З посібника "Ігрові технології на уроках та в позаурочний час.

Про матеріал

З посібника представлено тільки практичну частину.

Гра, як відомо, є провідною формою діяльності дитини.

Дана тема надзвичайно важлива для глибокого її вивчення та, особливо, практичного застосування в школах. Її актуальність на сучасному етапі є очевидною, а з врахуванням нових віянь у системі освіти, що дають викладачам простір для новаторства і впровадження в життя власних неординарних ідей. І саме гра як найменш обтяжена умовностями та різного роду обмеженнями форма найбільш сприятлива, на мій погляд, для застосування, бо саме тут існують необмежені можливості для реалізаціїї творчого потенціалу як викладача, так і учнів.

Перегляд файлу

 

Л.С.Фомюк

 

Ігрові технології на англійській мові на уроках і в позашкільний час

 

ВСТУП

 

            Гра, як відомо, є провідною формою діяльності  дитини.

            Дана тема надзвичайно важлива для глибокого її вивчення та, особливо, практичного застосування в школах. Її актуальність на сучасному етапі є очевидною, а з врахуванням нових віянь у системі освіти, що дають викладачам простір для новаторства і впровадження в життя власних неординарних ідей. І саме гра як найменш обтяжена умовностями та різного роду обмеженнями форма найбільш сприятлива, на мій погляд, для застосування, бо саме тут існують необмежені можливості для реалізаціїї творчого потенціалу як викладача, так і учнів.

 

ГРАЄМО І РОЗМОВЛЯЄМО АНГЛІЙСЬКОЮ

 

Я рекомендую використовувати  такі ігри як на уроках, так і в позашкільний час.

 

№1       Мовленнєва гра”GREAT BRITAIN AND THE USA

 

Dear friend!

You are lucky to take part in the quiz “ Great Britain and USA».

We have 3 team:  team A, team B, and team C.

 

On the blackboard you can see 9 categories of questions. You can choose the one you know better.

 

  1. USA .

Washington

  1. G. B.

Economy and Towns

  1. USA. Famous people

 

4  G. B. London

5  USA.  Economy and Towns

6  G .B. Geography

  1. USA .

Holidays

8  USA.  Geography

9  G. B.  Holidays and Traditions

 

Each team in turn chooses the category.  Then pupils start answering questions in turn.  Every player gets I point if there are no mistakes in the answear and half a point if there are some mistakes.

Category   1

USA .  Washington

  1. What river does W.  stand on ?
  2. What are the main buildings ?
  3. Where is Washington monument ?
  4. What museums are there in W.?
  5. What memorials are there in W.?
  6. When was the White House built ?

Category   2

      G. B. Economy and Towns

  1. What mineral resources is  G. B. rich in ?
  2. What are the main industrial centers ?
  3. What is the poorest region of  U. K. ?
  4. What are the main university towns ?
  5. What is the capital of  Scotland ?
  6. What are the main ports ?

Category  3

USA. Famous People

  1. What American writers do you know ?
  2.  Where did  John Lenon live ?
  3. Who killed him ?
  4. Who was the 16-th president ?
  5. What is the real name of M.Twain ?
  6. What books did he write?

Category   4

      G. B. London

  1. What river does London stand on ?
  2. What parts does it consisn of ?
  3. Where do the rich people live ?
  4. Where can you see Big Ben ?
  5. What is the queen’s residence ?
  6. What can you see opposite the House of Parliament ?

Category   5

      USA. Economy and Towns

  1. Where is motor – car  industry concentrated ?
  2. Where is ship – building  industry developed ?
  3. Where is the textile  industry found ?
  4. Where is iron mined ?
  5. What is the largest city in the USA ?
  6. On what river does it stand ?

Category   6

      G. B. Geography

  1. What is the official name of the counry ?
  2. What parts does G.B. consist of ?
  3. What seas and oceans is G.B. washed by ?
  4. What is the highest mountain ?
  5. What part of country are mountainous ?
  6. What kind of climate has G.B. ?

Category   7

      USA. Holidays

  1. When is the birthay of the  USA ?
  2. How many original colonies declared independence and when ?
  3. What do many cities have on Independence’s Day ?
  4. What other holidays do they celebrate ?
  5. What do Americans celebrate on December 25 ?
  6. What is the most important holiday of the year ?

Category   8

     USA. Geography.

  1. Where is the USA situated ?
  2.  What is the territory of the USA ?
  3. What oceans is it washed  by ?

          4.  What kind of climate has the counry ?

          5.   What  mountains are there ?

          6.   What lakes are there in the country ?

Category    9

     G. B. Holidays and Traditions

  1. What  do people do on the St. Valentine’s  Day ?
  2. When do they celebrate Christmas ?
  3. What  do the English listen to on TV or on the radio at midnight ?
  4. On what day do they have many jokes ?
  5. What is the name of the Britain flag ?
  6. On what side do cars and buses go ?

 

№2       Урок – гра  для  учнів  6  класу

Тема: Подорож Англією

Мета: розширити та поглибити знання учнів про Велику Британію; розвивати творчі здібності учнів, бажання надалі вивчати англійську мову; виховувати культуру мовлення і спілкування.

Обладнання: географічна карта Великої Британії, малюнки.

 

Хід уроку

 

Teacher:  Welcome to the British Isles, dear friend!

Are you ready to travel  ? Today we are going to visit the United Kingdom of Great Britain and Northen Ireland . Big cities  and other miracles are waiting for us.

Pupil 1 : What are the British Isles like ? They consist of two big islands:  Great Britain and Northen Ireland . Great Britain consist of  England, Scotland and Wales . Three countries of the island make the United Kingdom.

Pupil 2 : The capital of England is London . Cardif is the capital of Wales and Edinburgh is capital of Scotland . The United Kingdom is monarcy. Queen Elizabeth II is in charge of it .

Дівчинка в ролі королеви.

Queen : Nice to meet you  boys and girls!  I’m  Queen Elizabeth  II . I live in Buckingham Palace . If you see the British flag above my palace, it means that I’m at home. There are 650 rooms in the Palace . I have got 4 children and 6 grandchildren.

Teacher : As you already know the capital of England is London.

Pupil 3 : London is also the biggest city in Great Britain . The river Thames is in the centre of London .There are  27 bridges  in London. About eight milion people live hereLondoners use underground as a kind of transport . The  underground consists of 273 stations.

Pupil  4 : You can see many buses and taxis in London . The English call taxis “cabs”.  This word means to jump like a goat”. Cabs are very light cars .

Pupil 5  London is more than two thousand years old.London’s most famous sights are Tower Bridge Westminster Abbey  Big Ben and the Houses of Parliament  Trafalgar Square and St. Paul’s Cathedral

Pupil 6.Big Ben is one of the most well-known clocks in the world. Westminster Abbey is a royal church.The Tower of London was built in the 11 century and is a museum now.

Teacher: А зараз ми з вами пограємо в гру. Складіть із розсипаних частин слова – назви, що повязані з Британськими островами.

 

Учні поділяються на  3 групи. Перемагає група, яка швидше виконала  завдання.

 

Lon       diff      Eng     Bri     Scot      don      land      land      Car      tai

 

Teacher :  Your friend were lost in London. Can you find out where they are now ?

Yb gib neb (by Big Ben), ta eth rewot fo nodnol (at the Tower of London),  no eth revir semaht (on the river Thames).

Teacher:  And now let’s speak about Scotland.

Учень в ролі шотландця.

The Scot : Hello, children ! Now you are in Scotland . Those who live in Scotland are Scots . They like music .The traditional musical instrument in Scotland are violins and bagpipes .Scotish people like sports  too.  They play football,  golf  and shinty.

Pupil  7 : Scotland is a country of landscapes .We can see many lakes there. There is a legend that a monster lives in Loch Ness. In Scotish language they are called Lochs“.

Teacher : Now we are in the country of spring . It’s  Ireland.

Pupil  8 : Ireland is calledthe country of eternal spring”. The climate is very mild there. Roses and oak – trees are very big and beautiful there .

Pupil  9:  Ireland is a country of tales and legends . It’s the country of old sheep and pubs.

Pupil  10: The traditional dish there is stew . It’s very tasty meat in pots  .The Irish are hospitable people,  they like to dance and to have fun.

 

Teacher: А тепер ми з вами повертаємося з нашої мандрівки, з Британських островів, і проведемо конкурс команд на кращих знавців слів, які прийшли до нас із цієї країни. Кожна команда по черзі називає слова. За кожне слово нараховується 1 бал. Команда – переможниця обирається за кількістю очок.

(Приклади слів: футбол, гольф, регбі,теніс, баскетбол, тощо). 

Вікторина

(Проводиться в кінці).

Teacher   Try to guess the word:

   1   This language is spoken by one third of the planet’s population . ( English)

  1. The railway under streets . ( Underground)
  2. This pop – group was created in England . ( Beatles)
  3. The lake where people saw a monster . (Loch Ness )
  4. The palace where the British Queen lives . (Buckingham Palace )
  5. The country of green grass  and funny people  (Ireland )

За кожну правильну відповідь учні отримують бали. Переможець вікторини обирається за найбільшою кількістю балів.

 

 

№3.  Урок – змагання для  5   класу ”Who knows Great Britain best of all

Мета: виявити знання в учнів та їх ерудицію;  розвивати навички говоріння та перекладу;  виховувати бажання вивчати англійську мову та  допитливість в учнів.

 

Хід уроку

 

  1. Вступ

Конкурс “Візитна  картка”.(Кожен учасник  розповідає про себе англійської мовою).

 

  1. Основна частина

   І  раунд. Визначається кількість учасників.

ІІ  раунд

Завдання  1. “Хто перший прочитає зашифроване слово з теми “Географія Британії” (за порядковим номером букв алфавіту)

а)  5, 14, 7, 12, 1, 14, 4  (England) ;

  1. 20,  8, 1, 13, 5, 19  (Thames) ;
  2. 19,  5, 22,  5,  18,  14  (Severn) ;

  d)    23, 1, 12, 4, 19      (Wales) ; 

  e)    3, 1, 18, 4, 9, 6      (Cardif) .

   Хто  перший виконає завдання, той далі буде відповідати першим.

 

Завдання   2. До якого розряду належить назване слово?

 

The Thames

a   river

Great Britain

an   island

Halloween

a  holiday

Elisabeth  II                       

a   queen

 

Завдання  3.Holidays

На картках написані назви національних свят  Великобританіїї. Учасники вибирають одну картку. І розповідають, що вони знають про це свято. (пропоную назви свят: Christmas,  St.  Valentine’s Day,   Easter,  Halloween) .

(підбиття  результатів).

 

  ІІІ  раунд

Беруть участь 2- 3 учасники, що мають найбільшу кількість балів. 

 

Завдання  1.  Хто найкраще знає лексику з теми?”(конкурс проходить у швидкому темпі).

Пропоную слова:монарх, столиця, абатство, церква, діловий центр, університет, острів, гори, клімат, місто – контрастів, омивається, океани, моря, індустріальний, вузькі вулиці.

 

Завдання  2. Конкурс ” Дуель”.

Учасникам пропоную питання з теми. Хто перший дасть правильну відповідь, той перемагає.

1   Where are the British  Isles?

  1. What is the capital of England?
  2. Where is London situated?
  3. What is the climate in Britain?
  4. What is the longest river?
  5. Who is the Queen of the United Kingdom?
  6. What are the main districts in London ?
  7. Who wrote the tragedy  “Romeo and Juliet”?
  8. What interest places do you know?
  9. What cities  are in the Great Britain?

Та інші, в залежності від швидкості  відповідей учні

 

3.   Заключна  частина

Оголошення результатів; визначення переможця, виставлення оцінок.

 

№4.  Рольові  ігри по темі” Travelling”.

 

Учням пропонується розіграти певні ситуації, використовуючи одержані знання. Я роздаю їм  картки  з  завданням. Ось якого типу.

 

№1.You are a Ukrainian tourist.

       You are a schoolboy.

       You are fond of traveling and meeting new people.

       Tell your new friends  about your favourite Ukrainian cities and ask them about places of

       interest in Great Britain.

 

№2. You are a Ukrainian tourist.

         You are interested in history.

         You would like to see the historic sights of London.

          Be ready to ask questions about London and its history  and to share the information 

          about Kyiv  with a group of tourist from the UK.

 

№3. The traveler at the railway station.

        Ask the clerk at the booking – office for tickets. You need  two tickets : one single and one          

       return.

 

№4.  Miss B. Works in pair with Mr.A

       You feel pity you have missed the train. Ask Mr.A about the time. You are afraid you will miss the train again.

 

№5.  Рольва гра  по темі “Shop  and Shopping”.

 

№1. You are going to buy a present  for your friend . You don’t know what to choose. Ask a shop -  assistant to help you.

№2. You are a shop – assistant at a fashionable shop . Help you customers to choose the proper clothes. Discuss the quality, the prise, the size and the colour of a new thing.

 

 

№6.  Навчальні ігри, що проводжу  як фізкультхвилинки

 

Add the Story

Учні прослуховують початок оповідання. Потрібно зрозуміти зміст і вигадати закінчення.

 

Choice the Right Statements

Діти прослуховують текст, після чого  серед твержень, написаних на дошці, вони повинні вибрати ті, що відповідають змісту тексту.

 

An attentive reader

Учні отримують 2 текти, в одному з них є незначні зміни. Потрібно назвати факти, що не відповідають змісту тексту.

 

Translators

Учнчм пропоную прочитати текст або речення і перекласти його рідною мовою. Оцінюється правильність перекладу.

 

Language learners

Учні повинні записати еквіваленти нових слів або висловів, що вжиті в прочитаному тексті.

 

Anagrams

Літери в словах пишу в неправильному порядку. Діти повинні “розшифрувати” слова.

 

Words Pairs

З написаних на дошці прикметників потрібно вибрати пари – синоніми, антоніми.

(це можуть бути і іменники, і дієслова).

 

Odd one out

Вчитель читає або називає слова по вивченій темі.Учням необхідно знайти слово, яке не відповідає данній групі слів.

Broken sentence

Вчитель демонструє розірвані частини речення.Завдання для учнів скласти його в правильному порядку.

 

№7.  Мовленнєва гра  English writers

 

Dear friend!

You are welcome to our competition devoted to the English writers.

Task  1

Think of name fot your team and explain it.

Task  2

Translate the folowing expressions into Ukrainian. Do it in turn:

  1. poetical efforts;
  2.  to publish a poem;
  3.  political life;
  4.  courage and heroism;
  5.  a literary circle;
  6.  a famous writer;
  7.  to become a writer ;
  8.  many hours;
  9.  courageous boy;

10)  to learn to swim;

  1.  the history of the country;
  2.  good education;

13)  the great writer;

14)  a native town;

15)  to become  poor;

16)  many languages;

  1.  plays for the theatre;
  2.  all over the world;
  3.  hundreds of years ago;
  4.  some time later.

Task  3

Listen to the sentences and say if they are true or false. Do it in turn.

  1. Byron spent his early years in London.
  2. He began to write poems before he was ten.
  3. He took an active part in the political life of England.
  4. Byron lived a long life.
  5. He died in 1824.
  6. Allan Marrshal is a famous English writer.
  7. His father was a doctor.
  8. After school he began to travel.
  9. He knew the history of his country very well.
  10. Shakespeare was born in 1654.
  11. He studied at a grammar school.
  12. William went to London because he wanted to see the capital.
  13.  He wrote only plays.

Task  4

Pupils tell the biography of one writer.

Task  5

 

Pupils  ask  questions about  the biography of writers.

(підведення підсумків; оголошення переможців).

 

№8.  Guessing gameHow do you know literary works of famous writers?”

Guess what literary works the following statements from are, the names of their authors and the names of the literary characters they belong to:

  1. “I will teach if possible stones to rise against earth’s tyrants”.

( George Byron).

  1.  “To be or not to be that is the question”.

(“Hamlet”,  W. Shakespeare).

  1.  “I’ll never call you aunt again as long as I live”.

(“Jane Eyre”,  Charlotte Bronte).

  1.  “I want to divide my kingdom among you”.

(“King Lear”,  W. Shakespeare).

  1.  “I have six honest serving men”.

(Rudyard Kipling).

6.    During one of his visits to the ship he found a dog and two cats there. He took them to the island”.

(“Robinson Crusoe”,  Daniel Defoe).

7.   Whale, whale, have you eaten a man?”

(R. Kipling.   The tale How the whale got his throat”).

8.   I love you no more than a daugher can love her father”.

(“Ring Lear”, Cordelia,  W. Shakespeare).

  1.  “It’s Saturday tomorrow- a holiday.  But no holiday for you, my boy”.

(“The adventure of Tom Sawyer”, Aunt Polly,  M. Twain).

  1.  “I told you in my letter, that she is not a good child”.

(“Jane Eyere”,  Ch. Bronte).

  1.  “I know.  It’s jam.  I have told you so many times not to take jam in the cupboard”.

(“The Adventure of Tom  Sawyer”, Aunt Polly,  M. Twain).

 

№ 9. Урок – Гра для учнів 5-6  класів “St. Valentine’s  Day

Мета: розвивати навички мовлення, аудіювання, активізувати вивчені лексично- граматичні структури на основі змагання, збагачувати світогляд учнів.

Хід уроку

І.  Організаційний момент.

  1. Повідомленя теми та мети уроку.
  2. Бесіда з черговим.

ІІ. Основна частина уроку.

1.  Вступне слово вчителя.

           Dear boys and girls!

You know that nowadays people celebrate St. Valentine’s Day. It’s traditional for young people to send cards and presents with red hearts to each others. The 14-th of February has been considered a good time to choose your lover. We also have to determine our pairs.

2.  Вибір пар для змагань.

Here are two hats.  One of them contains the names of girls and another – the names of boys.  Everybody should choose the partner.

III. Конкурси і змагання.

1. Tongue twisters.

Each pupil should choose one oattern and read it quickly as possible .

1)  Kate bakes eight tasty cakes.

2)  Fat Pat had a fat cat.

3)  Pat’s black cat sat in Pat’s hat.

4)  A girl sees three big geese.

5)   Sid sees six trees.

  1. Here is a rose the rose is red.

2.  Juice for lover”.

What fruit will you use to prepare the juice for your valentine ?

By means of this competition we’ll revise the names of fruit and their spelling.

(apple, cherry, banana, pear, plum, lemon ,orange ,ect).

  1. “Dominos “.

What is the favourite colour of my Valentine?

(учні повинні скласти з карточок назви кольорів: black,  red, grey,  brown,  blue).

  1. “Find antonyms”.

Easy, tall, wrong, up, difficult, then, small, fat, beautiful, true, new, right, down, ugly, false, thin,  old, before.

  1. “Do you  know the things girl and boys are made of ?”

There is a table with some words. The pupils should choose the right ones for boys and girls

(учні вибирають назви речей з таблиці: cakes, sports, T-shirts, songs, skirts, tears, snakes, catapult, ice-cream,  candies, ect).

  1. “Be quick to answer!”

 Please solve the following riddles:

1)   What year lasts only one day ?       (New year).

2)   In what month do we work, eat  and sleep least?    (February).

3)   Your teacher  рuts marks in it.        (A day-book).

4 )   I can tell you all the day.  Time to sleep and time to play.    (A clock).

5)   The little old woman has twelve children  some short some long some cold some hot. (A year)

6)   What is it that we have in December and we don’t have in any other month?   (The letter D).

7)   Which month of the year is the shortest ?   ( May. It has three letters).

8)   In winter and im summer they stand both in one colour.   ( A fir- tree ).

9)   What man cannot live inside the house ?     (A snowman).

  1.  When you look around on a cold winter morning , what do you see on every hand?  (A glove).

 

  1. “Fairy-tale  Characters.

Listen to the following texts and tell the names of the fairy-tale characters.

            Text 1

He is small and very thin. His nose is very long. He has a hat on. He is made of wood. (Buratino).

           Text 2

She is very nice girl.She has a round face. Her eyes are large and blue. Her hair is blue too. She can read and write.   (Malvina).

        Text 3

She is very nice little girl. She has a white skirt and a red hat on. She has a basket in her hand. (Red Riding Hood).

        Text 4

She is beautiful. She has no nice dresses and shoes. She sleeps in the kitchen.She has no mother.(Cinderella).  

8.   St . Valentine’s  Day”.    Tests

(діти виконують письмовий тест, вибираючи правильний варіант відповіді)

  1. St Valentine’s Day is a day for :

a) pupils;

b) lovers;

d) teachers.

  1. We celebrate St. Valentine’s Day on:

a) February,  14;

b) September,  1;

c) March ,    8.

  1. The symbol of St Valentine’s Day is:
  1. a rose;
  2. a girl;
  3. Cupid,
  1. Valentine was:

      а)  jailer;

  1.      b)  a priest;
  1. a God of love.
  1. On that day you can send:

a) presents;

b) a day-book;

d) fruit.

IV.  Підведення підсумків.

(учні повідомляють свої результати з допомогою конструкції:”we have got…”

За результатами обирається пара:”Miss Valentine” та “Mister Valentine”).

V.     Виставлення оцінок.

 

  1. Домашнє завдання: написати твір “The present I want to get”.

 

     № 10. Гра для учнів 7-8-х класів “Brain  Ring

Team  Rainbow

Team  Champions

 

  1. Answear the questions.  (see list)
  2. Now enjoy some poems.
  3. Musical Pause ( the pupils sing songs)
  4. Let’s decide who are the winners.

 

1

What is the Queen’s name?

Elizabeth  II

2

What is the most famous park in London?

Hyde Park

3

What is the main clock in G B?

Big Ben

4

What is the heart of London

Piccadilly Circus

5

What holiday is called the holiday of all sweethearts, husbands and wives,boys and girls?

St. Valentine’s Day

6

What had been a castle, then was a prison and now is a museum in London?

Tower of London

7

What is the capitals of England, Scotland, Wales and Northen Ireland?

London, Edinburgh, Cardiff, Belfast

8

Who wrote the novel The Adventures of Tom Sawyer”?

Mark Twain

9

Where does Santa Claus put Chrismas presents?

A stocking or a sock

10

What’s the name of the famous English writer who wrote about animals?

Rudyard Kipling

11

What do English people like to drink many times a day?

Tea

12

What is the English word for “цуценя”?

A puppy

13

What has always been the centre of the room in English house?

The fire-place

14

What is Britain’s national sport?

Football and cricket

15

What is the real name  of the writer who wrote  The Adventures of Tom Sawyer”?

Samuel Clemens

16

What holiday do we celebrate twice in Ukraine?

New Year

17

In which city do cars and buses travel on the left-hand side of the street?

London

18

Which English speaking countries do you know?

The  UK, the USA, Canada, Australia, New Zealand

19

Where is the official residence of the Queen in London?

At Buckingham Palace

20

What is the emblem of England?

A red rose

21

Name 4 disrricts of London?

The City, Westminster,         the West End, the East End

22

What is the popular name given to the national flag of the UK?

Union Jack