Вивчення оповідання Е.А. По «Золотий жук»
Тема. Едгар Аллан По — засновник жанру інтелектуального детективу. Короткі відомості про письменника. Оповідання «Золотий жук» — зразок інтелектуального детективу
Мета: ознайомити з фактами біографії Е. По, що сприяли його становленню як літератора і засновника жанру, детективного оповідання, визначити роль митця в історії американської та світової літератури, дати теоретичне поняття про детектив та охарактеризувати особливості детективів Е. По; розпочати роботу з вивчення оповідання «Золотий жук»; розвивати навички дослідницької діяльності, вміння працювати з додатковою літературою, навички усного мовлення, виразного читання; сприяти вихованню інтересу до літератури, пізнання незвичайного, загадкового
Обладнання: портрет Е. По, вислови про письменника і його твори, виставка творів Е. А. По.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Едгар По був із раси химерних
вигадників нового.
К. Бальмонгт
ХІД УРОКУ
I. Підготовка до сприйняття
навчальної теми
Вступне слово вчителя
— Американська література представлена іменами широко відомих авторів. Це Вашингтон Ірвінг, Натанієль Готорн, Г В. Лонгфелло, Джеймс Фенімор Купер, Р. І. Емерсон, Гаррієт Бічер-Стоу, Волт Вітмен та ін.
І в цьому ряду почесне місце посідає Едгар Аллан По, творчість якого ми будемо з вамививчати протягом кількох уроків.
Е. А. По залишив по собі багато легенд, таємниць, які й донині ще не розгадані остаточно. Тож спробуємо на сьогоднішньому уроці хоч трохи наблизитися до розкриття таїни життя і творчості письменника.
II. Оголошення теми уроку
III. Формування нових знань,
умінь, навичок
1. Слово учителя
— Багато випробувань випало на долю цієї незвичайної людини. Та було в Едгара По те, що ані придушити, ані згасити. То була іскра Божа, неймовірний літературний талант, щось на рівні прозріння, який робив його винахідником нових літературних жанрів. Саме це мав на увазі російський поет К. Бальмонт, коли назвав Едгара По «химерним вигадником» (зачитується епіграф уроку).
Ми будемо говорити не лише про те, де він жив, які твори писав, а й про те, куди прагнула його душа, про що він мріяв і яким шляхом ішов до своїх мрій.
Український перекладач Г.Кочур дав таку примітку до балади: «Ельдорадо — легендарна країна золота і дорогоцінного каміння, яку розшукували в Америці іспанські завойовники. Та чи тільки золото, матеріальні цінності шукали герої По і сам письменник?
Едгар По з цього приводу висловився так: «Щодо мене, то я не поверну з цієї дороги ні за які коштовності. Я буду літератором — хай, навіть, найзвичайнісіньким — все життя. Ніщо не змусить мене полишити надії, котрі кличуть мене вперед і варті усього каліфорнійського золота. До речі, про золото і спокуси, що чатують на «бідолах - . письменників»: тобі ніколи не спадало на думку, що нічого з того, чим має дорожити людина, яка присвятила себе літературі,— особливо поет — не можна купити ні за які гроші? Любов, слава, інтелект, відчуття власної сили, чарівне відчуття прекрасного, вільний простір небес, вправи для тіла і розуму, які дають фізичне та моральне здоров'я,— ось, власне, й все, що потрібно поету».
Учитель. Справді, Е. По усе життя шукав чарівне Ельдорадо — та не золото, не багатство, а світ краси, думки, мрії, що міг існувати лише в мистецтві, тому у своїй творчості він відкривав небачені простори фантазій, нові береги людського розуму та уяви. Ми переконаємося в цьому, читаючи оповідання Е. По «Золотий жук». Однак спочатку давайте ближче познайомимося з самим письменником.
4. Демонстрація портрета
— Зверніть увагу на те, що на обличчі письменника відбились туга і втома. Очі його сумні. Але в глибині тих очей світяться вогники рідкісного інтелекту, розуму, який вирізняється вигадливістю, неабиякою фантазією, майже математичною логікою. До речі, письменник справді дивував тогочасних математиків своїми здібностями щодо цієї науки. Мабуть, вони допомагали йому, коли він складав криптограму, піратську загадку, яку мав розшифрувати герой оповідання «Золотий жук». У нас є можливість про все розпитати у нього самого.
5. Рольова гра «Інтерв'ю з письменником»
{Один із учнів виконує роль Е. По, решта ставлять йому запитання.)
Запитання. Де і коли ви народилися?
Едгар По. Я народився 19 січня 1809 р. у Бостоні.
Запитання. Хто були ваші батьки?
Едгар По. Мій батько, Девід По, був актором. Він залишив нашу сімю, мені було лише три роки, про нього ми більше нічого не чули. А мати, Елізабет Арнольд По, була талановитою і популярною свою часу актрисою. Однак вона дуже хворіла й померла зовсім молодою у 1811 р. у Річмонді, залишивши трьох дітей сиротами. Усе життя я сумував за своєю матусею, за домівкою, якої в мене ніколи й не було.
Запитання. Хто ж вас виховував?
Едгар По. Мене узяла на виховання бездітна сім'я Джона Аллана, торгівця тютюном. Пані Аллан була гарною і доброю жінкою, в неї не було дітей, і вона піклувалася про мене, як про рідного сина. Однак я завжди відчував себе трохи іграшкою для неї. Втім, я любив її, і коли вона померла (я тоді навчався у школі), сильно плакав за нею, бо вже не було у світі нікого, кому б я був потрібен. У Джона Аллана було двоє своїх позашлюбних дітей, тому мені він приділяв мало уваги. Він завжди надто суворо ставився до мене. І в труднощах, і в скруті я не міг розраховувати на нього.
Запитання. Де ви навчалися і які предмети були у вас найулюбленішими? ,
Едгар По. Я вчився у школі, а потім у Віргінському університеті в Шарлоттсвіллі. Любив точні науки, особливо математику. До літератури я теж ставлюся як до точної науки: у художньому творі не може бути зайвих елементів, тут все треба прораховувати з математичною логікою.
Запитання. На кого ви хотіли бути схожим в юності? Чи досягли ви свого ідеалу?
Едгар По. Я дуже хотів бути схожим на Байрона, англійського романтика. Мені хотілося, як він, мандрувати, бути борцем за свободу народів, померти за ідею. Однак мені не судилося повторити його шлях. Я не був ані аристократом, ані красенем, як він. Через брак коштів майже ніде не був, окрім короткого перебування в Англії ще в дитинстві. Замість захоплюючого життя й боротьби за волю мені довелося вести злиденне існування. Я шукав забуття в розвагах, алкоголі, проте це не давало відчуття справжньої свободи. Істинну волю я пізнав лише у світі мистецтва. Моя уява відкрила мені шлях по нескінченних просторах.
Запитання. Коли ви почали писати? Назвіть свої перші твори.
Едгар По. Я почав писати ще в університеті. Тоді ж написав вірші, що склали мою першу збірку «Тамерлан», видану 1827 року.
Запитання. Де ж ви взяли гроші на видання? У Джона Аллана?
Едгар По. Та де там! Він не міг навіть сплатити за моє навчання в університеті, і я почав грати в карти, брати в борг у лихварів.
Коли все розкрилося, вітчим дав мені лише 100 доларів на сплату боргів. Звісно, що їх не вистачило, і я вирішив знову все поставити на карту і — знову програвся. Отже, університет мені довелося полишити. На збірку мені позичив гроші один із моїх друзів, з яким я й досі не розрахувався.
Запитання. Як ви жили далі?
Едгар П о. Служив в армії, був журналістом, сам видавав журнали, але видавнича справа не приносила прибутку. Я підрахував, що мені треба якось жити на 4 долари на тиждень, тому з метою економії я не обідав і не вечеряв. Утім, незважаючи на матеріальну скруту, я завжди відчував у собі високе призначення — бути поетом, нести людству нові істини, відкривати нові перспективи, нові сфери духовного буття. У листі до Джона Ніла, популярного на той час критика і письменника, Я писав: «Я молодий, мені немає ще й двадцяти років. Я — поет, якщо глибоке поклоніння красі може зробити поетом... Я віддав би увесь світ, щоби втілити хоча б половину ідей, які містяться у моїй голові... Поки що я не написав жодної прекрасної поеми, але я можу, я присягаюся!»
Запитання. То що ж ви написали? І чи оцінила вас належно публіка?
Едгар По. У 1831 р. вийшла моя збірка «Поеми». Проте справжня слава прийшла до мене після виходу оповідання «Рукопис, знайдений у пляшці» (1835). Через рік помер Джон Аллан, який навіть не згадав мене у своєму заповіті. І мені нічого не залишалося, як тільки розраховувати на власні сили. І я писав, писав, писав... Єдиною розрадою стало для мене кохання до Віргінії Клемм, з якою я одружився 1835 року. Влітку 1838 р. ми перебралися у Філадельфіїо. Шість років, які ми тут прожили, були, мабуть, найспокійнішим і найпліднішим періодом у моїй творчості. За цей час я написав приблизно 30 оповідань, що дали початок розвитку детективної літератури. Тут у 1839 р. з'явилося перше видання моєї прози — «Гротески й арабески». У 40-і роки я знову працював у різних журналах, писав прозу й літературно-критичні статті. У1845 р. вийшла збірка «Ворон», але вона не поліпшила мого матеріального становища. До того часу ми з Віргінією вже переїхали до Нью-Йорка, а потім у містечко Фордхем. Стан дружини різко погіршився, і в 1847 р. вона померла...
Запитання. Що ж було далі?
Едгар По. Мені було дуже важко. Я вже мало писав, переїжджав з місця на місце... У Бостоні навіть хотів покінчити життя самогубством. У 1849 році приїхав до Річмонда. де хотів зібрати грошей на відкриття нового журналу, та нічого з цього не вийшло. Останньою моєю збіркою стала книга «Дзвони»,— це були дзвони по мені. В одному з листів того часу я писав: «Я повинен померти, у мене вже не залишилося бажання жити...»
Учитель. То була остання осінь Едгара Аллана По. Обставини його смерті й досі не з'ясовані остаточно. Із Річмонда По вирушив до Балтимора, де прямо на вулиці втратив свідомість. Його знайшли напівроздягненого, без грошей. Добрі люди перевезли його в балтиморський шпиталь, де він і помер 7 жовтня 1849 р. Він помер від утоми, відчаю, перенапруження,нервового виснаження, від жахливої бідності, з якою він боровся все життя.
6. Е. По в оцінках митців (читаємо вислови)
«Е. По — це нова література...»
Е.. і Ж.. Гонкури
«Світ творчості По такий широкий».
О. Блок
«Золотий жук» — найкраща новела».
Ж. Берн
«... є однією із визначних його особливостей — це сила уяви».
Ф. М. Достоєвський
Завдання: давайте поспостерігаємо за силою уяви Е. А. По.
1) Виступ учня (виразне читання)
«Мурашки поповзли її шкірою, але вона примусила себе зробити ще крок. Галявина, на якій вона опинилася, здалася їй якоюсь дивовижною. Обплутана з усіх боків таємничою пелериною похмурого старого лісу, над яким нависли темні хмари зловісних випарів, а десь здалеку немовби вчувався фатальний дзвін кайданів, вона навіювала жахливі передчуття. І коли Червона Шапочка ступила на цю галявину, кров заціпеніла в її жилах...»
2) Слово вчителя
— Звичайно, це жарт. Хто не знає, що Червону Шапочку придумав не Е. По, але пародія Ієжі Переця досить виразно і точно схоплює суть письменницького явища По і те, з чим він увійшов в історію світової літератури.
Адже Е. По стоїть біля витоків другого, •з часу виникнення друкарського верстату, фундаментального відкриття у сфері літератури, а саме — детективу, який перетворив поодинокого читача на масового і не дає йому вимерти як. класу ю сьогоднішнього дня.
7. Словникова робота
Детектив (англ. detective — агент розшуку; з латин. — розкриття) — різновид пригодницької літератури, передусім прозові твори, в яких розкривається певна таємниця, і пов'язана зі злочином.
Інтелектуальний — розумовий.
8. Повідомлення учня
«Детективний жанр і Е. По»
І — Слово «детектив» прийшло до нас із англійської мови і перекладається як «шукати, розкривати, виявляти». В основі детективної історії завжди є таємниця, яку слід і розкрити. Саме вона визначає конфлікт, І слугує стрижнем сюжету та рухає усю дію. Дата народження детективного жанру відома — квітень 1841 року. Цього дня в одному і з американських журналів уперше з'явилась новела Е. По «Вбивство на вулиці Морг». Пізніше були створені ще три: «Таємниця Марі Роже», «Вкрадений лист», «Золотий жук». Завдяки їм письменник відкрив новий жанр у літературі, визначив його особливості та заклав основи прийомів.
Термін «детективна історія» вперше використала популярна письменниця, землячка Е. По — Енн Кетрін Грін. У французькій літературі частіше вживався термін «поліцейський роман», а в англійській — «кримінальна історія».
Видатний письменник Артур Конан-Дойль мав таку думку щодо внеску Е. По в розвиток детективного жанру: «Е. А. По, який посіяв з властивою йому невимушеністю, зерна, з котрих проросли численні сучасні літературні форми, був батьком детективного оповідання й окреслив його рамки настільки повно, що я не бачу, як послідовники можуть знайти нову територію, яку вони насмілилися б назвати своєю... Письменники змушені йти вузькою стежкою, постійно зважуючи на Е. По, який пройшов попереду».
Учитель. Серед творів Е. По, які літературознавці назвали інтелектуальним детективом, було й оповідання «Золотий жук».
9. Бесіда на первісне сприйняття
оповідання
• Ваше ставлення до героїв твору. Хто з них вам найбільше сподобався?
IV. Застосування знань, умінь і навичок
1. Підсумкова бесіда
2. Розгадування кросворда
{Розгадавши кросворд, ви прочитаєте ім'я головного героя оповідання «Золотий жук»)
V. Домашнє завдання
Дочитати оповідання «Золотий жук».
І—II рівні
Дати відповідь на запитання: де відбувається дія оповідання, хто є героями твору?
ІІІ-V рівні
Література