Волонтерство в освітній діяльності.

Про матеріал

Стаття "Волонтерство в освітній діяльності" містить опис роботи студенті вта викладачів МММК щодо волонтерської діяльності з дошкілятами.Разом з нашими студентами діти дошкільного віку вивчають ази рідної української мови, природознавства та екології, вчать англійську.

Перегляд файлу

 

 

Волонтерство в освітній діяльності.

 

                                                                 Людина лише там чогось домагається,

                                                                           де вона сама вірить у свої сили.

                                                                                                                      Л. Фейєрбах

Майбутнє будь-якої держави безпосередньо пов’язують з молоддю. Адже саме молоді люди продовжуватимуть  ті реформи у політичній та соціально-економічній сферах,  які започатковані сьогодні. І саме від їхньої активності та творчої спроможності залежать перспективи держави.

   Волонтерство стало популярним у всіх країнах світу. Свій розвиток в Україні волонтерський рух розпочав у 1992-1993 роках, і сьогодні без підтримки добровільних помічників не обійтись у багатьох сферах життєдіяльності українського суспільства. Волонтером може бути будь-яка людина, незалежно від статі, віку, расової приналежності, віросповідання, фізичних особливостей, соціального та матеріального становища. Волонтер – це людина, яка свідомо, за власним бажанням, безкорисливо допомагає людям: частину свого вільного часу, сил, енергії, знань, вмінь та досвіду вона добровільно витрачає на виконання діяльності, що приносить користь іншим людям та суспільству в цілому. Волонтер – це, передусім, добра, милосердна людина, яка володіє неабиякими комунікативними навичками і приваблює до себе людей, розуміє проблеми оточуючих та співчуває їм, має бажання безкорисливо допомогти вирішувати проблеми інших людей. До того ж, волонтер характеризується порядністю, уважністю, відповідальністю, відвертістю. І всі ці якості можна виховати у молодої людини, якщо прищепити їй бажання бути корисною, для когось цінною та необхідною. Потреба в цьому виникає інстинктивно, бо кожна людина прагне бути оціненою суспільством. 

Особливість контингенту нашого коледжу полягає у тому, що до нас приходять діти з різною навчальною підготовкою, з родин різного, інколи контрастного матеріального достатку, з різними поглядами на життєві цінності. Є серед них і дуже активні, і є пасивні, сильні і слабенькі, зухвалі й сумирні, знедолені діти, навіть з кримінальним минулим, є вундеркінди і діти, які майже не вміють читати та писати. Але  усіх їх поєднує одне – вони прийшли  саме до нас, вони повірили нам, вони сподіваються тільки на кращі зміни у своєму житті. І ці зміни відбуваються шляхом участі наших студентів у волонтерській діяльності. Волонтерський рух у коледжі – один з провідних видів діяльності  нашого студентського  колективу.

Загально визнано, що молодь – один із суттєвих потенціалів прогресу будь-якого суспільства. Молодість є особливим та визначальним періодом людського життя. Кожен крок у цей час важить дуже багато, а то й визначає усе подальше життя людини. Тому не можна залишати молодого громадянина наодинці з реаліями його становлення. Тут однаково потрібною є як підтримка та увага суспільства, яке зобов’язано забезпечити молодим громадянам умови й можливості для самореалізації, так і наполегливість самої молоді у визначенні й досягненні своїх цілей. Враховуючи щирість прагнень та максималізм, що природно притаманні молоді, стають цілком зрозумілі намагання юного покоління не тільки знайти відповідь, а й вирішити усі гострі проблеми та негаразди у нашому суспільстві саме сьогодні, не відкладаючи на майбутнє і не перекладаючи їх на плечі прийдешніх поколінь[5].

На думку видатного громадського діяча М.Дейчаківського, волонтери – це «найактивніші представники різних груп населення, які бажають своєю працею та участю надати дієву підтримку в становленні демократії в Україні, зробити конкретний внесок у поліпшення становища маргінальних груп чи в розвиток соціальної і культурної сфер»[4].

Слово «волонтер» пішло від французького «volontaire», англійського «voluntееr»,  які, у свою чергу, є похідними від латинського «voluntarius», що в дослівному перекладі означає «доброволець, бажаючий». Роком виникнення волонтерського руху вважається 1859 рік. Саме тоді французький письменник-журналіст Анрі Дюран, вражений кривавими картинами битви при Сольфоріно, запропонував ідею створення Червоного Хреста – організації, яка б працювала  на волонтерських засадах і надавала першу медичну допомогу пораненим бійцям. Принципами, сформульованими Дюраном, керуються сьогодні волонтерські організації в усьому світі[7].

Актуальність проблеми волонтерства полягає у тому, що для молодих людей важливо самореалізуватися, передавати свій життєвий досвід, знання, набувати нового досвіду, відчувати свою необхідність, а також бути причетним до групи людей, мати їхню підтримку, уникати самотності[1].

Ми вважаємо, що кожен з нас є абсолютно унікальним. У природі немає дитини безталанної, ні на що не здатної. Кожного студента можна націлити на розвиток особистих здібностей, дати щастя від успіху, розуміння своєї значимості, кожного необхідно вивести в люди.

Вплив викладача-вихователя на колектив і особистість кожного студента залежить головним чином від гармонійної єдності моральної культури, духовного багатства, багатогранності інтересів самого викладача. А тому він своїм прикладом повинен показати студенту шлях до успіху, тобто викладач повинен брати безпосередню участь у волонтерській діяльності разом зі своїми студентами. Студенти і викладачі Маріупольського механіко-металургійного коледжу вже другий рік  поспіль організовують волонтерські акції у дитячих садках міста Маріуполь. Разом з нашими студентами діти дошкільного віку вивчають ази рідної української мови, природознавства та екології, вчать англійську.

Участь людини у волонтерському русі розглядається науковцями як елемент її особистісного розвитку, набуття нових знань і навичок, удосконалення здібностей, стимулювання ініціативи та творчості. Тому особливою рисою волонтерського руху є самовиховання, саморозвиток та самореалізація волонтерів та добровільних помічників через доброчинну неприбуткову та вмотивовану діяльність, яка носить суспільно-корисний характер[6]. У процесі такої діяльності наші студенти набувають знання про соціальні проблеми суспільства, розуміють принципи, сфери та шляхи допомоги людям і собі. Тобто формується громадянин, здатний взяти на себе відповідальність за процеси, що протікають у суспільстві.

Міністерство освіти і науки України влітку 2016 року ініціювало великий загальнонаціональний проект літніх мовних дитячих таборів у школах.

 Викладачі іноземних мов та студенти коледжу приєдналися до даного проекту творчо і  провели волонтерську акцію з навчання англійської мови дітей дошкільного віку. Мета цієї акції полягала у сприянні в оволодінні англійською як мовою міжнародного спілкування, формуванні у студентів коледжу комунікативної компетенції, підвищенні інтелектуального розвитку та можливостей самореалізації в житті; в ознайомленні дітей молодшого віку з культурою інших країн, що позитивно позначається на розвитку інтелектуально-пізнавальної, соціально-моральної, емоційно-ціннісної, художньо-естетичної, фізичної сфер дитячої особистості та її креативності; сприянні професійного виховання дітей дошкільного віку та профорієнтаційному спрямуванню як дітей, так і їхніх батьків на спеціальності коледжу. Акція відбулася у комунальному дошкільному навчальному закладі  загального розвитку «Ясла - садок №103» «Червоненька квіточка» управління освіти Маріупольської міської ради, де студенти-волонтери під керівництвом досвідченого викладача Блохіної О.С. в ігровій формі навчають дітей азам англійської мови. Вже з першого заняття було зрозуміло, що це цікаво як дошкільнятам, так і самим студентам. Студенти-другокурсники займалися подібною діяльністю вперше, але вже усвідомили, що волонтером бути і цікаво, і корисно, і благородно. Беручи участь у соціальних проектах, волонтер робить світ навколо нас  нехай трохи, але прекраснішим. Він усвідомлює, що дарує добро, тому його ставлення до себе та інших змінюється на краще.

Дошкільний вік вважається особливо сприятливим для вивчення іноземної мови. Мовний апарат дітей гнучкий і піддатливий, вони легко запам’ятовують невеликий за обсягом матеріал. Заняття проходять в ігровій формі, яка є найбільш доступною для дітей цього віку. Діти вчать вірші, співають  англійською мовою нескладні пісні. На заняття приходять улюблені казкові герої, використовується яскравий наочний матеріал. Атмосфера на заняттях доброзичлива, кожне маленьке досягнення дітей не залишається поза увагою студентів-волонтерів. З перших же занять уже можна спостерігати результати вивчення іноземної мови – діти із задоволенням  називають тварин, фрукти, улюблені іграшки та кольори. Заняття проводяться з урахуванням вікових особливостей фізичного, психічного та соціального розвитку дітей, а також з урахуванням їхніх інтересів і вподобань. Студенти разом з дітьми відзначають свята: Хеллоуїн, День Святого Миколая, День Святого Валентина та інші. Студенти – майбутні сталевари, механіки та теплотехніки – вчаться бути вихователями, тьютерами. Виконання студентом різноманітних доручень волонтерського характеру, активізує  вироблення  у майбутніх  керівників середньої ланки (майстрів виробництва, бригадирів, начальників дільниць тощо) культури поведінки лідера, керівника, відповідального організатора будь-якої діяльності,  уміння працювати з колективом, приймати рішення.

Також наші студенти і викладачі з великим натхненням проводять волонтерські акції, які сприяють екологічному вихованню як дошкільнят, так і самих студентів. Людина – часточка природи, потяг до всього живого закладений у ній від самого народження, та чи не найяскравіше виявляється у дитячому віці. Дошкільний вік – найважливіший етап у становленні екологічного світогляду людини, передбачає створення передумов гуманної взаємодії з природним довкіллям. Дошкільний вік характеризується підвищеною допитливістю в різних сферах, але особливий інтерес діти виявляють до природи. Тому екологічні акції в дитячих садках надають можливість пізнання навколишнього світу, вироблення гуманного ставлення до всього живого, формування усвідомленої поведінки у природному середовищі. Студенти разом з викладачами коледжу та вихователями проводять цікаві екскурсії, складають екологічні казки, спостерігають за природою. Волонтери задовольняють дитячу допитливість, заохочують малюків до активного пізнання навколишнього світу, сприяють оволодінню способами пізнання зв'язків між предметами і явищами.

Одним із найсуттєвіших показників моральності людини є патріотизм. Важливим напрямом патріотичного виховання є залучення дітей до народознавства – вивчення культури, побуту, звичаїв рідного народу. Прилучаючись до народознавства, діти поступово утверджуватимуться у думці, що кожен народ, у тому числі й український, має звичаї, які є спільними для всіх людей[2]. Пізнаючи традиції, народну мудрість, народну творчість (пісні, казки, прислів'я, приказки, ігри, загадки тощо), розширюючи уявлення про народні промисли (вишивка, петриківський розпис, яворівська іграшка), вони поступово отримують уявлення про самобутність українського народу[3]. Наші студенти ознайомлюють дошкільнят з українськими культурними і матеріальними надбаннями, пояснюють зв'язок людини з минулими і прийдешніми поколіннями, виховують розуміння смислу життя, інтерес до родинних і народних традицій. Але найціннішим є те, що студенти, навчаючи малечу українській мові, самі серцем торкаються до рідної мови. Навчаючи інших, студенти продовжують своє навчання, набувають практичних навичок.

Китайське прислів'я говорить: «Від руки, що дарує троянди, завжди віє аромат». Філософ Заратустра проголосив: «Робити добро іншим – це обов'язок. Це – радість, бо це покращує здоров'я і збільшує щастя». Саме залучення студентів до волонтерської та профорієнтаційної діяльності дозволяє  розвинути професійну ініціативу дітей будь-якого віку, навчити робити їх усвідомлений вибір своєї майбутньої спеціальності і навчального закладу, де вони не тільки зможуть отримати цікаву професію, але й долучитися до таких необхідних добрих справ, як волонтерство і шефська допомога.

Перелік літератури:

1. Бех І.Д. Виховання особистості: У 2 кн. Кн. 2: Особистісно орієнтований підхід: науково – практичні засади: Навч. – метод. Посіб. – К.: Либідь, 2003. – 344 с.

2. Богуш А.М.  Навчання дітей української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільност: програма та навчально-методичний посібник. Тернопіль: Мандрівець, 2016. – 136с.

3. Вашуленко М.С. Методика навчання української мови в початковій школі: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів. – К.: Літера ЛТД, 2011.- 364с.

4. Дейчаківський М. та ін. Роль громадських організацій в Україні // Громада. – 1995. – С. 10–24.

5. Молодь України за соціальний прогрес і злагоду в суспільстві: Зб. матеріалів Конгресу української молоді. м. Київ, 26-28 травня, 1997 р. – К.: АТ «Видавництво «Столиця», 1997. – 204 с.

6. Нормативно-правова база: щодо діяльності центрів соціальних служб для молоді / Упорядники: Драпушко Р.Г., Толстоухова С.В., Шатохіна О.К., Петрова С.А., - К.: УДЦССМ. – 1999. – 200 с.

7. Репецький В.М., Лисик В.М. Міжнародне гуманітарне право: Підручник. – К.: Знання, 2007. – 467 с.

 

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
28 січня 2020
Переглядів
1043
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку