З досвіду роботи геолого-краєзнавчого гуртка «Топаз» «Соціалізація вихованців геолого-краєзнавчого гуртка «Топаз» засобами пошуково-дослідницької роботи»

Про матеріал
З досвіду роботи геолого-краєзнавчого гуртка «Топаз» «Соціалізація вихованців геолого-краєзнавчого гуртка «Топаз» засобами пошуково-дослідницької роботи»
Перегляд файлу

З досвіду роботи геолого-краєзнавчого гуртка «Топаз»

«Соціалізація вихованців геолого-краєзнавчого гуртка «Топаз» засобами пошуково-дослідницької роботи»

 

Керівник геолого-краєзнавчого гуртка «Топаз» КПНЗ «ПДЮТ Центрально-Міського району» КМР - Ольга Лихман

 

Соціалізація є одним з найважливіших завдань, які ставить перед собою керівник геолого-краєзнавчого гуртка «Топаз». Формування  самостійної, пізнавальної, пошукової творчої діяльності вихованців під час занять у гуртках відіграє важливу роль в процесі освітньої діяльності закладу.  Проблема організації форм і методів роботи з вихованцями у геолого-краєзнавчому гуртку «Топаз» є особливо актуальною, оскільки саме діти середнього та старшого шкільного віку стають досить активними при роботі над матеріалами з розвитку пізнавальних і творчих здібностей. У них формується стійке становлення до наукового світогляду. Особистісне самовизначення вихованців стає більш визначеним.

Вихованці геолого-краєзнавчого гуртка «Топаз» працюють на базі зразкового геолого-краєзнавчого музею, який є центром пошуково-дослідницької роботи краєзнавчих гуртків. Фонди музею систематично  поповнюються матеріалами, віднайденими під час проведення краєзнавчих експедицій, туристських походів, екскурсій.

Важливу роль при організації та проведення пошуково-дослідницької роботи має співпраця юних пошуковців з провідними спеціалістами Криворізької геологічної партії «Кривбасгеологія», міським краєзнавчим музеєм, комунальним позашкільним навчальним закладом «Центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді «Вершина» Криворізької міської ради, Криворізьким державним педагогічним університетом (кафедрою географії), громадською спілкою «Екологічна Рада Криворіжжя», благодійним фондом «Ініціатива мешканців Кривбасу». Вихованці  мають змогу працювати з матеріалами архівів Криворізької геологічної партії «Кривбасгеологія», консультуватися з провідними фахівцями, спілкуватись з геологами-ветеранами праці. Така співпраця триває вже майже 20 років та дає плідні результати. Отримані знання ми використовуємо під час проведення екскурсій, польових маршрутів, дослідницької діяльності.

Важливим фактором в колективі є розвиток індивідуальних дослідницьких здібностей, які реалізовуються шляхом участі у туристсько-краєзнавчих експедиціях, проведенні пошуково-дослідницької роботи, підготовки рефератів, доповідей, в роботі музею. Виконання будь-якої творчої роботи вимагає від вихованців критичності i незалежності суджень.

Досвід роботи переконує, що висока результативність у виконанні поставлених завдань досягається при застосуванні інноваційних технологій, включення всіх учасників навчально-виховного процесу до активної, творчої діяльності, внаслідок чого діти вчаться висловлювати свою думку, вступати в дискусії, вони стають більш адаптовані до життєвих реалій.

Тому, в навчально-виховний процес впроваджуються інтерактивні форми роботи: творча дискусія, «круглий стіл», як  стимулюючі засоби діяльності вихованців, в ході яких відбувається зацікавлене обговорення актуальної проблеми і колективний пошук оптимальних рішень.

 Використовуються ділові ігри, під час яких вихованці імітують ситуації з моделюванням діяльності за попередньо встановленими правилами. При проведенні ділових ігор важливий процес, а не результат.

У роботі з вихованцями використовується метод творчих завдань: опрацювання рекомендованої літератури, апробація і порівняння ефективності методів і прийомів пошуково-дослідницької роботи, підготовка рефератів, розробка планів, проектів, екскурсійних та краєзнавчих маршрутів. Музейна робота передбачає підготовку екскурсоводів та залучення членів краєзнавчих гуртків до проведення екскурсій для учнів шкіл району й міста як в музеї так і на місцевості.

Музейна робота здійснюється за напрямами: геологія, гідрогеологія, палеонтологія. Вихованці разом з керівниками використовують такі форми роботи музею:

  • участь у пошуково-дослідницьких маршрутах, під час яких юні дослідники збирають та вивчають кам’яні матеріали, описують цікаві знахідки, постійно поповнюють експозиції геолого-краєзнавчого музею зразками порід, доглядають геологічні пам’ятки природи, розчищають природні джерела;
  • організовують тематичні заходи, виступи перед батьківською громадськістю, мешканцями нашого району, розробляють тематику та зміст екскурсій екскурсії, тощо.

Крім того, зміст діяльності охоплює питання, пов’язані з геологічним, гірничо-металургійним, екологічним, історичним краєзнавством. Робота з даних напрямків здійснюється шляхом проведення екскурсій по історичним та промисловим місцям Криворіжжя, збору матеріалів та досліджень з питань розвитку геологічних утворень та гірничо-металургійної промисловості Кривого Рогу.

За час існування музею склалася система роботи, яка сприяє формуванню та розвитку у вихованців вміння досліджувати, систематизувати, аналізувати факти, отримані в процесі діяльності та комунікативні навички, які формуються завдяки використанню сучасних форм та методів роботи.

Підтримуючи традиції криворізьких геологів ми проводимо активну роботу та узагальнюємо її. Результатом такої діяльності є:

  • робота «Вивчення мінерального складу залізистих кварцитів долини річки Інгулець» (виконавці: Олійник Єгор, Лашкул Єгор, Дячук Анастасія), стала переможцем міського та призером  обласного етапів Всеукраїнської експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна», напрям «Геологічними стежками України», 2016;
  • робота «Життєдайні джерела річки Інгулець», стала переможцем міського та призером  обласного етапів Всеукраїнської експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна», напрям «Географія рідного краю», 2017;
  • переможцями міського етапу Всеукраїнського конкурсу екскурсоводів музеїв навчальних закладів «Край, в якому я живу» стали вихованці: Бабич Михаїл, Дячук Анастасія, Кравченко Ксенія, 2017;
  • робота «Цілющі властивості Криворізьких надр» стала переможцем міського та призером  обласного етапів Всеукраїнської експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна», напрям «Геологічними стежками України», 2018;
  • робота «Радонові скарби Криворіжжя» стала переможцем міського заочного етапу Всеукраїнської експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна» у напрямі «Геологічне краєзнавство», 2019;
  • переможцями міського конкурсу юних екскурсоводів «Кривий Ріг – моє місто» серед учнів закладів загальної середньої та вихованців закладів позашкільної освіти стали вихованці геолого-краєзнавчого гуртка Руденко Еріка та гуртка «Геологічне краєзнавство» Бабич Михаїл, 2019;
  • переможцями обласного етапу Всеукраїнського конкурсу екскурсоводів музеїв закладів освіти «Край, в якому я живу», оглядова екскурсія «Підземні скарби Криворіжжя» стали вихованці геолого-краєзнавчого гуртка Руденко Еріка та гуртка «Геологічне краєзнавство» Бабич Михаїл, 2020.

Слід ще відмітити, що у геолого-краєзнавчий гурток «Топаз» приходять навчатися не завжди найкращі діти, але і ті, що не дуже гарно навчаються в школі, обділені батьківською увагою. А ми, в свою чергу, намагаємось об’єднати дітей спільною ідеєю, загальними інтересами, створити комфортні умови, щоб у них завжди було бажання завітати у гурток. І сьогодні, випускники приходять до нас з власними дітьми та словами вдячності. Звичайно, не всі стали геологами, але кожен з них став справжньою людиною.

 

docx
Додано
6 травня 2020
Переглядів
412
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку