Захід "Добро народжується в серці, а виявляється у вчинках" розширює поняття про добро, виховує порядність, прагнення допомогти іншому в скрутну хвилину.
Тема. Добро народжується в серці, а виявляється у вчинках.
Мета. Формувати основи моральної особистості засобами слова, розширювати поняття про добро, розвивати культуру мовлення, спілкування і поведінки учнів, виховувати доброту, порядність, прагнення допомогти іншому у скрутну хвилину.
Хід заходу
І. Повідомлення теми й мети години спілкування
Вчитель. Холодний зимовий день… Щось сниться безлистим самотнім деревам, віти яких безжально шмагає сердитий вітер. Та якою б холодною і злою не була б зимова погода, десь там, вдалині, світить вогник сподівання, надії, віри, добра.
(Запалюється свічка)
Погляньте на вогник.
- Чи приємно вам на нього дивитися? А що ви відчули біля вогника?
(Дати дітям відчути тепло від вогника)
- А чи може людина світитися і гріти теплом? Коли?
(Діти висловлюють припущення про добрі справи та допомогу)
- Тому сьогодні наша год. спілкування присвячена саме цій темі і має назву «Добро народжується в серці, а виявляється у вчинках».
- Тож я гадаю, що вогники ваших сердечок допоможуть згуртувати нашу класну родину, подарують тепло один одному, всім, кому потрібна допомога і засвітять ще одну зірочку добра і любові.
ІІ. Складання «Асоціативного куща»
- Діти! Які асоціації у вас викликає слово «добро»?
Повага
Щедрість Любов
Розуміння ДОБРО Турбота
Милосердя Допомога
ІІІ. Слухання історії про добро і зло
- Що є протилежністю добра?
- Як ви думаєте, від кого залежить чого в світі буде більше – добра чи зла?
Послухайте історію, яка трапилась дуже давно.
В одному місті мешкав мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті лихий чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його у долонях і подумав: «Спитаю я у мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Спіймавши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: « О наймудріший, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе в твоїх руках, чоловіче».
- Друзі! Як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець,
коли так відповів чоловікові?
(Від самої людини залежить, житиме метелик чи помре)
- Правильно. Але в цих мудрих словах є ще один зміст:
від людини залежить чого в світі стане більше –
добра чи зла.
ІV. Інсценізація оповідань Василя Сухомлинського «Іменинний обід» та «Чому дідусь такий добрий сьогодні?». Обговорення оповідань.
«Іменинний обід»
Автор. У Ніни велика сім’я: мати,батько, двоє братів, дві сестри й бабуся. Ніна найменша: їй восьмий рік. Бабуся – найстарша: їй вісімдесят два роки.
Ніна. У мене незабаром день народження.
Мама. Так, доню. І на твої іменини у нас буде святковий обід. Ти можеш запросити на свято своїх подруг.
Ніна. Добре, матусю!
Автор. Ось і настав цей день. Мама накрила стіл білою скатертиною.
Ніна. Ой, це й бабуся за стіл сяде! Мамо, хай бабуся сьогодні за стіл не сідає.
Мама. Чому?
Ніна. Та в неї ж руки тремтять, капає на стіл. Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі.
Автор. Мама зблідла. Не сказавши й слова, вона зняла зі столу білу скатертину і сховала її в шафу. Довго мама сиділа мовчки…Потім тихенько промовила:
Мама. У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Вітаю, Ніно, тебе з днем народження! Моє тобі побажання: будь справжньою людиною!
- Діти! Як ви зрозуміли побажання мами бути справжньою людиною?
(Це поважати старість, Дбайливо і терпимо ставитися до проявів старості, пам’ятаючи, що ніхто в цьому житті не вічний, кожен буде колись стареньким і немічним.)
«Чому дідусь такий добрий сьогодні?»
Поліз я якось на шовковицю: привабили чорні ягоди. Навтішався вволю, а тут дощ пішов.
Пересидів я дощ. Хотів злазити з шовковиці, аж дивлюсь – сидить під шовковицею дідусь Петро. Вийшов дідусь після дощу в сад.
« Що ж його робити ? - думаю. – Злізати з шовковиці – струшу на дідуся всю воду з листя, змокне під дощем, захворіє».
Сиджу, притулившись до гілки, боюся поворухнутись. Жду, поки дідусь до хати піде. А він не йде.
Вже сутеніти стало, коли підвівся дідусь та й питає: - « Чому ти сидиш на дереві, внучку?»
«Боюсь струсити на вас краплі, дідусю» - відповідаю.
«Злазь, Андрійку», - каже мені дідусь.
Дідусь відійшов, я зліз. Тоді він пригорнув мене і поцілував.
« Чому це дідусь такий добрий сьогодні?» - дивуюсь я.
- Діти, так чому це дідусь був такий добрий до Андрійка?
V. Колективне обговорення ситуацій.
Ми живемо серед людей, і тому вам потрібно вчитися вирішувати різні життєві ситуації, у які ви можете потрапити. Розглянемо деякі з них.
ВИСНОВОК. Вирішуючи різні життєві ситуації, ви керувались добром, яке народжувалося у вашому серці і робили правильні вчинки. Сподіваюсь, що і в житті ви не поступитесь своїми принципами.
VІ. Ознайомлення з правилами доброти
До нас завітала чарівна гостя – Добра фея. Вона чула, як ви вирішували різні життєві ситуації. Їй сподобались відповіді багатьох учнів. Але вона також помітила учнів, які не знали, як відповісти. Тому вона хоче ознайомити з правилами доброти, які зовсім нескладно виконувати, щоб бути добрими.
Фея. Любі діти! Людина починається з добра,
З уміння співчувати, захистити –
Це зрозуміти всім давно пора,
Бо ми прийшли у світ добро творити.
Правила доброти дуже прості, треба тільки навчитися їх виконувати.
- Допомагай слабким, маленьким, хворим.
- Жалій інших, а не себе.
- Ніколи не заздри.
- Бережи природу та охороняй її.
- Шануй працю інших людей.
- Допомагай друзям у біді.
- Прощай іншим помилки.
- Не будь жадібним.
- Люби своїх батьків та близьких.
Фея. Я дарую ці правила доброти вашому класу. І якщо ви щось забудете, ви зможете їх згадати.
VІІ. Надбання минулих поколінь
(складання прислів’їв про добро)
Ще з давніх-давен люди цінували добрі прояви у поведінці людей. Тому народ створив багато прислів’їв про таку рису характеру, як добро. Зараз ви у групах спробуєте знайти другу частину до свого прислів’я про добро, яке склав народ.
Все добре переймай, а злого уникай.
Добрий чоловік – надійніше кам’яного мосту.
Коли люди до тебе добрі, то ти будь ще добрішим.
Хто людям добра бажає, той і собі має.
Перший крок до добра – це не робити зла.
Життя дається людині на добрі діла.
Добрі справи прикрашають людину.
VІІІ. Сердечка доброти.
Діти! Добро народжується в серці, а виявляється у вчинках. Поміркуймо, кому конкретно потрібна ваша допомога, підтримка чи співчуття. Подумайте, що доброго ви зможете зробити і запишіть цю справу на своїх сердечках .
(Учні записують добрі справи і прикріплюють на дошку на велике серце)
- Друзі! Велике серце засвітиться справжньою добротою тільки тоді, коли ваші
добрі справи на маленьких сердечках будуть виконані.
Х. Підсумок (вірші про доброту).
- А зараз послухайте настанови і побажання ангелят:
Учень 1. Не лінуйтесь робити добра,
лише зла не бажайте нікому,
Бо воно, як велика гора,
стане вам на шляхові земному.
Учень 2. І заступить навколишній світ.
зробить серце жорстоким, холодним.
Ви з любов’ю живіть з юних літ,
будьте чуйним, веселим і добрим.
Учень 3. І старайтесь робити добро
день і ніч, і у кожну хвилину.
Щоб серденько, як сонце, цвіло,
це доброю робить людину!
Учень 4. Хай душа буде світлою в вас
й промениться завжди добротою.
Йдіть робити добро! В добрий час!
І живіть в цьому світі з красою.
Учень 5. Правда в світі є дуже проста:
Сонце Землю теплом зігріває.
А людину - її доброта,
І любов у житті прикрашає!
1