Тема. Розвиток мовлення. Контрольний докладний письмовий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в публіцистичному стилі за складним планом із використанням прикладок
Мета:
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
Обладнання: таблиця «Типи мовлення», текст для переказу, світлини із зображенням пам'яток історії й культури, пам'ятка «Як працювати над переказом».
Перебіг уроку
Добрий залишає спадщину й онукам…
Біблія
При майстрах якось легше.
Вони – як Атланти
Держать небо на плечах.
Тому і є висота.
Л.Костенко
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда
- Назвіть відомі вам стилі мовлення.
- Назвіть типи мовлення, ознаки, характерні їм.
- Що ми описували з вами раніше?
- Що таке пам'ятка історії й культури?
Пам'ятка – це предмет матеріально-духовної культури минулого.
- Які види пам'яток ви знаєте?
За призначенням: культурні, оборонні, громадські. За властивістю: рухомі, нерухомі. За походженням: пам'ятки народної архітектури та пам'ятки стильової архітектури.
- Чим відрізняється пам'ятка від пам’ятника?
Пам'ятник – це скульптурна споруда.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Людина живе не лише для того, щоб самій насититися життям, а й для того, щоб залишити після себе слід. Життя продовжується в пам’яті інших, коли вони користуються плодами праці своїх попередників, коли залишене їм у спадок, приносить користь, допомагає жити.
ІV. Повідомлення теми й мети уроку
Учні записують у зошит число і тему уроку.
V. Опрацювання навчального матеріалу
Софія Київська
Духовність… Ми знаємо, що починається вона з прадавніх коренів нашого роду, народу, про який увесь світ дізнався, слухаючи чарівний голос куполів величного Софійського собору, збудованого десять століть тому. Стоїть він і досі під небом історії як символ українського народу, як його мудрість і сила, талант і слава, як квіт його душі.
Відвідати собор необхідно, тому що це один із найстарішіх храмів Східної Європи. Софія в Києві перегукується з храмом Софії в Константинополі. Мозаїка та фрески збереглися ще із часів будівництва, отже, їм тисяча років. Мозаїчна Оранта – неперевершений витвір мистецтва. У соборі є гробниця Ярослава Мудрого. Софія Київська внесена до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Із дзвіниці висотою в 76 м відкривається прекрасна панорама столиці. Можливо, саме в цьому соборі захована давня велика бібліотека Ярослава Мудрого. На стінах храму є давні «графіті», які залишали кияни ще в ХІ-ХІІ ст. Це головний храм Київської Русі. Протягом десяти століть стіни Софії захищають наш народ і запрошують поринути в казкову подорож крізь віки. Рушаймо!
«Софія Київська» – Національний заповідник, який було засновано 1934 року. Його територія відповідає межам кафедрального Софійського монастиря, заснованого близько 1663 року Петром Могилою. З того часу тут розташовано резиденцію київських митрополитів. Храм, присвячений Софії – Премудрості Божій, споруджено Ярославом Мудрим у 1037 році на місці переможної битви великого князя київського з печенігами. Він був композиційним центром града Ярослава.
Чи знаєте ви, що Софія Київська становить собою п’ятинефний хрестокупольний храм, який прикрашають 13 бань різного розміру? У ХVІІ столітті, за доби гетьмана Івана Мазепи, були проведені відновлювальні роботи: стіни забілено, відреставровано галереї, створено інший дах, фігурні фронтони, прикрашено фасади.
Інтер’єр собору оздоблено розписами. Уявіть мозаїки, які вражають кольорами та відтінками, що змінюються залежно від кута зору. Найбільш відомою композицією є зображення Марії Оранти на золотому тлі. Дзвіниця має вигляд чотириярусної споруди блакитного та білого кольорів із ліпниною.
На території заповідника також є багато службових будівель монастиря: Трапезна палата, палац митрополита, бурса, Братський корпус, Консисторія, Південна брама та Монастирський мур.
Національний заповідник «Софія Київська» вистояв під час воєн, зазнав змін, але зберіг свою значущість і велич.
Ми повинні цим пишатися. Ми зобов’язані вбирати в себе духовні витоки, дорогоцінні набутки минулих віків, бо це пам'ять для нас і наших дітей, дух предків, який допомагає нам усвідомити себе як етнос, пройнятися гордістю за свою землю-матінку й вистояти, примножити надбання минулого й передати «лист у вічність» прийдешнім поколінням (С.Тимченко).
План (орієнтовний)
а)територія історичної пам’ятки;
б) місце переможної битви.
а) п’ятинефний хрестокупольний храм;
б) зміни Софії Київської за Івана Мазепи;
в) інтер’єр собору;
г) службові будівлі монастиря.
Складіть докладний переказ тексту відповідно до плану.
1. Прочитавши написане, подумайте:
а) чи розкрито тему;
б) чи передано основну думку;
в) чи є початок, основна частина і кінець, чи пов’язані
вони між собою змістом;
г) чи збережено послідовність подій;
д) чи правильно поділено текст на абзаци (дивись план).
2. Написане читайте вдруге дуже правильно, підкреслюючи олівцем
мовленнєві, орфографічні та синтаксичні помилки.
3. Щодо помилок проконсультуйтеся з учителем або перевірте за
словником, а потім виправляйте.
4. Ще раз перечитайте уже виправлене. Зверніть увагу на
милозвучність мовлення.
5. Перепишіть з чернетки начисто. Дотримуйтеся правил правопису.
VІ. Підсумок уроку
Кожна із пам'яток історії та культури є свідком, а то й учасником історичних подій. Кожна з них має свою історію, свою пам'ять, свою легенду – усе те, що свято оберігається й передається з покоління в покоління. Тож збережімо й ми виплекане майстром диво, пам’ятаймо, що завдяки цьому «є висота», як казала Л.Костенко, є висота духу нашого, є те, чому буде дивуватися ще не одне покоління нащадків, те, що презентує нас світу як націю, як великий народ.
VІІ. Домашнє завдання
За вибором учня: