Як пахне хліб?Ви знаєте як пахне хліб?

Про матеріал

Позакласний захід,який можна провести по закінченню вивчення теми плоди і насіння.

Мета заходу: викликати інтерес до більш глибокого вивчення предмета; розвивати творчі й пізнавальні здібності учнів; виховувати високі моральні якості та соціальні цінності.

Перегляд файлу

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: викликати інтерес до більш глибокого вивчення пред­мета; розвивати творчі й пізна­вальні здібності учнів; виховува­ти високі моральні якості та со­ціальні цінності.

 

Хід заходу

Святково оформлений зал. На стіні — плакати:

 Хліб для нас символ багат­ства і справедливості;

 хліб став для нас символом величі праці (А. де Сент-Екзюпері).

 Шматок добре випеченого пшеничного хліба є одним із найбільших винаходів людського розу­му (К.А.Тимірязєв).

На окрему столі — колоски, а перед ними: ваги, гілочка вічно­зеленої рослини з чорною стріч­кою, свічки. На вагах — 125 г чорного хліба.

Ведуча. Полум'я вогнища шугнуло під закоптіле склепіння печери, освітило похмуре облич­чя хранительки вогню — старій­шини племені. Ось і ще один день минає. Чоловіки повернули­ся з полювання ні з чим. Невда­ча. А запаси давно вичерпані. Що буде з плем'ям?

На світанку старійшина виря­дилася шукати їжу. Довелося іти далеко, бо поблизу стоянки всі їстівні кореневища вже зібрали.

Знайомі місця залишилися позаду. Жінка уповільнила ходу. Вона раз по раз зупинялася, щось видивлялась у прижовклій траві, чагарникових заростях. Навесні

втамувати голод можна зеленими пагінцями. А тепер...

Та повертатися з порожніми руками не можна. Сонце під­нялось над деревами. Старій­шина продовжувала пошуки. За лісом у видолинку протікав струмок. Жінка спустилась до нього. Але й там не було нічо­го, що можна їсти. «Хоч би що-небудь знайти!» — думала жін­ка. І раптом на протилежному схилі вона побачила незнайомі рослини. На їхніх стеблах по­гойдувались колоски. «Що в них?»

Старійшина перебрела стру­мок, схилилась до однієї з рос­лин. Із колоска на долоню випа­ли золотаві зерна. Жінка кинула їх до рота, пожувала. «Це харч. Ось де порятунок!»

Ведучий. Ви, напевно, вже здогадалися, про що піде сьогод­ні мова... Про те, що завжди було турботою і радістю людини, чому вона віддавала свій труд і талант. Про те, що для кожного з нас звичне, як сонячне світло чи дихання. І таке ж необхідне. Про те, без чого не уявити ні степової далі, ні світанку, ні рідного дому, — про хліб.

Читач 1.

Як пахне хліб? Ви знаєте,

як пахне хліб?

Диханням сівача, вогнем

безсонних діб,

Трудом і творчістю,

 гарячим потом,

Він пахне солодко, як пахнуть

 меду соти.

 

Читач 2.

З труда людського виросло

зерно,

 Із дум і помислів достаток,

 блага світу.

І хліб зійшов, як гімн весні

і літу,

Запах в печі, як молоко.

 

Читач 3.

Пропахлий вітром, сонцем

і дощами,

Землі і праці життєдайний,

Вирощений київськими

трудівниками

Наш український,

наш гостинний хліб.

(Вносять на рушнику коровай.)

 

 Ведуча. Ось він — вінок праці землероба!

Яким тільки не буває хліб:

І чесним, і гірким, і смачним,

Гарячим, холодним,

хорошим...

 Рідко легким і частіше —

важким.

Ведучий. Із давніх-давен наш народ цінує хліб, сіль і честь. Хліб — то багатство, достаток, сіль — то гостинність і щирість, а честь — то людська гідність, за яку предки наші стояли, навіть не маючи ні шматка хліба, ані дрібки солі. І нам, нащадкам, за­повідали стояти на цьому.

 

Перша сторінка «Із глибини віків»

 

Ведуча. У Давній Греції вва­жали, що уміння пекти хліб — дар богині родючості Деметри.

Деметра. Ви знаєте, звідкіля походить слово «хліб»? Воно по­ходить від грецького «хлеба-нос» — так у давнину називалися глиняні горщики, у яких пекли хліб.

Засперечалися якось орач, сі­вач і пекар. Орач твердив, що хліб творить земля, сівач казав — сонце, пекар — вогонь. «Ви забу­ли про людину, — мовила я. — Хліб — творіння рук людських».

Ведуча. Велику працю покла­ли багато поколінь людей протя­гом століть, щоб отримати такий хліб, який ми їмо сьогодні.

Читач 1. У незапам'ятні часи на лісових галявинах наші пред­ки з диких злакових рослин ва­рили якусь страву. Сухі зерна були дуже твердими, тому попе­редньо їх розбивали камінням і намочували. Учені засвідчують, що було це в середині кам'яного віку. Пізніше навчилися робити тісто, яке варили, мабуть, так як ми тепер галушки.

Читач 2. Одного разу в тісто потрапили дріжджі. Розповіда­ють, що це було так. Один із ра­бів вирішив уранці приготувати на   вечір   їжу.   Замісив   тісто.

А тут — на роботу! Коли він по­вернувся, тісто прокисло. Дуже спекотливий видався день. Бід­няк хотів викинути тісто, та по­жалів. Не пропадати ж добру! Тоді він змішав його зі свіжим. Тісто, мов живе, почало рости. Воно не вміщалось у мисці й частину довелося відкласти в іншу посудину — хай втихоми­риться. Але тісто й там росло! Диво! Раб став перед глиняною мискою на коліна — без чарів таке не могло трапитись. У тісто вселився якийсь дух, добрий дух, який вирішив допомогти людям.

Читач 3. Археологи знайшли скам'янілі шматки хліба. Зокре­ма, в музеї швейцарського міста Цюріха зберігається шматок хлі­ба, знайдений на дні висохлого озера, якому 6 тис. років.

Читач 1. А в музеї Нью-Йорка є круглий хлібець, знайдений під час розкопок єгипетського мав­золею цариці, яка царювала З 400 р. тому.

Читач 2. У потоках вулканіч­ної лави збереглися відбитки хлі­ба міста Помпеї, що загинуло 2 тис. років тому.

Ведучий. Хто, де і коли вперше кинув у землю зерна злаків? Хто зібрав перший урожай?

Читач 3. Найвірогідніше, що вирощування диких видів пше­ниці та ячменю почалось у VIII—XI тис. дон. є. на Близько­му Сході.

Читач 1. У VI тис. до н. є., можливо, хлібні злаки мігрували до Європи.

Читач 2. В Америці й Ав­стралії пшеницю побачили лише два-три століття назад. Осно­вною зерновою культурою в Аме­риці довгий час була кукурудза. У Мексиці їй навіть поставлено пам'ятник.

Читач 3. Індійці Південної Америки обробляли кукурудзяне поле так: рили на полі ямки, вкидали у кожну кілька зернин і голову невеличкої рибки — сар­динки. Риб'яча голова була доб­ривом.

 

Друга сторінка «Ціна — життя»

 

Ведуча. «Золото і срібло, — казали у старовину, — всього-на-всього метали. Хліб — саме життя».

Страшними сторінками в іс­торію нашого народу ввійшов го­лодомор 33-го року. Важко підра­хувати його жертви. Історики вважають, що загинуло від трьох до двадцяти мільйонів жителів України.

Ведучий. Свідчення очевидця: «Наче чорний кіт пробіг вулиця­ми сіл. Пробіг він і вулицями на­шого села. Порятунку ніякого. Візьму до школи вареної квасолі, що знайшов на горищі, жую по одній квасолині. Що робити? Як жити? Я схуднув. Вітер похиту­вав мною. В очах з'явились якісь чорні кола. Шуміло у вухах. Іду­чи, спотикався. Ні про що не ду­мав, тільки про їжу. Такими були більшість школярів. Під час пе­рерв не бігали. Ніхто не сміявся. На уроках сиділи з опущеними головами.

Безтравними стали подвір'я, садок, город. Першими зникли кропива, лобода. їх ми із сест­рою повиривали з корінням. І все ж я спух. Ноги перетвори­лися на важкі колоди. Пообви­сали руки, з'явилися рани. Із них текло. Наді мною завжди кружляв рій мух. Не мав сили відганяти їх.

Пригадую такий випадок. Сиджу за партою на уроці. Від­чуваю, що начебто хтось посіпує за штани. Оглянувся. Чужих рук не було, а сіпання продовжува­лося. Я оглядався, придивлявся, але марно. Загадка розкрилася під час перерви — то пухли мої руки й ноги, сорочка і штани натягнулися, мов гумові. Мене взяв ляк. Кілька хлопців піді­йшли до мене, але допомогти ні­чим не могли, бо ж самі ледь стояли на ногах.

Додому не йшов, а повз. Зроб­лю крок і спиняюся, тулюся до дерева, стою і чекаю смерті. Сі­дати боявся, бо знав: коли сяду, то вже не встану. Дійшов до са­дочка, сів на призьбі. Затулив очі. Аж чую — заговорила бабуся: «Не журися, — каже. — Корова привела телятко, буде молоко». І я вижив».

Ведуча.

Матерям 33-го

Це остання хлібина,

остання...

Очі горем налиті вщерть,

Батько й діти не їли зрання.

Це остання хлібина, остання,

Після неї голодна смерть.

Плаче й крає, мов соломинку,

Тільки дивиться дітвора.

— Тату, їжте ось цю

шкуринку.

Майте жалю до нас

краплинку

 Умирати вже вам пора...

Взяв шкуринку дідусь і плаче,

І стареча рука тремтить...

Сиве око сліпе, незряче,

Але серце його козаче

Б'ється рівно і хоче жить...

Стали кожному крихти

в горлі,

Спазми в горлі. Немає слів.

А над хатою — крекіт орлів,

А на вигоні трупи чорні,

Там, де саваном сніг білів...

 

Ведучий. 1941 рік... Пожежа війни залишила за собою тисячі вбитих, зруйновані міста і села, випалені хлібні поля.

Ніколи не забути хліб блокад­ного Ленінграду. 900 днів місто було оточене фашистами. 900 днів мук, горя і смерті, сподівань і тривог, праці й боротьби. Скільки людського горя стоїть за цими словами — 900 героїчних днів!

Один із рецептів ленінградсько­го блокадного хліба: мука житня вибракувана — 45 %, вижимки з льону — 10 %, деревина — 15 %, соєва мука — 5 %, висівки із зерна — 10 %, шпалерний пил — 5 %, вижимки з буряка — 10 %.

Ведуча. Такий склад хліба не міг задовольнити добову норму в їжі. А хліба в блокадному Ленін­граді давали 125 г на день. Перед вами на вагах — 125 г хліба. З та­кою нормою практично не можна вижити, і люди мерли з голоду.

Ведучий. В одній із ленінград­ських сімей померло від голоду одинадцять чоловік, залишилось лише двоє — мати і старша доч­ка. Мати, щоб урятувати дочку, віддала їй половину своєї денної норми хліба. Але дочка була вже настільки виснажена голодом, що відкусила лише раз і померла. Мати берегла як пам'ять про доч­ку цей шматок хліба. Зараз він зберігається в музеї як наказ на­щадкам зберегти мир, велич і красу Землі.

Ведуча. Урожай хліба дуже за­лежить від сорту. Учені-селек-ціонери багато років віддали для виведення нових сортів злакових культур.

Доповідач 1. Павло Пантелей­монович Лук'яненко, український селекціонер, казав: «Я двадцять чотири години на добу зайнятий вирощуванням пшениці. У мене немає інших думок, крім селек­ції. Навіть уві сні я бачу ділян­ки». Дослідник вивів 50 сортів пшениці, які не раз займали пер­ші місця на міжнародних випро­буваннях.

Доповідач 2. Серед видатних селекціонерів також ім'я Василя Миколайовича Ремесла. Учений жив і працював у Київській обл., в Миронівці, де створив науково-дослідний інститут.

Доповідач 3. Особливе місце в історії землеробства займає по­стать Миколи Івановича Вавило-ва, якого в народі прозвали «мис­ливцем за колосками». Об'їхавши весь світ, він ство­рив світову ко­лекцію насіння. Його учні й то­вариші в бло­кадному Ленін­граді ціною власного життя зберегли світову колекцію. Хоча могли її просто з'їсти.

Узимку 1941 р. від голоду по­мер Дмитро Сергійович Іванов, який зберігав рис; Олександр Гаврилович Щукін зберігав ара­хіс, Лідія Михайлівна Родіна — овес. Колекції необхідно було відновлювати й учені під обстрі­лом висівали на клумбах зернові, а потім цілодобово оберігали їх. Вічна пам'ять людям, які зберег­ли хліб майбутнього!

Ведуча. Згадаймо всіх, хто за­гинув від голоду, хвилиною мов­чання.

(Усі присутні запалюють свічки.)

 

Третя сторінка «Звичаї й обряди»

Читач 1. В Україні за давнім звичаєм гостей зустрічають хлібом-сіллю. А в Австралії — хлібом-паштетом: на великі скибки свіжоспеченого хліба намазують паштет.

Читач 2. У давні часи хлібо­роби Болгарії перші коржі з бо­рошна нового врожаю кидали у ставки, джерельця та криниці, щоб духи води наступного року напоїли поля.

Читач 3. А звичай прикраша­ти ялинку також пов'язаний із хлібом. Давні германці вірили, що благодатний вплив лісу на врожай залежить від доброго духа, який живе в ялинці, і на гілках дерева розвішували дари лісовому божеству.

Читач  1.  У  багатьох  селах Румунії зберігся давній звичай із борошна нового врожаю випікають величезні кренделі у ви­гляді підкови. їх вішають на двері, щоб у хаті завжди був до­статок.

Читач 2. У давнину в остан­ній день жнив у село приносили прикрашений стрічками сніп і зберігали його цілу зиму як запо­руку майбутнього врожаю. У ба­гатьох країнах є й такий звичай: того, хто вирушає в дорогу, обси­пають зерном — щоб дорога була щасливою.

Читач 3. Багато звичаїв, пов'я­заних із хлібом, є і у весільних обрядах різних країн. Так, у Пакистані перед весіллям на­реченій пропонують підготува­ти тісто для випікання 20-кіло­грамового хліба. Якщо тісто не зійде, весілля відміняється.

Читач 1. У Словаччині, за народним звичаєм, пряник, спечений із замішаного на меду тіста, вручають нареченій. Вона зберігає його і віддає своїй доч­ці в день весілля. І через двад­цять років цей пряник можна їсти — хліб на меду не чер­ствіє...

Читач 2. У Польщі, коли на­роджується дитина, у діжу закла­дають тісто, замішане на меду. Тісто підходить аж до дня її ве­сілля. Коржі, спечені з такого тіста, є одними з кращих при­крас свята.

Читач 3. В Україні господи­ня, перш ніж приступити до ви­пікання хліба, ошатно одягалась, пов'язувалась яскравою хусти­ною, адже народження хліба — свято. У всіх народів хліб — си­нонім найдорожчого.

 

Четверта сторінка «Прошу до столу»

Ведуча. Хліб ніколи не при­їдається. Ми їмо хліб щонаймен­ше 3 рази на день. Подумайте, який ще продукт можна їсти в такій кількості. А щодо його по­живних якостей, то зерно, з яко­го виробляють хліб, — наче ма­ленька скарбниця, спеціально створена для підтримки життя людини.

Ведучий. Хліб, особливо жит­ній, містить білки, які потрібні нашому організму. Як тут не згада­ти «Подорож Пушкіна в Азрум», у якій він цитує слова знайомого: «Важко жити в Парижі: чорного хліба не допросишся». Особливо чорний хліб корисний із молоком. Крім білків, у ньому також є жири, вітаміни: В, В^ В2, РР. Із хлібом ми отримуємо багато мінеральних ре­човин: калій, кальцій, магній, йод, фтор, марганець.

Ведуча. Що ж робити, якщо хліб черствий? Дбайлива господи­ня завжди використає його для приготування оригінальних страв.

Пропонуємо кілька рецептів страв із черствого хліба. (Зачитує рецепти.)

 

П'ята сторінка «Дотепний жарт»

Ведучий. Хліб — це праця. Де праця, там і народний гумор.

(Учні виконують інсценівки із життя хліборобів (за народними казками, байками).)

Ведуча. Я думаю, усі зрозумі­ли, що справжня цінність хліба не обчислюється грішми. Що б ти не задумав, про що б не мріяв, усьому міра — хліб. У ньому — основа нашого благополуччя, він — запорука усіх наших радостей і надій. Як говорили в давни­ну: «Земля на зернятку стоїть».

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Позакласні заходи
Додано
21 лютого 2021
Переглядів
509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку