Я досліджую світ 1 клас
Тема: Повітря. Як це працює? Припускаємо – сперечаємось. Незвичайні досліди: повітря і вода.
Мета: ознайомити дітей з поняттям «повітря», його властивостями та значенням в житті людини на основі дослідницької діяльності; сприяти накопиченню конкретних уявлень про властивості повітря; розвивати вміння дітей самостійно робити висновки та узагальнення, встановлювати зв’язки між предметами та явищами; виховувати інтерес до довкілля, допитливість, активізувати словник дітей: повітря прозоре, безбарвне, без смаку.
Обладнання: серветки, аркуші паперу, пластикові стакани, трубочки, повітряні кульки, свисток, святкові, мильні бульбашки, вітрячки, пластикова пляшка, тарілка, сірники, склянка, пластилін,фарби, поліетиленовий кульок; предметні малюнки.
Хід уроку
У мене в коробці те, без чого ви не зможете ні пити, ні їсти, ні говорити. Що це?
Куди ступиш – всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш.
Воно таке велике, що займає цілий світ.
Воно таке маленьке, що в найменшу щілину зайде.
Все життя з ним живемо, а ні разу не бачили.
Девіз уроку: Розкажи – і я забуду.
Покажи – і я запам’ятаю.
Дай спробувати – і я зрозумію.
У мене на столі багато предметів (називаю). Наприклад, ось цей пластиковий стакан.
Проблемне питання: скажіть він повний, чи порожній?
Хто вважає, що він порожній? Чому?
Хто вважає , що він повний? Чому?
Що в ньому? А як довести, що він повний?
Дослід 1. Візьміть стакан, переверніть дном догори. Опустіть в бокс з водою? Що не дає опустити? Обережно переверніть його під водою. Що ви бачите? Отже, стакан заповнений повітрям.
Дослід 2. Подивіться на бокал. Що в ньому? (Водолаз). Попробуйте рукою, який він, сухий чи мокрий? Опускаю в бокс з водою. А тепер спробуйте, чи намок водолаз? Чому? Отже, повітря захищає його від намокання.
Отже, повітря є скрізь: у класі, у вас вдома, на вулиці. Порожнього нема нічого, все заповнюється повітрям.
Ознайомимось з властивостями повітря. (Таблиця, яка поступово заповнюється.)
Дослід 1. Наберемо повітря в пакет. Зробимо прокол і ,натискаючи на пакет, відчуємо струмінь повітря.
Подивіться довкола, чи бачите ви повітря? Чому?
Висновок: повітря не можна побачити, але можна відчути. Воно безбарвне, прозоре.
Дослід 2. Наберіть півстакана води . Візьміть трубочку, помістіть в стакан. Наберіть небагато повітря до рота. Легенько видихніть через трубочку в стакан з водою. Що ви бачите? Сильніше видихніть.
Висновок: чим більше повітря. Тим більше бульбашок.
Спробуйте пощупати повітря на дотик. Чи можна відчути на дотик?
Висновок: повітря на дотик відчути не можна.
Дослід 1. Візьміть папірець, помахайте ним перед обличчям. Що ви відчуваєте?
Висновок: повітря на дотик відчути не можна, але рух повітря (вітер) ми відчуваємо.
Прислухайтесь, чи чуєте ви повітря? Наберіть повітря до рота, легенько видихніть на долоню. Чи відчуваєте ви струмінь повітря? Наберіть повітря повні легені. Видихніть . Що ви чуєте.
Дослід 1. Візьміть трубочку, прикладіть її до нижньої губи і дмухніть. Чи з*явився звук.
Висновок: повітря без звука, але рух повітря створює звуки.
Дослід 2. Надути повітряну кульку. Зробити вузьку щілину, через яку повітря виходить з кульки. Що чути ?
Дати дитині святкову дудочку, запропонувати дмухнути. Що чуєте?
Дати дитині свисток, запропонувати дмухнути. Що чути?
Дослід 3. А тепер промовте тихенько скоромовку «Бабин біб розцвів у дощ, буде бабі біб у борщ», приклавши пальці до горла. А тепер промовте голосно цю скоромовку. Що ви відчули?
Висновок: ми розмовляємо і чуємо завдяки повітрю.
Вдихніть повітря через ніс. Чи відчуваєте запах?
Дослід 1. Обчистити апельсин. А тепер чи відчуваєте ви запах?
Висновок: повітря запаху не має, воно лише переносить запахи.
Завдяки цій властивості, ви дізнаєтесь, що буде на сніданок, обід чи вечерю, не заходячи на кухню.
Вдихніть повітря ротом. Чи відчуваєте ви смак?
Висновок: повітря смаку ну має.
Інші властивості повітря.
Дослід : взяти пляшку, надіти на горлечко повітряну кульку. Опустити пляшку в гарячу воду. Спостерігаємо, кулька надувається. Опустити в холодну воду. Спостерігаємо. Кулька здувається. Люди використовують цю властивість в повітряних кулях, аеростатах.
Дослід: взяти стакан з водою, зафарбувати акварельною фарбою. На тарілці зробити «острів» з пластиліну, втикнути сірники. Налити в тарілку зафарбовану воду. Підпалити сірники і накрити склянкою. Вода заповнює склянку.Чому?
Висновок: частина повітря під склянкою згорає і цю частину заповнює вода.
Розгляньте малюнки і розкажіть як повітря допомагає людині.
Наостанок, давайте разом поміркуємо. Що було б, якби навколо нашої планети Земля не було б повітря? Все живе загинуло б.