Державний освітній стандарт передбачає оволодіння письмом на рівні комунікативної компетенції, яка забезпечує учневі вміння, необхідні в найбільш типових ситуаціях повсякденного спілкування за допомогою письма.
Психологи визнають письмо найскладнішим видом мовленнєвої діяльності, до якої залучаються всі мовленнєві аналізатори. Основу письма складають орфографічні та графічні навички.
Як і говоріння, письмо є продуктивним видом мовленнєвої комунікації.
Формування навичок писемного мовлення неможливо уявити без знання певних граматичних явищ та відповіднго лексичного матеріалу, тобто, головна мета навчання писемного мовлення разом з формуванням орфографічних навичок направлена, перш за все, на формування лексико – граматичної правильності письма. Крім того, воно нерозривно пов’язане з читанням та аудіюванням. З метою формування навичок писемного мовлення на своїх уроках я використовую імітаційні, підстановлювальні , трансформаційні вправи.
Answer the following questions about yourself.
Складіть якомога більше речень, використовуючи таблицю.
Складіть речення із поданих слів.
Розкрийте дужки, уживаючи відповідну граматичну форму.
Складіть речення за зразком, замінюючи підмет (означення, додаток...) розгорненою фразою.
Прослухайте текст, передайте його від третьої особи.
Розкажіть про ..., користуючись таблицею.
Add some adjectives in every sentence.
Rewrite the sentences using Participle I.
- З допомогою трансформаційних вправ учні вчаться варіювати вміст повідомлення в заданих моделях залежно від змінної ситуації, складати з окремих засвоєних раніше частин цілі висловлювання з новим змістом. Це такі вправи:
Прослухайте діалог, запишіть його в непрямій мові.
Об’єднайте два речення в одне.
Закінчіть текст, використовуючи запропоновані слова (дієслова, іменники тощо).
Спростуйте висловлювання і доповніть їх.
Прочитайте текст і напишіть, ніби це було вчора.
Для перевірки знань лексичного матеріалу можливі завдання типу:
- Виберіть з поданого списку слова:
а) Протилежні за значенням (антоніми);
б) Близькі за значенням (синоніми).
- Згрупуйте та запишіть слова за їх тематичною приналежністю.
- Диктанти.
Диктанти бувають різних видів: диктант –переклад, диктант – малюнок, пояснювальний диктант, самодиктант, mutual dictation (взаємодиктант) тощо.
Подібні вправи з різним граматичним та лексичним наповненням відповідно до теми, що вивчається, готують учнів до написання письмових повідомлень.
Робота над будь - яким письмовим повідомленням проводиться за наступною схемою:
- prewriting – визначення мети та адресата, визначення стилю повідомлення, підбір та упорядкування необхідної інформації;
- writing a first draft – вираження думок, визначення абзаців;
- revising – робота над змістом, коригування правопису та речень;
- proofreading – виправлення граматичних помилок;
- writing the final version – написання кінцевого варіанту повідомлення.
Навчаючи учнів письма:
Таким чином, письмові вправи опосередковано свідчать про ступінь засвоєння мового матеріалу в усному мовленні та читанні. Лише безпосередня участь учнів в усній комунікації, читанні текстів дозволить досягти певного рівня володіння письмом