З досвіду роботи "Сучасні підходи та шляхи вирішення проблеми модернізації системи екологічного виховання"

Про матеріал
Актуальність досвіду полягає у необхідності формування екологічної культури особистості як форми регуляції взаємодії людини з природою. Практична значимість - впровадження різноманітних форм організації еколого-натуралістичної роботи.
Перегляд файлу

Комунальний позашкільний навчальний заклад

«Центр дитячої та юнацької творчості Металургійного району»

Криворізької міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

Сучасні підходи та шляхи вирішення проблеми

модернізації системи екологічного виховання

 

 

 

 

 

 

 

з досвіду роботи заступника директора

з навчально – виховної роботи,

керівника гуртка

дослідницько-експерементального напряму

Степанюк Наталі Борисівни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Кривий Ріг

2019

 

Анотація

досвіду роботи заступника директора з навчально-виховної роботи,

керівника гуртка дослідницько-експерементального напряму

КПНЗ «Центр дитячої та юнацької творчості Металургійного району» КМР

м. Кривого Рогу Дніпропетровської області

Степанюк Наталі Борисівни

 

Актуальність досвіду полягає у необхідності формування екологічної культури особистості як форми регуляції взаємодії людини з природою.

Практична значимість - впровадження різноманітних форм організації еколого-натуралістичної роботи.

Зміст досвіду (технологія діяльності)

        Дуже важливо органічно вписати в позашкільну діяльність нові педагогічні технології, методики, передовий педагогічний досвід. Реалізація основних державних вимог, де практична наука й освітньо-методична практика в єдності й інноваційній завершеності постає як базова основа перспективних педагогічних змін. Вимоги модернізації позашкільної еколого-натуралістичної роботи передбачають оновлення структури і змісту позашкільної освіти, зростання її ролі як центральної ланки загальної системи освіти. Робота з цілеспрямованою учнівською молоддю сприяє поглибленню знань з природничих дисциплін, набуттю навичок і вмінь практичної роботи, співпраці у різних напрямах навчально-дослідницької, науково-експериментальної діяльності, самоосвіти та самовираження.

       На всіх ступенях позашкільної еколого-натуралістичної роботи використовуються різноманітні форми і методи навчання, виховання та індивідуального розвитку дітей. Особистісне орієнтована позашкільна робота передбачає певну педагогічну етику: взаєморозуміння, співробітництво, діалог. Найголовнішими ознаками позашкільної еколого-натуралістичної роботи є її багатоваріативність форм, методів і прийомів, утвердження всіма засобами цінності і успішності кожної дитини.

Поряд з традиційними формами роботи (гуртки, клуби, школи, МАН і інші), приділяється велика увага індивідуальним формам роботи. Виняткового значення набувають нові інформаційні технології: спеціалізовані гуртки і наукові товариства, природні лабораторії на підвіконні, навчально-дослідні ділянки, екологічні стежки, інтернет – проекти (учнівські і педагогічні), створення відеофільмів, робота з ландшафтного дизайну, тощо.

Інноваційна діяльність має бути спрямована на створення нового змісту роботи в окремих творчих учнівських об’єднання, де дослідницька робота реалізується з використанням наукових досліджень, розробок.

 

 

Результати та умови ефективності досвіду

Результатом якісної методичної роботи є створення нового прийому щодо впровадження методики моніторингового дослідження, її обґрунтованість та розробка індивідуально - творчої методики за технологією «створення ситуації успіху», розкриття її переваг, яка сприяє модернізації навчального процесу в досягненні нової якості позашкільної освіти.

Видано методичні матеріали: «Проектування ефективних моделей виховного процесу в системі позашкільної освіти»; «Моніторинг якості позашкільної освіти: теорія і практика»»; «Проведення підсумкових методичних заходів щодо вирішення та реалізації обласного науково-методичного проекту»  та інші.

Узагальнений досвід роботи наукового товариства ЦДЮТ «Еврика», заступником директора з НВР, керівником екологічної секції Степанюк Н.Б.,  який висвітлено на Всеукраїнському семінарі – практикумі для керівників регіональних відділень МАНУ. Матеріали збірки творчих робіт вихованців гуртка «Юні екологи» (керівник гуртка Степанюк Н.Б.) презентувались на методичній виставці під час семінару. А також презентувала свій досвід роботи щодо організації діяльності наукового товариства в закладі позашкільної освіти на Всеукраїнській науково-практичній конференції: «Теорія і практика проектування авторських педагогічних систем». Популяризуючи свій власний досвід у сфері екологічної освіти створила відеофільм «Формування сучасного екологічного світогляду та екологічної культури через організацію екологічної освіти та виховання», який був відзначений на обласному конкурсі «Дивовижний світ природи».

Керівник гуртка «Юні екологи» Степанюк Н.Б. неодноразово була у складі журі районних інтелектуальних конкурсів, член журі міського етапу Всеукраїнського конкурсу експериментально-дослідницьких робіт із природознавства та біології, а також є постійним учасником методичних виставок і конкурсів науково-методичних розробок з еколого-натуралістичного напряму позашкільної освіти.

Розповсюдження та публікація матеріалів автора (Степанюк Н.Б.) знайомить з науковими роботами провідних вчених і відомими педагогічними технологіями, досягненнями ефективного педагогічного досвіду, який впроваджується в освітній процес комплексного закладу позашкільної освіти.      Може бути рекомендований для широкого кола наукової, педагогічної та природоохоронної громадськості.

Досвід роботи керівника гуртка Степанюк Н.Б. – це власна творча робота, яка стане в нагоді вчителям біології, початкових класів, вихователям дошкільних закладів, методистам-координаторам еколого-натуралістичного напряму, керівникам гуртків.

 

 

Сучасні підходи та шляхи вирішення проблеми

модернізації системи екологічного виховання

(з досвіду роботи заступника директора з навчально – виховної роботи, керівника гуртка дослідницько-експерементального напряму

КПНЗ «Центр дитячої та юнацької творчості Металургійного району» КМР

Степанюк Наталі Борисівни)

 

 

Як передати накопичені екологічні знання молодому поколінню, формуючи у нього серйозніший підхід до системи цінностей, практичної діяльності і світогляду. Значущість проблеми цікавить передусім  не тільки фахівців - екологів, а й педагогів сучасних закладів освіти.

Я зрозуміла, що важливою передумовою в її вирішені є раціональна організація всього освітнього процесу в комплексному закладі позашкільної освіти. Криворіжжя-один із самих екологічно-небезпечних міст проживання. Металургійний район міста Кривого Рогу вважається найбільш техногенно-забрудненим, через те, що в серці району розташований сучасний гігант металургійної промисловості-«Арселор Міттал Кривий Ріг». Глобалізація, швидка зміна технологій, оскільки вони зачіпають еколого-соціальні проблеми, зумовлюють зростання ролі екологічного виховання, потребують нових підходів та методів, корінної перебудови екологічної освіти.  Переді мною постало питання: «Яку роль, я особисто як керівник  гуртка еколого-натуралістичного напряму, повинна виконувати у оновлені змісту екологічного виховання ? Я намагалась знайти відповідь, чому навчально-методична робота направлена на оновлення змісту виховання, але форми і організація діяльності залишаються застарілими, які не спрацьовують на результат. Був проведений комплексний аналіз роботи з питань екологічного виховання, під час якого знайшла «слабкі ланки»: робота проводилась хаотично, тобто, від заходу до заходу, гуртки частково працювали за пріоритетними напрямками роботи еколого-натуралістичного спрямування, самі форми роботи були не ефективні, тому що всі заходи мали короткостроковість і безсистемність. Все це ускладнює ведення навчального процесу, тому і постало завдання – усунути ці недоліки, знайти такі «універсальні механізми» екологічного виховання, які б спрямували еколого-натуралістичну роботу на довго строковість.  Створення та проведення власних екологічних проектів, акцій, становлення і розвиток наукової діяльності вихованців в системі роботи НТ «Еврика» закладу та направлення педагогічної діяльності на оновлення змісту екологічної освіти. Зважаючи на проблему, яка виникла, свою діяльність як керівника гуртка спланувала в комплексі через поєднання традиційних і нетрадиційних форм і методів екологічного виховання. Для цього об’єднала зусилля педагога, вихованців та їх батьків.  Працювала позаштатним науковим працівником Лабораторії освіти творчо обдарованої молоді Криворізького державного педагогічного університету, організувала і координувала діяльність районного методичного об’єднання педагогів закладів освіти району відповідальних за екологічне виховання. Залучила вихованців різновікових груп до реалізації районної програми з екологічного виховання через роботу екологічної секції НТ «Еврика» ЦДЮТ. Враховуючи причини низького рівня впровадження у навчально-методичну практику теоретичних засад управління якістю екологічної освіти, створила графічну «Модель системи екологічного виховання», за основу якої взяла Українську національну систему виховання і впровадила її в практичну діяльність. Це надало допомогу розв’язати численну низку педагогічних завдань підпорядкованих формуванню екологічного світогляду. Прикладом є сумісна робота і співпраця гуртків екологічного спрямування закладів освіти району за пріоритетними напрямками (наукова, практична, природоохоронна, соціальна діяльність), що стало найпріоритетнішою зоною «екологізації» відносин педагогів, вихованців та їх батьків. Відбувається серйозне оновлення змісту еколого-натуралістичної роботи  в системі  створеної «Організаційної структури екологічного виховання в рамках Металургійного району», яка надала можливість вибору оптимальних шляхів в виховній та навчально-методичній діяльності модернізації гурткової роботи екологічного спрямування. Я зрозуміла що важливою передумовою  цього є координаційна робота та співпраця в системі «творчого трикутника».

 

ЦДЮТ- центр районної координаційної роботи

 

 

 

                             Департамент освіти і науки     Власна активність ЗЗСО

 

Найбільш оптимальним в роботі «творчого трикутника» є те, що Центр дитячої та юнацької творчості – це методично-координаційний центр, який вирішує повсякденні питання через районну координаційно-методичну службу у співпраці закладами освіти району. Співробітництво, співтворчість між ЦДЮТ, ДОіН і закладами освіти дозволяє спрацювати власній активності і відчути власне “Я” щодо організації діяльності як керівника гуртка з екологічного виховання, який організовує дану роботу на рівні гуртка. Методика подальшої навчальної діяльності складається з таких блоків: «Інформаційний», «Методичного супроводу», «Координаційний», «Прогнозування та визначення результативності», «Позашкільна діяльність», «Проектна», «Наукова», «Практична»). Зміст та форма гурткової роботи будуються на діагностичній основі, яка дає змогу за короткий час зібрати інформацію про вихованців, виявити сильні і слабкі сторони особистості учня і рівень їх знань, вмінь й навичок, а також надає можливість спрямувати роботу на вибір в майбутньому професії, пов’язану з екологічною освітою. Спосіб педагогічної діагностики, який застосовується – це анкетування, тестування, таблиці рейтингів гуртка, результативність діяльності учнів.

Протягом навчального року в закладі працює районний консультпункт, в роботі якого брала активну участь. Надається допомога молодим та малодосвідченим керівникам гуртків, педагогам-організаторам, вчителям закладів освіти району в організації та проведенні екологічних заходів.

Розроблено методичні рекомендації з питань позашкільної освіти:

  • Методичні рекомендації з питання створення екологічного куточка;
  • Використання елементарних дослідів та експериментів в екологічному вихованні молодших школярів;
  • Методичні матеріали щодо організації навчально-екологічної стежини та інші.

Рекомендується впроваджувати заступникам директорів з виховної роботи, педагогам ЗЗСО для удосконалення виховної роботи еколого-натуралістичного напряму.

Науково-дослідницька робота з вихованцями – вважаю є одним із найважливіших напрямів екологічної освіти і потребує:

  • Удосконаленню діяльності НТ «Еврика»  в системі роботи ДВ МАНУ  (секції: біологія, медицина, екологія) ;
  • Становленню діяльності науково-дослідної ділянки як бази для проведення навчальних та практичних занять, організації позашкільної натуралістичної,  дослідницької, природоохоронної роботи;
  • Створенню екологічних проектів і реалізації їх у освітньому процесі;
  • Апробації індивідуальної програми «Основи екологічних знань» керівника гуртка Степанюк Н.Б. для формування наукової компетентності вихованців;
  • Співпраці з науковими установами;
  • Обміну  з досвіду роботи.

Апробовуючи на практиці новітні педагогічні технології, спрямовую ефективний педагогічний досвід в практику як надійний засіб підвищення якості виховного процесу.

В педагогічній діяльності виняткового значення набувають нетрадиційні форми роботи:

  • проектне навчання (екопроект «Краплинка», «Чистий ранок», «Скарбниця»);
  • творчий проект (лист «Зеленому другу», «Книга скарг»);
  • інформаційно-комунікаційні технології: педагогічні та учнівські проекти («Вода – голубі «очі» Землі», «Водиця – всьому Цариця», «Летюча квітка»);
  • організація роботи гуртка одного дня на базі клубу школяра за місцем мешкання «Орлятко» (пр. Гагаріна, 50) під час канікул:
  • метод – «Прес»: «Ми – Земляне»;
  • рольова гра «Я – об’єкт природи»;
  • соціально-психологічний тренінг «Збережемо довкілля» та інші.

 

Традиційні форми роботи направлені на створення нового, вдосконаленого змісту екологічного виховання:

  • організація та проведення свято-зустрічі «Птахи – наші друзі»;
  • участь у інтелектуальних конкурсах «Кмітливі природознавці»;  «Юний дослідник» інших;
  • участь у фестивалях дитячої екологічної творчості, зльотах юних натуралістів;
  • участь у конкурсі-огляді на краще шкільне подвір’я та внутрішнє озеленення «Школа – мій рідний дім»;
  • участь в Міжнародному проекті у співпраці  з представниками Міжнародних  громадських організацій Польщі та Криворізької міської спілки поляків «Ойчизна»  в рамках екологічної акції «Друге життя малим рікам» щодо благоустрою території  берегів річки Саксагань та висадження саджанців кущів і дерев для закріплення берегів річки.

 

Вперше запалив у мені іскру творчого неспокою успіх команди ЦДЮТ, яка стала переможцем міського і учасником обласного фестивалю дитячого екологічної творчості. Натхнена праця над озелененням рідного закладу увінчалась успіхом колективу ЦДЮТ, переможці міського та учасники обласного конкурсу на краще шкільне подвір’я та внутрішнє озеленення «Школа – мій рідний дім». Вихованці  кілька  років поспіль  підтверджують високу якість підготовки до захисту науково-дослідницьких робіт, тому мають позитивні результати з біології та екології за якістю результатів на різних етапах екологічних конкурсів (Дипломи, грамоти, подяки різних рівнів). Учні, члени наукового товариства «Еврика» та керівник секції екології, Степанюк Н.Б. - співпрацюють з науковцями КДПУ. Така тісна співпраця сприяє розвитку наукової діяльності, а її результатом є висвітлення роботи НТ на Всеукраїнському семінарі-практикумі. Кращі представники екологічного гуртка разом з іншими об’єднаннями учнів Металургійного району брали участь у конкурсних програмах  міського зльоту юних натуралістів «Мій рідний край – моя Земля». В конкурсній програмі «Святковий коровай до ювілею рідного міста» колективна робота учнів  заслуговує на увагу, команда посіла I місце. За підсумками заключного етапу міської природоохоронної акції «Моє місто – моя турбота» в конкурсі проектів по озелененню шкільного подвір’я вихованці зайняли I місце. Юні науковці в роботі секцій: «Галерея кімнатних рослин», «Первоцвіти Криворіжжя» звітували про проведену наукову роботу та зайняли III місце у кожному виді конкурсної програми. Юні екологи – були активними учасниками міського і обласного етапу Всеукраїнської акції «Зелений паросток майбутнього» (Грамота), та міського етапу Всеукраїнського конкурсу експериментально – дослідницьких робіт із природознавства та біології «Юний дослідник» (Диплом, подяка, грамота – І, ІІІ місце). Науково-дослідницькі роботи юних науковців надруковані  в збірнику  КДПУ, де зібрані матеріали Всеукраїнської студентської наукової конференції.

