Документ № 1-1. Історик В. Калініченко про нову економічну політику . (На основі рішення X з'їзду РКП(б) <...> ВУЦВК і уряд УСРР видали ряд постанов і декретів, спрямованих на втілення в життя нової економічної полі-тики. Продрозверстка була замінена продподатком, який установлювався до початку весняної сівби і був меншим від продрозверстки…Меншим порів-няно з розверсткою був податок на м'ясо, вовну, картоплю …Після викона-ння продподатку селяни дістали право вільно розпоряджатися залишками сі-льськогосподарської продукції своїх господарств, але лише в місцевому сіль-ськогосподарському обороті… було дозволено вільний обмін, купівлю та продаж продуктів сільського господарства .У нових умовах допускалася та-кож оренда землі та застосування вільнонайманої праці в селянських госпо-дарствах. Завдання.На основі фільму та документа визначте в чому полягали відмінності між продподатком і продрозкладкою? 2) Назвіть інші заходи непу. 3.Чи були селяни зацікавлені введенням продподатку? Чому?
Документ №1-2. Із постанови Ради праці та оборони РСФРР про застосу-вання надзвичайних заходів при вилученні продподатку.
1. Визнати необхідним при перших же ознаках протидії збиранню продподат-ку або вповільнення в нього внесенні… негайно вживати найрішучіших захо-дів примусового характеру, уводячи у волості і села, які опираються, військо- ві частини, негайно спрямовувати туди виїздні сесії ревтрибуналів і найсуво-ріше караючи тих, хто опирається тощо.
2. Під час уведення військових частин у села їх продовольче постачання пок-ладати на сільські громади за повною нормою бойового пайка… військові частини негайно будуть виведені після виконання встановленої для даного строку частки податку.
Завдання. Які методи застосовувалися при вилученні продподатку? Дайте їм власну оцінку.
Документ№1-1. Історик В. Калініченко про нову економічну політику . Із переходом до непу здійснювалася перебудова управління промисловістю. Доти націоналізовані підприємства повністю підпорядковувалися головним комітетам (главкам) Вищої ради народного господарства РСФРР (ВРНГ), а також Українській раді народного господарства (УРНГ). <...> За умов непу підприємства об'єднувалися в трести — виробничі об'єднання переважно однорідних підприємств, що переводилися на господарський розрахунок… Завдання. Про які заходи непу ви дізнались? Для чого вводилися трести? (надання самостійності) Що таке господарський розрахунок?
Документ № 1-2.Видобуток вугілля в Донбасі у відбудовчий період
Роки |
Видобуток вугілля в Донбасі, тис. т |
1913 |
25 740 |
1921 |
5471 |
1921—1922 |
7187 |
1922—1923 |
8101 |
1923—1924 |
12 153 |
1924—1925 |
12 451 |
1925—1926 |
19 603 |
1926—1927 |
24 523 |
1927—1928 |
25 732 |
Документ № 1-3.О.Д.Бойко . Історія України. с.382.
1928-29рр. |
Вироблено електроенергії на 138% більше , ніж у 1913р. |
|
Кам’яного вугілля на 119,3% більше , ніж у 1913р. |
|
Сталі на117% більше , ніж у 1913р. |
Завдання . Проаналізуйте матеріал, наведений у таблицях. Зробіть висновок.
Документ №1-1. Історик В. Калініченко про нову економічну політику Легалізація вільної торгівлі та розгортання товарно-грошових відносин настійно вимагали твердої валюти та налагодження чіткої фінансової системи. У 1922—1924 рр. була проведена грошова реформа. Припинили випуск радзнаків, їх замінили твердою валютою — казначейськими білетами вартістю в 5, 3 і 1 карбованець, що вільно обмінювались на банківський білет — червінець (1 червінець — 10 крб), вартість якого забезпечувалась золотом.
Документ №1-2 . Із постанови Політбюро ЦК КП(б)У про хід грошової реформи(1924р.) 1.Констатувати нормальне розгортання грошової реформи по лінії, щодо створення позитивного ставлення і інтересу до нової твердої валюти з боку широких споживчих мас...3. Поява великої кількості червінців в обігу і загос-трення розмінного голоду. 4. Необхідність підтримати авторитет червінця …змушує справу розміну червінців ставити зараз не тільки в крупних спо-живчих пунктах, але і поспішити з розміном їх у крупних сільських базарних пунктах (окружних містах). Вже в 1925 році червонець став конвертованою валютою, він офіційно котирувався на різних валютних біржах світу .
Завдання.1) Що ви дізналися з наведених джерел про грошову реформу ? 2) Із якою метою червінці були введені до обігу?3) Які проблеми виникли у зв'язку із запровадженням цієї грошової одиниці?
Документ №1-1. «Про зміни в сільському господарстві». О.В.Гісем.
Швидко відроджувалась кооперація. В к.20-х рр. вона охопила майже 85% селян. Неп на селі дав позитивні результати. Так, у 1927 р. в Україні земель оброблялось на 10% більше, ніж у 1913 р… За роки непу українське село стало значною мірою середняцьким, виділились і заможні господарі. Існува-ла в Україні і система колективних господарств — колгоспів і комун. Створ- ювали їх переважно біднота, сільські комуністи і комсомольці. Однак колгос-пи об'єднували лише 1,2% селянських господарств і займали 1,4% земельних площ. На селі створюється десятки тисяч олійниць, млинів, підприємств з виробництва ковбас…
Навесні 1925 р. посівні площі в Україні становили 95% рівня 1913 р., а вало-вий збір зерна досяг показників останніх передвоєнних років. Проте товарна його складова була меншою. На 1927 рік відбулося відродження сільського господарства.
Завдання.1.Якими темпами відбувалося відродження кооперації на селі?2.Які зміни відбувалися на селі?3. Коли відбулося відродження сільського господарства?
Учні заповнюють таблицю під час уроку.
Питання в ході уроку |
Відповіді |
Причини переходу до НЕПу |
|
Продподаток |
|
Заходи у промисловості |
|
Заходи у сфері фінансів і торгівлі |
|
Відродження кооперації |
|
Криза збуту, «ножиці цін» |
|
Згортання НЕПу |
|
Роботу виконав:___________________________________ Оцінка_________ |
Тема: Впровадження непу в Україні та його особливості.
Мета:
Навчальна: характеризувати суть непу та його вплив на розвиток сільського господарства, промисловості, особливості непу , економічне і соціальне становище населення , наслідки та причини згортання непу.
Розвивальна: розвивати в учнів уміння аналізувати , зіставляти історичні явища і факти, розвивати критичне мислення,робити висновки, давати оцінку.
Виховна: виховувати інтерес до національної історії.
Очікувані результати: після вивчення теми учні зможуть
- називати основні елементи НЕПу;
- пояснювати особливості впровадження НЕПу в Україні;
Основні поняття і терміни:
НЕП, госпрозрахунок, «ножиці цін»
Основні дати:
Березень 1921р. , Х з’їзд ВКП(б)
Кінець 20-х років – згортання НЕПу (ХV з'їзді ВКП(б) грудень 1927 р)
Персоналії:
В.І.Ленін
Обладнання: атлас, підручник, мультимедійна презентація, картки, історичні документи. Уривок із наукового фільму. Невідома Україна. «Воля відходить з боями». Фільм 93, «НЕП» фільм 97.
Тип уроку:вивчення нового матеріалу.
Структура уроку:
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Впровадження НЕПу
2. Особливості НЕПу в Україні
3. Згортання НЕПу.
IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
V. Підсумки уроку.
VI. Завдання до дому.
Хід уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь.
Учням пропонується переглянути уривок із наукового фільму «Невідома Україна. Воля відходить з боями». Фільм 93.)
Метод «мозковий штурм».
Завдання: Назвіть причини переходу до непу.
Відповідь учнів .
1.Глибока економічна криза як наслідок громадянської війни та політики «воєнного комунізму»
2.Політична криза.
3. Масові повстання.
4.Спад революційних виступів у Західній Європі, відкладення «світової соціалістичної революції».
Під час уроку пропоную вирішити проблемні питання:
В уривку з фільму неп порівнювали з Брестським мирним договором, чи правомірно це?
Чи можна період непу називати "золотим віком" радянської історії?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Питання в ході уроку |
Відповіді |
Причини переходу до НЕПу |
|
Продподаток |
|
Заходи у промисловості |
|
Заходи у сфері фінансів і торгівлі |
|
Відродження кооперації |
|
Криза збуту, «ножиці цін» |
|
Згортання НЕПу |
|
Роботу виконав:___________________________________ Оцінка_________ |
1. Впровадження НЕПу
Розповідь вчителя. Недивлячись на скрутну ситуацію у яку потрапили більшовики, від своїх намірів відмовлятися вони не збиралися. Щоб утриматися при владі Ленін запропонував зовсім неочікуваний вихід. Не посилювати тиск на несвідомих громадян, а зробити «крок назад, щоб зробити два кроки вперед». Так на у березні 1921 р. X з'їзд РКП(б) проголосив заміну продовольчої розкладки продовольчим податком. Це був перший і найголовніший крок до нової економічної політики.
Уявіть, що ви журналісти і вам необхідно написати статтю до престижного журналу про неп. Про що б ви розповіли читачам.( час,причини, суть, нас-лідки,ставлення населення до непу…) Вчитель доповнює.
X з'їзд РКП(б) в березні 1921р. поклав початок перехо-ду до непу… Давайте ознайомимося з цією політикою в Україні. Перед вами уривки із документів , проаналізуйте їх та дайте відповідь на питання .
.Групова робота. Інструктаж. Заповнити таблицю під час відповідей учас-ників інших груп.
Питання в ході уроку |
Відповіді |
Причини переходу до НЕПу |
|
Продподаток |
|
Заходи у промисловості |
|
Заходи у сфері фінансів і торгівлі |
|
Відродження кооперації |
|
Криза збуту, «ножиці цін» |
|
Згортання НЕПу |
|
Роботу виконав:___________________________________ Оцінка_________ |
І група. Основні заходи в сільському господарстві.
Документ № 1-1. Історик В. Калініченко про нову економічну політику . (На основі рішення X з'їзду РКП(б) <...> ВУЦВК і уряд УСРР видали ряд постанов і декретів, спрямованих на втілення в життя нової економічної полі-тики. Продрозверстка була замінена продподатком, який установлювався до початку весняної сівби і був меншим від продрозверстки…Меншим порів-няно з розверсткою був податок на м'ясо, вовну, картоплю …Після викона-ння продподатку селяни дістали право вільно розпоряджатися залишками сі-льськогосподарської продукції своїх господарств, але лише в місцевому сіль-ськогосподарському обороті… було дозволено вільний обмін, купівлю та продаж продуктів сільського господарства .У нових умовах допускалася та-кож оренда землі та застосування вільнонайманої праці в селянських госпо-дарствах. Завдання.На основі фільму та документа визначте в чому полягали відмінності між продподатком і продрозкладкою? 2) Назвіть інші заходи непу. 3.Чи були селяни зацікавлені введенням продподатку? Чому?
Вчитель: Особливістю непу було те, що продподаток в Україні був вищий , ніж в Росії та введений пізніше.
Документ №1-2. Із постанови Ради праці та оборони РСФРР про застосу-вання надзвичайних заходів при вилученні продподатку.
1. Визнати необхідним при перших же ознаках протидії збиранню продподат-ку або вповільнення в нього внесенні… негайно вживати найрішучіших захо-дів примусового характеру, уводячи у волості і села, які опираються, військо- ві частини, негайно спрямовувати туди виїздні сесії ревтрибуналів і найсуво-ріше караючи тих, хто опирається тощо.
2. Під час уведення військових частин у села їх продовольче постачання пок-ладати на сільські громади за повною нормою бойового пайка… військові частини негайно будуть виведені після виконання встановленої для даного строку частки податку.
Завдання. Які методи застосовувалися при вилученні продподатку? Дайте їм власну оцінку.
ІІ група. Основні заходи в промисловості. Документ№1-1. Історик В. Калініченко про нову економічну політику . Із переходом до непу здійснювалася перебудова управління промисловістю. Доти націоналізовані підприємства повністю підпорядковувалися головним комітетам (главкам) Вищої ради народного господарства РСФРР (ВРНГ), а також Українській раді народного господарства (УРНГ). <...> За умов непу підприємства об'єднувалися в трести — виробничі об'єднання переважно однорідних підприємств, що переводилися на господарський розрахунок… Завдання. Про які заходи непу ви дізнались? Для чого вводилися трести? (надання самостійності) Що таке господарський розрахунок? (Словникова робота )
Документ № 1-2.Видобуток вугілля в Донбасі у відбудовчий період
Роки |
Видобуток вугілля в Донбасі, тис. т |
1913 |
25 740 |
1921 |
5471 |
1921—1922 |
7187 |
1922—1923 |
8101 |
1923—1924 |
12 153 |
1924—1925 |
12 451 |
1925—1926 |
19 603 |
1926—1927 |
24 523 |
1927—1928 |
25 732 |
Документ № 1-3.О.Д.Бойко . Історія України. с.382.
1928-29рр. |
Вироблено електроенергії на 138% більше , ніж у 1913р. |
|
Кам’яного вугілля на 119,3% більше , ніж у 1913р. |
|
Сталі на117% більше , ніж у 1913р. |
Завдання . Проаналізуйте матеріал, наведений у таблицях. Зробіть висновок.
Вчитель. Відбудова промисловості завершилась у 1927 році
Відбудова промисловості почалась з переведення підприємств на госпрозрахунок. Перші трести зявилися восени 1921 р. у важкій промисло-вості «Південьсталь», « Південнорудний трест». В легкій промисловості «Цукротрест», «Текстильтрест»…
Робота з атласом. Завдання групам.
І група .Назвіть найбільші центри легкої і харчової промисловості? Визначте де була більше розвинена?
ІІ група. Назвіть найбільші центри важкої промисловості. Визначте де була більше зосереджена?
ІІІ група. Визначте які промислові підприємства та електростанції були створені в період непу?Які добудовані в 30-х?
ІVгрупа. Які залізничні колії були створені до 1925 року?
ІІІ група. Основні заходи в сфері торгівлі і фінансів.
Документ №1-1. Історик В. Калініченко про нову економічну політику Легалізація вільної торгівлі та розгортання товарно-грошових відносин настійно вимагали твердої валюти та налагодження чіткої фінансової системи. У 1922—1924 рр. була проведена грошова реформа. Припинили випуск радзнаків, їх замінили твердою валютою — казначейськими білетами вартістю в 5, 3 і 1 карбованець, що вільно обмінювались на банківський білет — червінець (1 червінець — 10 крб), вартість якого забезпечувалась золотом.
Документ №1-2 . Із постанови Політбюро ЦК КП(б)У про хід грошової реформи(1924р.) 1.Констатувати нормальне розгортання грошової реформи по лінії, щодо створення позитивного ставлення і інтересу до нової твердої валюти з боку широких споживчих мас...3. Поява великої кількості червінців в обігу і загос-трення розмінного голоду. 4. Необхідність підтримати авторитет червінця …змушує справу розміну червінців ставити зараз не тільки в крупних спо-живчих пунктах, але і поспішити з розміном їх у крупних сільських базарних пунктах (окружних містах). Вже в 1925 році червонець став конвертованою валютою, він офіційно котирувався на різних валютних біржах світу .
Завдання.1) Що ви дізналися з наведених джерел про грошову реформу ? 2) Із якою метою червінці були введені до обігу?3) Які проблеми виникли у зв'язку із запровадженням цієї грошової одиниці?
ІV група.
Документ №1-1. «Про зміни в сільському господарстві». О.В.Гісем.
Швидко відроджувалась кооперація. В к.20-х рр. вона охопила майже 85% селян. Неп на селі дав позитивні результати. Так, у 1927 р. в Україні земель оброблялось на 10% більше, ніж у 1913 р… За роки непу українське село стало значною мірою середняцьким, виділились і заможні господарі. Існува-ла в Україні і система колективних господарств — колгоспів і комун. Створ- ювали їх переважно біднота, сільські комуністи і комсомольці. Однак колгос-пи об'єднували лише 1,2% селянських господарств і займали 1,4% земельних площ. На селі створюється десятки тисяч олійниць, млинів, підприємств з виробництва ковбас…
Навесні 1925 р. посівні площі в Україні становили 95% рівня 1913 р., а вало-вий збір зерна досяг показників останніх передвоєнних років. Проте товарна його складова була меншою. На 1927 рік відбулося відродження сільського господарства.
Завдання.1.Якими темпами відбувалося відродження кооперації на селі?2.Які зміни відбувалися на селі?3. Коли відбулося відродження сільського господарства? Словникова робота. Кооперація.
(Вчитель: Впровадження непу співпало із голодом 1921-23рр.)
2. Особливості НЕПу в Україні
Демонстрація презентації
Такий крутий поворот у політиці відбувався досить болісно навіть у партійному середовищі під тиском реалій господарського життя. Але 27 березня 1921 р. надзвичайна сесія Всеукраїнського ЦВК прийняла рішення про заміну продрозкладки продовольчим податком, а вже 29 березня уряд УСРР видав декрет про норми і розмір податку, який був значно менший від продрозкладки.
