З досвіду роботи геолого-краєзнавчого гуртка «Топаз»
«Соціалізація вихованців геолого-краєзнавчого гуртка «Топаз» засобами пошуково-дослідницької роботи»
Керівник геолого-краєзнавчого гуртка «Топаз» КПНЗ «ПДЮТ Центрально-Міського району» КМР - Ольга Лихман
Соціалізація є одним з найважливіших завдань, які ставить перед собою керівник геолого-краєзнавчого гуртка «Топаз». Формування самостійної, пізнавальної, пошукової творчої діяльності вихованців під час занять у гуртках відіграє важливу роль в процесі освітньої діяльності закладу. Проблема організації форм і методів роботи з вихованцями у геолого-краєзнавчому гуртку «Топаз» є особливо актуальною, оскільки саме діти середнього та старшого шкільного віку стають досить активними при роботі над матеріалами з розвитку пізнавальних і творчих здібностей. У них формується стійке становлення до наукового світогляду. Особистісне самовизначення вихованців стає більш визначеним.
Вихованці геолого-краєзнавчого гуртка «Топаз» працюють на базі зразкового геолого-краєзнавчого музею, який є центром пошуково-дослідницької роботи краєзнавчих гуртків. Фонди музею систематично поповнюються матеріалами, віднайденими під час проведення краєзнавчих експедицій, туристських походів, екскурсій.
Важливу роль при організації та проведення пошуково-дослідницької роботи має співпраця юних пошуковців з провідними спеціалістами Криворізької геологічної партії «Кривбасгеологія», міським краєзнавчим музеєм, комунальним позашкільним навчальним закладом «Центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді «Вершина» Криворізької міської ради, Криворізьким державним педагогічним університетом (кафедрою географії), громадською спілкою «Екологічна Рада Криворіжжя», благодійним фондом «Ініціатива мешканців Кривбасу». Вихованці мають змогу працювати з матеріалами архівів Криворізької геологічної партії «Кривбасгеологія», консультуватися з провідними фахівцями, спілкуватись з геологами-ветеранами праці. Така співпраця триває вже майже 20 років та дає плідні результати. Отримані знання ми використовуємо під час проведення екскурсій, польових маршрутів, дослідницької діяльності.
Важливим фактором в колективі є розвиток індивідуальних дослідницьких здібностей, які реалізовуються шляхом участі у туристсько-краєзнавчих експедиціях, проведенні пошуково-дослідницької роботи, підготовки рефератів, доповідей, в роботі музею. Виконання будь-якої творчої роботи вимагає від вихованців критичності i незалежності суджень.
Досвід роботи переконує, що висока результативність у виконанні поставлених завдань досягається при застосуванні інноваційних технологій, включення всіх учасників навчально-виховного процесу до активної, творчої діяльності, внаслідок чого діти вчаться висловлювати свою думку, вступати в дискусії, вони стають більш адаптовані до життєвих реалій.
Тому, в навчально-виховний процес впроваджуються інтерактивні форми роботи: творча дискусія, «круглий стіл», як стимулюючі засоби діяльності вихованців, в ході яких відбувається зацікавлене обговорення актуальної проблеми і колективний пошук оптимальних рішень.
Використовуються ділові ігри, під час яких вихованці імітують ситуації з моделюванням діяльності за попередньо встановленими правилами. При проведенні ділових ігор важливий процес, а не результат.
У роботі з вихованцями використовується метод творчих завдань: опрацювання рекомендованої літератури, апробація і порівняння ефективності методів і прийомів пошуково-дослідницької роботи, підготовка рефератів, розробка планів, проектів, екскурсійних та краєзнавчих маршрутів. Музейна робота передбачає підготовку екскурсоводів та залучення членів краєзнавчих гуртків до проведення екскурсій для учнів шкіл району й міста як в музеї так і на місцевості.
Музейна робота здійснюється за напрямами: геологія, гідрогеологія, палеонтологія. Вихованці разом з керівниками використовують такі форми роботи музею:
Крім того, зміст діяльності охоплює питання, пов’язані з геологічним, гірничо-металургійним, екологічним, історичним краєзнавством. Робота з даних напрямків здійснюється шляхом проведення екскурсій по історичним та промисловим місцям Криворіжжя, збору матеріалів та досліджень з питань розвитку геологічних утворень та гірничо-металургійної промисловості Кривого Рогу.
За час існування музею склалася система роботи, яка сприяє формуванню та розвитку у вихованців вміння досліджувати, систематизувати, аналізувати факти, отримані в процесі діяльності та комунікативні навички, які формуються завдяки використанню сучасних форм та методів роботи.
Підтримуючи традиції криворізьких геологів ми проводимо активну роботу та узагальнюємо її. Результатом такої діяльності є:
Слід ще відмітити, що у геолого-краєзнавчий гурток «Топаз» приходять навчатися не завжди найкращі діти, але і ті, що не дуже гарно навчаються в школі, обділені батьківською увагою. А ми, в свою чергу, намагаємось об’єднати дітей спільною ідеєю, загальними інтересами, створити комфортні умови, щоб у них завжди було бажання завітати у гурток. І сьогодні, випускники приходять до нас з власними дітьми та словами вдячності. Звичайно, не всі стали геологами, але кожен з них став справжньою людиною.