Урок "Розвиток мовлення. Контрольний твір-опис місцевості на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі"

Про матеріал
Розгорнутий конспект спрямований на формування комунікативних компетентностей: уміння складати складний план; прогнозувати тему та головну думку тексту, визначати межі теми, складати текст, дотримуючись норм літературної мови; збагачення словникового запасу учнів.
Перегляд файлу

Тема. Розвиток мовлення. Контрольний письмовий твір-опис місцевості (вулиці, міста, села) на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі за складним планом

Мета:

  • виявити та оцінити рівень сформованості мовленнєво-комунікативних умінь учнів створювати опис місцевості на основі особистих спостережень і вражень; формувати комунікативні компетентності: уміння складати складний план; уміння прогнозувати тему та головну думку тексту, визначати межі теми, складати текст, дотримуючись норм літературної мови;
  • розвивати, збагачувати й уточнювати словниковий запас; удосконалювати вміння спілкуватися державною мовою: використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву;
  • виховувати уважне ставлення до світу речей, що оточують людину.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

Обладнання:  пам’ятка «Як працювати над твором-описом»,  малюнки і фото.

 

Перебіг уроку

 

Дух правди.

Біблія

 

Хто поета хоче збагнути,

мусить в край його прибути…

Гете

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Робота з епіграфами

- Прочитайте слова з Біблії. Над чим вони спонукають вас задуматися?

- Чому, на вашу думку, Гете вважає, що краще пізнати людину нам допоможе рідний край?

  1. Слово вчителя

Рідний край – то своєрідна колиска, де дитина починає пізнавати світ, вбирати в себе його щедроти, красоти, це місце, де формується характер, прививаються певні уподобання, народжуються мрії. Добре ж усім відомо, що «кожен край має свій звичай». Рідний край завжди асоціюється з дитинством, навіває теплі спогади:

Здається мені, мов у казці,

Життя тут щасливо іде.

І завжди всім серцем бажаю

Вернутись в дитинство своє (А.Ярмиш).

ІV. Повідомлення теми й мети уроку

Учні записують у зошит число і тему уроку.

V. Підготовка до написання твору

1. Слово вчителя

Письмова робота має свої особливості. Обдумується кожна фраза, кожне слово, можна замінити невдалий вислів більш правильним і точним, закреслити вже написане й написати нове висловлювання, перечитати цілу роботу, зробити будь-які виправлення. Речення в писемному мовленні повинні бути закінченими, розміщуватися в логічній послідовності, різних видів – прості (поширені й непоширені, ускладнені), складні, різні за метою висловлювання.

2. Повторення особливостей побудови опису місцевості

Твір-опис  місцевості –  це зв'язний текст, який дає словесне зображення основних ознак міста, села, вулиці, подвір’я, площі.

Щоб описати місцевість, потрібно вказати:

- де вона розташована;

- історичні відомості, пов’язані з нею;

- предмети (об’єкти), які є в цій місцевості.

Отже, складовими опису місцевості є опис місця й описи окремих предметів, які на цьому місці розташовані.

3. Опрацювання пам’ятки

ПАМ’ЯТКА

Як працювати над твором-описом у художньому стилі

 

 

  1. Пам’ятайте: опис складається з таких частин: загальне враження, повідомлення окремих деталей, вказівка на їх місце розташування й ознаки, висновок.
  2. Доберіть яскравий заголовок.
  3. Спочатку визначте, які предмети (особливості) місцевості ви хотіли б виділити в описі; далі доберіть  дієслова (у художньому стилі), які вказують на розташування. Пам’ятайте, що всі дієслова повинні вживатися в одному часі.
  4. Використовуйте слова і словосполучення на позначення місця розташування об’єктів опису місцевості: прямо переді мною, неподалік, поруч, у центрі, у далині, трохи далі, зліва, справа та ін.
  5. Доберіть до визначених предметів характерні для них ознаки. Доречно використовувати художні засоби – епітети, порівняння – для увиразнення мовлення.
  6. Використовуючи дібрані слова і словосполучення, складіть опис місцевості.
  7. Доповніть висловлювання описом природи.

 

4. Мовленнєве завдання

Уявіть ситуацію: до вас у школу приїхали гості з іншого міста (країни). Ви хочете ознайомити їх із рідним селом (містом), його природними умовами, історичними пам’ятками та ін. підготуйте екскурсійну розповідь у художньому стилі у вигляді прогулянки по вашому селу (місту) з описом місцевості.

5. Складання плану

 План опису місцевості

(орієнтовний)

І. Моє село (місто) – частина країни.

ІІ. Дороге серцю місце.

  1. Із глибин історії.
  2. Окраса місцевості.
  3. Пам’ятки культури та історії.
  4. Місця відпочинку.
  5. Моє село (місто) на хвилі із сучасністю.

ІІІ. Завітайте до нас у добрий час!

VІ. Робота над складанням твору

  1. Написання твору на чернетці
  2. Редагування написаного
  3. Написання твору в зошити для контрольних робіт. Самоперевірка творчої роботи

VІІ. Підсумок уроку

Рефлексія

  • Чи почувалися ви письменниками?
  • Чи задоволені своєю роботою?
  • Чи зібрав би ваш твір аудиторію слухачів?
  • Із якими труднощами ви зіткнулися?

VІІІ. Домашнє завдання

  1. Повторити вивчене про односкладні речення.
  2. Підготуватися до зв’язної розповіді про односкладні речення. Дібрати приклади, що ілюструють правила.

За вибором учня:

  • об’єднатися в групи, підготувати проект міста в майбутньому (намалювати й словесно описати). У проекті зосередити увагу на розвязанні проблем  сучасних міст. Використати різні види односкладних речень.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 липня 2019
Переглядів
36066
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку