Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку

Про матеріал
Мета: поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення; ознайомити учнів з поняттям про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; розвивати уміння і навички розпізнавати складнопідрядні речення серед інших видів складних речень, з’ясувати відмінності між сполучниками та сполучними словами; формувати навички мовного аналізу, творчі вміння моделювати складнопідрядні речення, використовувати їх у висловлюваннях, вміння використовувати міжпредметні зв’язки на уроці; виховувати культуру мовлення, за допомогою дидактичного матеріалу виховувати повагу до видатних постатей українського народу. Тип уроку: формування вмінь і навичок. Форми організації пізнавальної діяльності: диференційний підхід, фронтальна, групова. Методи: «асоціативний кущ», робота з підручником,мовний аналіз, творчі завдання, словесний, проблемно-пошуковий, практичний.
Перегляд файлу

Тема. Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку

 

Мета: поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення; ознайомити учнів з поняттям про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; розвивати уміння і навички розпізнавати складнопідрядні речення серед інших видів складних речень, з’ясувати відмінності між сполучниками та сполучними словами; формувати навички мовного аналізу, творчі вміння моделювати складнопідрядні речення, використовувати їх у висловлюваннях, вміння використовувати міжпредметні зв’язки на уроці; виховувати культуру мовлення, за допомогою дидактичного матеріалу виховувати повагу до видатних постатей українського народу.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Форми організації пізнавальної діяльності: диференційний підхід, фронтальна, групова.

Методи: «асоціативний кущ», робота з підручником,мовний аналіз, творчі завдання, словесний, проблемно-пошуковий, практичний.

 

                                                             Хід уроку

 І. Мобілізуючий етап уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності:

  1. «Асоціативний кущ». Записати посередині словосполучення «складне речення», визначити поняття і терміни, що пов’язані з ним.
  2. Визначте відоме. Чого ми ще не знаємо?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

  1.  «Дерево очікувань»  (учні приклеюють на «дерево»  листочки з очікуваними результатами).  Запис дати та теми уроку.
  2.  Вступне слово вчителя. Одним із видів сполучникових складних речень є складнопідрядне речення, у якому одне умовно просте  речення  залежить  від  іншого  й  пояснює  його. Поєднуються частини складнопід-рядного за допомогою підрядних сполучників та  сполучних  слів.

Опрацьовуючи  цей  розділ,  ви  навчитеся  знаходити  в  тексті складно-підрядні  речення;  зможете  визначати  головну  й  підрядну частини; отримаєте  знання  про  підрядні  сполучники  і  сполучні  слова; усвідо-мите правила вживання розділових знаків між частинами складнопід-рядного речення; набудете  вмінь  і навичок моделювання складнопід-рядних  речень , а  також  висловлювань в  усній  та  писемній  формах,  використовуючи  виражальні  можливості  складнопідрядних речень.

 

  1. Робота з підручником.  Стор. 66 – 67, знайомство з правилом.

 

  1. Мовний аналіз.

   Порівняйте речення. Зробіть висновок. Чим відрізняються подані

   речення?

      Пахне хлібом земля, це ж вона дала мені сонце і крила.

      Пахне хлібом земля, і вона дає мені сонце і крила.

      Пахне хлібом земля, що дала мені сонце і крила.

      Зробити синтаксичний розбір останнього речення. (запис) Будова     СПР.

 

 

  1. Робота з текстом.

                                                       

                                                Червона рута

Рута, виявляється, – жовта квітка. За переказами, що досі існують у Кар-патах, вона лише на кілька хвилин стає червоною. Це відбувається в ніч на Івана Купала. Дівчина, яка її знайде, буде щаслива в коханні.

 Пісню "Червона рута" написав Володимир Івасюк, коли навчався у Чернівецькому      медичному інституті. Як же народився задум?

 У батьковій бібліотеці юний Володя натрапив на   видану 1906 року збірку коломийок. В одній із них він прочитав про чарівне зілля – червону руту. Для юнака цей образ став зворушливою знахідкою, справжнім одкровенням. Потім він багато мандрував селами, щоб знайти ключ до розкриття таємниці. Згодом знайшов новий варіант коломийки про загадкове чар-зілля.

 На обласному телебаченні Івасюк мав добрих друзів, яким показав нову пісню. Її прем’єра відбулася в програмі "Камертон доброго настрою". І ось настало свято Володиної музики та поезії – визнання його творчої роботи: "Червона рута" стала піснею року в колишньому Радянському Союзі на конкурсі "Пісня-71".

 

1.      -  До якого типу мовлення відноситься текст? ( розповідь)

    -  У якому стилі текст написаний? (художній)

    -  Яка тема – про що? ( історія створення пісні «Червона рута»)

          -  Що ви знаєте про руту? (виступи учнів).

 

2.Міжпредметні зв’язки.

…Рута запашний чи духмяний багатолітній напівкущ з жовтими квітами. Стебло пряме, 50– 70 см. заввишки. Щороку деякі гілки відмирають. Кущ живе  протягом двадцяти  років.

…Народні назви рути – винна рута, винна трава, рутвиця, чирейник, яловник, благородна  рута, садова рута.

…Цвіте рута у червні -  серпні, має важкий та неприємний аромат, але при висушуванні  запах  змінюється, стає приємним і нагадує аромат троянди.

Щоб ви краще пригадали, які пісні належать В. Івасюку, послухайте пісню «Червона рута».  ( «Червона рута» у виконанні  Софії Ротару).

 

3.А тепер повертаємось до власне мовної теми уроку.

   - Знайдіть  у тексті  складнопідрядні речення.

   - Чим з’єднуються частини складнопідрядного речення?

 

5. Вправи на закріплення.

    1. З  - поміж складних речень виписати складнопідрядні. Визначити в них  головну й  підрядну частини.

1.Є  люди,  що  їх  у  всьому  хочеться  наслідувати (Я.  Баш). 2.Хата  біліє  ярко між  зеленими  тополями,  та  блищать  ясні  віконця(Марко Вовчок) 3. Життя  не має  ціни,  і  тільки  воля  дорожча за життя (Нар. творчість). 5. Де дбайлива рука ходить,  там  золота  пшениця  родить (Нар. твор-чість). 6. Навколо озера сосни, які в хуртовину натомилися шуміти, ше-почуть у сні.(М. Нагнибіда). 7. Я іду у парку золотому, і прощально листя шелестить. 8. Осінь сумна, а жити весело.

      2. Чим з’єднуються частини складнопідрядного речення?

      3. Де, залежно від головної частини, може стояти підрядна? На прикладах записаних  речень.

6. Вправа 107. Знайомство з правилом: відмінності між сполучниками та сполучними словами.

 

7.Конструктивна  вправа.

Об’єднати умовно прості речення в складнопідрядні за допомогою сполучників чи сполучних слів.

Я славлю сонце над землею. Воно сяє тисячею вогнів.

У вікно вільно пливуть ніжні пахощі чорнобривців. Ці квіти насадила перед хатою мати.

 

8. З’ясування різниці між сполучниками та сполучними словами. «Два – чотири – всі разом»

        Вправа 107, стор. 68

 

9. Диференційний підхід.

ІV. Скласти твір – мініатюру «Улюблена українська пісня»

III. Вправа 114 (2, 3, 6)

II. Вправа 105 (1, 2, 5). Знайти головну і підрядну частини, визначити граматичну основу, сполучники.

 

ІV. Підсумок уроку.

 

Рольова гра «Міні – іспит».

Незабаром вам доведеться складати іспити, тому давайте пограємо. На дошці питання, обираєте будь – яке і відповідаєте.

  1. Яке речення називається складнопідрядним?
  2. З яких частин складається складнопідрядне речення?
  3. В якому стилі найчастіше вживаються складнопідрядні речення?
  4. Як пов’язані між собою частини складнопідрядного речення?
  5. Як відрізнити головну і підрядну частини в складнопідрядному реченні?
  6. Чим відрізняється складнопідрядне речення від  складносурядного?

 

V. Домашнє завдання. П.13, стор. 66 – 67, знати правило;

Індивідуальні завдання:  впр. 108 (1-4), впр.110, впр.113.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 січня
Переглядів
97
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку