Вправи для розвитку творчої уяви молодших школярів
Вправи до уроку літературного читання з теми: «Із джерела народної мудрості» (за українською народною казкою «Кирило Кожум’яка») за підручником «Українська мова та читання» О.Савченко
1. Вправа «Передбачення»
(Складання асоціативного куща)
Лічилки Скоромовки Казки Прислів’я
Усна народна творчість
Пісні Легенди Ігри Усмішки Забавлянки
2. Прийом складання казок
За цим прийомом дітям пропонується в українську народну казку «Кирило Кожум’яка» включити доповнення, яких раніше в ній не було. Наприклад, Кирило не вбив, а приручив Змія.
3. Вправа «Записки»
Метою цієї вправи є створення бінома фантазій – фантастичної канви. Дітям пропонується запитання на аркуші паперу, на які вони мають дати відповідь:
Хто це був?
Де перебував?
Що робив?
Що сказав?
Що сказали люди?
Чим закінчилося?
Перший учасник відповідає на одне запитання й загинає аркуш, щоб ніхто не побачив. Другий відповідає на наступне запитання й також загинає аркуш, і т. д., поки не закінчаться питання. Потім аркуш розгортають і всі разом читають отримане оповідання. Потім дітям пропонується обговорити: вийшло вдале або невдале оповідання з комічним або іншим ефектом.
4. Вправа “Асоціативне фантазування” (“Стара казка на новий лад”)
Метою цієї вправи є ознайомлення зі схемою асоціативного фантазування, народження нових ідей, образів. Дітям пропонується скласти казку на новий лад за схемою асоціативного фантазування :
Виберемо звичайний об'єкт (Кирило Кожум’яка);
поставимо його у незвичайні умови (у пустелі);
поставимо його у незвичайний час (в майбутньому);
поставимо його у незвичайне місце (в Африці);
додамо йому незвичні властивості (веселий, товстенький);
додамо невластиві йому частини (в джинсах, молодий, на героскутері);
додамо невластиві функції (миє посуд, копає город).
5. Вправа «Кола Вена»
Дітям пропонується пригадати українську казку «Котигорошко» та знайти спільне і відмінне з казкою «Кирило Кожум’яка».
«Котигорошко» «Кирило Кожум’яка»
Вправи до уроку української мови з теми: «Пригадую і використовую алфавіт» за підручником «Українська мова та читання» К.Пономарьова
1. Вправа «Наскрізний алфавіт»
Дітям пропонується записати усі літери алфавіту одна під одною. Потім пригадати і записати слова (іменники в називному відмінку) так, щоб кожна з цих літер була другою (третьою і т.д.)
А – балка
Б – абетка
В – автобус
2. Вправа « Утвори нове слово»
Записати слова в алфавітному порядку:
Лев, осел, лисиця, вовк, баран, заєць, ведмідь.
(Баран, ведмідь, вовк, заєць, лев, лисиця, осел)
Необхідно скласти нове слово:
з першого слова – перший склад, з четвертого – перший склад (база);
з першого слова – другий склад, з сьомого – перший склад (рано);
з першого слова – перший склад, з третього – останній звук (бак).
3. Вправа «Спільні ознаки»
Робота в групах
Дітям необхідно запропонувати щонайбільше спільних ознак запропонованих тварин.
1 група: баран і осел;
2 група: ведмідь і вовк;
3 група: заєць і осел;
4 група: лев і лисиця.