня проблемного навчання.
Проблемне навчання на уроках математики вкрай необхідне, оскільки воно формує гарантійно розвинену творчу особистість, здатну логічно мислити, знаходити рішення в різних проблемних ситуаціях.
Практичні вправи:
Перед Новим Роком в магазинах продажа товарів по акціям.
Мультиварка 720 грн. – знижка на 50грн.
690грн
(при покупці другого товару)
Доповнити умову задачі. Поставити питання.
Середня тривалість життя дуба – 1000 років, це в 10 разів більше …… .
У пташнику було 50 домашніх птахів. З них кури, а горобці. На скільки більше було курей, ніж горобців?
Знайти масу всіх яблук.