Приклади створення проблемних ситуацій. Тема урока: «Взаємне тяжіння та відштовхування молекул». Фронтальний дослід. Крапля води з'єднує дві скляні пластинки так, що їх важко розділити, а два шматочки пластиліну не з'єднує. Чому? Два шматочка пластиліну легко з'єднуються після розлому, а два шматочки крейди ні. Чому?Тема урока: « Закон Паскаля»Демонстраційний дослід: Учень, стоїть на гладкій дошці, що знаходиться на повітряній кульці. Чому кулька не лопнула? Тема урока: « Висота і тембр звуку. Гучність звуку.»Чому так жахливо скріпить крейда, якщо ми неправильно тримаємо його, коли пишемо на дошці? Гучність, висота звуку і його тембр характеристики об'єктивні чи суб'єктивні?
Часто на своїх уроках я застосовую групову роботу учнів: на етапі закріплення досліджуваного матеріалу в кожну групу входять учні зі слабкими, середніми і високими рівнями підготовки. Суть такої групової роботи така: група отримує завдання, сильніший учень його виконує і пояснює слабким товаришам, як він це зробив. Це розвиває у дітей взаємодопомогу, колективізм, виховує культуру спілкування.
Метод дослідження. При цьому методі можна не тільки використовувати демонстраційний матеріал, а й застосовувати інтеграцію з іншими предметами, наприклад з літературою. Які явища природи сховалися в художніх творах?М. Горький «Макар Чудра»С моря дул влажный, холодный ветер, разнося по степи задумчивую мелодию плеска набегавшей на берег волны и шелеста прибрежных кустов. Изредка его порывы приносили с собой сморщенные, желтые листья и бросали их в костер, раздувая пламя; окружавшая нас мгла осенней ночи вздрагивала…(Звукові хвилі, механічні явища)«Слово о полку Игореве» Долго длится ночь. Но засветился утренними зорями восток. Уж туман над полем заклубился (дисперсія)
АМН можна використовувати на різних етапах уроку. На уроці за темою: «Власні та вимушені коливання» на стадії виклику застосовую прийом вірних-невірних тверджень. Тіло здійснює коливальний рух в наступних ситуаціях: Автобус проходить обкатку по проспекту, проїжджаючи весь проспект 6 разів. (Вірно)Хлопчик скочується на санках з «Американських гірок» (Невірно)Дівчинка грає в м'яч, називаючи п'ять міст, п'ять імен і т. Д. (Вірно) Першокласниця упускає пенал. (Невірно) Хлопці катаються на каруселі. (Вірно) Спортсмен здійснює стрибки на батуті. (Вірно) Відро розгойдується на коромислі при ходьбі. (Вірно) Гімнаст розгойдується на перекладині. (Вірно) Хлопці грають в бадмінтон, утримуючи воланчик в грі до ста ударів. (Вірно)
Створення кластерів. Кластер - (пучок) схема, що застосовується в тому випадку, якщо досліджуване явище має цілу низку різних за значенням ознак. Кластер передбачає виділення смислових одиниць тексту і графічне оформлення в певному порядку у вигляді грона. Виконуючи якісь записи, замальовки для пам'яті, ми часто розподіляємо, компонуємо за категоріями.
Інтерактивна стратегія – таблиця «знаю – хочу дізнатися – дізнався». Тема урока: «Магнітне поле і його графічне зображення».«Що ви знаєте з перерахованих ключових слів? »Магнітне поле;Магнітна силова лінія;Північний N і південний S полюси;Однорідне магнітне поле;Неоднорідне магнітне поле;Взаємодія полюсів;Постійний магніт;Гипотеза Ампера.
Читання з позначками на полях. Цей прийом є засобом, що дозволяє учневі відстежувати своє розуміння прочитаного тексту. Учнів знайомлю з рядом маркувальних знаків і пропоную їм у міру читання ставити їх олівцем на полях. Даний прийом вимагає від учня не звичного пасивного читання, а активного і уважного. Він зобов'язує не просто читати, а вчитуватися в текст, відстежувати власне розуміння в процесі читання тексту або сприйняття будь-якої інформації. Використання маркувальних знаків дозволяє співвідносити нову інформацію з наявними уявленнями.«!» -я це знаю«+» - дізнався нове«- » - думаю інакше«?» - хочу дізнатися детальніше
Одним з ефективних, швидких способів перевірки поточних знань учня є фізичний диктант. Це один з видів програмованих завдань з конструюванням відповідей на поставлені запитання або доповнень до оповідних речень з пропусками. Його можна проводити на кожному занятті або в міру необхідності (накопиченні знань, які потребують своєчасної перевірки і корекції) за варіантами
Пропоную приклад фізичного диктанту: Однойменні заряди ........., а різнойменні ......... ... Частинку, що має найменший заряд, називають ...... ... Електричним струмом називається ......... .. Ця фізична величина дорівнює відношенню електричного заряду, що пройшов через поперечний переріз провідника, до часу його проходження. Прилад для вимірювання сили струму називається ............... Ця фізична величина дорівнює відношенню роботи струму на даній ділянці до електричного заряду, який пройшов по цій ділянці. Прилад для вимірювання напруги називається ......... .. Це формула показує залежність сили струму від напруги і називається «Закон Ома для ділянки кола». Ця формула показує залежність опору провідника від його геометричних розмірів. Ця формула допомагає обчислити роботу струму. Ця формула допомагає обчислити потужність струму. Ця формула допомагає обчислити кількість теплоти, що виділяється провідником зі струмом.
Вирішення експериментальних завдань. Експериментальні завдання - це завдання, при вирішенні яких з тією чи іншою метою використовується експеримент. Наприклад:1. За допомогою мензурки з водою визначити вагу дерев'яного бруска.2. Чому дорівнює теплова потужність одного палаючого сірника?