Влада і суспільство в державах Стародавнього Сходу

Про матеріал
Урок з «Історія України.Всесвітня історія 6 клас» НУШ (до підручника Щупака І.Я.) Мета уроку: розглянути устрій держав Стародавнього Сходу; сформувати в учнів /учениць уявлення про владу правителів; розвивати вміння визначати загальні закономірності й особливості в розвитку стародавніх держав; формувати навички роботи зм історичними джерелами, групової діяльності; сприяти розвиткові критичного мислення
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Влада і суспільство в державах Стародавнього Сходу

Номер слайду 2

Мета уроку:розглянути устрій держав Стародавнього Сходу; сформувати в учнів /учениць уявлення про владу правителів; розвивати вміння визначати загальні закономірності й особливості в розвитку стародавніх держав; формувати навички роботи зм історичними джерелами, групової діяльності; сприяти розвиткові критичного мислення

Номер слайду 3

Основні поняття: Монархія Соціальна верства Соціальна структура суспільства Закон Раб/рабиня Варна Каста

Номер слайду 4

Актуалізація опорних знань. Розгадайте ребуси та розтлумачте закодовані в них поняття

Номер слайду 5

Мотивація навчальної діяльностіНа попередньому уроці ви ознайомилися з державами стародавнього Сходу. Сьогодні ви дізнаєтеся, якою була влада монархів у давніх державах та як були влаштовані в них суспільства. Вашу пізнавальну мандрівку скеровуватимуть цілі освітнього дартсу.

Номер слайду 6

1. ОРГАНІЗАЦІЯ ДЕРЖАВИ ТА СУСПІЛЬСТВА НА СТАРОДАВНЬОМУ СХОДІЧитаємо й розуміємо. Прочитайте навчальний текст ( стор.92-93), визначте ознаки влади правителя в державах стародавнього Сходу та запишіть їх до схеми (працюйте в зошитах).

Номер слайду 7

Пізнавально й цікаво. Жінок до управління державою не допускали. Хоча бували й винятки, коли державу за сприятливих обставин очолювали жінки і добре справлялися зі роботою правителів. Історія зберегла для нас імена могутніх правительок Єгипту. Мернейт – ім’я першої вірогідно відомої жінки – правительки в історіїХатшепсут – одна з найвідоміших правительок Єгипту. В 1479-1458 рр.до н.е. була співправителькою при малолітньому Тутмосі ІІІ

Номер слайду 8

2. ПЕРШИЙ ЗБІРНИК ЗАКОНІВ В ІСТОРІЇ ЛЮДСТВАУ 1902 р. французька археологічна експедиція знайшла у перському м. Сузи (руїни міста нині розташовані в Ірані) чорний базальтовий стовп заввишки більш як 2 метри з клинописними написами. Дослідження текстів показало, що це — закони царя Хаммурапі. Їх вважають першими в історії людства записаними законами, створеними приблизно в середині XVIII ст. до н. е.! На камені збереглося 1638 рядків текстів законів, що розділені на 282 параграфи..

Номер слайду 9

Ознайомтеся з п оложеннями законів Хаммурапі та дайте відповіді на запитання: 1) які з них ви вважаєте позитивними, а які здаються вам надто жорстокими; 2) чи всі члени суспільства були рівними перед законами Хаммурапі? 4) чи вважаєте ви можливим упровадження схожих законів у сучасному суспільстві? Обґрунтуйте свою думку.Із законів ХаммурапіКоли хто вломиться до чужого дому, на місці злочину вб’ють його. Коли хто припуститься грабунку і його схоплять, він буде убитий. Коли хто виб’є око високоуродженому, виб’ють йому око. Коли хто виб’є зуби рівному собі, виб’ють йому його зуби. Коли хто виб’є зуби одному з убогих, заплатить третю частину міри срібла. Коли будівничий побудував дім... і він завалиться і стане причиною смерті власника, — такого будівничого вб’ють. Мовою документів

Номер слайду 10

3. СУСПІЛЬСТВА СТАРОДАВНІХ ДЕРЖАВОб’єднайтеся в групи та виконайте графічний проєкт «Соціальна піраміда давнього суспільства»:1) прочитайте інформацію(стор.96-97 підручника) про суспільства окремих держав стародавнього Сходу та побудуйте піраміди, у ланки яких упишіть назви соціальних верств залежно від їхнього становища: найвище правителі, а нижче — всі інші;2) зіставте створені соціальні піраміди суспільств різних країн і визначте спільні риси в структурі суспільств стародавніх цивілізацій.