Методичне забезпечення освітнього процесу є дуже важливим в роботі керівника гуртка, тому крок за кроком, поетапно вибудовую свою педагогічну діяльність на основі власної моделі, спрямованої на якомога повнішу реалізацію основних державних вимог, де практична наука й освітньо - методична практика в єдності й інноваційній завершеності постає як базова основа перспективних педагогічних змін. Результатом ефективного досвіду роботи є моя участь в конкурсах педагогічної майстерності протягом всієї педагогічної діяльності, а саме:  переможець міського  туру та учасник заочного обласного туру Всеукраїнського конкурсу майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів «Джерело творчості», досвід роботи було внесено в обласний електронний банк даних, каталог обласного педагогічного ярмарку «Педагогічні здобутки освітян Дніпропетровщини – 2011» (29 сторінок). В збірку УОН матеріалів учасників міського відкритого професійного клубу методистів та заступників директорів ПНЗ з питань впровадження в роботу обласного науково-методичного проекту «Креативна освіта для розвитку інноваційної особистості» (2012 р.), увійшла  стаття з теми: «Проведення підсумкових методичних заходів щодо вирішення та реалізації науково-методичної проблеми «Педагогічні стратегії розвитку інноваційної особистості». Презентація досвіду відбулась на міському конкурсі «Краща модель методичної служби позашкільного навчального закладу», а також на 2-й обласній науково-практичній конференції «Актуальні проблеми формування системи управління якістю загальної середньої освіти» на базі ДОІППО, кафедра управління загальноосвітніми навчальними закладами (2012р.). Видано методичний посібник: «Проектування ефективних моделей навчально-виховного процесу в системі позашкільної освіти. Моніторинг якості позашкільної освіти: теорія і практика», «Проведення підсумкових методичних заходів щодо вирішення та реалізації науково-методичної проблеми «Педагогічні стратегії розвитку інноваційної особистості», тощо. Ефективний досвід роботи наукового товариства було  презентовано на Всеукраїнському семінарі – практикумі для керівників регіональних відділень МАНУ, Всеукраїнській науково-практичній конференції: «Теорія і практика проектування авторських педагогічних систем», матеріали наукового товариства  та  методичній виставці конференції в КДПУ, методологічному семінарі в КДПУ Лабораторія освіти творчо обдарованої молоді за науковим напрямком «Педагогічні технології творчого розвитку обдарованої учнівської та студентської молоді», а також на Всеукраїнській науково - практичній конференції «Сучасна освіта творчо обдарованої молоді: ідеї, технології, перспективи»,  надруковано збірку творчих робіт вихованців ЦДЮТ, слухачів ДВ МАНУ. Також є постійним учасником Всеукраїнського конкурсу програм, навчально-методичних матеріалів та віртуальних ресурсів з еколого-натуралістичного напряму позашкільної освіти (в 2014 році здобула І місце у міському турі, учасник обласного туру), обласної виставки – презентації «Педагогічні здобутки Дніпропетровщини» (в 2015 році представлено 2 роботи, здобула І місце у обласному турі), Всеукраїнського конкурсу рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів системи освіти з авторськими освітніми програмами (у 2017 році), «Модель системи діяльності ЦДЮТ Металургійного району, як метод наукового зображення організації освітнього процесу» - надрукована в обласному збірнику «Суцвіття талантів Дніпропетровщини» №14 (2018).

Така організація роботи підвищує рівень педагогічної майстерності, сприяє формуванню екологічної свідомості, удосконалює практичні навички і вміння.

Методичні матеріали можна творчо застосовувати в педагогічній діяльності, це допоможе урізноманітнити форми і методи роботи, розкрити технологію впровадження ефективного досвіду роботи.

На мою думку, важливо органічно вписати в позашкільну діяльність нові педагогічні технології, методики, інноваційний педагогічний досвід. Тут мається на увазі не традиційний досвід, який «спокійно ляже» на полиці кабінетів або кафедр, а буде логічним продовження вже відомих досвідів. Які б поряд з теоретичними основами екології включали навчальні заняття з елементами науково дослідження, що у свою чергу, дозволяє аналізувати факти, події, пов’язати їх між собою  і таким чином пізнавати суть того, що відбувається в природі.

docx
Додано
2 травня 2019
Переглядів
1002
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку