Народна пісня. Тематика народних пісень. "Три товариші" (українська народна пісня).

Про матеріал
Розробка уроку з Літературного читання (3 клас), на якому формуються такі компетентності: - компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів; - ціннісно-смислову компетентність шляхом аналізу сюжету прослуханих творів засвоювати правила поведінки в суспільстві; - здоров'язбережувальну компетентність шляхом гармонійного існування в суспільстві.
Перегляд файлу

Тема. Народні пісні. Тематика народних пісень. «Три товариші» (українська народна пісня)

Мета: продовжувати   ознайомлювати  учнів із українською народною творчістю,

розповісти про календарно-обрядові пісні. Звернути увагу на засоби виразності  твору, його життєвий зміст. Розвивати вміння інсценізувати  твори, аналізувати  вплив на життя людей. Продовжувати роботу над  виразним читанням та інтонуванням творів. Виховувати  розуміння  доброго,  розумного гумору у повсякденному житті. Вчити берегти і передавати через покоління культурну спадщину українського народу.

Формувати групу компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;

- Ціннісно-смислову компетентність шляхом аналізу сюжету прослуханих творів засвоювати правила поведінки в суспільстві;

-Здоров’язбережувальну компетентність шляхом гармонійного існування в суспільстві.

Обладнання: підручники, презентація.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

 

Зміст заняття:

І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності

Метод «Сонячний настрій»

Доброго ранку, сонце і вітер!

Доброго ранку, ліси і поля!

Доброго ранку, плането Земля!

А всім присутнім

Зичу здоров’я і добра!

А тепер до роботи

Братись пора!

Хто прийшов з гарним настроєм – рукою махніть.

Хто чує мене – головою кивніть.

Хто бачить мене – прошу, оком моргніть.

Хто найвеселіший – ви всім усміхніться.

 

Чому цей урок важливий?

Я люблю читати …

Моє читання покращиться, якщо …

Якими на уроці повинні бути ви?

Вправи на постановку дихання та розвиток артикуляції.

Щоб чітко і правильно вимовляти звуки під час подальшої роботи, проведемо мовну розминку.

А де наш пустун-язичок?

Заховався за біленький тиночок,

Ліг на бочок і мовчок.

А ми його зараз розбудимо.

Вітерець у лісі шелестить ш-ш-ш…

Прилетів і задзижчав жук – ж-ж-ж…

Заспівав комарик – з-з-з…

«Як запросимо тишу в клас»: Тш-ш-ш…

Робота з чистомовками.

 

Шу-шу-шу – чистомовки я пишу.

Ят-ят-ят – я пишу для всіх малят.

Ки-ки-ки – всі говорять залюбки.

Ло-ло-ло – щоб чисте мовлення було.

 

 

Ра-ра-ра, ра-ра-ра –

Розпочалась весела гра.

Ру-ру-ру, ру-ру-ру –

Ми продовжуємо гру.

 

 

Ки-ки-ки – грали діти у жмурки.

Ло-ло-ло – дуже весело було.

Ти-ти-ти – треба всіх дітей знайти.

Ду-ду-ду – швидко я дітей знайду.

Ла-ла-ла – радість гра нам принесла.

 

 

 

За-за-за – тут прив’язана коза.

Зу-зу-зу – відв’яжу козу.

Уз-уз-уз – я ж не боягуз!

Зі-зі-зі покатаюсь на козі.

Зи-зи-зи – не чіпай кози!

 

 

На-на-на – рідна сторона.

Ай-ай-ай – наш рідненький край.

Жу-жу-жу – землю бережу.

Ба-ба-ба – золоті хліба.

Ті-ті-ті – руки золоті.

 

 

Са-са-са – укусила ніс оса.

Су-су-су – заплету тобі косу.

Си-си-си – води мені принеси.

Сі-сі-сі – вся травичка у росі.

 

 

Кошеня навкруг дивана

Ходить рано-рано-рано.

Сонні очі продира:

Де нора-нора-нора?

 

 

Чечір-вечір, чечір-вечір.

Хтось воркує біля печі.

Чорні лапи, вуса, ротик,

Чечір-вечір, чорний котик.

 

Де-де-де – Денис іде.

Да-да-да – весела хода.

Ді-ді-ді – човен на воді.

Ду-ду-ду – на річку піду.

Ди-ди-ди – треба випити води.

 

Ець-ець-ець – зацвірінькав горобець.

Иця-иця-иця – завітала до нас синиця.

Ці-ці-ці – заховалися зайці.

Иці-иці-иці – шукають їх лисиці.

 

Че-че-че – бабуся калачі пече.

Ча-ча-ча – дай, бабусю, калача.

Чі-чі-чі – їж, будь ласка, калачі.

 

Ча-ча-ча – звірі граються в м’яча.

Ці-ці-ці – нападаючі зайці.

Чу-чу-чу – вовк ударив по м’ячу.

Ця-ця-ця – судить гру у них вівця.

 

Знову осінь: «Синь-синь-синь».

А синиця: «Дзінь-дзінь-дзінь».

Вітер з лісу: «Шу-шу-шу

Всіх до сну заколишу».

 

Ло-ло-ло – сонечко зійшло.

Рі-рі-рі – тепло на дворі.

Ись-ись-ись – в школі гарно вчись.

 

Ом-ом-ом – ходить осінь за вікном.

Ім-ім-ім – заглядає осінь в дім.

Ма-ма-ма – плаче осінь, йде зима.

 

Щоденні 5. Робота зі словами

Скоромовки.

На місточку скоромовка

Сіроманця стріла вовка.

Скоро мовить вовк почав,

Ледь язик не поламав.

То ж була та скоромовка

Для Івасика, не вовка.

 

Кричав Архип,

Архип охрип,

Не треба Архипу

Кричати до хрипу.

 

Сидів горобець на сосні, -

Заснув – і упав уві сні.

Якби не упав уві сні.

Сидів би він ще на сосні.

 

Мусію, Мусію.

Муку сію,

Печу паляниці,

Кладу на полиці.

Мусій, муку сій,

Печи паляниці,

Клади на полиці.

 

Заєць зілля з’їв у Зіни,

Захотів заїсти сіном.

Зіна зойкнула у сінях

Де ж узяти зайцю сіна?

 

Зайчик Ой і зайчик Ай

Побрели в дубовий гай.

-Ой, Ой, Ой! Ай, Ай, Ай! –

Кличе мама на весь гай.

 

У чотирьох черепашок

четверо черепашенят.

 

Черепашці з черепашенятами

Важко змагатися із жабенятами.

 

Цап забрів у двір рогатий –

Цуценя втекло до хати.

Цілу ніч йому не спалось –

Цапа цуценя боялось.

 

Бубоніла діду баба:

Ти не дмухай на кульбабу.

Бо з кульбаби полетять

Сто малих кульбабенят.

 

Ходять зубри бородаті,

Волохаті і рогаті.

А між ними зубренятко –

Дуже схоже на телятко.

 

Рак рубав з верби дрова,

Аж розчервонівся.

Риби з річки виглядали,

Думали зварився.

 

Сом наївся досхочу,

Ситно сому вусачу.

Спочиває сивий сом:

Ой, солодкий сниться сон!

 

Вишні високо висіли,

Вишні вишню веселили.

Вишні – червоненькі,

Намистечко гарненьке.

 

Ананаси Аня їла,

Апельсини не хотіла.

 

 

ІІ. Етап цілепокладання

Розгадування ребуса (Пісня)

Складання тематичної павутинки до слова «ПІСНЯ».

Пісня (СЕНКАН)

Вправа «Кола на воді».

 До кожної букви слова «пісня» дібрати слово.

П  (прекрасна, плавна, пречудова)

І    (історична, іноземна)

С   (сумна, спокійна, сучасна)

Н   (неперевершена, надзвичайна, незвичайна)

Я    (яскрава)

 

ІІІ. Етап цілереалізації

Метод «Сторітелінг»

Я дуже люблю слухати українські народні пісні. Моя улюблена це «Червона рута». Коли слухаю українські народні пісні, то ніби моя душа відкликається на звуки та слова. А що ви відчуєте, коли попрацюєте над українською народною піснею? Сьогодні у нас є можливість це перевірити.

Бесіда про жанр пісні та її різновиди.

Весь світ заслуховуються українською народною піснею. Українці – співучий народ. Кажуть, де троє ураїнців, там цілий хор. Ще змалку знають вони чимало пісень. У дитинстві співають дитині заспокійливі, лагідні пісеньки. Як вони називаються?

  • А які колискові пісні ви знаєте?

Ой люлі, ой люлі,

Налетіли гулі.

Сіли на воротях

В червоних чоботях.

Сіли та й раденькі,

Що спить мій маленький,

Що спить і не чує,

Де гуля ночує.

  • А коли немовля підростає і вчиться робити перші кроки, плескати в долоні, з ним розучують пісеньки-забавлянки.

Дарики – дарики

Злії комарики

Вилися кружляли,

За вушко кусали!

Кусь! Кусь! Кусь!

  • Люблять діти заклички та примовки. Давайте пригадаємо ці пісеньки.

Вийди, вийди, сонечко,
На дідове полечко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір’ячко.

На весняні квіточки,
На маленькі діточки,
Там вони граються,
Тебе дожидаються.

 

Іди, іди дощику,

Зварю тобі борщику.

Мені каша, тобі борщ,

Щоб рясніший ішов дощ.

  • А як полюбляють українці колядки, щедрівки, веснянки, весільні та побутові пісні!

Роз’єднай слова та поясни приказку:

Щирапіснякращезакожухагріє.

Оголошення теми та мети уроку

  • Сьогодні на уроці ми познайомимося з новим жанром усної народної творчості – це народною піснею, познайомимося як правильно й виразно читати пісенний твір, будемо розвивати свої акторські навички і вчитися любити народну пісню.
  • Тема нашого уроку: «Народні пісні. «Три товариші» (українська народна пісня)»

Музичний словничок

Пісня – словесно-музичний твір, призначений для співу.

Існують два основні види пісні: народна пісня (автори якої невідомі) та професійна пісня літературного походження (створена композитором та поетом).

Народні пісні мають форму вірша. За змістом вони часом нагадують казки.

У пісні, що ви прочитаєте, природні явища та рослини зображені як живі істоти. Читати пісні потрібно наспівно, наче ведете довірливу розмову. Використовуйте поради щодо виразного читання.

Вчися читати виразно

Зрозумій зміст твору:

визнач його настрій, почуття мовців;

вибери темп читання (звичайний, швидкий, повільний).

Зверни увагу на такі позначення:

виділені кольором слова вимовляй з більшою силою голосу;

дотримуйся пауз (зупинок у мовленні):

| - мала пауза; || - велика; ||| - дуже велика.

  • Про яких же саме трьох товаришів йтиметься у пісні?

Робота з анаграмами

Анограма

СЯМІЦЬ   НЦЕСО   ЩИКДО

Місяць   сонце   дощик

Виразне читання вчителем

  •    Визначте, хто головні герої пісні?

Стіна слів. Словник.

  • Підберіть синоніми до слів ізійду (зійде, сходить, встане, підійметься) та ізрадіють (радіють, веселитимуться, радітимуть).

Фізкультхвилинка.

Прочитать слова, правильно ставляючи наголос.

Гра «Півник водичку п’є»

Метод «Критичне мислення»

Аналіз прочитаної пісні  (Пошукова таблиця)

1.На жовтому фоні прочитайте назви 3 товаришів.

2.На блакитному:

Які ознаки характеризують Сонце? Місяць? Дощик?

3.На зеленому:

Хто зрадіє Сонцю?

Які живі істоти радіють Місяцю?

Які рослини в захопленні від Дощика?

Акторське читання за ролями.

Хвилинки релаксації

А зараз ми відпочинемо і розвинемо свою уяву.

Вечір прийшов.

На небі місяць зійшов.

Дітки очі закривають

І у сон свій потрапляють.

Уявляємо:

Я на сонечку лежу.

Дуже сонце я люблю.

Сонце гладить нам обличчя.

Ой, який чудовий сон всім сниться.

Раптом чуєм: бом – бом – бім!

Прогулятись вийшов грім!

Зараз дощик кликать буде.

Прокидаймось, бо мокро буде.

 

Зараз, діти, у нашій країні іде війна. Можливо, хтось помилково вважає, що війна – не час для пісень. Але, насправді, часто саме пісня веде у бій, допомагає впоратися з емоціями в найскрутніші часи та піднімає бойовий дух. А українці – одна із найспівочіших націй у світі, тож не дивно, що наші виконавці та музиканти не лише пішли боронити країну зі зброєю в руках, а й отримали новий поштовх для творчості.
Біль, лють, страх за майбутнє, ненависть до ворогів і любов до своєї країни та рідних – усе це відчуває кожен українець. І доволі часто внутрішні переживання виливаються у творчість.

Виконання пісні «Ой у лузі червона калина»

Ми мріяли про весну. Хіба ж можна повернути час назад? Та якби міцно лютий не обнімав, вона обов’язково прийде… Та весна, яку ми побачимо.

Хай буде весна,

Там де ми стоїмо до кінця.

І нас не зламає війна.

Наша віра єднає серця.

Україна навіки жива!

Любіть нашу рідну українську мову, співайте наших пісень. І поллється пісня широкими степами українськими, підніметься до прозорого неба, зелено задзвенить у дібровах, відлунням прокотиться у горах. Наша пісня буде жити вічно. І житиме разом з нею український народ.

Все буде Україна!

ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий

Вправа «Веселка».

 

 

 

docx
Додано
17 січня 2023
Переглядів
1301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку