Вправи, які можна використовувати для навчання учнів іноземної мови
в початковій школі та у 5 класі.
Для дітей у початковій школі граматика і переказ – це складне заняття ,так як у такому віці їм складно опанувати абстрактні поняття. Також не можна просто взяти якісь ігри та казочки, які подобаються дітям, і вставити їх в урок. Усі активності мають бути логічними і допомагати дітям вчитися, велику роль відіграють дослідницькі та творчі заняття.
Зубріння – одна з найменш ефективних, але найбільш неприємних форм навчання, вона не допоможе навчитися самостійно використовувати отримані навички та знання, тому урок англійської для молодших школярів має бути веселим,інакше як діти навчаться говорити? Як приклад,наведу деякі види вправ,які можна застосовувати як у 4-х, так і у 5-х класах:
Наприклад,під час вивчення тем ,для відпрацювання граматичного або лексичного матеріалу використовую такі вправи:
Особливості завдання:
2. Вправа “Чи є в тебе в портфелі…”. Учні отримують аркуші зі списком речей англійською:зошит, олівець, собака, книжка тощо. Усі працюють в парах і опитують одне одного: “Is there/Are there… in your bag?”.
Особливості завдання:
3.Вправа : «Наvе you ...?»
Мета: тренувати учнів у складанні і використанні загальних питань у своєму мовленні з дієсловом «to havе».
На столi у вчителя знаходяться якісь предмети. Учні уважно розглядають та запам'ятовують їх. Потім вони відвертаються, вчитель ховає одну з речей за спину, а інші -- закриває. Учні повертаються та ставлять питання ведучому: «Наvе уоu а реn?», «Наvе уоu аn eraser?», «Наvе уоu а ….?» доти, поки хтось не вгадає заховану річ.
5.Вправа: «What Colour Is It?»
Мета: тренування учнів у вживанні лексики, яка означає кольори.
На столі в учителя розкладені іграшки різних кольорів. Вчитель пропонує одному з учнів загадати яку-небудь іграшку. Спочатку учні повинні відгадати колір, питаючи: «Іs it red?», «Іs it blue?» тощо. Якщо учень відгадав колір, то він відгадує, що це .
Лексичні ігри.
· Гра «Клубок»
Мета: активізація лексики з певної теми, розвиток слухової пам’яті.
Учні сідають колом. Учитель починає розмову з будь-якої теми, наприклад «Покупки»: Yesterday I went shopping and bought some bread. Учень, який сидить зліва, повторює це речення і додає: Yesterday I went shopping and bought some bread and some meat. Третій повторює це речення і додає своє словосполучення. Хто не зможе відтворити попередніх речень або додати своє, вибуває з гри.
Таку гру можна проводити з будь-якої теми на різних етапах навчання.
· Гра «Що зникло?»
Мета: повторення слів до певної теми.
Учитель розкладає на столі вісім малюнків з тваринами або певними предметами, які важко запам’ятовуються дітьми. Потім пропонує учням закрити очі: Shut your eyes! Учитель в цей момент забирає один з малюнків і каже: Open your eyes! What is missing? Учні називають предмет, малюнок якого зник. Діти знову закривають очі і гра триває.
Орфографічні ігри.
· Гра «Які літери пропущено?»
Мета: розвиток орфографічних навичок, повторення алфавіту.
Учитель показує двом – трьом командам учнів по черзі картки з написаними на них словами, в яких пропущено одну – дві літери ( c _ t, pe _ _il, _il, h_us_). Учні відповідної команди спочатку повинні назвати пропущені літери, а потім ціле слово. За кожну правильну відповідь команді зараховується очко.
· Гра «Переплутані букви»
Мета: розвиток орфографічних навичок.
Учитель готує список слів з неправильно розташованими літерами. Він тиражує цей список за кількістю учнів у класі. Кожен учень, отримавши такий список, за три хвилини повинен відгадати стільки слів, скільки зможе, і записати їх поряд з відповідними наборами літер. Виграє той, хто відгадав і правильно запи-сав найбільше слів.
Граматичні ігри.
Саме ігрові види роботи дають змогу учням засвоювати граматику англійської мови легше, швидше і веселіше. Можна використовувати такі ігри для оволодіння граматичним матеріалом:
· Гра «Що в шухляді?»
Мета: тренування у вживанні структури there is/there are …
Клас ділиться на дві команди. Учитель пише на дошці:
There is a (an) _____________ in a drawer.
Перший учень першої команди називає будь-яку літеру, наприклад «е». Перший учень другої команди має закінчити речення, назвавши слово, що починається з цієї літери, наприклад: There is an eraser in the drawer.
За доречно вжите слово друга команда дістає очко. Якщо допущено помилку, наприклад: There is an elephant in the drawer або учень другої команди не може пригадати слово, то право заповнити пропуск надається першій команді, і за правильну відповідь їй присуджується півочка. Потім літеру пропонує друга команда і гра триває. Учитель стежить, щоб літери не повторювались.
Можливі варіанти речень, в які підставляють назви предметів:
There is a (an) _____________ in the kitchen (garden, classroom, street).
. Перемагає команда з більшою кількістю очок.
· Гра «Лотерея»
Мета: активізація структури there is/there are … у загальних питаннях і відповідях.
Учитель приносить у клас коробку чи сумку, де є багато предметів, назви яких відомі учням. Учні по черзі ставлять запитання: Is there a … in the box (bag)? Учитель дістає відгаданий предмет. До нього прив’язаний папірець з надписом, скільки очок заробив учень. Часто вживані предмети (олівець, ручка, зошит, книжка) можуть «коштувати» одне очко, предмети, наявність яких у класі є несподіванкою (квітка, чашка, іграшковий собачка тощо), можуть оцінюватись більшою кількістю очок. Виграє той, хто відгадає предметів на більшу кількість очок.
Особливу увагу у роботі з учнями початкової школи слід відвести використанню рольових ігор. Вони дають можливість розвивати як діалогічне, так і монологічне мовлення.
Назва гри : «Магазин»
Мета: опрацювання в усному мовленні деяких питань про покупки та гроші у Британії , використовується рольова гра по сюжету «Магазин».
На столі в учителя розкладені різні предмети. Вчитель виконує роль продавця Діти підходять та запитують(наприклад) « I want to buy a pen.How much is it»? Учитель відповідає . Потім роль продавця займає учень ,який задав найбільше вірних запитань.
Або: Учні отримують картки з зображенням різноманітних продуктів та їх цінами, а також завдання та ролі. Гра розрахована на парну роботу.
Завдання для учнів:
Pupil A:You are a shop assistant. Help a customer to buy everything he wants and don't sell your goods for low price.
Pupil B:You have a party tonight. Buy everything you need to cook the best dinner. You have £ 45.50
Для систематизації лексико-граматичного матеріалу використовую такі вправи:
(Наприклад,під час вивчення теми «Природа»):
1.Дівчинка вивчила назви місяців, але не знає, у якому порядку їх розмістити. Допоможи їй та запиши місяці у правильному порядку:
December January February
грудень січень лютий
September October November
вересень жовтень листопад
June July August
червень липень серпень
March April May
березень квітень травень
2. Дівчинка вивчила назви місяців, але плутає, до якої пори року вони належать. Виправте помилки.
На мою думку,відмова від традиційних уроків і зазубрювань на користь інтерактивних занять з груповою роботою та комунікативними завданнями має стати основним елементом при вивченні англійської мови .