Позакласний захід,який можна провести по закінченню вивчення теми плоди і насіння.
Мета заходу: викликати інтерес до більш глибокого вивчення предмета; розвивати творчі й пізнавальні здібності учнів; виховувати високі моральні якості та соціальні цінності.
Мета: викликати інтерес до більш глибокого вивчення предмета; розвивати творчі й пізнавальні здібності учнів; виховувати високі моральні якості та соціальні цінності.
Хід заходу
Святково оформлений зал. На стіні — плакати:
• Хліб для нас — символ багатства і справедливості;
хліб став для нас символом величі праці (А. де Сент-Екзюпері).
• Шматок добре випеченого пшеничного хліба є одним із найбільших винаходів людського розуму (К.А.Тимірязєв).
На окрему столі — колоски, а перед ними: ваги, гілочка вічнозеленої рослини з чорною стрічкою, свічки. На вагах — 125 г чорного хліба.
Ведуча. Полум'я вогнища шугнуло під закоптіле склепіння печери, освітило похмуре обличчя хранительки вогню — старійшини племені. Ось і ще один день минає. Чоловіки повернулися з полювання ні з чим. Невдача. А запаси давно вичерпані. Що буде з плем'ям?
На світанку старійшина вирядилася шукати їжу. Довелося іти далеко, бо поблизу стоянки всі їстівні кореневища вже зібрали.
Знайомі місця залишилися позаду. Жінка уповільнила ходу. Вона раз по раз зупинялася, щось видивлялась у прижовклій траві, чагарникових заростях. Навесні
втамувати голод можна зеленими пагінцями. А тепер...
Та повертатися з порожніми руками не можна. Сонце піднялось над деревами. Старійшина продовжувала пошуки. За лісом у видолинку протікав струмок. Жінка спустилась до нього. Але й там не було нічого, що можна їсти. «Хоч би що-небудь знайти!» — думала жінка. І раптом на протилежному схилі вона побачила незнайомі рослини. На їхніх стеблах погойдувались колоски. «Що в них?»
Старійшина перебрела струмок, схилилась до однієї з рослин. Із колоска на долоню випали золотаві зерна. Жінка кинула їх до рота, пожувала. «Це харч. Ось де порятунок!»
Ведучий. Ви, напевно, вже здогадалися, про що піде сьогодні мова... Про те, що завжди було турботою і радістю людини, чому вона віддавала свій труд і талант. Про те, що для кожного з нас звичне, як сонячне світло чи дихання. І таке ж необхідне. Про те, без чого не уявити ні степової далі, ні світанку, ні рідного дому, — про хліб.
Читач 1.
Як пахне хліб? Ви знаєте,
як пахне хліб?
Диханням сівача, вогнем
безсонних діб,
Трудом і творчістю,
гарячим потом,
Він пахне солодко, як пахнуть
меду соти.
Читач 2.
З труда людського виросло
зерно,
Із дум і помислів — достаток,
блага світу.
І хліб зійшов, як гімн весні
і літу,
Запах в печі, як молоко.
Читач 3.
Пропахлий вітром, сонцем
і дощами,
Землі і праці життєдайний,
Вирощений київськими
трудівниками
Наш український,
наш гостинний хліб.
(Вносять на рушнику коровай.)
Ведуча. Ось він — вінок праці землероба!
Яким тільки не буває хліб:
І чесним, і гірким, і смачним,
Гарячим, холодним,
хорошим...
Рідко — легким і частіше —
важким.
Ведучий. Із давніх-давен наш народ цінує хліб, сіль і честь. Хліб — то багатство, достаток, сіль — то гостинність і щирість, а честь — то людська гідність, за яку предки наші стояли, навіть не маючи ні шматка хліба, ані дрібки солі. І нам, нащадкам, заповідали стояти на цьому.
Перша сторінка «Із глибини віків»
Ведуча. У Давній Греції вважали, що уміння пекти хліб — дар богині родючості Деметри.
Деметра. Ви знаєте, звідкіля походить слово «хліб»? Воно походить від грецького «хлеба-нос» — так у давнину називалися глиняні горщики, у яких пекли хліб.
Засперечалися якось орач, сівач і пекар. Орач твердив, що хліб творить земля, сівач казав — сонце, пекар — вогонь. «Ви забули про людину, — мовила я. — Хліб — творіння рук людських».
Ведуча. Велику працю поклали багато поколінь людей протягом століть, щоб отримати такий хліб, який ми їмо сьогодні.
Читач 1. У незапам'ятні часи на лісових галявинах наші предки з диких злакових рослин варили якусь страву. Сухі зерна були дуже твердими, тому попередньо їх розбивали камінням і намочували. Учені засвідчують, що було це в середині кам'яного віку. Пізніше навчилися робити тісто, яке варили, мабуть, так як ми тепер галушки.
Читач 2. Одного разу в тісто потрапили дріжджі. Розповідають, що це було так. Один із рабів вирішив уранці приготувати на вечір їжу. Замісив тісто.
А тут — на роботу! Коли він повернувся, тісто прокисло. Дуже спекотливий видався день. Бідняк хотів викинути тісто, та пожалів. Не пропадати ж добру! Тоді він змішав його зі свіжим. Тісто, мов живе, почало рости. Воно не вміщалось у мисці й частину довелося відкласти в іншу посудину — хай втихомириться. Але тісто й там росло! Диво! Раб став перед глиняною мискою на коліна — без чарів таке не могло трапитись. У тісто вселився якийсь дух, добрий дух, який вирішив допомогти людям.
Читач 3. Археологи знайшли скам'янілі шматки хліба. Зокрема, в музеї швейцарського міста Цюріха зберігається шматок хліба, знайдений на дні висохлого озера, якому 6 тис. років.
Читач 1. А в музеї Нью-Йорка є круглий хлібець, знайдений під час розкопок єгипетського мавзолею цариці, яка царювала З 400 р. тому.
Читач 2. У потоках вулканічної лави збереглися відбитки хліба міста Помпеї, що загинуло 2 тис. років тому.
Ведучий. Хто, де і коли вперше кинув у землю зерна злаків? Хто зібрав перший урожай?
Читач 3. Найвірогідніше, що вирощування диких видів пшениці та ячменю почалось у VIII—XI тис. дон. є. на Близькому Сході.
Читач 1. У VI тис. до н. є., можливо, хлібні злаки мігрували до Європи.
Читач 2. В Америці й Австралії пшеницю побачили лише два-три століття назад. Основною зерновою культурою в Америці довгий час була кукурудза. У Мексиці їй навіть поставлено пам'ятник.
Читач 3. Індійці Південної Америки обробляли кукурудзяне поле так: рили на полі ямки, вкидали у кожну кілька зернин і голову невеличкої рибки — сардинки. Риб'яча голова була добривом.
Друга сторінка «Ціна — життя»
Ведуча. «Золото і срібло, — казали у старовину, — всього-на-всього метали. Хліб — саме життя».
Страшними сторінками в історію нашого народу ввійшов голодомор 33-го року. Важко підрахувати його жертви. Історики вважають, що загинуло від трьох до двадцяти мільйонів жителів України.
Ведучий. Свідчення очевидця: «Наче чорний кіт пробіг вулицями сіл. Пробіг він і вулицями нашого села. Порятунку ніякого. Візьму до школи вареної квасолі, що знайшов на горищі, жую по одній квасолині. Що робити? Як жити? Я схуднув. Вітер похитував мною. В очах з'явились якісь чорні кола. Шуміло у вухах. Ідучи, спотикався. Ні про що не думав, тільки про їжу. Такими були більшість школярів. Під час перерв не бігали. Ніхто не сміявся. На уроках сиділи з опущеними головами.
Безтравними стали подвір'я, садок, город. Першими зникли кропива, лобода. їх ми із сестрою повиривали з корінням. І все ж я спух. Ноги перетворилися на важкі колоди. Пообвисали руки, з'явилися рани. Із них текло. Наді мною завжди кружляв рій мух. Не мав сили відганяти їх.
Пригадую такий випадок. Сиджу за партою на уроці. Відчуваю, що начебто хтось посіпує за штани. Оглянувся. Чужих рук не було, а сіпання продовжувалося. Я оглядався, придивлявся, але марно. Загадка розкрилася під час перерви — то пухли мої руки й ноги, сорочка і штани натягнулися, мов гумові. Мене взяв ляк. Кілька хлопців підійшли до мене, але допомогти нічим не могли, бо ж самі ледь стояли на ногах.
Додому не йшов, а повз. Зроблю крок і спиняюся, тулюся до дерева, стою і чекаю смерті. Сідати боявся, бо знав: коли сяду, то вже не встану. Дійшов до садочка, сів на призьбі. Затулив очі. Аж чую — заговорила бабуся: «Не журися, — каже. — Корова привела телятко, буде молоко». І я вижив».
Ведуча.
Матерям 33-го
Це остання хлібина,
остання...
Очі горем налиті вщерть,
Батько й діти не їли зрання.
Це остання хлібина, остання,
Після неї — голодна смерть.
Плаче й крає, мов соломинку,
Тільки дивиться дітвора.
— Тату, їжте ось цю
шкуринку.
Майте жалю до нас
краплинку —
Умирати вже вам пора...
Взяв шкуринку дідусь і плаче,
І стареча рука тремтить...
Сиве око сліпе, незряче,
Але серце його козаче
Б'ється рівно і хоче жить...
Стали кожному крихти
в горлі,
Спазми в горлі. Немає слів.
А над хатою — крекіт орлів,
А на вигоні — трупи чорні,
Там, де саваном сніг білів...
Ведучий. 1941 рік... Пожежа війни залишила за собою тисячі вбитих, зруйновані міста і села, випалені хлібні поля.
Ніколи не забути хліб блокадного Ленінграду. 900 днів місто було оточене фашистами. 900 днів мук, горя і смерті, сподівань і тривог, праці й боротьби. Скільки людського горя стоїть за цими словами — 900 героїчних днів!
Один із рецептів ленінградського блокадного хліба: мука житня вибракувана — 45 %, вижимки з льону — 10 %, деревина — 15 %, соєва мука — 5 %, висівки із зерна — 10 %, шпалерний пил — 5 %, вижимки з буряка — 10 %.
Ведуча. Такий склад хліба не міг задовольнити добову норму в їжі. А хліба в блокадному Ленінграді давали 125 г на день. Перед вами на вагах — 125 г хліба. З такою нормою практично не можна вижити, і люди мерли з голоду.
Ведучий. В одній із ленінградських сімей померло від голоду одинадцять чоловік, залишилось лише двоє — мати і старша дочка. Мати, щоб урятувати дочку, віддала їй половину своєї денної норми хліба. Але дочка була вже настільки виснажена голодом, що відкусила лише раз і померла. Мати берегла як пам'ять про дочку цей шматок хліба. Зараз він зберігається в музеї як наказ нащадкам зберегти мир, велич і красу Землі.
Ведуча. Урожай хліба дуже залежить від сорту. Учені-селек-ціонери багато років віддали для виведення нових сортів злакових культур.
Доповідач 1. Павло Пантелеймонович Лук'яненко, український селекціонер, казав: «Я двадцять чотири години на добу зайнятий вирощуванням пшениці. У мене немає інших думок, крім селекції. Навіть уві сні я бачу ділянки». Дослідник вивів 50 сортів пшениці, які не раз займали перші місця на міжнародних випробуваннях.
Доповідач 2. Серед видатних селекціонерів також ім'я Василя Миколайовича Ремесла. Учений жив і працював у Київській обл., в Миронівці, де створив науково-дослідний інститут.
Доповідач 3. Особливе місце в історії землеробства займає постать Миколи Івановича Вавило-ва, якого в народі прозвали «мисливцем за колосками». Об'їхавши весь світ, він створив світову колекцію насіння. Його учні й товариші в блокадному Ленінграді ціною власного життя зберегли світову колекцію. Хоча могли її просто з'їсти.
Узимку 1941 р. від голоду помер Дмитро Сергійович Іванов, який зберігав рис; Олександр Гаврилович Щукін зберігав арахіс, Лідія Михайлівна Родіна — овес. Колекції необхідно було відновлювати й учені під обстрілом висівали на клумбах зернові, а потім цілодобово оберігали їх. Вічна пам'ять людям, які зберегли хліб майбутнього!
Ведуча. Згадаймо всіх, хто загинув від голоду, хвилиною мовчання.
(Усі присутні запалюють свічки.)
Третя сторінка «Звичаї й обряди»
Читач 1. В Україні за давнім звичаєм гостей зустрічають хлібом-сіллю. А в Австралії — хлібом-паштетом: на великі скибки свіжоспеченого хліба намазують паштет.
Читач 2. У давні часи хлібороби Болгарії перші коржі з борошна нового врожаю кидали у ставки, джерельця та криниці, щоб духи води наступного року напоїли поля.
Читач 3. А звичай прикрашати ялинку також пов'язаний із хлібом. Давні германці вірили, що благодатний вплив лісу на врожай залежить від доброго духа, який живе в ялинці, і на гілках дерева розвішували дари лісовому божеству.
Читач 1. У багатьох селах Румунії зберігся давній звичай із борошна нового врожаю випікають величезні кренделі у вигляді підкови. їх вішають на двері, щоб у хаті завжди був достаток.
Читач 2. У давнину в останній день жнив у село приносили прикрашений стрічками сніп і зберігали його цілу зиму як запоруку майбутнього врожаю. У багатьох країнах є й такий звичай: того, хто вирушає в дорогу, обсипають зерном — щоб дорога була щасливою.
Читач 3. Багато звичаїв, пов'язаних із хлібом, є і у весільних обрядах різних країн. Так, у Пакистані перед весіллям нареченій пропонують підготувати тісто для випікання 20-кілограмового хліба. Якщо тісто не зійде, весілля відміняється.
Читач 1. У Словаччині, за народним звичаєм, пряник, спечений із замішаного на меду тіста, вручають нареченій. Вона зберігає його і віддає своїй дочці в день весілля. І через двадцять років цей пряник можна їсти — хліб на меду не черствіє...
Читач 2. У Польщі, коли народжується дитина, у діжу закладають тісто, замішане на меду. Тісто підходить аж до дня її весілля. Коржі, спечені з такого тіста, є одними з кращих прикрас свята.
Читач 3. В Україні господиня, перш ніж приступити до випікання хліба, ошатно одягалась, пов'язувалась яскравою хустиною, адже народження хліба — свято. У всіх народів хліб — синонім найдорожчого.
Четверта сторінка «Прошу до столу»
Ведуча. Хліб ніколи не приїдається. Ми їмо хліб щонайменше 3 рази на день. Подумайте, який ще продукт можна їсти в такій кількості. А щодо його поживних якостей, то зерно, з якого виробляють хліб, — наче маленька скарбниця, спеціально створена для підтримки життя людини.
Ведучий. Хліб, особливо житній, містить білки, які потрібні нашому організму. Як тут не згадати «Подорож Пушкіна в Азрум», у якій він цитує слова знайомого: «Важко жити в Парижі: чорного хліба не допросишся». Особливо чорний хліб корисний із молоком. Крім білків, у ньому також є жири, вітаміни: В, В^ В2, РР. Із хлібом ми отримуємо багато мінеральних речовин: калій, кальцій, магній, йод, фтор, марганець.
Ведуча. Що ж робити, якщо хліб черствий? Дбайлива господиня завжди використає його для приготування оригінальних страв.
Пропонуємо кілька рецептів страв із черствого хліба. (Зачитує рецепти.)
П'ята сторінка «Дотепний жарт»
Ведучий. Хліб — це праця. Де праця, там і народний гумор.
(Учні виконують інсценівки із життя хліборобів (за народними казками, байками).)
Ведуча. Я думаю, усі зрозуміли, що справжня цінність хліба не обчислюється грішми. Що б ти не задумав, про що б не мріяв, усьому міра — хліб. У ньому — основа нашого благополуччя, він — запорука усіх наших радостей і надій. Як говорили в давнину: «Земля на зернятку стоїть».