Задачи з параметрами – перше знайомство
Рівняння з параметрами трапляються кожного року серед завдань зовнішнього незалежного оцінювання з математики. Але оскільки шкільна програма не передбачає набуття стійких навичок розв’язання таких рівнянь учнями, то вчителю необхідно поступово все ж таки вводити такі завдання.
Вміння розв′язувати задачи з параметрами дає змогу оцінити знання учнів основних розділів шкільної математики, рівня математичного та логічного мислення.
Перше знайомство з параметрами треба починати з 5 , 6 класу. Основне, що потрібно при першому «знайомстві» з параметром, - це пояснити обережне, навіть делікатне поводження до фіксованого, але невідомого числа. Тому перше «знайомство» необхідно робити з задачами, де заміна параметра числом робить задачу банальною. Це треба поступово починати з 5 класу.
Рівняння з параметром - це по суті, короткий запис сімейства рівнянь. Рівняння цього сімейства виходять з даного рівняння при різних конкретних значеннях параметра а.
5 клас. Автори підручників пропонують вправи , які сприяють підготовці учнів до розуміння задач з параметрами.
Наприклад.
Розв′язання. Дріб , отже а ≤ 10, тобто 1,2,3,…,10. Треба розглянути кожен з випадків. Якщо а = 1, то > 1, 10 > 1нерівність вірна.
Якщо а = 2, то > 2, тобто 5 > 2, нерівність вірна.
Якщо а = 3, то > 3, тобто > нерівність вірна.
Якщо а = 4, то > 4, тобто > нерівність невірна.
Якщо а = 5, то > 5, тобто 2 > 5, нерівність невірна.
Якщо а = 6, то > 6, тобто > нерівність невірна.
Якщо а = 7, то > 7, тобто > нерівність невірна.
Якщо а = 8, то > 8, тобто > нерівність невірна.
Якщо а = 9, то > 9, тобто > нерівність невірна.
Якщо а = 10, то > 1, нерівність невірна.
Відповідь. а =1,2,3.
Розв′язання. х = 22, тоді (22 + а) – 7 = 42, а = 42 + 7 – 22 = 27. Перевірка (22 + 27) – 7 = 42.
Відповідь: якщо а = 27, то корінь рівняння х = 22.
В 6 класі дальше продовжуємо розвʼязувати завдання рівнянь з параметром. Автори підручників «Математика» 6 клас допомагають вчителям спланувати системне вивчення цього матеріалу. Ці вправи носять дослідницький характер, вимагають від учнів високого рівня знань.
Наприклад. 1) Порівняйте b і 4b.
Розв′язання. Якщо b < 0, то b > 4b,
якщо b > 0, то b < 4b,
якщо b = 0, то b = 4b.
2) Розв′язати рівняння ах = 1.
На перший погляд відповідь - х = . Але якщо а = 0, рівняння не має розв′язків. Тому
відповідь треба записати так: якщо а = 0, то рішень немає; якщо а
В 7 класі розпочинається вивчення курсу алгебри і тут вже даються «справжні» рівняння з параметром. Системне знайомство з параметром починається в 7 класі коли вивчають лінійне рівняння ах = в. Схема розв'язання лінійного рівняння виду ах = b.
Якщо
а 0 а = 0
якщо
1 корінь в 0 в = 0
Розглянемо приклади простих типових рівняння з параметром.
Відповідь: якщо а ;
якщо а = 3, то рішень немає.
ах – 2х = 3х + 3, ах – 2х – 3х = 3, ах – 5х = 3, (а – 5)х = 3,
Якщо а = 5, то 0∙х = 3, рішень немає;
якщо а .
= 0. Область визначення дробі х + 3. Дріб дорівнює нулю, коли х – а = 0. Тому х = 0.
Відповідь: якщо а ;
якщо а = - 3, то рішень немає.
= 0. Область визначення дробі х + а. х = 3,
якщо х
Відповідь: якщо а ;
якщо а = - 3, то рішень немає.
= 0. Область визначення дробі а – 3 , х – а = 0, якщо а .
Відповідь: якщо а 3, то х = а;
якщо а = 3, то рішень немає.
Після цих рівнянь можна розглянути більш складне.
6. 2а(а- 2) х = а – 2.
Нехай область змінення параметра а є -, тоді маємо сімейство рівнянь:
А, якщо а – будь-яке число? Ясно, що виписати кожне рівняння з нескінченного сімейства рівнянь неможливо. Проте кожне рівняння сімейства має бути вирішено. Зробити це можна, якщо, наприклад, за деякою ознакою розбити безліч всіх значень параметра на підмножини і вирішити потім задане рівняння на кожному з цих підмножин. Для розбиття значень параметра скористаємося тими значеннями, при яких або при переході через які відбуваються якісні зміни рівняння.
В цьому рівнянні це – значення параметра при якому коефіцієнт при х дорівнює 0. Такими є значення а = 0 та а = 2. Якщо а = 0 та а = 2, то неможливо ділення кожної частини рівняння на коефіцієнт при х. В той же час, якщо а то ділення можливе.
Тому розглянемо розв′язування рівняння, якщо 1) а = 0; 2) а = 2; 3)
Відповідь: якщо а = 0, то коренів немає;
якщо а = 2, то х – будь-яке число;
якщо то х = .
7. ( – 1)∙х = а +1.
При розв′язуванні цього рівняння достатньо розглянути такі випадки:
1) а = 1, тоді 0∙х = 2, коренів немає;
2) а = - 1, 0∙х = 0, х – будь-яке число;
3) - 1, а 1, х = .
Відповідь: якщо а = - 1, то х – будь-яке число;
якщо а = 1, то коренів немає;
якщо - 1, а 1, х = .
Важливим етапом рішення завдань з параметром є запис відповіді. Особливо це відноситься до тих задача, де рішення як би «відкується» залежно від значень параметра. У подібних випадках запис відповіді - це збір раніше отриманих результатів. І тут дуже важливо не забути відбити у відповіді всі етапи рішення. Так в останньому прикладі запис відповіді практично повторює рішення. Проте, його необхідно привести.
Часто зміст математичної задачі с параметрами не виходить за межі шкільної програми, але учні не готові розв′язувати такі задачі без попередньої підготовки. Досвід підказує, що починати знайомство з параметрами треба як раніше, і частіше повертатися до таких задач протягом усіх років навчання.
Література
5. Сержук С.В. Рівняння з параметрами // Математика в школах України, № 17-18, 2004.
6. Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М. С. Математика 5,6 клас, Алгебра 7 клас