Тема. Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку
Мета: поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення; ознайомити учнів з поняттям про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; розвивати уміння і навички розпізнавати складнопідрядні речення серед інших видів складних речень, з’ясувати відмінності між сполучниками та сполучними словами; формувати навички мовного аналізу, творчі вміння моделювати складнопідрядні речення, використовувати їх у висловлюваннях, вміння використовувати міжпредметні зв’язки на уроці; виховувати культуру мовлення, за допомогою дидактичного матеріалу виховувати повагу до видатних постатей українського народу.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Форми організації пізнавальної діяльності: диференційний підхід, фронтальна, групова.
Методи: «асоціативний кущ», робота з підручником,мовний аналіз, творчі завдання, словесний, проблемно-пошуковий, практичний.
Хід уроку
І. Мобілізуючий етап уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності:
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Опрацьовуючи цей розділ, ви навчитеся знаходити в тексті складно-підрядні речення; зможете визначати головну й підрядну частини; отримаєте знання про підрядні сполучники і сполучні слова; усвідо-мите правила вживання розділових знаків між частинами складнопід-рядного речення; набудете вмінь і навичок моделювання складнопід-рядних речень , а також висловлювань в усній та писемній формах, використовуючи виражальні можливості складнопідрядних речень.
Порівняйте речення. Зробіть висновок. Чим відрізняються подані
речення?
Пахне хлібом земля, це ж вона дала мені сонце і крила.
Пахне хлібом земля, і вона дає мені сонце і крила.
Пахне хлібом земля, що дала мені сонце і крила.
Зробити синтаксичний розбір останнього речення. (запис) Будова СПР.
Червона рута
Рута, виявляється, – жовта квітка. За переказами, що досі існують у Кар-патах, вона лише на кілька хвилин стає червоною. Це відбувається в ніч на Івана Купала. Дівчина, яка її знайде, буде щаслива в коханні.
Пісню "Червона рута" написав Володимир Івасюк, коли навчався у Чернівецькому медичному інституті. Як же народився задум?
У батьковій бібліотеці юний Володя натрапив на видану 1906 року збірку коломийок. В одній із них він прочитав про чарівне зілля – червону руту. Для юнака цей образ став зворушливою знахідкою, справжнім одкровенням. Потім він багато мандрував селами, щоб знайти ключ до розкриття таємниці. Згодом знайшов новий варіант коломийки про загадкове чар-зілля.
На обласному телебаченні Івасюк мав добрих друзів, яким показав нову пісню. Її прем’єра відбулася в програмі "Камертон доброго настрою". І ось настало свято Володиної музики та поезії – визнання його творчої роботи: "Червона рута" стала піснею року в колишньому Радянському Союзі на конкурсі "Пісня-71".
1. - До якого типу мовлення відноситься текст? ( розповідь)
- У якому стилі текст написаний? (художній)
- Яка тема – про що? ( історія створення пісні «Червона рута»)
- Що ви знаєте про руту? (виступи учнів).
2.Міжпредметні зв’язки.
…Рута запашний чи духмяний багатолітній напівкущ з жовтими квітами. Стебло пряме, 50– 70 см. заввишки. Щороку деякі гілки відмирають. Кущ живе протягом двадцяти років.
…Народні назви рути – винна рута, винна трава, рутвиця, чирейник, яловник, благородна рута, садова рута.
…Цвіте рута у червні - серпні, має важкий та неприємний аромат, але при висушуванні запах змінюється, стає приємним і нагадує аромат троянди.
Щоб ви краще пригадали, які пісні належать В. Івасюку, послухайте пісню «Червона рута». ( «Червона рута» у виконанні Софії Ротару).
3.А тепер повертаємось до власне мовної теми уроку.
- Знайдіть у тексті складнопідрядні речення.
- Чим з’єднуються частини складнопідрядного речення?
5. Вправи на закріплення.
1. З - поміж складних речень виписати складнопідрядні. Визначити в них головну й підрядну частини.
1.Є люди, що їх у всьому хочеться наслідувати (Я. Баш). 2.Хата біліє ярко між зеленими тополями, та блищать ясні віконця(Марко Вовчок) 3. Життя не має ціни, і тільки воля дорожча за життя (Нар. творчість). 5. Де дбайлива рука ходить, там золота пшениця родить (Нар. твор-чість). 6. Навколо озера сосни, які в хуртовину натомилися шуміти, ше-почуть у сні.(М. Нагнибіда). 7. Я іду у парку золотому, і прощально листя шелестить. 8. Осінь сумна, а жити весело.
2. Чим з’єднуються частини складнопідрядного речення?
3. Де, залежно від головної частини, може стояти підрядна? На прикладах записаних речень.
6. Вправа 107. Знайомство з правилом: відмінності між сполучниками та сполучними словами.
7.Конструктивна вправа.
Об’єднати умовно прості речення в складнопідрядні за допомогою сполучників чи сполучних слів.
Я славлю сонце над землею. Воно сяє тисячею вогнів.
У вікно вільно пливуть ніжні пахощі чорнобривців. Ці квіти насадила перед хатою мати.
8. З’ясування різниці між сполучниками та сполучними словами. «Два – чотири – всі разом»
Вправа 107, стор. 68
9. Диференційний підхід.
ІV. Скласти твір – мініатюру «Улюблена українська пісня»
III. Вправа 114 (2, 3, 6)
II. Вправа 105 (1, 2, 5). Знайти головну і підрядну частини, визначити граматичну основу, сполучники.
ІV. Підсумок уроку.
Рольова гра «Міні – іспит».
Незабаром вам доведеться складати іспити, тому давайте пограємо. На дошці питання, обираєте будь – яке і відповідаєте.
V. Домашнє завдання. П.13, стор. 66 – 67, знати правило;
Індивідуальні завдання: впр. 108 (1-4), впр.110, впр.113.