Відомий німецький математик Фелікс Клейн говорив: «Хай кожен математик працює в тому напрямі, до якого лежить його серце». Тому, розробляючи урок чи позакласний захід, я слідую голосу серця, щоб навчальний матеріал і прийоми навчально-виховної роботи були достатньо різноманітні, що сприяє підвищенню в учнів пізнавального інтересу. Щоб на уроці моїм учням було цікаво, а цікава та робота, яка вимагає напруги. Бо «найкраще, що може зробити Вчитель для Учня, полягає в тому, щоб шляхом ненастирливої допомоги підказати йому блискучу ідею. Хороші ідеї мають своїм джерелом минулий досвід і раніше придбані знання» (Д. Пойя, математик і методист).
Впровадження презентацій у навчально-виховний процес на уроках математики
Сержук Анатолій Миклайович,
вчитель математики та інформатики
Михайло-Ларинської ЗОШ І-ІІІ ступенів
1. Вступ. Теоретична основа досвіду
Нам всім відомо, що людина сприймає інформацію з навколишнього світу за допомогою своїх органів чуття: зору, слуху, смаку, нюху, дотику. Ми все це «випробували» ще в ранньому дитинстві.
Психологи виділяють три основні типи засвоєння інформації:
Знання, які ми отримуємо, – це та ж інформація, отже, велику частину наших знань ми отримуємо за допомогою органів зору і слуху. І чим яскравіше і різноманітніше буде надання інформації (знань), тим ефективніше буде процес засвоєння цієї інформації. За даними Центру прикладних досліджень Вортоновської Школи (Wharton School) Університету штату Мінесота людина запам'ятовує 20% почутого і 30% побаченого, і більше 50% того, що вона бачить і чує одночасно.
В даний час повсюдної комп'ютеризації і приходу в освіту нових технологій, виникає настійна потреба у використанні мультимедійних засобів, у тому числі і в створенні електронних презентацій для використання їх на уроках.
Отже, ціль моєї роботи над проблемою використання інформаційних технологій (презентацій) в навчально-виховному процесі полягає в тому, щоб показати:
2. Технологія досвіду
матемка комп’ютер тестування презентація
Останнім часом з'явилося багато мультимедійних продуктів, енциклопедичних і навчальних. Їх можна відшукати в Інтернеті, придбати в спеціалізованих магазинах та наукових закладах, які створюють програмні продукти (згідно наказу №903 від 02 грудня 2004 р. «Про затвердження Правил використання комп'ютерних програм у навчальних закладах»).
Але найдоступнішим і легко генерованим засобом є комп'ютерна презентація, яка створюється за допомогою програми Power Point (що є одним з компонентів програми Microsoft Office).
Мультимедіа-презентація – це програма, яка може містити текстові матеріали, фотографії, малюнки, слайд-шоу, звукове оформлення і дикторський супровід, відеофрагменти і анімацію, тривимірну графіку. Термін «мультимедіа» – можна перекласти з англійської мови як «багато середовищ» (від multi – багато і media – середовище).
Комп'ютерна презентація удосконалює та оптимізує працю вчителя, впорядковує і зберігає наочний матеріал, необхідний для конкретного заняття. Комп'ютерна презентація не зможе цілком замінити собою роботу вчителя з класною дошкою та спілкування з учнями. Але…
Презентація:
3. Методика використання презентацій на різних етапах уроку
При перегляді на освітніх порталах уроків, які розробили вчителі, все частіше зустрічається «урок+презентація». Презентація фактично дублює конспект уроку.
Наприклад, презентація №1, 2 (додається).
Чи доцільно використовувати такі презентації на уроці в повному обсязі? Я, думаю, що ні. 45 хвилин буде мало та й мети уроку не досягнеш. Дуже часто такі уроки проводять вчителі, які хочуть показати що вони вміють використовувати різні форми та методи роботи на уроці! Але як часто вони все це використовують??? В основному при атестації на відкритих уроках.
Можна зробити висновок що такі презентації нікому не потрібні.
Але ні!
З будь-якої презентації вчитель може використати на уроці певну частину слайдів. При підготовці до уроку треба перш за все вирішити: чи треба використовувати презентацію на цьому уроці та на якому саме етапі, якої мети хочеш досягнути.
Допоможе нам в цьому таблиця 1.
Таблиця 1.
Мінімізована таблиця 2 з використанням ІКТ на етапах уроку математики за А. Гіном «Прийоми педагогічної техніки» також допоможе вчителю при розробці презентації.
Таблиця 2.
Приклади використання мультимедіа на етапах уроку математики за А. Гіном «Прийоми педагогічної техніки»
Презентація №2
Слайд 5-9.
Презентація №2
Слайд 10-13.
Згадуємо властивості функцій за готовими графіками. (Економія часу).
Презентація №2
Слайд 14-15.
Презентація №2
Слайд 17-18.
Висновки
Застосування інформаційних технологій у навчально-виховному процесі дозволяє подавати навчальний матеріал як систему яскравих опорних образів, наповнених вичерпною структурованою інформацією в алгоритмічному порядку. В цьому випадку задіяні різні канали сприйняття учнів, що дозволяє закласти інформацію не тільки у фактографічному, але і в асоціативному вигляді в пам'ять учнів.
Мета такого представлення навчальної інформації – формування у школярів цілісної системи образів. Подача матеріалу у вигляді мультимедійної презентації скорочує час навчання, вивільняє ресурси здоров'я дітей. Це стає можливим завдяки властивостям інтерактивності електронних навчальних додатків, які найкращим чином пристосовані для організації самостійної пізнавальної діяльності учнів. Крім того, за наявності принтера вони легко перетворюються на тверду копію.
Використання на уроках мультимедійних презентацій дозволяє побудувати навчально-виховний процес на основі психологічно коректних режимів функціонування уваги, пам'яті, мислення, гуманізації змісту навчання і педагогічних взаємодій, реконструкції процесу навчання з позицій цілісності. Мультимедійні презентації доцільні на будь-якому етапі уроку.
Окрім дидактичних переваг, продукти інформаційних технологій мають переваги, пов'язані з тиражуванням і розповсюдженням. Створені один раз на магнітних носіях моделі, схеми, діаграми, слайди, відеокліпи, звукові фрагменти компактно зберігаються в цифровому вигляді. Вони не псуються, не займають багато місця, легко керуються в процесі демонстрації і при необхідності можуть бути модифіковані. Поширювані на магнітних носіях презентації дешевше і ефективніше друкарських. Вони без значних зусиль тиражуються і, отже, швидко стануть предметом обміну.
Мультимедійна система забезпечує:
Презентація, таким чином, найбільш оптимально і ефективно відповідає триєдиній дидактичній меті уроку:
Навчальний аспект: сприйняття учнями навчального матеріалу, осмислення зв'язків і відносин в об'єктах вивчення.
Розвиваючий аспект: розвиток пізнавального інтересу в учнів, уміння узагальнювати, аналізувати, порівнювати. Сприяння формуванню ключових компетенцій, а також активізація творчої діяльності учнів.
Виховний аспект: виховання наукового світогляду; виховання уміння чітко організовувати самостійну і групову роботи; виховання почуття товариськості, взаємодопомоги.
Відомий німецький математик Фелікс Клейн говорив: «Хай кожен математик працює в тому напрямі, до якого лежить його серце». Тому, розробляючи урок чи позакласний захід, я слідую голосу серця, щоб навчальний матеріал і прийоми навчально-виховної роботи були достатньо різноманітні, що сприяє підвищенню в учнів пізнавального інтересу. Щоб на уроці моїм учням було цікаво, а цікава та робота, яка вимагає напруги. Бо «найкраще, що може зробити Вчитель для Учня, полягає в тому, щоб шляхом ненастирливої допомоги підказати йому блискучу ідею. Хороші ідеї мають своїм джерелом минулий досвід і раніше придбані знання» (Д. Пойя, математик і методист).
До результативності моєї діяльності я відношу:
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Інтерактивні технології на уроках математики: Навч. - метод. Посібник / Упоряд. І.С. Маркова – Х.: Вид. група «Основа». 2007 – 126с.
3. Урок математики в сучасних технологіях: теорія і практика: Метод проектів. Комп’ютерні технології. Розвивальне навчання / Упоряд. І.С. Маркова – Х.: Вид. група «Тріада». 2007 – 171с.
4. Капіносов А.М. Основи технології навчання. Проектуємо урок математики – Х.: Вид. група «Основа». 2006.–140с.
5. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. пос. – К.: Вид-во А.С.К., 2003. – 192 с.
6. Щеглов Ю. В поиске эффективной презентации. http://www.nsu.ru/education
7. Сержук А.М. Розробки уроків з математики.
5 клас. Узагальнюючий урок з теми: Звичайні дроби.
9 клас. Алгебра. Функції. Властивості функції: нулі функції, проміжки знакосталості, зростання і спадання функції. (Урок 1.)
1