Як допомогти дитині в період адаптації?
Зі вступати дитини до дошкільного закладу, зі знайомої сімейної обстановки малюк потрапляє в незвичне середовище, що приховує чимало невідомого. Нові люди, чіткий режим дня, відсутність батьків, інший стиль спілкування, нові вимоги до поведінки, постійний контакт з однолітками, нове приміщення, — всі ці зміни створюють для дитини стресову ситуацію. Вікова незрілість системи адаптаційних механізмів призводить до психічного напруження, через що порушується сон, апетит, з'являються різні страхи, малюк відмовляється грати з іншими дітьми, часто хворіє тощо.
На рівень адаптації впливають кілька факторів:
1. вік;
2. стан здоров'я та рівень розвитку дитини;
3. біологічний та соціальний анамнез (перебіг вагітності матері, ускладнення під час пологів; умови, забезпечені дитині після народження, — режим дня, харчування, ігри та ін.; захворювання протягом перших трьох місяців життя тощо).
Комплексний підхід до розв'язання проблеми адаптації:
1. Створення емоційно сприятливої атмосфери в групі.
2. Робота з батьками, яку бажано розпочати ще до того, як дитину зарахували до дитячого садка.
3. Правильна організація в адаптаційний період ігрової діяльності, спрямованої на формування емоційних контактів «дитина — дорослий» і «дитина — дитина», що обов'язково передбачають ігри та вправи.
Робота з батьками
Необхідна умова успішної адаптації — узгодженість дій батьків і вихователів, зближення підходів до індивідуальних особливостей дитини в сім'ї та дитячому садку.
Доцільно рекомендувати батькам у перші дні приводити дитину тільки на прогулянку — так їй простіше познайомитися з вихователями та іншими дітьми. Причому бажано приводити малюка не тільки на ранкову, а й на вечірню прогулянку, коли, можна звернути його увагу на те, як мами і тата приходять за дітьми, як вони радісно зустрічаються. У перші дні слід приводити дитину до групи пізніше 8 години, щоб вона не бачила можливих сліз і негативних емоцій інших дітей уранці.
Батьки, віддаючи дитину до дитячого садка, відчувають тривогу за її долю. Відчуваючи настрій своїх близьких, особливо мами, дитина теж тривожиться. Тому завдання вихователя — заспокоїти насамперед дорослих: запросити їх оглянути групові приміщення, показати шафку, ліжко, іграшки, розповісти, чим дитина буде займатися, у що грати, ознайомити з режимом дня, разом обговорити, як полегшити період адаптації.
У свою чергу батьки повинні уважно прислухатися до порад педагога, брати до уваги його консультації, спостереження та побажання. Якщо дитина бачить гарні доброзичливі відносини між своїми батьками та вихователями, вона набагато швидше адаптується в нових умовах.
Ігри в адаптаційний період із дітьми молодшого дошкільного віку
«ІДИ ДО МЕНЕ»
Хід гри
Дорослий відходить від дитини на кілька кроків і манить її до себе, ласкаво примовляючи: «Іди до мене, мій хороший!» Коли дитина підходить, вихователь його обіймає: «Ах, який до мене хороший Сергій прийшов!» Гра триває.
«ПРИЙШОВ КОТИК»
Матеріал: Котик, брязкальця.
Хід гри
Вихователь приносить Котика, розглядає його з дітьми.
Котика гримить брязкальцем, потім роздає брязкальця дітям. Вони разом з Котиком струшують брязкальцями, радіють.
«ВИДУВАННЯ МИЛЬНИХ БУЛЬБАШОК»
Матеріал: мильні бульбашки.
Хід гри
Вихователь на прогулянці видуває мильні бульбашки. Пробує отримати бульбашки, похитуючи трубочкою, а не дмухаючи в неї. Рахує, скільки бульбашок може втриматися на трубочці за один раз. Намагається зловити на льоту всі бульбашки, поки вони не! торкнулися землі. Наступає на мильну бульбашку і здивовано запитує в дітей, куди вона зникла. Потім вчить кожну дитину видувати мильні бульбашки.
(Напружувати м'язи рота дуже корисно для розвитку мовлення.)
«ХОВАЄМО ІГРАШКУ»
Матеріал: іграшка..
Хід гри
Вихователь ховає знайому дитині велику іграшку (наприклад, ведмедя) так, щоб вона трохи була видна. Говорячи: «Де ведмедик?», шукає його разом з дитиною. Коли малюк знайде іграшку, дорослий ховає її так, щоб шукати було складніше. Після гри з ведмедиком ховається сам вихователь, голосно вимовляючи «ку-ку!» Коли дитина знайде його, він перебігає і ховається в іншому місці. В кінці гри дорослий пропонує сховатися дитині.
«СОНЕЧКО І ДОЩИК»
Хід гри
Діти сідають навпочіпки позаду стільців, розташованих на деякій відстані від краю майданчика або стіни кімнати, і дивляться у «віконце» (в отвір спинки стільця). Вихователь каже : «На небі сонечко! Можна йти гуляти». Діти бігають по всьому майданчику. За сигналом «Дощик! Швидше додому!» — біжать на свої місця і сідають за стільцями. Гра триває.
«СОНЯЧНІ ЗАЙЧИКИ»
Матеріал: маленьке люстерко.
Хід гри
Вихователь дзеркалом пускає сонячних зайчиків і говорить при цьому:
Сонячні зайчики Грають на стіні.
Помани їх пальчиком, Нехай біжать сюди!
За сигналом «Лови зайчика!» діти намагаються його спіймати. Гру можна повторити 2-3 рази.
«ГРА ІЗ СОБАЧКОЮ»
Матеріал: іграшкова собачка.
Хід гри
Вихователь тримає в руках собачку і каже:
Гав-гав! Хто там? Це песик в гості завітав. Песику, на нас не лай. Краще Валі лапу дай!
Потім підходить із собачкою до дитини, ім'я якої назвав, пропонує взяти її за лапу, погодувати. Приносять миску з уявної їжею, песик «їсть суп», «гавкає», говорить дитині «спасибі!». Повторюючи гру, вихователь називає ім'я іншої дитини.