Неп в Україні було запроваджено пізніше, ніж в Росії. У 1921 р. ситуація в Україні майже не змінилася. У деяких губерніях розмір продподатку дорівнювався валовому збору зерна, тобто все вирощене підлягало вилученню. Це було обумовлено прагненням радянського керівництва «викачати» з українського села якнайбільше ресурсів суто силовими, перевіреними в роки війни методами, якомога довше користуватися без будь-яких обмежень продовольчими ресурсами республіки. На інтереси українського селянства не зважали. У цьому і полягає головна особливість переходу до непу в Україні. Крім того, особливостями непу в Україні також були: більші податки, ніж в інших радянських республіках; впровадження непу супроводжувалося боротьбою із селянським повстанським рухом.
Реально неп почався в Україні лише на початку 1922 р. А голод, що охопив райони півдня України в 1921-1922 pp., ще більше віддалив нормалізацію ситуації в сільському господарстві.
Лише 26 липня 1922 р. ВУЦВК законодавчо закріпив право приватної власності на майно фабрично-заводських, торгових та інших підприємств. На місцях спостерігалося масове незадоволення непом, бо за роки громадянськоївійни у панівної партії та мільйонів громадян виробилася стійка звичка до централізовано-розподільчих методів господарства. Оскільки жовтневий переворот здійснився під гаслом соціальної рівності, майнове розшарування при непі викликало в одних обурення, в інших - розчарування.
3. Згортання НЕПу
Період непу не відзначався гармонійним розвитком, майже кожен рік відбу-вались процеси, що розхитували економіку. Незабаром протиріччя, які поєднував у собі неп, призвели до ряду криз.1922р. – фінансова криза, пізні-ше 3 кризи непу, 1925р. – зростання інфляції. Загострювалися соціальні проб-леми. Селяни могли продавати надлишки, але повноцінно реалізовувати за-лишки після виконання продподатку продукцію за допомогою прямого това-рообміну селянин не міг - її неможливо було еквівалентно обміняти на будь-який потрібний товар. Через це періодично виникають кризи непу. Наприклад, така криза була у1923 році. Ввійшла в історію під назвою «ножиці цін».
Уважно подивіться на екран. Чому виникла криза? Поясніть чому дали таку назву? Що це означає? (Дуже дорогі промислові товари та дешеві сільського господарства. Чи вигідно було продавати зерно селянам? )
Криза збуту. Демонстрація презентації
Криза в сільському господарстві - «ножниці цін».
1913р. – 1 пуд жита – 5,7 аршин ситцю
1923р. – 1 пуд жита – 1,5 аршина ситцю
1913р. – 6 пудів пшениці – 1 плуг
1923р. – 24 пуди пшениці – 1 плуг
1913р. – 125 пудів пшениці – 1 сінокосилка
1923р. – 520 пудів пшениці – 1 сінокосилка
Розповідь учителя. Наступ на неп з боку державних органів. На ХV з'їзді ВКП(б) (грудень 1927 р.) керівництвом компартії було поставлене завдання повного витіснення з економіки країни приватного сектора. 3 цією метою збільшувалися податки з приватних та орендних підприємств, транспортні тарифи, ціни на сировину, матеріали, устаткування, які приватники купували у державних підприємств та організацій.
Методи наступу на приватні підприємства були різними. Один з них - під будь-яким приводом розрив договорів на оренду державних підприємств. Розпочався процес націоналізації відроджених і відбудованих приватниками виробництв під приводом повної сплати всіх податків і штрафів. 1930 р. став останнім у легальній діяльності приватних підприємств.
У результаті вже в 1930 р. було продано значно менше промислових товарів, ніж у попередні роки. Виник дефіцит (нестача) товарів широкого споживання, що відразу викликало невдоволення широких верств населення. Ліквідація приватного підприємництва призвела до збільшення кількості безробітних у країні.
Для виправдання погіршення економічної ситуації радянське керівництво розпочало активний пошук внутрішніх і зовнішніх «ворогів», яких звинувачували у шкідництві народному господарству.
У підсумку це означало відмову від ринкових відносин і перехід до директивних методів управління.
IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
Метод гранування. Давайте визначимо головні складові НЕПу
Відповіді на проблемні питання.
1.Чи можна період непу називати "золотим віком" радянської історії.
2.Чому неп порівнювали з Брестським мирним договором? (Впроваджувався ненадовго, тимчасовий відступ. Як більшовики реагували на відступ? Чого боялися?
Відповідь учнів.
За результатами відповідей учні вішають різнокольорові стіки на плакат де зображено Дерева наших рішень( зелений позитивні наслідки, жовті-негативні.)
V. Підсумок уроку.
VІ. Домашнє завдання.
П.42,45,46.Турченко Ф.Г.В чому виявилась обмеженість непу? Підготувати повідомлення за бажанням (М.Скрипник О.Шумський.)