Тема. Розвиток мовлення. Контрольний письмовий твір-опис місцевості (вулиці, міста, села) на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі за складним планом
Мета:
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
Обладнання: пам’ятка «Як працювати над твором-описом», малюнки і фото.
Перебіг уроку
Дух правди.
Біблія
Хто поета хоче збагнути,
мусить в край його прибути…
Гете
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Прочитайте слова з Біблії. Над чим вони спонукають вас задуматися?
- Чому, на вашу думку, Гете вважає, що краще пізнати людину нам допоможе рідний край?
Рідний край – то своєрідна колиска, де дитина починає пізнавати світ, вбирати в себе його щедроти, красоти, це місце, де формується характер, прививаються певні уподобання, народжуються мрії. Добре ж усім відомо, що «кожен край має свій звичай». Рідний край завжди асоціюється з дитинством, навіває теплі спогади:
Здається мені, мов у казці,
Життя тут щасливо іде.
І завжди всім серцем бажаю
Вернутись в дитинство своє (А.Ярмиш).
ІV. Повідомлення теми й мети уроку
Учні записують у зошит число і тему уроку.
V. Підготовка до написання твору
1. Слово вчителя
Письмова робота має свої особливості. Обдумується кожна фраза, кожне слово, можна замінити невдалий вислів більш правильним і точним, закреслити вже написане й написати нове висловлювання, перечитати цілу роботу, зробити будь-які виправлення. Речення в писемному мовленні повинні бути закінченими, розміщуватися в логічній послідовності, різних видів – прості (поширені й непоширені, ускладнені), складні, різні за метою висловлювання.
2. Повторення особливостей побудови опису місцевості
Твір-опис місцевості – це зв'язний текст, який дає словесне зображення основних ознак міста, села, вулиці, подвір’я, площі.
Щоб описати місцевість, потрібно вказати:
- де вона розташована;
- історичні відомості, пов’язані з нею;
- предмети (об’єкти), які є в цій місцевості.
Отже, складовими опису місцевості є опис місця й описи окремих предметів, які на цьому місці розташовані.
3. Опрацювання пам’ятки
ПАМ’ЯТКА Як працювати над твором-описом у художньому стилі |
|
|
4. Мовленнєве завдання
Уявіть ситуацію: до вас у школу приїхали гості з іншого міста (країни). Ви хочете ознайомити їх із рідним селом (містом), його природними умовами, історичними пам’ятками та ін. підготуйте екскурсійну розповідь у художньому стилі у вигляді прогулянки по вашому селу (місту) з описом місцевості.
5. Складання плану
План опису місцевості
(орієнтовний)
І. Моє село (місто) – частина країни.
ІІ. Дороге серцю місце.
ІІІ. Завітайте до нас у добрий час!
VІ. Робота над складанням твору
VІІ. Підсумок уроку
Рефлексія
VІІІ. Домашнє завдання
За вибором учня: