Задачі на побудову лише односторонньою лінійкою

Про матеріал
У цій статті розв’яжемо ряд задач на побудову лише геометричною (односторонньою) лінійкою. За допомогою лінійки ми можемо проводити фіксовану пряму через дві різні точки або довільну пряму через дану точку.
Перегляд файлу

Задачі на побудову лише односторонньою лінійкою

Задачі на побудову сьогодні рідко розв’язуються у шкільному курсі. Подібну ситуацію ми бачимо на олімпіадах з математики різного рівня. Отже, ми знову повертаємось до цікавих і складних задач на побудову, які захоплювали математиків не одне тисячоліття.

У цій статті розв’яжемо ряд задач на побудову лише геометричною (односторонньою) лінійкою. За допомогою лінійки ми можемо проводити фіксовану пряму через дві різні точки або довільну пряму через дану точку.

Лінійка є найпростішим інструментом серед тих, які використовують при виконанні задач на побудову. Зокрема це: циркуль, лінійка з двома паралельними краями, рухомий кут ( прямий або довільний); сталий відрізок, трисектор, бісектор і різні криві. На практиці, інколи, легше використовувати лінійку, ніж циркуль, хоча при цьому збільшується кількість основних операцій. Так, наприклад, у практиці геодезиских робіт доводиться проводити лише прямі лінії. У теорії перспективи проведення прямих ліній відіграє важливу роль.

Теорію розв’язування задач на побудову лише однією лінійкою розвинув німецький математик, філософ, фізик і астроном Ламберт Йоганн Генрих (1728-1777). Цю теорію він називав геометрією лінійки. Він зазначав, що хоч при застосуванні лише лінійки розв’язування задачі дуже довге, проте в інженерній та землемірній практиці вигідніше застосовувати лише один цей інструмент.

Геометрію лінійки розвивали також: французькі математики - Ш.Ж. Бріаншон (1785-1864) і Ж.В. Понселе (1788-1867).

Звичайно, задач, які будуються лише за допомогою однієї лінійки набагато менше ніж тих, які будуємо за допомогою циркуля і лінійки.

Понселе був перший, хто на практиці висловив таку думку: «Щоб розв’язати задачу на побудову лише однією лінійкою треба, щоб на площині було побудоване коло з заданим центром». Цю думку розвивав Я. Штейнер (1796-1863) – швейцарський математик. Він розглядав побудови, які можна виконати за допомогою прямих ліній, коли на рисунку дано одну з допоміжних фігур:1) дві паралельні прямі; 2) паралелограм; 3)квадрат;

 4) коло і його центр.

Я. Штейнер довів теорему: «Довільну задачу на побудову другого степеня можна розв’язати за допомогою лише проведення прямих ліній, якщо є побудоване довільне коло і його центр».

Наявність центра обов’язкова. Д.Гільберт (1862-1943) – німецький математик довів, що коли дано коло, а центра його не дано, то побудувати центр за допомогою лише лінійки не можливо.

Проте замість кола Штейнера можна задати інші криві другого порядку, наприклад еліпс з його центром і одним з фокусів. Центр потрібний для проведення паралелей, а фокус – для проведення перпендикулярів.

При розв’язанні задач на побудову лише однією лінійкою часто використовують базову задачу: «Пряма, яка проходить через точку перетину діагоналей трапеції і через точку перетину її не паралельних сторін, ділить пополам основи трапеції.

Доведення

  1.                    ∆АЕР∆BEF, тому (1)
  2.                    ∆РDE∆FCE, тому (2)

З рівносте (1) і (2) маємо:

, або (3)

  1.                    ∆АРО∆СFО, тому (4)
  2.                    ∆OРD∆ОFB, тому (5)

З рівносте (4) і (5) маємо:

, або (6)

Перемножимо рівність (3) і (6):

, тому АР=DP.

З рівності (6) маємо , тому CF=FB.

Застосуємо цю задачу до розв’язування інших задач.

Задача 1. Точка К – середина відрізка АВ. Через точку D провести пряму, паралельну АВ.

Побудова

 

Будуємо пряміAD, BD, BE i KE (Е – довільна точка прямої AD).

Нехай КЕ перетинає пряму DB у

точці F.

Будуємо пряму AF, яка перетне пряму   ВЕ у точці С. Пряма DC||АВ.

 

 

 

 

Задача 2. Задано дві паралельні прямі а і b  і точку М. Через точку М провести пряму С паралельну прямим а і b.

Нехай точка М лежить між прямими а і b. Через довільну точку N прямої b будуємо пряму MN.

Через довільну точку S прямої MN будуємо пряму. Через довільну точкy прямої будуємо пряму, яка перетинає прямі а і b відповідно в точках В і С. будуємо діагоналі трапеції BCNE. Маємо точку Р. Пряма МР (пряма с) шукана.

 

Якщо точка М лежить зовні прямих а і b, то через точку М будуємо дві прямі, які перетинають прямі а і b відповідно в точках А і В та С і D. АВСD – трапеція, О – точка перетину її діагоналей. Пряма МО перетинає пряму а в точці Е. Будуємо пряму DE. Маємо точку К. Прямі АК і DO перетинаються в точці Р, яка є шуканою. Пряму МР (пряму с) побудовано.

Задача 3. Прямі  m i n паралельні. Поділити пополам відрізок АВ, який лежить на прямій m.

Побудова:

Через довільну точку S площини проводимо прямі SА і SВ, які перетинають пряму n у точках D і С. Будуємо АС і ВD. Маємо точку O. Будуємо пряму SО, яка пройде через середину відрізка АВ.

 

 

Задача 4. Дано дві паралельні прямі а і b і на прямій а відрізок АВ. Збільшити відрізок АВ в n раз ( n- натуральне).

Побудова:

Через довільну точку К, яка розміщена за прямими, проводимо пряму с паралельну а і b (Див. задача2)

Будуємо прямі АК і ВК, які перетинають пряму а відповідно в точках А і В′. будуємо пряму ВA′, яка перетинає пряму с у точці Р і пряму РВ′, яка перетне пряму b у точці С.

 Тоді АВ=ВС. Будуємо пряму СК. Маємо точку С′. Пряма РС' перетне пряму у точці D.

Тоді АВ=ВС=СD і т.д.

Рис. 6 дозволяє поділити відрізок АВ на n рівних частин. Для прикладу n=3. Потроїмо відрізок АВ. Одержимо точки А′, В′, С′ і D′, причому А′В′=С′В′=С′D′. Будуємо прямі А і В, які перетнуть в точці О. через точку О проводимо прямі В1, С1. Точки С1 і В1 поділили відрізок АВ на три рівні частини.

Задача 5. Дано дві паралельні прямі m i n. На прямій m побудовано відрізок АВ і точку С. Побудувати відрізок СD. рівний відрізку АВ.

Побудова

Через довільну точку К, яка лежить поза прямими m i n, проведемо пряму l, паралельну прямим m i n.

(Див. Задача 2).

 

 

 

Будуємо прямі КА і КВ. На прямій n  одержали точки А1 і В1. Через ці точки і точку С проведемо прямі, які перетнуть пряму l у точках Е і F.

Прямі FА1 і ЕВ1 перетнуть пряму m у точках Р і D. Відрізки СР і СD  дорівнюють відрізку АВ. Задача має два розв’язки.

Задача 6. Задано дві паралельні прямі m i n. На прямій m побудовано відрізок АВ. Побудувати відрізок АВ ( n – натуральне число, n>1)

Побудова

Базова задача дозволяє побудувати АВ, тобто поділити відрізок пополам.

Нехай n=3. Через довільну точку К, яка лежить поза прямими m i n, проведемо прямі КА і КВ, які перетнуть пряму  n в точках А1 і В1. Потім будуємо прямі АВ1 і ВА1, які перетнуться в точці С1.

 

Пряма СА1 і АВ1 перетинаються у точці D1. Через точки С1 і D1 будуємо прямі КС1 і К D1, які перетинають відрізок АВ у точках С і D. Доведемо, що АD = .

  1.                    ∆АDD1∆B1ND1,

тому (1)

  1.                    ∆DD1C∆ND1A1, тому

  (2)

З рівносте (1) і (2) маємо:

, або (3)

Аналогічно з подібності відповідних трикутників встановлюємо, що

  (4).

З рівностей (3) і (4) маємо: або (5)

AD=AC-DC (AC=BC), тому AD=BC-DC.

Виконаємо підстановку у рівність (5):

(DB=DC+CB), тому

 ,

, або ВС=3 , а ВD=4 .

Значення BD  підставимо у рівність (5).

, .

АВ=2ВС=6. Отже відрізок АD = ;

Аналогічно провівши відрізок А1 отримаємо точку E1. Пряма КЕ1 перетне відрізок АВ у точці Е. АЕ=.

Аналогічно будуємо точку F таку, що АF=.

Доведення останніх двох рівостей здійснюється аналогічно.

Продовживши побудову, можемо знайти , і т.д. частину відрізка АВ.

Подібне доведення було запропоновано французьким математиком Ш.Ж. Бріаншоном.

Він розглядав повний чотирикутник A1D1C1K і приходив до висновку, що точки А, С, Dі В, розміщено гармонійно, отже AD:DC=AB:BC. Але АВ=2ВС, тому з попередньої рівності маємо, отже АD = .

Задача7. Дано дві паралельні прямі m i n. На прямій m побудовано відрізок АВ. На прямій m побудовано відрізок, відношення якого до відрізка АВ дорівнює відомому раціональному числу.

Побудова. Нехай це число буде , де m i  n – натуральні числа.

Відрізок АВ ділимо на n рівних частин (задача 5) і відкладаємо n-ну частину m раз.

Існує багато цікавих задач на побудову лише лінійкою, якщо додатково побудовано: паралелограм; квадрат; два паралельні відрізки відношення яких відоме; коло з його  центром і т.ін.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 липня 2022
Переглядів
467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку