Тема: Складання творчої розповіді за картиною І. Шишкіна «Ранок у лісі»
Мета: учити складати розповіді творчі розповіді за пейзажною картиною, активізувати вміння будувати речення різного типу(розповідні),прості, поширені з складнопідрядним та складносурядним зв’язком, учити добирати спільнокореневі слова, вчити утворювати назви тварин, птахів жіночого роду від чоловічого роду(ведмідь – ведмедиця).Розвивати вміння висловлювати своє ставлення і давати оцінку персонажам картини, уяву, фантазію.
Матеріал: картина І. Шишкіна «Ранок у лісі», білі листки паперу, фломастер синього кольору, зменшені картинки об’єктів з картини.
Словник: дрімучий, мохнатий, могутні, похмурий, непрохідний, косолапий, незграбний, кумедні, симпатичні, незручні, неповороткі.
Підготовча робота
Освітня лінія: «Дитина в природному довкіллі»
1.Розгляд ілюстрацій про природу.
2.Дидактична гра « Тварини»
3. Дидактична гра «Парні картинки»
4. Розгляд ілюстрацій на тему «Весна».
Освітня лінія: «Мовлення дитини»
1.Дидактична вправа «Хто більше назве слів»
2.Дидактична гра «Він, вона, воно»
3. Дидактична гра «Дивні слова»
4.Дидактична вправа «Допоможи роздати гостинці»
Літературна діяльність:
1.Читання та відгадування загадок про тварин.
2.Бесіда про життя тварин навесні.
3.Читання вірша
Заняття№1
Тема: Визначення складу картини.
Мета: вчити дітей сприймати, розглядати картину, спонукати дітей до виділення та називання об’єктів на картині; вчити класифікувати предмети та об’єкти на картині за певними ознаками(природний світ); активізувати словник відповідно до сюжету картини; розвивати увагу, мислення, уяву;
Матеріал: сюжетна картина «Ранок у лісі», емблема етапу, гра «Підзорна труба», гра «Круг в якому живе».
Хід заняття
Вихователь: Діти, сьогодні по електронній пошті я отримала повідомлення від дітей старшої групи «Дзвіночок». Вони звернулися до нас за допомогою. У їхньому садочку проходить конкурс на кращу розповідь за картиною І. Шишкіна «Ранок у лісі». Картину вони нам передали. Ось вона.
(Виставляється картина)
Вихователь: Для того, щоб у нас вийшли гарні розповіді, ми відправимся з вами у дослідницький центр, де ми будемо досліджувати картину.
Яку пору року намалював художник? Чому ви так думаєте?
Як називаються дерева, які намалював художник, а ліс?
Як ви думаєте у цьому лісі бувають люди?
Як називається ліс у якому не ходять люди?
Вихователь: А зараз я пропоную вам перетворитися із глядачів на дослідників. Ми будемо досліджувати картину, щоб скласти гарні розповіді. Уявіть собі, що до нашої картини додалася підзорна труба, з її допомогою ми будемо досліджувати картину.
Гра «Підзорна труба»
(Відповіді дітей)
Вихователь: Ви справжні дослідники ви стільки багато побачили на картині. А зараз ми з будемо полювати за подробицями. Зверніть увагу на маму медведицю. Розгляньте її уважно і розкажіть яка вона.
( уявні розповіді дітей)
Гра «Круг в якому живе»
Вихователь: у нас є картина з кружечками, нам необхідно у кожний кружок поселити героя з картини.
(Діти по черзі беруть об’єкти і заселяють їх в кружечки.)
Вихователь: Молодці з цим завданням ми впоралися. Наш дослідницький центр закривається. Чекаю на вас завтра.
Заняття№2
Тема: Встановлення взаємозв’язків між об’єктами на картині.
Мета: вчити дітей знаходити взаємозв’язки об’єктів на картині;
Вчити пояснювати взаємозв’язки між об’єктами на картині і позначати їх за допомогою стрілок. Вчити запам’ятовувати емблему цього етапу, і озвучувати правило: «Один об’єкт пов'язаний з іншим. Активізувати словник дітей словами відповідно сюжету картини(словами –діями, словами – ознаками)
Матеріал: пейзажна картина «Ранок у лісі», листок паперу з позначеними об’єктами першого етапу, фломастер, емблема другого етапу.
Хід заняття
Вихователь: Я рада бачити вас у нашому дослідницькому центрі. Ми продовжуємо досліджувати картину. Вчора ми розібрали нашу картину на частинки, а зібрати забули. Нам необхідно зібрати картину, адже все кругом взаємопов’язано.
Гра «Об’єднайко»
(Діти об’єднують між собою об’єкти на картині і пояснюють ці взаємозв’язки)
Вихователь : Молодці, всі об’єкти об’єднали. Зараз у нас невеличка перерва.
Фізкультхвилинка
Зранку діти в ліс пішли (ходьба на місці)
По дорозі гриб знайшли…..(Нахиляємось вперед, потім піднімаємось, при цьому руки тримаємо на талії)
А за ними то раз-два-три(Нахиляємось то вправо, то вліво)
Показалися ще три!(Руки вперед і розводимо в сторони)
І поки гриби збирали….(Нахиляємося, і руками намагаємося дістати до пальців ніг)
Діти на заняття не попали….(Руками беремося з голову і нахиляємо то вправо то вліво)
Побігли, поспішили…(Біг на місці)
І гриби всі погубили…(Присідаємо)
Вихователь: Перерва скінчилася, приступаємо до роботи. Чим ми сьогодні займалися у дослідницькому центрі. Чи сподобалося вам .Якщо так то чому?
(відповіді дітей)
Я кажу вам сьогодні до побачення. Зустрінемося завтра.
Заняття№3
Тема: Входження в картину за допомогою різних аналізаторів.
Мета: вправляти дітей у складанні зв’язних текстів, заснованих на різних відчуттях; вчити знаходити емблеми даного етапу і промовляти правило «Я дивлюся на предмет і уявляю чим він може пахнути, які звуки промовляє ;
активізувати словник дітей словами, що характеризують звуки, запахи.
Матеріал: пейзажна картина «Прийшла весна», Чарівник «Я все чую», емблема етапу, гра «Перевіримо наші вушка», гра «Чіпайлики», гра «Хто у кого»
Вихователь: Добрий день мої малята,
Любі хлопчики й дівчатка.
Я рада знову вас бачити. Сьогодні я запросила до нас у дослідницький центр двох чарівників. Знайомтеся з ними. Уявіть собі, що вони нам подарували чарівні навушники і чарівну рукавичку.
Гра «Перевіримо наші вушка»
(Діти надягають уявні навушники і розказують, що вони чули знаходячись у картині)
Гра «Чіпайлики»
(Діти по черзі надягають рукавичку, торкаються нею картини і розказують про свої відчуття)
Вихователь: Молодці діти , чарівники залишилися задоволені вашими цікавими історіями.
А зараз пограємось
Гра « хто у кого?)
(Діти сідають за столи і за столами підбирають дитинчат для тварин)
Вихователь: Скажіть мені будь, чи сподобалося вам сьогодні працювати. Якщо так, то чому? Дякую вам за співпрацю, чекаю на вас завтра.
Заняття№4
Тема: «Перетворення об'єктів в часі».
Мета: вчити складати розповідь про конкретний об'єкт, представляючи його минуле і майбутнє, використовуючи характерні словесні звороти; розвивати мовну творчість, враховуючи індивідуальні здібності і можливості дітей;
вчити дітей запам'ятовувати схему і озвучувати правило: «Я вибираю об’єкт і уявляю, що з ним було в минулому і що з ним буде в майбутньому»
активізувати словник дітей мовленнєвими зворотами які характерні часовим відрізкам (було – буде, ранок – вечір, зима - весна , до того – після того)
Матеріал: пейзажна картина «Ранок у лісі», емблема, гра «Машина часу», загадка, гра «Скажи навпаки».
Вихователь: Діти, я хочу загадати вам загадку, вона допоможе нам вияснити чим ми будемо сьогодні займатися.
Я ніколи не сиджу,
А ходжу, ходжу, ходжу.
І хоч з місця не зійду -
Все про час вам докладу.
Вихователь: Як ви думаєте навіщо нам годинник.
(Міркування дітей)
Вихователь: З допомогою годинника ми будемо мандрувати у часі. То ми повернемось у минуле героїв нашої картини, то перенесемось у майбутнє. Ви згодні на таку мандрівку. Тоді поїхали.
Гра «Машина часу»
(Вихователь крутить стрілки годинника і діти опинилися у минулому)
Вихователь: Ми з вами опинилися у минулому героїв картини. Уявіть що було з деревами у минулому.
(відповіді дітей)
Вихователь: А тепер уявіть, що було в минулому з мамою ведмедицею. розкажіть про свої уявлення.
(розповіді дітей)
Вихователь: Миколка, уяви себе маленьким ведмежатком і розкажи ,що з тобою було вранці.
(Розповідь дитини)
Вихователь;: А тепер уявіть і розкажіть, що буде з героями картини у майбутньому.
Вихователь:Молодці, гарні історії розказали. А зараз для того, щоб наші розповіді були найкращими, я пропоную вам погратися у гру.
Гра «Скажи навпаки»
(Діти підбирають слова антоніми)
Вихователь: Робота у нашому центрі доходить кінця. Хочу вас запитати, чи сподобалася вам наша мандрівка у часі, чим? Дякую вам за співпрацю у центрі.
Заняття №5
Тема: Складання творчої розповіді за сюжетною картиною з опорою на попередні етапи.
Мета: навчити дітей складати творчі розповіді за картиною, організувати продуктивну діяльність. Розвивати зв'язну граматично правильну діалогічну і монологічну мову. Розвивати уміння самостійно складати фантастичні розповіді за пейзажною картиною. Виховувати вміння слухати інших, не перебиваючи їх.
Матеріал: Сюжетна картина «Прийшла весна», емблема етапу, схема для складання розповіді, гра «Поясни , чому так названа картина.»
Хід заняття
Вихователь. Діти , сьогодні, картина, яка перебувала у нас в групі, повертається до дітей старшої групи «Дзвіночок». Завтра буде проходити конкурс на кращу фантастичну розповідь і нам необхідно уже сьогодні скласти розповіді і передати на конкурс. Тому я ще раз звертаю вашу увагу на картину.
(Діти роздивляються )
Вихователь: Подумайте і скажіть, чому автор картини назвав її саме «Ранок у лісі»
Чи можна нашу картину назвати якось інакше? Якщо можна , то як і чому?
(міркування дітей)
Вихователь :пригадаймо в які ігри ми з вами гралися під час перебування картини у нашій групі. Чи сподобалися вони вам.
Вихователь: Перш ніж ви розпочнете складати розповіді я пропоную вам погратися
гра «Допоможи роздати гостинці»
Вихователь:Молодці діти гостинці роздали, час і розповіді складати.
(Діти складають розповіді)
1