Номер слайду 11

Група 1 Давньоєгипетське суспільство. На вершині єгипетського суспільства був фараон. Писарі й урядники сформували вищий клас. На одну сходинку нижче були жерці (священники), лікарі та чиновники, що відповідали за будівництво, зі спеціальною професійною підготовкою у своїй галузі. Основну частину населення становили селяни, але вироблена ними сільськогосподарська продукція належала безпосередньо державі, храмові або знатній родині, яка володіла землею. Селяни мусили сплачувати трудовий податок і були зобов’язані працювати на зрошувальних або будівельних роботах у системі повинності. Художники та ремісники мали вищий статус, ніж селяни, але й вони були під контролем держави, працювали в цехах при храмах і отримували зарплатню з державної скарбниці. Рабство було відоме в Давньому Єгипті, але не набуло значного поширення.

Номер слайду 12

Група 2 Система рангів у КитаїКитайське суспільство було розподілено на п’ять рангів — груп. На чолі стояв ван — правитель, що називав себе «єдиним серед людей». Нижче стояли інші ранги, які чітко підпорядковувалися вищим. Історики називають різну кількість таких рангів, найчастіше — п’ять: ван, чжухоу, дафу, ші та шужень. Чжухоу (знать) присягали вану на вірність, зобов’язувалися ділитися з ним військовою здобиччю та виконувати його розпорядження. Дафу були начальниками кланів. На відміну від чжухоу, ці представники середнього прошарку китайської знаті не мали родових маєтків і годувалися з військової служби. Ші уособлювали дрібну китайську знать, були главами великих патріархальних сімей, з яких складалися клани. Шуженями в країні називали простолюдинів, рядових членів патріархальної сім’ї. У невеликій кількості існували й раби, але вони перебували поза системою соціальних рангів.

Номер слайду 13

Група 3 Варни і касти в ІндіїНайважливішою традицією Індії, що впливає на життя людей і культуру країни до сьогодення, є розподіл суспільства на варни й касти, який упровадили арії з другої половини І тис. до н. е. Варни — це замкнені групи різних за соціальним станом людей, належність до яких визначалася народженням. Вищою була варна брахманів, до якої належали жерці та вчені, що правили країною. До варни кшатріїв належала військова знать. Вільні селяни й торговці становили варну вайшіїв. Варна шудрів — неповноправне населення, до якого належали збіднілі хлібороби, змушені займатися ремеслом, найматися на різні роботи. Крім розподілу за варнами, кожна людина належала ще й до певної касти — замкненої групи представників однієї професії, що жили в одному районі. Вищими були касти жерців, учителів і воїнів, а нижчою — каста «недоторканих». «Недоторкані» займалися забоєм худоби, прибиранням тіл мертвих і нечистот та іншими «брудними» заняттями.

Номер слайду 14

Знаю й систематизую нову інформацію. Розгляньте малюнок «Соціальна піраміда давньоєгипетського суспільства». Спробуйте впізнати заняття людей, зображених на кожному щаблі. Чи схожа укладена вами під час роботи з текстом соціальна структура суспільства Давнього Єгипту із зображеною на малюнку?

Номер слайду 15

Використані джерела:https://uahistory.co/pidruchniki/ukraine-and-world-history-6-class-sshypak-2023/17.phphttps://www.google.com/search?sca_esv=582215947&sxsrf=AM9 Hk. Km-ecc73-h. Px5cn. IT-Zy. A14t. Ilphw:1699954776330&q=%D0%BC%D1%83%D0%B4%D1%80%D0%B0+%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B0+%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0&tbm=isch&source=univ&fir=p. Wr. Bwkrwp. Ha. LLM%252 C-5q. ELpgy. Fh3wm. M%252 C_%253 BJvjwy. FY-6o. Zri. M%252 C6xcx. Sa. Jt. RRo8 KM%2https://www.google.com/search?q=%D0%92%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B0++%D1%84%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BE%D0%BD%D0%B0+%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0&tbm=isch&ved=2ah. UKEwjk5oy55 MOCAx. Wviv0 HHV_RCEAQ2-c. Ceg. QIABAA&oq=%D0%92%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B0++%D1%84%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BE%D0%BD%D0%B0+%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0&gs_lcp=Cg. Npb. Wc. QDDo. ECCMQJzo. GCAAQCBAe. UI8 HWN9 AYPNQa. ABw. AHg. Ag. AGZAYg. Bshu. SAQQw. Lj. I3m. AEAo. AEBqg. ELZ3dz. LXdpei1pb. Wf. AAQE&sclient=img&ei=a49 TZa. SFA6-V9u8 P36 Kjg. A

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сидоренко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
14 листопада 2023
Переглядів
4709
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку